1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



03 липня 2019 року

Київ

справа №819/1381/16

провадження №К/9901/24562/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М.І.,

суддів: Білак М. В., Данилевич Н. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу № 819/1381/16

за позовом приватного підприємства "Спецбудтранс" до Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування розрахунку, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою приватного підприємства "Спецбудтранс" на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду, прийняту 12 грудня 2016 року у складі головуючого судді - Чепенюк О.В., та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду, постановлену 16 лютого 2017 року у складі колегії суддів: головуючого судді - Матковської З.М., суддів: Бруновського Н.В., Запотічного І.І.,

І. Суть спору:

1. У листопаді 2016 року приватне підприємство "Спецбудтранс" (далі - позивач, ПП "Спецбудтранс") звернулось до суду з позовом до Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області (далі - відповідач) в якому просило:

1.1. визнати протиправними дії посадових осіб управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області щодо проведення 07 жовтня 2016 року габаритно-вагового контролю транспортного засобу, складання довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 127 від 07 жовтня 2016 року та складання розрахунку плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 7 від 07 жовтня 2016 року;

1.2. визнати протиправним та скасувати розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 7 від 07 жовтня 2016 року.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначав, що 07 жовтня 2016 року посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області здійснено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки SHAANXI, реєстраційний номер НОМЕР_1, що належить на праві приватної власності ПП "Спецбудтранс".

2.1. За результатами габаритно-вагового контролю на підставі чеку зважування № 3430 складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 07 жовтня 2016 року, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 127 від 07 жовтня 2016 року, та проведено розрахунок № 7 від 07 жовтня 2016 року, згідно з яким ПП "Спецбудтранс" нараховано плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування у розмірі 645,15 євро.

2.2. Позивач дії працівників відповідача по здійсненню габаритно-вагового контролю транспортного засобу вважає протиправними, а складений розрахунок - таким, що підлягає скасуванню.

3. ПП "Спецбудтранс" зазначає, що вантажний автомобіль марки SHAANXI, реєстраційний номер НОМЕР_1 на момент перевірки був переданий в користування фізичній особі - підприємцю ОСОБА_5 відповідно до договору на оренду машин та механізмів № 091016 від 01 жовтня 2016 року.

3.1. Відтак, позивач не погоджується із нарахуванням йому плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування, оскільки ПП "Спецбудтранс" на момент здійснення габаритно-вагового контролю не було перевізником, а лише власником транспортного засобу.

4. Також позивач поставив під сумнів придатність технічних засобів вимірювального і зважувального обладнання; чек зважування, довідка та акт не містять відомостей про технічні засоби, якими здійснювався габаритно-ваговий контроль.

5. Вказує позивач і на недотримання вимог Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27 червня 2007 року "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" (далі - Порядок № 879), в частині не заборони подальшого руху транспортного засобу після виявлення факту перевищення габаритного нормативного параметру. Також зауважує, що даний Порядок № 879 не встановлює того, хто повинен проводити справляння плати за проїзд автомобільними дорогами, а лише визначає, що в разі проїзду зазначених транспортних засобів стягуються кошти.

6. В обґрунтування позовних вимог позивач також зазначав що оскаржуваний розрахунок плати за проїзд автомобільними дорогами здійснений з урахуванням такого параметру як відстань перевезення, що документально не підтверджений; вимірювання (зважування) при габаритно-ваговому контролі проведено за відсутності відповідної Методики, яка відповідно пункту 19 Порядку № 879 затверджується Мінекономрозвитку; відсутні відомості про розроблення та погодження графіку проведення рейдових перевірок, у відповідності до вимог Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства інфраструктури України від 10 грудня 2013 року № 1007/1207, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 лютого 2014 року за №215/24992 (далі - Порядок № 1007/1207).

7. Представник відповідача обґрунтовуючи заперечення проти позову зазначав, що Державна служба України з безпеки на транспорті та її територіальні органи наділені повноваженнями щодо реалізації політики держави з питань безпеки на автомобільному транспорті та саме такі суб`єкти мають підстави для стягнення плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автодорогами загального користування. Рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень вантажів у спірному випадку проводилася на законних підставах, за наявності наказу та направлень на перевірку. За результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу, який належить позивачу, було встановлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, а саме: надання послуг з перевезення вантажів з перевищенням вагових обмежень (навантаження на здвоєні осі становить 25,85 т при нормативно допустимих 16 т) без дозволу виданого Укртрансбезпекою, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів. Таким чином, управлінням Укртрансбезпеки у Тернопільській області на підставі довідки від 07 жовтня 2016 року про результати здійснення габаритно-вагового контролю та акту № 127 від 07 жовтня 2016 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, правомірно складено розрахунок № 7 від 07 жовтня 2016 року плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, відповідно до якого ПП "Спецбудтранс" нараховано плату за проїзд у розмірі 645,15 євро.

8. Також представник відповідача зазначала, що вимірювальна техніка, якою здійснювався габаритно-ваговий контроль, пройшла відповідну повірку, довідка про результати здійснення такого контролю містить відомості про такий технічній засіб.

9. Щодо обґрунтувань позивача про перебування транспортного засобу в оренді в іншого суб`єкта господарювання на час здійснення перевірки, то представник Укртрансбезпеки зазначила, що на момент перевірки та контролю, складанні акту такі відомості водій транспортного засобу не повідомляв, будь-яких інших документів щодо перевізника, крім посвідчення водія та реєстраційних документів на транспортний засіб, накладної на вантаж не надав.

10. Представник відповідача в обґрунтування своїх заперечень посилалась на норми Закону України "Про автомобільний транспорт", Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11 лютого 2015 року, Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08 листопада 2006 року, Порядку № 879. Вважає, що оскаржуваний розрахунок складено правомірно та просила у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

11. ПП "Спецбудтранс" зареєстроване 01 квітня 2011 року як юридична особа, що підтверджується спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 06 грудня 2016 року.

11.1. Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру видами діяльності суб`єкта господарювання є: знесення; підготовчі роботи на будівельному майданчику; інші спеціалізовані будівельні роботи; роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; вантажний автомобільний транспорт; надання в оренду вантажних автомобілів; будівництво доріг і автострад.

11.2. ПП "Спецбудтранс" має у власності транспортний засіб марки SHAANXI, реєстраційний номер НОМЕР_1, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 .

12. 07 жовтня 2016 року на підставі наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 29 вересня 2016 року №684 "Про затвердження щотижневого графіку проведення рейдових перевірок" та направлення на перевірку №016861 від 03 жовтня 2016 року, посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області на автомобільній дорозі М-19 км 347+200 (смт. Дружба Теребовлянського району Тернопільської області) проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки SHAANXI, реєстраційний номер НОМЕР_1, що належить ПП "Спецбудтранс".

13. За результатами габаритно-вагового контролю автомобіля марки SHAANXI, реєстраційний номер НОМЕР_1, працівниками управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області на підставі чеку зважування №3450 від 07 жовтня 2016 року встановлено, що навантаження на здвоєні осі становить 25,85 т при нормативно допустимих 16 т, про що складено довідку №127 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 07 жовтня 2016 року та акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 127 від 07 жовтня 2016 року.

14. Посадовими особами управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області на підставі довідки та акту від 07 жовтня 2016 року здійснено розрахунок №7 від 07 жовтня 2016 року, яким ПП "Спецбудтранс" визначена плата за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в розмірі 654,15 євро.

15. По даному порушенню також було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом ВОАПД № 005908 від 07.10.2016 року.

16. Не погоджуючись з діями посадових осіб управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області щодо проведення габаритно-вагового контролю транспортного засобу, складання довідки та розрахунку, та самим розрахунком плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

17. Тернопільський окружний адміністративний суд постановою від 12 грудня 2016 року, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 лютого 2017 року, у задоволенні позову відмовив.

18. Суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що дії відповідача щодо проведення габаритно-вагового контролю та складання довідки №127 від 07 жовтня 2016 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунку №7 від 07 жовтня 2016 року плати за проїзд, а також сам розрахунок вчинені на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а отже є правомірними.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

19. Позивач подав касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права.

20. У скарзі позивач просить рішення судів першої й апеляційної інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

21. Відповідач подав заперечення на касаційну скаргу, в якому наполягає на безпідставності останньої та просить у її задоволенні відмовити і залишити оскаржувані судові рішення без змін.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

22. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11 лютого 2015 року затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до пункту 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

24. Підпунктами 2, 15, 27, 54, 58, 62 пункту 5 даного Положення передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; здійснює контроль наявності, видачу дозвільних документів на здійснення перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично здійснюється; здійснює інші повноваження, визначені законом.

25. Згідно з пунктом 8 вказаного Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу.

26. Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій і ліцензійних карток, виконанням суб`єктами господарювання ліцензійних умов, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, а також диспетчерського контролю за роботою автомобільних перевізників визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року №1567 (далі - Порядок № 1567).

27. Відповідно до пункту 3 вказаного Порядку органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансінспекція, її територіальні органи - управління в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські, районні управління.

28. Пунктами 2, 3 постанови Кабінету Міністрів України №592 від 26 червня 2015 року "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті" установлено, що правонаступником майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті, що ліквідуються згідно з пунктом 1 цієї постанови, є Державна служба з безпеки на транспорті та утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби за переліком згідно з додатком 3, зокрема, управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області.

29. Отже, з огляду на викладене, управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області під час здійснення своїх повноважень діє як суб`єкт владних повноважень, якому надано повноваження щодо здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням перевізниками законодавства про автомобільний транспорт.

30. Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

31. Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

32. Пунктом 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, серед іншого: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону України "Про автомобільний транспорт".

33. Пунктом 16 Порядку №1567 передбачено, зокрема, що під час проведення рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.

34. Відповідно до пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

35. Водночас, відсутнє положення, що такий акт складається у двох примірниках, один з яких передається уповноваженій особі суб`єкта господарювання, на що звертав увагу представник позивача. Лише за результатами планової або позапланової перевірки складається акт у двох примірниках, один з яких передається суб`єкту господарювання (пункт 21 Порядку №1567).

36. Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені в Законі України від 5 квітня 2001 року № 2344-III "Про автомобільний транспорт", з змінами і доповненнями (далі - Закон № 2344-III).

37. В розумінні статті 1 Закону № 2344-III автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.

38. Відповідно до вимог частини першої та другої статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

39. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків (частина четверта статті 48 Закону № 2344-III).


................
Перейти до повного тексту