ПОСТАНОВА
Іменем України
28 червня 2019 року
Київ
справа №855/163/19
адміністративне провадження №А/9901/117/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Головуючого судді Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.
за участю: секретаря судового засідання Головко О.В.,
позивача: ОСОБА_1, представника ОСОБА_2
відповідача: представника Ющенка О.О.
третьої особи: представника ОСОБА_3
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_4 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року у складі колегії суддів Беспалова О.О. (головуючого), Ключковича В.Ю., Парінова А.Б. у справі №855/163/19 за позовом кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_5 про визнання протиправною та скасування постанови від 22 червня 2019 року №1166, зобов`язання вчинити дії, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішення суду першої інстанції:
1. 24 червня 2019 року ОСОБА_4 (надалі - ОСОБА_4, позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (надалі - ЦВК, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_5 (надалі - ОСОБА_5, третя особа), та просив:
1.1. визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 22 червня 2019 року №1166 у частині відмови в реєстрації кандидата у народні депутати ОСОБА_4, висунутого у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року;
1.2. зобов`язати Центральну виборчу комісію зареєструвати ОСОБА_4 кандидатом в народні депутати України, висунутого в порядку самовисування в одномандатному окрузі №141 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 р. на підставі раніше поданих документів;
1.3. стягнути на користь позивача судові витрати в розмірі 768 грн. 40 коп.
1.4. Обгрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_4 зазначає, що подав до Центральної виборчої комісії всі документи, передбачені частиною 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України". На наступний день після подання заяви та документів звернувся до ЦВК із заявою про уточнення реквізитів платежу, оскільки установою банку у платіжному документі було невірно зазначено інформацію про платника грошової застави. Крім цього, подав до комісії автобіографію, де зазначив про зміну прізвища та ім`я. Тому вважає, що ЦВК діяла протиправно, відмовляючи в реєстрації позивача кандидатом в народні депутати.
2. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року в позові відмовлено.
3. Приймаючи вказане рішення суд першої інстанцій виходив з того, що на позивача як кандидата у народні депутати покладено персональний обов`язок по внесенню на спеціальний рахунок ЦВК грошової застави. Однак, судом встановлено, що банківською установою було прийнято платіж від ОСОБА_4 Тобто, внесення коштів на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії відбулося невстановленою особою, відмінною від позивача, що є порушенням порядку сплати грошової застави.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції інших учасників справи:
4. Позивач подав апеляційну скаргу на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року, в якій просить судове рішення суду першої інстанції скасувати і ухвалити нове про задоволення позовних вимог ОСОБА_4 та стягнути на його користь судові витрати зі сплати судового збору.
4.1. Доводи позивача зводяться до того, що судом були неправильно застосовані норми матеріального права, а саме - статті 55, 56, 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України. Зазначає, що на наступний день після подання заяви та документів щодо реєстрації його кандидатом у народні депутати України у відповідності до ч. 3 ст. 60 Закону України "Про вибори народних депутатів України" ним було подано заяву про уточнення реквізитів платежу, оскільки установою банку у платіжному документі було невірно зазначено інформацію про платника грошової застави. Однак, вказані уточнення позивачем не було прийнято до уваги та прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатом в депутати.
5. Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року - без змін.
5.1. Викладені у відзиві на апеляційну скаргу аргументи відповідача полягають у тому, що суд першої інстанції ухвалив оскаржене рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права на основі повно, об`єктивно та всебічно з`ясованих фактичних обставин справи.
5.2. Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_5 у відзиві на касаційну скаргу також просить її залишити без змін, а рішення суду першої інстанції без задоволення як таке, що є законним та обґрунтованим. Зазначає також, що на час внесення грошової застави позивач уже змінив прізвище, однак платіж здійснено ОСОБА_4, що є порушенням порядку сплати грошової застави.
Рух адміністративної справи
6. Ухвалами Верховного Суду від 26 червня 2019 року відкрито провадження за даною апеляційною скаргою та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 28 червня 2019 року о 16:00 год.
7. Учасники справи під час судового розгляду підтримали свої доводи і заперечення, з підстав викладених в апеляційній скарзі та відзиві на неї.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Фактичні обставини справи
8. 20.06.2019 ОСОБА_4 звернувся до Центральної виборчої комісії із заявою про самовисування, разом з іншими документами щодо реєстрації його кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №141 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019.
8.1. 21.06.2019 позивачем подано ЦВК заяву про уточнення реквізитів платежу, оскільки в квитанції було невірно вказано інформацію про платника грошової застави, а саме - платником вказаний ОСОБА_4, проте фактично грошова застава сплачена ОСОБА_4
8.2. До заяви додано лист-повідомлення від АТКБ "Приватбанк" від 21.06.2019 про те, що платником грошової застави є ОСОБА_4 .
8.3. 21.06.2019 позивач також подав до ЦВК заяву та у зв`язку з допущеними неточностями просив долучити до документів автобіографію, в якій міститься інформація щодо зміни прізвища та ім`я: ОСОБА_4, дата зміни 12.06.2019 .
8.4. Постановою Центральної виборчої комісії 22.06.2019 №1166 "Про відмову в реєстрації кандидатів в народні депутати України ОСОБА_7, ОСОБА_4, висунутих у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019", позивачу відмовлено в реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №141.
8.5. Вказана постанова Центральної виборчої комісії мотивована тим, що грошову заставу внесено неналежною особою, а отже, передбачений пунктом 4 частини 2 статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України" документ про внесення грошової застави кандидатом у народні депутати України відповідно до ст. 56 Закону, не подано.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції
9. Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
10. Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30 червня 2004 №1932-IV (далі - Закон №1932-IV) Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, у порядку та в межах, встановлених законами України.
11. Статтею 2 Закону №1932-IV встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.
12. Відповідно до частини 2 статті 3 Закону №1932-IV Комісія та її члени зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
13. Згідно з пунктом 6 статті 19 Закону №1932-IV Комісія реєструє кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом.
14. Приписами частини 10 статті 107 Закону "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 №4061-VI (далі - Закон №4061-VI) установлено, що подання документів до Центральної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України розпочинається на наступний день після опублікування Указу Президента України про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
15. Відповідно до частини 1 статті 59 Закону №4061-VI кандидати у народні депутати України в одномандатних виборчих округах реєструються Центральною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
16. За змістом статті 55 Закону №4061-VI та пункту 1 Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час реєстрації кандидатів у народні депутати України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 29.05.2019 №909 (зі змінами), Центральна виборча комісія реєструє кандидата в народні депутати України, який балотується в одномандатному виборчому окрузі в порядку самовисування, за умови пред`явлення ним особисто одного із документів, передбачених пунктом 1 або 2 частини третьої статті 2 Закону України "Про вибори народних депутатів України", та отримання нею визначених частиною другою статті 55 Закону документів, які обов`язково повинні містити відомості, зазначені у наведеній нормі Закону.