1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 липня 2019 року

Київ

справа №855/220/19

адміністративне провадження №А/9901/168/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючої судді - Загороднюка А.Г.,

суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,

за участю:

секретаря судового засідання Лещенко Т.П.,

представника позивача Кальченко С.В.,

представника відповідача Тарасюка Г.В.,

представників третіх осіб ОСОБА_12., ОСОБА_13., ОСОБА_14.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги третіх осіб ОСОБА_2 , ОСОБА_3 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року у справі за адміністративним позовом Політичної партії "Слуга народу" до Центральної виборчої комісії, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову: ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення в частині, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

встановив:

28 червня 2019 року Політична партія "Слуга народу" (далі - позивач) звернулась до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК), треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову: ОСОБА_4, ОСОБА_3, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_2 , у якому, з урахуванням уточнень до позовних вимог просила:

1. Визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незабезпечення внесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про партійність вказаних кандидатів - "член Політичної партії "Слуга народу", а саме до:

- постанови від 21 червня 2019 року №1116, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4 ;

- постанови від 22 червня 2019 року №1139, якою зареєстровано кандидатами у народні депутати України: в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_6;

- постанови від 23 червня 2019 року №1172, якою зареєстровано кандидата у народні депутати України: в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_9; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_10;

- постанови від 25 червня 2019 року №1275, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2.



2. Визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 26 червня 2019 року №1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" у частині зазначення відомостей про партійність - "член Політичної партії "Слуга народу", кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, а саме: в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4; в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_6; в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_9; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_10; в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2.



3. Зобов`язати Центральну виборчу комісію протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року №1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" та вказати відомості про партійність вказаних кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах шляхом зазначення таких відомостей - "безпартійний".



4. Зобов`язати відповідача подати до суду звіт про виконання судового рішення протягом трьох днів з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі.

Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року адміністративний позов задоволено частково.

1. Визнано протиправною бездіяльність ЦВК щодо невнесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про їх партійність, а саме виключення відомостей щодо членства в Політичній партії "Слуга народу" та зазначення відомостей, що кандидат в народні депутати України є безпартійним у наступних постановах:

-постанові від 21 червня 2019 року №1116, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4 ;

-постанові від 22 червня 2019 року №1139, якою зареєстровано кандидатами у народні депутати України: в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_6;

-постанові від 23 червня 2019 року №1172, якою зареєстровано кандидата у народні депутати України: в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_9; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_10;

-постанові від 25 червня 2019 року №1275, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2 ;



2. Зобов`язано Центральну виборчу комісію протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року № 1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, шляхом зазначення, що кандидат в народні депутати України є безпартійним.



В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції встановив протиправність дій Центральної виборчої комісії щодо незабезпечення внесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про партійність окремих кандидатів - "член Політичної партії "Слуга народу". Обираючи спосіб захисту порушеного права суд першої інстанції врахував, що встановлення протиправності дій ЦВК відбулося на стадії, коли реєстрація кандидатів у народні депутати України, а також строк подання звернень, стосовно уточнення відомостей про кандидатів у депутати та про політичні партії, які висунули кандидатів у депутати у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, закінчився.

Не погоджуючись з рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року, третя особа - ОСОБА_3 звернувся з апеляційною скаргою в якій просить скасувати рішення: 1) в частині визнання протиправною бездіяльність ЦВК щодо невнесення змін до постанови від 22 червня 2019 року № 1139, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 94 ОСОБА_3 щодо зазначення відомостей про партійність, а саме виключення відомостей щодо членства в політичній партії "Слуга народу" та зазначення відомостей, що кандидат в народні депутати України є безпартійним; 2) в частині щодо зобов`язання ЦВК протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі, шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови ЦВК від 26 червня 2019 року № 1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, шляхом зазначення, що кандидат в народні депутати України є безпартійним.

Не погоджуючись з рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 червня 2019 року третя особа - ОСОБА_2 звернувся з апеляційною скаргою в якій просить скасувати рішення: 1) в частині визнання протиправною бездіяльність ЦВК щодо невнесення змін до постанови від 25 червня 2019 року № 1275, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 145 ОСОБА_2, щодо зазначення відомостей про партійність, а саме виключення відомостей щодо членства в політичній партії "Слуга народу" та зазначення відомостей, що кандидат в народні депутати України є безпартійним; 2) в частині щодо зобов`язання ЦВК протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі, шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови ЦВК від 26 червня 2019 року № 1346 "Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, шляхом зазначення, що кандидат в народні депутати України є безпартійним.

В обґрунтування вимог апеляційних скарг апелянти вказують на помилковість висновку суду першої інстанції, з посиланням на те, що :

право позивача у даному спорі відповідачем не порушено, а тому предмет спору відсутній;

на відповідача не покладено обов`язку перевірки інформації, що відображена у документах кандидатів у депутати;

позивач вимагав відмовити у реєстрації кандидатом у депутати ОСОБА_2, а не виправити інформацію стосовно нього, при тому, що підстави для відмови у реєстрації були відсутні;

суд не вірно встановив фактичні обставини щодо отримання третіми особами статусу члена партії;

відповідач не повинен був розглядати звернення, що надійшли від позивача 26 червня 2019 року тим більше, що до вказаного звернення додані не підписані списки членів партії;

обраний спосіб захисту суперечить фактичним обставинам справи та порушує принцип дискреції.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач заперечує проти доводів апеляційних скарг, просить їх відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

У судовому засіданні представники третіх осіб апеляційні скарги підтримали з мотивів, що викладені в них.

Представник відповідача у судовому засіданні апеляційні скарги підтримала, зазначивши, що відповідач протиправну бездіяльність не допустив.

Представник позивача проти задоволення вимог апеляційних скарг заперечував з підстав, викладених в відзиві на апеляційну скаргу, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційних скарг та відзиву на них, колегія суддів ВС встановила наступні обставини підтверджені доказами.

Постановою Центральної виборчої комісії від 22 червня 2019 року №1139 зареєстровано кандидатами у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_3 .

Постановою Центральної виборчої комісії від 25 червня 2019 року №1275 зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2.

У зазначених постановах відображена інформація, що вказані особи є членами Політичної партії "Слуга народу".

25 червня 2019 року позивач подав до ЦВК заяву №25/06-1, в якій серед іншого вказав, що інформація, зазначена у постанові Комісії від 22 червня 2019 року №1139 про реєстрацію кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_3 про те, що вказана особа є членами Політичної партії "Слуга народу", не відповідає дійсності. Керуючись роз`ясненнями щодо розгляду звернень з питань внесення змін до постанов ЦВК про реєстрацію кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, затвердженими постановою Центральної виборчої комісії №1009 від 14 червня 2019 року (далі - Роз`яснення), позивач просив Комісію взяти до уваги вищезазначену інформацію та внести зміни до низки постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, в частині відомостей щодо партійності.

Крім того, цього ж дня, дізнавшись про надходження до ЦВК документів для реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2, зокрема автобіографії в якій зазначено про те, що він є членом Політичної партії "Слуга народу", позивачем до ЦВК надано заяву № 28/06-2, в якій останній просив Комісію взяти до уваги те, що вказана особа не є членом Політичної партії "Слуга народу" та відмовити ОСОБА_2 у реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145.

Проте, постановою від 25 червня 2019 року № 1275 ОСОБА_2, зареєстровано кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 із відображенням інформації що він є членом Політичної партії "Слуга народу".

26 червня 2019 року на додаток до заяви Голови Політичної партії "Слуга народу" ОСОБА_15., поданої до ЦВК 25 червня 2019 року, щодо членства окремих осіб в Партії, позивачем до ЦВК подано реєстр членів Політичної партії "Слуга народу" та заяву №26/01-1 з вимогою щодо врахування правдивої інформації стосовно партійності вказаних вище осіб та внесення змін у постанови про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, в частині відомостей щодо їх партійності.

Цього ж дня, Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 1346 "Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" якою, зокрема, затверджено текст бюлетенів в одномандатних виборчих округах з включенням до них інформації про кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_3. та про кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_2, із зазначенням, що вказані особи є членами Політичної партії "Слуга народу".

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів Верховного Суду виходить з наступного.

Відповідно до загальновизнаних принципів міжнародного права кожному громадянину належить право та можливість голосувати і бути обраним на справжніх періодичних виборах, які проводяться на основі загального і рівного виборчого права при таємному голосуванні й забезпечують свободу волевиявлення виборців (пункт 3 статті 21 Загальної декларації прав людини від 10 грудня 1948 року, стаття 25 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права від 16 грудня 1966 року).


................
Перейти до повного тексту