1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 червня 2019 року

Київ

справа №9901/347/19

адміністративне провадження №А/9901/121/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:



Головуючого судді Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.



за участю: секретаря судового засідання Головко О.В.,



позивача: ОСОБА_1

відповідача: представника Дондика О . М.



розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року у складі колегії суддів: Чаку Є.В. (головуючого), Файдюка В.В., Мєзенцева Є.І. у справі №9901/347/19 за позовом ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішення суду першої інстанції:

1. 24 червня 2019 року ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (надалі - ЦВК, відповідач) та просив:

1.1. визнати помилку щодо невнесення ОСОБА_1 як суб`єктом виборчого процесу у свою автобіографію відомостей щодо партійності такою, що не є підставою в розумінні статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" для відмови Центральної виборчої комісії в реєстрації, яка підлягає виправленню;

1.2. визнати постанову Центральної виборчої комісії від 22.06.2019 року №1167 про відмову в реєстрації ОСОБА_1 такою, що вчинена членами Центральної виборчої комісії під впливом помилки, чим порушені його конституційні права як суб`єкта виборчого процесу в розумінні статтей 21, 24, 38 Конституції України та статтею 2 (ч.8), 4, 5, 6, 9, 10, 11, 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України";

1.3. визнати внесення ОСОБА_1 виправлення помилки у своїй автобіографії шляхом внесення до неї відомостей щодо партійності, що надані 24 червня 2019 року до Центральної виборчої комісії шляхом подачі заяви на адресу голови Центральної виборчої комісії з додатками, фактом виправлення помилки та достатнім, в розумінні частини 3 статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України", для прийняття Центральною виборчою комісією документів для повторного розгляду питання про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом в народні депутати України;

1.4. скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 22 червня 2019 року №1167 про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у народні депутати як таку, що прийнята з порушенням вимог статтей 3, 24, 71 Конституції України, статтей 2, 3, 5, 9, 10, 11, 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України";

1.5. зобов`язати Центральну виборчу комісію прийняти автобіографію ОСОБА_1 на паперовому та електронних носіях з усуненими недоліками у частині внесення інформації щодо партійності та повторно розглянути документи ОСОБА_1 щодо реєстрації його кандидатом в народні депутати.

1.6. Обгрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначає, що під час подання документів на реєстрацію кандидатом у народні депутати, ним виконані всі вимоги статті 2, частини 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України", за виключенням помилки, за якою не зазначив свій позапартійний статус. Що стосується відсутності даних про посаду та місце роботи, позивач зазначив, що в абзаці 11 частини "Громадська, правозахисна діяльність" ним зазначено, що з жовтня 2016 року він є директором ТОВ "Сільськогосподарського товариства Княжичі". Вважає, що відсутність інформації в автобіографії щодо "політичних переконань, чи політичний статус" не є підставою для прийняття відповідачем рішення про відмову в реєстрації його кандидатом в депутати. Тому, у комісії були відсутні підстави для відмови в реєстрації його кандидатом у депутати, визначені в статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів.

2. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року у позові відмовлено.

3. Приймаючи вказане рішення суд першої інстанцій виходив з того, що п. 2 ч. 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України", який передбачає, що автобіографія обов`язково повинна містити, зокрема, відомості про партійність. Належним виконанням вказаних вимог Закону у разі неналежності до жодної партії є зазначення у автобіографії про безпартійність, однак позивач вказану інформацію не вказав. Крім цього, позивач зазначив, що працював директором ТОВ "Сільськогоспаодарське товариство Княжичі" в жовтні 2016 року. Інших відомостей щодо подальшої роботи позивача автобіографія кандидата у депутати не містить. Тому, неподання Центральній виборчій комісії документів, які за своїми змістом і формою відповідають п.п. 1, 2 ч. 2 ст. 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України", є підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації кандидатом у депутати згідно з пунктом 2 частини 1 статті 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

3.1. Крім цього, заяву з проханням прийняти виправлення недоліків автобіографії шляхом внесення інформації про його позапартійний статус та прийняти постанову про реєстрацію кандидатом в депутати, з додатками позивачем було подано на адресу Голови Центральної виборчої комісії лише 24 червня 2019 року, тобто після прийняття Центральною виборчою комісією рішення від 22 червня 2019 року.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції інших учасників справи:

4. Позивач подав апеляційну скаргу на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року, просить його скасувати і ухвалити нове про задоволення позовних вимог.

4.1. Доводи позивача зводяться до того, що судом були неправильно застосовані норми матеріального права, а саме - статтю 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України. Зазначає, що виконав всі вимоги статті 55 зазначеного Закону, однак не вказав в автобіографії відомості про свій позапартійний статус. На його думку, така помилка, в розумінні статті 60 Закону, не є підставою для відмови в реєстрації позивачем кандидатом в народні депутати.

5. Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року - без змін.

5.1. Викладені у відзиві на апеляційну скаргу аргументи відповідача полягають у тому, що суд першої інстанції ухвалив оскаржене рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права на основі повно, об`єктивно та всебічно з`ясованих фактичних обставин справи.

Рух адміністративної справи

6. Ухвалами Верховного Суду від 27 червня 2019 року відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 28 червня 2019 року о 20:00 год.

7. Учасники справи під час судового розгляду підтримали свої доводи і заперечення, з підстав викладених в апеляційній скарзі та відзиві на неї.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Фактичні обставини справи

8. 19 червня 2019 року ОСОБА_1 було подано до Центральної виборчої комісії заяву про самовисування разом з іншими документами щодо реєстрації його кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №98 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

8.1. 22 червня 2019 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №1167 "Про відмову в реєстрації, зокрема кандидату в народні депутати України ОСОБА_1, висунутого у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

8.2. Вказана постанова обґрунтована тим, що усупереч вимогам пункту 2 частини 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" в поданій кандидатом ОСОБА_1 автобіографії не вказано визначених Законом відомостей, а саме: відсутні відомості щодо партійності, посади (заняття), місця роботи.

Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції

9. Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

10. Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30 червня 2004 №1932-IV (далі - Закон №1932-IV) Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, у порядку та в межах, встановлених законами України.

11. Статтею 2 Закону №1932-IV встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

12. Відповідно до частини 2 статті 3 Закону №1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.

13. Згідно з пунктом 6 статті 19 Закону №1932-IV Комісія реєструє кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом.

14. Приписами частини 10 статті 107 Закону "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 №4061-VI (далі - Закон №4061-VI) установлено, що подання документів до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України розпочинається на наступний день після опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

15. Відповідно до частини 2 статті 59 Закону №4061-VI, Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктами 1 або 2 частини третьої статті 2 цього Закону, та отримання нею таких документів:

1) заяви про самовисування, датованої днем подання документів для реєстрації його кандидатом у депутати до Центральної виборчої комісії, із зобов`язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції України та законів України несумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у виборах, а також із зобов`язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);


................
Перейти до повного тексту