ПОСТАНОВА
Іменем України
28 червня 2019 року
Київ
справа №855/156/19
адміністративне провадження №А/9901/120/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючої судді - Загороднюка А.Г.,
суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.
секретаря судового засідання Івашків Р.В.,
представника позивача Скрипець В.В.
представника відповідача Рахнянського Б.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Політичної партії "Інтернет партія України" на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2019 року у справі за адміністративним позовом Політичної партії "Інтернет партія України" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправною і скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
24 червня 2019 року Політична партія "Інтернет партія України" (далі - позивач) звернулась до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК) про:
- визнання протиправною бездіяльність ЦВК щодо не розгляду подання Поличної партії "Інтернет партія України" про заміну членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена включено до складу виборчої комісії, від 15 червня 2019 року, в частині заміни членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України одномандатних виборчих округів № 211 та № 222;
- визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 17 червня 2019 року № 1032 "Про зміни в складі окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", в частині дострокового припинення повноважень членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України одномандатних виборчих округів № 211 та № 222 ОСОБА_2 та ОСОБА_3, від Поличної партії "Інтернет партія України" (у зв`язку з відмовою скласти присягу) та призначення на посаду секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 211 ОСОБА_4 від Політичної партії "Об`єднання "САМОПОМIЧ";
- зобов`язання Центральної виборчої комісії розглянути подання Поличної партії "Інтернет партія України" про заміну члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена включено до складу виборчої комісії від 15 червня 2019 року в частині заміни членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України одномандатних виборчих округів № 211 та № 222, та прийняти рішення, яким:
- припинити достроково повноваження секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 211 Табурiної Олександри Володимирiвни та вiд Поличної партії "Інтернет партія України" (у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена включено до складу виборчої комісії), включити до складу цієї комісії та призначити секретарем комісії ОСОБА_5 - від Політичної партії "Інтернет партія України";
- припинити достроково повноваження члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 222 ОСОБА_3 - від Політичної партії "Інтернет партія України" (у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії) та включити до складу цієї комісії ОСОБА_6 - від Політичної партії "Інтернет партія України".
В обґрунтування позову вказувала, що 15 червня 2019 року Політична партія "Інтернет партія України" внесла до Центральної виборчої комісії подання про заміну члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії, зокрема, щодо припинення повноважень секретаря окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 211 ОСОБА_2, члена окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 222 ОСОБА_3 та включення до складу вказаних окружних виборчих комісій відповідно ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .
Натомість, постановою від 17 червня 2019 року № 1032 "Про зміни в складі окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року" ЦВК протиправно достроково припинила повноваження секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 211 ОСОБА_2, у зв`язку з відмовою скласти присягу члена комісії, та призначила секретарем комісії ОСОБА_4 від Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", а також достроково припинила повноваження члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 222 ОСОБА_3, у зв`язку з відмовою скласти присягу члена комісії.
Вважає, що Центральна виборча комісія допустила протиправну бездіяльність щодо нерозгляду подання про заміну, внесеного Політичною партією "Інтернет партія України" від 15 червня 2019 року, в частині кандидатур, поданих на заміну членів окружних виборчих комісій одномандатних виборчих округів № 211 та № 222.
Вказує про порушення відповідачем рівності прав партії на участь у виборчому процесі позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, в частині її представництва у складах окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України.
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2019 року у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині протиправної бездіяльності ЦВК щодо не розгляду подання Політичної партії "Інтернет партія України" про заміну членів окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії від 15 червня 2019 року, в частині заміни членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України одномандатних виборчих округах № 211 та № 222, суд першої інстанції зазначив, що при вирішенні даного питання ЦВК виходила із дискреційних повноважень, оскільки Законом не передбачено пріоритетність розгляду Комісією документів, які підтверджують факт не з`явлення члена комісії на її засідання та не складення ним присяги члена комісії, що є підставою для припинення повноважень з моменту їх виникнення або виявлення, над розглядом подання про заміну члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії.
При цьому вказано, що у ЦВК відсутні підстави для розгляду подання про заміну, внесеного Політичної партією "Інтернет партія України" 15 червня 2019 року, в частині членів окружних виборчих комісій одномандатних виборчих округів № 211 та № 222 ОСОБА_2 та ОСОБА_3, через наявність документів, що надійшли до комісії 14 травня 2019 року та підтверджують не з`явлення таких членів комісії на засіданнях та не прийняття ними присяги.
Відмовляючи у задоволенні позову в частині визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 17 червня 2019 року № 1032 "Про зміни в складі окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", суд першої інстанції зазначив, що ані Закон "Про вибори народних депутатів України", ані Порядок розподілу керівних посад в окружних виборчих комісіях з виборів народних депутатів України між суб`єктами подання кандидатур до складу цих комісій, затверджений постановою Комісії від 18 квітня 2013 року № 79 (зі змінами) не містить механізму (алгоритму), який би роз`яснював, яким чином принцип пропорційності може бути дотриманий (збережений) у разі внесення змін до керівного складу окружних виборчих комісій протягом усього виборчого процесу.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог стосовно зобов`язання ЦВК розглянути подання Політичної партії "Інтернет партія України" про заміну члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії від 15 червня 2019 року в частині заміни членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України одномандатних виборчих округів № 211 та № 222, та прийняти нове рішення, суд першої інстанції виходив з того, що вона є похідною, задоволення якої залежить від задоволення основних вимог, які визнані необґрунтованими.
Не погоджуючись з рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2019 року Політична партія "Інтернет партія України" звернулась до Верховного Суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт вказує на помилковість висновку суду першої інстанції щодо відсутності підстав ЦВК розглядати подання про заміну членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України поданого Політичної партією "Інтернет партія України" від 15 червня 2019 року та як наслідок прийняття спірної постанови, вказуючи на те, що Закон України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VI) та Роз`яснення щодо порядку внесення змін до складу окружних та дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України" від 18 квітня 2013 року № 81 (далі - Роз`яснення) містять норми відповідно до яких ЦВК, після отримання подання про заміну члена окружної виборчої комісії зобов`язана впродовж п`яти днів прийняти рішення про дострокове припинення повноважень такого члена комісії та одночасно включити до складу відповідної виборчої комісії іншу кандидатуру, зазначену у поданні, або, за наявності підстав для залишення такого подання без розгляду, у тому числі в частині окремих кандидатур, не пізніше наступного дня після внесення подання письмово повідомити про це суб`єкта його внесення листом за підписом секретаря ЦВК.
Також мотивуючи свою апеляційну скаргу позивач здійснив аналіз порушення ЦВК, при прийнятті спірної постанови, приписів частини другої статті 2 КАС України на предмет її обґрунтованості, розсудливості та пропорційності.
Крім того, апелянт посилався на помилковість посилання суду першої інстанції на дискреційні повноваження ЦВК щодо пріоритетності розгляду документів, які підтверджують факт нез`явлення члена комісії на її засідання та не складання ним присяги члена комісії, що є підставою для припинення повноважень з моменту їх виникнення або виявлення, над розглядом подання про заміну члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру члена включено до складу виборчої комісії.
Вказував про порушення ЦВК рівності прав партії на участь у виборчому процесі позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року в частині її представництва у складах окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України.
У відзиві на апеляційну скаргу ЦВК заперечує проти доводів апеляційної скарги, просить її відхилити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві та в апеляційній скарзі, просили позов задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував з мотивів, викладених у відзиві на апеляційну скаргу, та просив відмовити в задоволенні позову.
Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, вивчивши матеріали справи, дослідивши й проаналізувавши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів ВС дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 7 червня 2019 року Політична партія "Інтернет партія України" на позачерговому з`їзді цієї партії висунула кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 136 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_10 (зареєстровано постановою Комісії від 20 червня 2019 року №1101), у зв`язку з чим, відповідно до статті 12 Закону України "Про вибори народних депутатів України" набула статусу суб`єкта виборчого процесу вказаних виборів.
Постановою ЦВК № 919 від 31 травня 2019 року утворено окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року. Цією постановою до складу окружної виборчої комісії №211 включено ОСОБА_2 та до складу окружної виборчої комісії №222 - ОСОБА_3 .
14 червня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшли звернення окружних виборчих комісій з позачергових виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 211 та № 222 про не з`явлення на перші два засідання членів цих комісій ОСОБА_2 і ОСОБА_3 відповідно та неприйняття ними присяги.
15 червня 2019 року Політична партія "Інтернет партія України" внесла до Центральної виборчої комісії подання про заміну члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії (далі - подання про заміну), зокрема, щодо припинення повноважень секретаря окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 211 ОСОБА_2, члена окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу № 222 ОСОБА_3 та включення до складу вказаних окружних виборчих комісій відповідно ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .
Зазначене подання щодо окремих кандидатур було розглянуто Центральною виборчою комісією, про що свідчить зміст постанови Комісії від 17 червня 2019 року № 1032, відповідно до якої відбулася заміна членів окружних виборчих комісій одномандатних виборчих округів № 13 - 18, 87, 94, 212, 214, 218, 219 та 221, включених до складу цих комісій за поданням Політичної партії "Інтернет партія України".
Також постановою ЦВК від 17 червня 2019 року № 1032 Центральна виборча комісія достроково припинила повноваження секретаря окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 211 Табуріної Олександри Володимирівни (у зв`язку з відмовою скласти присягу члена комісії) та призначила секретарем комісії ОСОБА_4 від Політичної партії "Об`єднання САМОПОМІЧ", а також достроково припинила повноваження члена окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 222 ОСОБА_3 (у зв`язку з відмовою скласти присягу члена комісії).
Листом від 17 червня 2019 року № 21-34-4932 за підписом члена Центральної виборчої комісії О. Діденка повідомлено Політичну партію "Інтернет партія України", що постановою Комісії від 17 червня 2019 року № 1032 повноваження членів окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України одномандатних виборчих округів № 211 та № 222 відповідно ОСОБА_2 та ОСОБА_3, кандидатури яких включені до складу відповідних комісій від Політичної партії "Інтернет партія України", достроково припинено та їх виключено зі складу вказаних виборчих комісій у зв`язку з відмовою скласти присягу члена комісії на підставі документів відповідних окружних виборчих комісій, та повідомлено, що у Комісії відсутні підстави для внесення змін до складу вказаних комісій у зв`язку з внесенням ними подання.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів Верховного Суду виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.