ПОСТАНОВА
Іменем України
01 липня 2019 року
Київ
справа №855/209/19
адміністративне провадження №А/9901/153/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючого судді - Шевцової Н.В.,
суддів - Данилевич Н.А., Кашпур О.В.
за участю секретаря судового засідання Бугаєнко Н.В.
учасники справи:
представника позивача - Тимунь К.І.
представника відповідача - Гугуєва О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Центральної виборчої комісії на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 червня 2019 року у справі №855/1209/19, прийняте колегією суддів у складі: головуючого судді - Губська Л.В. суддів: Епель О.В., Степанюк А.Г.
за позовом ОСОБА_1
до Центральної виборчої комісії
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
У С Т А Н О В И В:
СУТЬ СПОРУ
1. 27 червня 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративний позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, відповідач), в якому просила:
1.1. визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 24 червня 2019 року №1272 "Про відмову в реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_1, висунутої в порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №191 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" (далі - Постанова ЦВК № 1272);
1.2. зобов`язати ЦВК повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України, яка балотується в порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №191 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року та прийняти рішення відповідно до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України".
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24 червня 2019 року на виконання вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VI) позивачем подано всі документи передбачені частиною 2 статті 55 вказаного Закону.
3. Позивач зазначає, що приписи цієї норми Закону № 4061-VI передбачають зазначення у автобіографії, серед іншого прізвище, а не прізвища, що були у кандидата на час подання документів. Виходячи із змісти пункту 2 частини другої статті 55 Закону № 4061-VI нею не було наведено у автобіографії її дошлюбне прізвище " ОСОБА_1 ".
4. На думку позивача, Постанова ЦВК №1272 є протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки суперечить зазначеним положеннями Закону № 4061-VI та у зв`язки з тим, що відповідач не скористався повноваженнями, визначеними частиною третьою статті 60 Закону № 4061-VI щодо забезпечення реалізації прав особи, яка подає заяву про реєстрацію кандидатом у народні депутати, та можливості виправлення помилок і неточностей, допущених у поданих такою особою документах.
5. Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував та просив у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на прийняття ЦВК Постанови № 1272 на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
6. За твердженням представника відповідача, позивач не зазначив у автобіографії всіх відомостей, визначених пунктом 2 частини другої статті 55 Закону № 4061-VI та Роз`яснень щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України, затверджених постановою ЦВК від 29 травня 2019 року №909 (далі - Роз`яснення ЦВК №909).
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
7. 20 червня 2019 року ОСОБА_1 звернулася до ЦВК із заявою про самовисування кандидатом у народні депутати України та просила зареєструвати її кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 191.
8. До заяви позивачем було надано повний пакет документів за переліком, визначеним пунктами 1 - 6 частини другої статті 55 Закону № 4061-VI, що підтверджено довідкою про прийняття документів (а.с. 14).
9. За результатами розгляду поданих позивачем документів, 24 червня 2019 року ЦВК прийнято Постанову № 1272, якою відмовлено позивачу у реєстрації кандидатом у народні депутати України.
10. Відповідно до змісту цієї постанови, підставою для прийняття такого рішення є відсутність у поданій позивачем автобіографії всіх відомостей визначених пунктом 2 частини другої статті 55 Закону № 4061-VI та пунктом 1 Роз`яснень №909, а саме в автобіографії позивачем не зазначено відомості про її попереднє прізвище " ОСОБА_1 ". За таких обставин ЦВК визнала автобіографію позивача не поданою та відмовила у реєстрації кандидатом у народні депутати (а.с. 25).
ІІІ. Рішення суду першої інстанції та мотиви його ухвалення.
11. 28 червня 2019 року рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду позов задоволено.
11.1 Визнано протиправною та скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 24 червня 2019 року №1272 "Про відмову в реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_1, висунутої в порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №191 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року";
11.2 Зобов`язано Центральну виборчу комісію зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати України, висунутої в порядку самовисування в одномандатному виборчому окрузі №191 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
12. Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що Постанова №1272 про відмову позивачу у реєстрації кандидатом в народні депутати України є не правомірною, оскільки виявлені неточності або недоліки в поданих кандидатом на реєстрацію документах не можуть свідчити про відсутність таких документів відповідно до пункту 2 частини першої статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України", і є підставою для їх виправлення.
IV. Провадження в суді апеляційної інстанції
13. Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, представник відповідача 29 червня 2019 року подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, просить його скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
14. В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначив, що висновок суду першої інстанції про зміст юридичних наслідків, що настають у випадку не зазначення в автобіографії перелічених у пункті 2 частини другої статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" є помилковим.
15. Відповідач стверджує, що в рішенні суду помилково вказано, що висновок відповідача про відмову у реєстрації кандидатом в народні депутати України через не зазначення в автобіографії попереднього прізвища слід вважати неточністю, яку можливо усунути шляхом внесення до документу виправлень.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
16.1. Частинами другою та третьою статті 76 встановлено, що народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.
16.2. Не може бути обраним до Верховної Ради України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку.
16.3. Відповідно до статті 77 порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом
17. Закон України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року №4061-VI (далі - Закон №4061-VI)
17.1. Частиною першою статті 9 визначено, що депутатом може бути обраний громадянин України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.
17.2. Згідно з частиною другою статті 55 Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею таких документів, зокрема автобіографії кандидата в депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості.
17.3. На підставі частини першої статті 59 кандидати у депутати в одномандатних округах реєструються Центральною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 цього Закону.
17.4. За змістом частини першої статті 60 Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, зокрема, в разі відсутності документів, зазначених у частині першій статті 54 чи частинах першій або другій статті 55 цього Закону;
17.5. Згідно з частиною другою статті 60 рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати повинно містити вичерпні підстави відмови.
17.6. Частиною третьою статті 60 передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих кандидатами на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
18. Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати, затверджені постановою Центральної виборчої комісії від 29 травня 2019 року №909, із змінами внесеними постановами ЦВК від 07 червня 2019 року №962, від 11 червня 2019 року №983 (далі Роз`яснення ЦВК №909)
18.1 Відповідно до пункту 1 ЦВК реєструє кандидата у депутати за умови отримання документів, передбачених частиною першою статті 55, частинами першою та другою статті 55 Закону №4061-VI, які обов`язково повинні містити відомості, визначені у наведених нормах Закону. З метою встановлення відповідності кандидата в депутати вимогам статті 9 Закону №4061-VI в разі, якщо кандидат у депутати змінював до дня висування кандидатом у депутати прізвище та\або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена) та\або по батькові, в автобіографії зазначаються всі попередні прізвища, власні імена та по батькові, а також дати таких змін. При цьому документ вважається таким, що не поданий для реєстрації кандидатом у депутати, в разі відсутності в ньому відомостей, які обов`язково повинні міститися у такому документі.
VI. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Право бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України.
20. Відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року наведене право особи може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону.
21. Також, у відповідності з пунктом 7.5 названого Документа Копенгагенської наради ОБСЄ, процедури реєстрації кандидатів не повинні бути дискримінаційними. Тобто підстави для відмови в реєстрації мають бути засновані на об`єктивних критеріях і чітко визначені в законі.