1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



01 липня 2019 року

Київ

справа №826/10903/14

адміністративне провадження №К/9901/1663/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Білак М.В.,

суддів Губської О.А., Калашнікової О.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Відкритого акціонерного товариства "Аерофлот-російські авіалінії"

на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 березня 2015 року (у складі головуючого судді Кармазіна О.А., суддів: Катющенка В.П., Скочок Т.О.)

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2015 року

(колегія суддів у складі головуючого судді Мацедонської В.Е., суддів: Грищенко Т.М., Лічевецького І.О.)

у справі №826/10903/14

за позовом Відкритого акціонерного товариства "Аерофлот-російські авіалінії" в особі представництва Відкритого акціонерного товариства "Аерофлот-російські авіалінії"

до Державної авіаційної служби України

про визнання нечинною та скасування постанови.

I. ПРОЦЕДУРА

1. Відкрите акціонерне товариство "Аерофлот-російські авіалінії" ( далі -ВАТ "Аерофлот-російські авіалінії") звернулось до суду з позовом до Державіаслужби про визнання нечинною та скасування постанови №000243 від 26 червня 2014 року про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації.

2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 березня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 травня 2015 року, у задоволенні позовних вимог відмовлено.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

3. Державним інспектором ДПОПР України Дідиком В.А. проведено перевірку та 19 червня 2014 року складено протокол про правопорушення у галузі цивільної авіації №000243 серія АА, яким встановлено порушення ВАТ "Аерофлот - російські авіалінії" статті 29 ПК України й пунктів 56, 118 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року №401.

4. Першим заступником ДАС України Гречко О.В. 26 червня 2014 року прийнято постанову про накладення штрафу за правопорушення у галузі цивільної авіації №000243 серія АА, де за результатами розгляду матеріалів справи щодо порушення ВАТ "Аерофлот - російські авіалінії" порядку використання повітряного простору України установлено виконання рейсу AFL1827 22 березня 2014 року без відповідного дозволу та заявки. Відповідно, накладено на позивача штраф у сумі 136000 грн .

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ.

5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ВАТ " Аерофлот- російські авіалінії" 22 березня 2014 року виконано рейс без відповідного дозволу та заявки, що є порушенням правил та порядку використання повітряного простору України.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

6. Позивач у своїй касаційній скарзі наголошує на тому, що заборонена зона, диспетчерські райони та диспетчерські зони є елементами структурного простору, а з боку відповідача не надано жодних документів, що підтверджували б зміну структури повітряного простору України, в тому числі документів з аеронавігаційної інформації та інструкції з виконання польотів у районі аеродрому "Сімферополь", з огляду на що хибним є висновок судів про те, що станом на дату виконання рейсу була встановлена заборона використання повітряного простору України та те, що рейс було здійснено без заявки та дозволу на використання повітряного простору України.

7. Крім того, скаржник посилається на те, що він як авіаперевізник, створений і ліцензований відповідно до законодавства Російської Федерації, зобов`язаний дотримуватись положень законодавства Російської Федерації, які для нього є першочерговими порівняно з положеннями законодавства України.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Правові основи діяльності в галузі авіації встановлює Повітряний кодекс України. Державне регулювання діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України спрямоване на гарантування безпеки авіації, забезпечення інтересів держави, національної безпеки та потреб суспільства і економіки у повітряних перевезеннях та авіаційних роботах.

9. Відповідно до частини другої статті 4 Повітряного кодексу України державне регулювання діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України полягає у формуванні державної політики та стратегії розвитку, визначенні завдань, функцій, умов діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України, застосуванні заходів безпеки авіації, прийнятті загальнообов`язкових авіаційних правил України, у здійсненні державного контролю за їх виконанням та встановленні відповідальності за їх порушення.

10. Нормами абзацу 1 пункту 93 Положення про використання повітряного простору України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2002 року № 401 (далі - Положення №401), чинного на момент виникнення спірних правовідносин, в окремих частинах повітряного простору встановлюються заборона або обмеження на його використання, які публікуються в документах з аеронавігаційної інформації та/або включаються до плану використання повітряного простору. Форма та зміст плану використання повітряного простору визначаються інструкцією з управління використанням повітряного простору.

11. З матеріалів справи вбачається, що згідно з листами Адміністрації Державної прикордонної служби України від 13 серпня 2014 року №1.29-8905 та від 22 серпня 2014 року №1.29-9283 останні відомості щодо пропускних операцій у міжнародному пункті пропуску для повітряного сполучення "Сімферополь" зафіксовані 11 березня 2014 року о 09 год. 41 хв.

12. Після цього оформлення пасажирів не здійснювалось. Необхідність вжиття наведених обставин обумовлена загостренням ситуації в Автономній Республіці Крим (АР Крим), блокуванням роботи пунктів пропуску через державний кордон та пунктів контролю, які розташовані в АР Крим. Це призвело до неможливості провадження подальшої діяльності в них та перешкоджало здійсненню передбачених законодавством України видів державного контролю під час перетинання державного кордону та відповідно до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" від 15 квітня 2014 року №1207-VII пункт пропуску для повітряного сполучення "Сімферополь" розпорядженням КМ України від 30 квітня 2014 №424-Р тимчасово закритий.

13. 22 березня 2014 року ВАТ "Аерофлот - російські авіалінії" виконав рейс ALF 1827 за маршрутом Сімферополь-Москва, за виконання якого відповідачем до позивача застосовано штрафні санкції, оскільки рейс здійснено з порушенням правил та порядку використання повітряного простору України.

14. Відповідно до статті 37 та статті 38 Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, заборонені зони встановлюються шляхом видачі та опублікування повідомлень NOTAM.

15. На підставі вищезазначених норм Державіаслужбою 13 березня 2014 року було видано NOTAM А0392/14.

16. Вимоги до змісту, правил видачі та випуску NOTAM уніфіковані для всіх країн, що приєднались до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію 1944 року та містяться у Додатку 15 та Doc.8126.

17. Відповідно до пункту 5.1.1 Додатку 15: "NOTAM составляется и издается незамедлительно в тех случаях, когда подлежащая распространению информация носит временный и непродолжительный характер, или в случае введения в срочном порядке важных с эксплуатационной точки зрения постоянных изменений или временных изменений, носящих долгосрочный характер, исключая обширный текстовой и/или графический материал".

18. NOTAM є складовою частиною об`єднаного пакета аеронавігаційної інформації, визначення якого міститься в розділі 1.1 "Определения" Глави 1 Додатку 15.

19. Відповідно до підпункту 2.1.2 пункту 2.1 глави 2 Правил, аеронавігаційна інформація затверджується Державіаслужбою України та публікується САІ.

20. Також, згідно з пунктом 2 розділу 1 Положення № 401, заборонена зона - частина повітряного простору, в межах якої забороняються польоти повітряних суден.

21. Слід звернути увагу, що NOTAM А0520/14 має у своєму тексті у полі визначення цілі літери NBO, що відповідно до Додатку А глави 6 Doc 8126 ІКАО "Руководство по службам аэронавигационной информации" означає, що NOTAM відібрано для негайного сповіщення експлуатантів повітряних суден, для включення в РІВ та стосується виконання польотів.

22. Відповідно до статті 11 Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, та частини першої статті 8 Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про повітряне сполучення і співробітництво в галузі повітряного транспорту, яка набула чинності 2 березня 1995 року, до повітряних суден авіакомпанії "Аерофлот" під час їх перебування на території України застосовуються закони та правила України, які регулюють приліт і виліт з її території повітряних суден, що здійснюють міжнародні польоти, або експлуатацію чи навігацію цих повітряних суден.


................
Перейти до повного тексту