1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

Київ



02 липня 2019 року

справа №0940/2167/18

адміністративне провадження №К/9901/13681/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р.Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Гончарової І.А., Олендера І.Я.



розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС в Івано-Франківській області

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 січня 2019 року у складі судді Остап`юк С.В.

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року у складі суддів Носа С.П., Кухтея Р.В., Шевчук С.М.

у справі № 0940/2167/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід Індик"

до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, Державної фіскальної служби України,

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,



У С Т А Н О В И В:



ПРОЦЕДУРА



14 листопада 2018 року Івано-Франківським окружним адміністративним судом зареєстровано позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід Індик" (далі - Товариство, платник податків, позивач у справі) до Головного управління ДФС в Івано-Франківській області (далі - податковий орган, перший відповідач у справі), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, другий відповідач у справі) про визнання протиправним та скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за №625388/38285833 від 02 квітня 2018 року та зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну за № 5 від 20 листопада 2017 року.



10 січня 2019 року рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року, позов задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення комісії податкового органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за №625388/38285833 від 02 квітня 2018 року, зобов`язано ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Захід Індик" за №5 від 20 листопада 2017 року.



У травні 2019 року першим відповідачем подана касаційна скарга до Верховного Суду.



10 червня 2019 року ухвалою Верховного Суду відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою податкового органу після усунення недоліків касаційної скарги, зазначених в ухвалі цього ж суду від 15 травня 2019 року, справу №1940/2167/18 витребувано з Івано-Франківського окружного адміністративного суду.



21 червня 2019 року справа №1940/2167/18 надійшла на адресу Верховного Суду.



Відзив від позивача до Суду на касаційну скаргу відповідача не надходив, що не перешкоджає її розгляду по суті.



Касаційний розгляд справи здійснюється у попередньому судовому засіданні відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.



Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ



Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що Товариство є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, взяте на податковий облік Богородчанським відділенням Надвірнянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Івано-Франківській області, з 01 листопада 2017 року є платником податку на додану вартість. Основний вид економічної діяльності: 01.47 розведення свійської птиці.



Позивачем складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну за № 5 від 20 листопада 2017 року на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 338016 гривень, в тому числі податок на додану вартість 56 336 гривень.



25 листопада 2017 року квитанцією про реєстрацію податкової накладної / коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено реєстрацію вказаної податкової накладної.



28 березня 2018 року позивачем направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН / РК, реєстрація якої/го зупинено, мотивованого тим, що позивач закуповує одноденні індики у Польщі та їх вирощує і в подальшому реалізовує, про що свідчить вантажно-митна декларація, контракт за № 09-2017 від 28 листопада 2016 року. Для відгодівлі птиці корма закуповувалися у ТзОВ "Українське зерно". Продаж товару підприємство здійснює Товариствам з обмеженою відповідальністю "М`ясник Прикарпаття", "Агро Груп Інвест Плюс", "Торговий Дім "Агро-М`ясо-Холдінг", "Торговий Дім "Дніпро Торг". Податкова накладна оформлена на реалізацію індиків зупинена на етапі її реєстрації, про що підприємством повідомлено квитанцією, отриманою у програмі "Соната".



Позивачем подано пояснення та копії первинних бухгалтерських документів, за якими повідомлено, що Товариство реалізувало індики Товариству з обмеженою відповідальністю "Агро Груп Інвест Плюс" за видатковою накладною за № 07 від 20 листопада 2017 року на суму 338 016 гривень, в тому числі податок на додану вартість 56 336 гривень. Поставка товару здійснилася на умовах договору поставки від 11 квітня 2016 року. Перевезення товару здійснювалося за рахунок покупця.



Рішенням комісії Головного управління ДФС в Івано-Франківській області за №625388/38285833 від 02 квітня 2018 року відмовлено позивачу в реєстрації податкової накладної № 5 від 20 листопада 2017 року, у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів - договорів, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, а саме - договору надання послуг по забою індиків.



Також судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 28 листопада 2016 між підприємством Wylegarnia Drobiu "Nord-Pol Hatchery" Danuta i Anatol Gercak, Польща та Товариством з обмеженою відповідальністю "Захід Індик" укладено контракт за №09-2017 щодо реалізації підприємством Польщі позивачу одноденних індиків в кількості 28 000 голів (14 000 голів самок і 14 000 голів самців) на загальну суму 54 600 Євро. Товар відправлявся 4 неділя 2017 року - 8 000 голів, 23 неділя 2017року - 10 000 голів та 4 неділя 2018 року - 10 000 голів.



29 червня 2017 року між підприємством Wylegarnia Drobiu "Nord-Pol Hatchery" Danuta i Anatol Gercak, Польща та позивачем укладено додаткову угоду за №1-17 до контракту за №09-2017 від 28 листопада 2016 року.



13 листопада 2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Захід Індик" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агро Груп Інвест Плюс" укладено договір за №11-2017-3 поставки живих індиків.



20 листопада 2017 року позивачем складено накладну за №7 на поставку живих індиків Товариству з обмеженою відповідальністю "Агро Груп Інвест Плюс" на суму 338 016 гривень, в тому числі 56 336 гривень податку на додану вартість, на підставі якої сформовано податкову накладну за № 5 від 20 листопада 2017 року на вказану суму.



Суди попередніх інстанцій за результатами дослідження наданих позивачем документів дійшли висновку про реальність здійснення позивачем господарських операцій з реалізації живої птиці - індиків.



Суди встановили, що позивач при оформленні податкової накладеної за № 5 від 20 листопада 2017 року у коді УКТ ЗЕД допустив помилку, а саме: замість коду УКТ ЗЕД 0105 (свійська птиця: кури, качки, гуси, індики та цесарки живі) зазначено код 0207 (м`ясо та їстівні субпродукти свійської птиці), а виправити зазначену помилку не було можливим, оскільки податкова накладна не була зареєстрована.



Доводи відповідача щодо вимагання у Товариства документів про надання послуг по забою індиків відхилені судами попередніх інстанцій з огляду на те, що позивачем реалізовувалися індики у живому вигляді, а не м`ясо та їстівні субпродукти свійської птиці, як вважав відповідач, і тому договір по забою птиці не міг укладатися.



ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій висновувалися з протиправності відмови в реєстрації податкової накладної Товариства, оскільки здійснення позивачем господарських операцій відображених у спірній податковій накладній підтверджено належними, достатніми і допустимими доказами.



ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ



У касаційній скарзі податковий орган, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, а саме пунктів 13, 14, 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117, підпункту 2.1 пункту 2, обґрунтовує правомірність своїх дій та наявність законодавчо визначених підстав для зупинення реєстрації податкових накладних. Просить скасувати судові рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що позивачем не надано в необхідному обсязі документи, необхідні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Доводи касаційної скарги аналогічні доводами апеляційної скарги.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції



Відповідно до статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, відтак Верховний Суд зазначає про неприйнятність доводів скаржника про неповноту дослідження судами попередніх інстанцій доказів на предмет встановлення певних обставин.



Щодо застосування норм процесуального права



Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.



Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.



Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.



Відповідно до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.



Нормативне регулювання



Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.



Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції чинній на час подання податкової накладної для реєстрації та зупинення її реєстрації) встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.



На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).



Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, зокрема, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.



За результатами перевірок, визначених пунктом дванадцятим Порядку № 1246, податковим органом формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція надсилається платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) протягом операційного дня і є підтвердженням зупинення такої реєстрації.


................
Перейти до повного тексту