1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



01 липня 2019 року

Київ

справа №855/195/19

адміністративне провадження №А/9901/156/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючої судді - Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів: Жука А.В., Мартинюк Н.М.,

за участі:

секретаря судового засідання Носадчої О.Е.

позивач не з`явився

представника відповідача Тарасюк Г.В.



розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови в частині та зобов`язання вчинити дії,



за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року (колегія суддів у складі: Сорочка Є.О., Коротких А.Ю., Федотова І.В.)


ВСТАНОВИВ:



Короткий зміст позовних вимог



27 червня 2019 року до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК, Комісія), в якому позивач просив:



- визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 22 червня 2019 року № 1166 в частині відмови в реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_1, висунутого у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року;



- зобов`язати ЦВК зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України, висунутого у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.


В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувана постанова в частині відмови в реєстрації його кандидатом у народні депутати України є необґрунтованою, протиправною та підлягає скасуванню, оскільки ним у повній мірі були виконані вимоги закону щодо подання відповідачу документа про внесення грошової застави. Вважає, що оскаржувана постанова порушує його виборчі права.



Короткий зміст рішення суду першої інстанції



Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено повністю.



Відмовляючи у задоволенні позову, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов висновку, що складений та підписаний власноручно позивачем документ "квитанція", у якому позивач навів інформацію про відправлення ним поштовим голубом готівкових коштів до Державної казначейської служби України, не є документом, що підтверджує внесення грошової застави на спеціальний рахунок ЦВК.



Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції інших учасників справи



Позивач подав апеляційну скаргу на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2019 року, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.



Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що квитанція про внесення грошової застави від 11 червня 2019 року № 11-06/19 відповідно до статті 56 Закону України "Про вибори народних депутатів України" містить інформацію, що саме позивач як кандидат у народні депутати України після початку виборчого процесу та подання документів до ЦВК вніс грошову заставу у розмірі, передбаченому законодавством на спеціальний рахунок ЦВК.



Крім того, зазначає, що посилання на норми Закону "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" є неправильним застосуванням норм матеріального права у зв`язку з тим, що вказаний Закон не містить порядку внесення грошової застави на спеціальний рахунок ЦВК, не встановлює форми та змісту документа про внесення грошової застави, а тому не підлягає застосуванню у даній справі.



Вважає, що ним не був порушений порядок внесення грошової застави, передбачений статтею 56 Закону України "Про вибори народних депутатів України".


Також, зазначає, що суд першої інстанції дійшов неправильного висновку щодо його матеріального стану, відмовивши у задоволенні клопотання про звільнення від сплати судового збору.


У відзиві на апеляційну скаргу відповідач проти доводів апеляційної скарги заперечує, вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні позову та просить суд відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін оскаржуване рішення суду першої інстанції.



Рух адміністративної справи



Ухвалою Верховного Суду від 1 липня 2019 року відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 1 липня 2019 року о 17:00 год.



У судове засідання не з`явився позивач, повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи. Однак з врахуванням положень ч.3 ст.268 КАС України, неприбуття у судове засідання позивача не перешкоджає розгляду справи в суді апеляційної інстанції.



Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти апеляційної скарги з мотивів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, та просив відмовити в її задоволенні.


Фактичні обставини справи



17 червня 2019 року ОСОБА_1 подано до ЦВК заяву щодо його реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 140 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.



22 червня 2019 року ЦВК винесено постанову № 1166 про відмову в реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_1, висунутого в порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі № 140 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.



Вказана постанова обґрунтована тим, що всупереч вимогам пункту 4 частини другої статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" ОСОБА_1 не додано документа про внесення грошової застави. Також, вказано, що ОСОБА_1 додав "квитанцію", яка, на його думку, обґрунтовує її внесення. При цьому кошти від нього на спеціальний рахунок ЦВК не надходили.


Таким чином, ЦВК дійшла висновку, що передбачений пунктом 4 частини другої статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" документ про внесення грошової застави кандидатом у народні депутати України відповідно до статті 56 цього Закону не подано.



Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції



Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів Верховного Суду виходить з такого.



Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законом України від 17.11.2011 № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI), Законом України від 30.06.2004 №1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон № 1932-IV), в редакціях, що були чинними на момент виникнення цих правовідносин, та підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими на їх виконання.



Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.



Відповідно до частини другої статті 76 Конституції України народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.



Згідно з частиною третьою статті 77, пунктом 20 частини першої статті 90 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.


Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 1932-IV ЦВК є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.



Статтею 2 Закону № 1932-IV встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.



Відповідно до частини другої статті 3 Закону № 1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.



Згідно з пунктом 6 статті 19 Закону № 1932-IV комісія реєструє кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом.



Відповідно до частини першої статті 59 Закону № 4061-VI кандидати у депутати в одномандатних округах реєструються ЦВК за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 цього Закону.



Відповідно до частини другої статті 55 Закону № 4061-VI ЦВК реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею, зокрема, документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону.



Відповідно до пунктів 1, 1-2 Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону № 4061-VI під час реєстрації кандидатів у народні депутати України, затвердженого постановою ЦВК від 29.05.2019 № 909 Комісія реєструє кандидата в депутати за умови отримання документів, передбачених частиною першою статті 54, частинами першою, другою статті 55 Закону, які обов`язково повинні містити відомості, зазначені у наведених нормах Закону. Відповідно до частини другої статті 55 Закону ЦВК реєструє кандидата в депутати, який балотується в одномандатному виборчому окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто документа, який підтверджує особу та громадянство України, а саме паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), та за умови отримання документів, визначених у вказаній нормі Закону.



Згідно з частиною другою статті 56 Закону № 4061-VI партія, яка висунула кандидата в депутати в одномандатному окрузі, кандидат у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів ЦВК для реєстрації вносить на спеціальний рахунок ЦВК грошову заставу в розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати.


................
Перейти до повного тексту