1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 липня 2019 року

Київ

справа №826/3969/16

провадження №К/9901/29762/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Білак М. В., Данилевич Н. А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 826/3969/16

за позовом приватного підприємства юридична фірма "Імператив плюс" до Публічного акціонерного товариства "Центренерго", третя особа - Перший заступник генерального директора ПАТ "Центренерго", про визнання протиправною відмови у наданні публічної інформації та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою публічного акціонерного товариства "Центренерго" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 липня 2017 року (суддя Вєкуа Н.Г.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2017 року (судді Аліменко В.О., Безименна Н.В., Кучма А.Ю.),

І. Суть спору

1. У березні 2016 року приватне підприємство Юридична фірма "Імператив плюс" (далі - ПП ЮФ "Імператив плюс") звернулося до суду з адміністративним позовом до публічного акціонерного товариства "Центренерго", в якому просило:

1.1 визнати протиправною викладену у листі від 02 лютого 2016 року за № 22-06/3-399 відмову ПАТ "Центренерго" у наданні ПП ЮФ "Імператив Плюс" на запит від 22 січня 2016 року № 491, належним чином завіреної копії паспорту потенційно небезпечного об`єкту оформленого за формою ІНС відповідно до вимог "Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів" затвердженого наказом МНС України 18 грудня 2000 року № 388 (у редакції наказу МНС України від 16 серпня 2005 року № 140), за результатами ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта Трипільської ТЕС;

1.2 зобов`язати ПАТ "Центренерго" надати на запит ПП ЮФ "Імператив плюс" від 22 січня 2016 року № 491 належним чином завірену копію паспорта потенційно небезпечного об`єкта, оформленого за формою ІНС відповідно до вимог "Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів", затвердженого наказом МНС України від 18 грудня 2000 року № 388 (у редакції наказу МНС України від 16 серпня 2005 року № 140), за результатами ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що діяльність Трипільської ТЕС порушує права громадян населеного пункту с. Українка на безпечне для життя і здоров`я довкілля, позаяк супроводжується постійними викидами в атмосферу забруднюючих речовин. Трипільська ТЕС як теплова електростанція належить до потенційно небезпечних об`єктів і для належного захисту прав громадян позивач звернувся із письмовим запитом щодо паспортизації потенційно небезпечного об`єкта. Позивач вважає, що відповідь, яку надав відповідач, є беззмістовною і свідчить про небажання надати запитувану інформацію.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. ПП ЮФ "Імператив плюс" на звернення громадян с. Українка та довколишніх населених пунктів Обухівського району, Київської області (приблизно 500 громадян) збирає інформацію, пов`язану з впливом діяльності Трипільської ТЕС, яка входить до структури ПАТ "Центренерго", на довкілля.

4. 28 жовтня 2015 року позивач звернувся до Державної екологічної інспекції України із запитом № 541, в якому просив надати копії документів перевірок дотримання природоохоронного законодавства Трипільською ТЕС та документів, які засвідчують вжиття Інспекцією заходів реагування за виявленими порушеннями, а також інформацію про отримання Трипільською ТЕС спецдозволів.

5. Листом від 06 листопада 2015 року № 2/2-10/138Із, 142Із за підписом голови Державної екологічної інспекції України Заїки А.М. позивачу надали загальну інформацію щодо проведення Інспекцією перевірок та вжиття відповідних заходів реагування. Надати копії матеріалів перевірок та відповідних актів реагування заявнику відмовили, оскільки така інформація є конфіденційною відповідно до Переліку класифікації інформації, що є власністю держави у Державної екологічної інспекції України, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 05 червня 2015 року № 39.

6. Не отримавши повної інформації, позивач повторно звернувся до Інспекції із запитом від 14 грудня 2015 року № 455, в якому просив надати згадані копії документів.

7. Листом від 23 грудня 2015 року № 2/2-10/168Із за підписом голови Державної екологічної інспекції України позивачу повторно повідомили, що запитувана інформація є конфіденційною. Крім того позивачу повідомили, що ПАТ "Центренерго", відокремленим підрозділом якого є Трипільська ТЕС, входить до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 83.

8. 12 січня 2016 року ПП ЮФ "Імператив плюс" подали звернення № 478 до Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини стосовно порушення Державною екологічною інспекцією України вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".

9. 16 лютого 2016 року від Представника Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини надійшла відповідь № 11/14-258406.16-1/10-30, у якій Державну екологічну інспекцію України просять повторно розглянути запити позивача від 28 жовтня 2015 року № 541 та від 14 грудня 2015 року № 455 і надати ПП ЮФ "Імператив плюс" запитувану інформацію (документи).

10. Відповідно до листа Держсанепідемслужби від 05 листопада 2015 року №2244 Трипільська ТЕС, відповідно до санітарної класифікації, належить до об`єктів першого класу із санітарно-захисною зоною 1000 м, але в межах цієї санітарно-захисної зони розташовано більше 250 будинків приватного сектора с. Стара Українка Обухівського району, Київської області. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від Трипільської ТЕС складають 82,8 % усіх викидів промисловими підприємствами Київської області. При цьому в атмосферне повітря викидається 37 найменувань забруднюючих речовин, сумарні викиди яких склали 76918,6 тонн, з яких забруднюючі речовин I класу небезпеки - свинець та його сполуки - 3,74 т/рік, хром та його сполуки - 3,44 т/рік, II класу небезпеки - діоксин азоту - 11588,97 т/рік, нікель та його сполуки - 2,58 т/рік, фтор та його сполуки - 0,048 т/рік, III класу небезпеки - сірки діоксан - 44000,49 т/рік, суспендовані тверді частки (зола, сажа, пилі) - 20651,31 т/рік. Також у листі зазначено, що кількість складових зоошлаків Трипільської ТЕС станом на 01 січня 2014 року складає 26505350,00 тонн.

11. Згідно з листом Центральної геофізичної лабораторії №17.10/107 від 22 січня 2016 року вода Канівського водосховища в районі Українки забруднена сполуками важких металів, сполуками азоту, фенолами. Перевищення гранично допустимих концентрацій (ГДК) відмічено за сполуками міді, цинку, мангану, хрому шестивалентного, сполуками азоту та фенолами. Середні межі коливань складали за сполукам міді 2-8 ГДК, хрому шестивалентного 4-6 ГДК, сполуками цинку 1-3 ГДК, мангану 0,8-4,8 ГДК. Вміст азоту нітратного був у межах 1-3,8 ГДК, азоту амонійного 0,3-2,4 ГДК, фенолів від 0 до 3 ГДК. Концентрація сполук заліза загального були у межах 0,4 1,5 ГДК.

12. Для забезпечення належного захисту прав громадян, які звернулися за правовою допомогою та зібрання доказів, ПП ЮФ "Імператив плюс" 22 січня 2016 року відповідно до Закону України від 13 січня 2011 року № 2939-VI "Про доступ до публічної інформації" (далі - Закон № 2939-VI) звернулося до ПАТ "Центренерго" із письмовим запитом № 491 з обґрунтованим проханням повідомити про паспортизацію потенційно небезпечного об`єкта Трипільської ТЕС та надати копію Паспорта потенційно небезпечного об`єкта, якщо такий є.

13. 02 лютого 2016 року від ПАТ "Центренерго" надійшов лист № 22-06/3-399, у якому зазначено, що ПАТ "Центренерго" здійснює свою господарську діяльність відповідно до чинного законодавства України та паспорт потенційно небезпечного об`єкта є в наявності. Він оформлений за формою ІНС відповідно до вимог "Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів", затвердженого наказом МНС України від 18 грудня 2000 року № 388 (у редакції наказу МНС України від 16 серпня 2005 року № 140), за результатами ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта Трипільська ТЕС. У наданні завіреної копії паспорту ПАТ "Центренерго" відмовило.

14. Відмова у наданні копії паспорта потенційно небезпечного об`єкта (Трипільської ТЕС) мотивована тим, що за змістом частини першої статті 1 Закону № 2939-VI заявнику надається доступ безпосередньо до інформації, а не до носіїв, зокрема належним чином завірених копій документів.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

12. Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 13 липня 2017 року позов задовольнив.

12.1 Визнав протиправною викладену у листі від 02 лютого 2016 року за № 22-06/3-399 відмову ПАТ "Центренерго" у наданні ПП ЮФ "Імператив Плюс" на запит від 22 січня 2016 року № 491 належним чином завіреної копії паспорта потенційно небезпечного об`єкта, оформленого за формою ІНС відповідно до вимог "Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів" затвердженого наказом МНС України 18 грудня 2000 року № 388 (у редакції наказу МНС України від 16 серпня 2005 року № 140), за результатами ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта Трипільської ТЕС.

12.2 Зобов`язав ПАТ "Центренерго" надати на запит ПП ЮФ "Імператив плюс" від 22 січня 2016 року № 491 належним чином завірену копію паспорта потенційно небезпечного об`єкта, оформленого за формою ІНС відповідно до вимог "Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів", затвердженого наказом МНС України від 18 грудня 2000 року № 388 (у редакції наказу МНС України від 16 серпня 2005 року № 140), за результатами ідентифікації потенційно небезпечного об`єкта.

13. Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 17 жовтня 2017 року залишив постанову суду першої інстанції без змін.

14. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що паспорт потенційно небезпечного об`єкта є джерелом запитуваної інформації, а саме: екологічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес, тому ПАТ "Центренерго" як розпорядник зазначеної інформації зобов`язаний її надати за запитом позивача. Суд апеляційної інстанції з таким висновком погодився. З посиланням на статті 1, 13, 14, 15, 19, 20 Закону № 2939-VI, частини третю, сьому статті 1 Закону України від 18 січня 2001 року № 2245-ІІІ "Про об`єкти підвищеної небезпеки" (далі - Закон № 2245-ІІІ), з урахуванням норм Класифікатора потенційно небезпечних об`єктів, розробленого Міністерством України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофі (код 320; підкод 323), Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів, затверджене наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (1) від 18 грудня 2000 року № 338 (далі - Положення № 338) апеляційний суд зазначив, що лист від 01 лютого 2016 року № 22-06/3-399 ПАТ "Центренерго" підтверджує, що запитувані документи (паспорт потенційно небезпечного об`єкта - Трипільської ТЕС) в нього є, однак відмовляється його надати з огляду на те, що така інформація не є публічною.

15. Суд апеляційної інстанції зазначив, що інформація, зазначена в паспорті потенційно небезпечного об`єкта містить дані щодо основної продукції, сировини, допоміжних матеріалів, їх небезпечності, токсичності, інформацію про небезпечні технологічні процеси, інформацію щодо технологічних викидів шкідливих речовин, відходів виробництва, характеристику основних джерел небезпеки підприємства, склади небезпечних речовин. Усе це в сукупності є джерелами та факторами, які впливають або можуть вплинути на стан навколишнього природного середовища та здоров`я людей, а отже є екологічною інформацією (інформацією про стан довкілля).

16. Апеляційний суд констатував, що запитувана інформація становить суспільний інтерес, оскільки в межах санітарно-захисної зони Трипільської ТЕС (1000 м) розташовано більше 250 будинків приватного сектору с. Стара Українка, жителі якого і звернулися за правовою допомогою задля збору інформації, пов`язаної зі впливом на довкілля діяльності Трипільської ТЕС. Тож відмова ПАТ "Центренерго" у наданні ПП ЮФ "Імператив Плюс" належним чином завіреної копії паспорта потенційно небезпечного об`єкта є протиправною та такою, що суперечить вимогам Закону № 2939-VI. Паспорт потенційно небезпечного об`єкта є джерелом запитуваної інформації, а саме екологічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес, тому ПАТ "Центренерго" як розпорядник зазначеної інформації зобов`язаний її надати.


................
Перейти до повного тексту