ПОСТАНОВА
Іменем України
26 червня 2019 року
Київ
справа №826/13396/18
адміністративне провадження №К/9901/4782/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Саприкіної І.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за заявами Товариства з обмеженою відповідальністю "АК Маршаллєр і партнери" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Грант Торнтон" про забезпечення адміністративного позову за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Грант Торнтон", Товариства з обмеженою відповідальністю "АК Маршаллєр і партнери" до Фонду державного майна України про визнання протиправним та скасування рішення, визнання недійсними результатів конкурсу за касаційною скаргою Фонду державного майна України на ухвалу Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Огурцова О.П. від 08 жовтня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кузьменка В.В., Файдюка В.В., Шурка О.І. від 24 січня 2019 року,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "АК Маршаллєр і партнери" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Грант Торнтон" (далі - ТОВ "АК Маршаллєр і партнери", ТОВ "Грант Торнтон", заявники) звернулися до Окружного адміністративного суду м. Києва із заявами про забезпечення адміністративного позову.
ТОВ "АК Маршаллєр і партнери" у заяві просило вжити заходи забезпечення позову шляхом заборони:
- Фонду державного майна України вчиняти дії з підготовки проекту рішення Кабінету Міністрів України щодо визначення радника у процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод" та джерел оплати його послуг та вчиняти дії з внесення проекту рішення на розгляд Кабінету Міністрів України щодо визначення радника процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод" та джерел оплати його послуг;
- Міністерству фінансів України вчиняти будь-які дії, в тому числі ухвалювати рішення про погодження проекту акта Кабінету Міністрів України щодо визначення радника за результатами конкурсу у процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод" та джерел оплати його послуг;
- Міністерству економічного розвитку і торгівлі України вчиняти будь - які дії, в тому числі ухвалювати рішення про погодження проекту акта Кабінету Міністрів України щодо визначення радника за результатами конкурсу у процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод" та джерел оплати його послуг.
В обґрунтування необхідності вжиття заходів забезпечення адміністративного позову ТОВ "АК Маршаллєр і партнери" посилається на те, що станом на дату подання даної заяви відповідач в засобах масової інформації розповсюдив інформацію про підписання договору з переможцем конкурсу з відбору радника, у той час, як дії відповідача щодо обрання радника та передачі проекту рішення на розгляд Кабінету Міністрів України утруднять виконання рішення суду, так як договір підписаний відповідачем з обраним радником вступить в силу з моменту ухвалення рішення Кабінету Міністрів України про визначення радника і договір почне виконуватись, не зважаючи на той факт, що суд може постановити рішення яким визнає результати конкурсу незаконними. При цьому, ТОВ "АК Маршаллєр і партнери" зазначив про те, що обраний у протиправний спосіб радник отримає доступ до всіх без виключення документів ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод", у тому числі тих, що містять комерційну таємницю підприємства, до документів фінансово-бухгалтерського характеру, всіх укладених договорів, що відносяться до діяльності підприємств, інформації про всіх контрагентів вказаних підприємств, які постачають/придбавають їх товари/послуги, що в свою чергу також може негативно вплинути на стабільність роботи та розвитку підприємств, їх фінансово-економічного благополуччя та отримання прибутків, в разі використання такої інформації (документів) не за призначенням, а також за рахунок ознайомлення з зазначеними документами отримає конкурентну перевагу у випадку проведення нового конкурсу з відбору радника у процесі приватизації об`єктів великої приватизації по зазначеним підприємствам.
У заяві про забезпечення позову, з урахуванням поданих до заяви уточнень, ТОВ "Грант Торнтон" просило вжити заходи забезпечення позову шляхом заборони:
- Фонду державного майна України проводити переговори та укладати договори про надання послуг радника з підготовки до приватизації та продажу ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш" та ПрАТ "Індар" за результатами конкурсів, які проводились 30 та 31 липня 2018 року на виконання рішення конкурсної комісії з відбору радників у процесі приватизації об`єктів державної власності (протокол засідання конкурсної комісії від 19 червня 2018 року), та готувати за результатами зазначених конкурсів проект рішення Кабінету Міністрів України щодо визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш" та ПрАТ "Індар" за результатами конкурсів, які проводились 30 та 31 липня 2018 року та джерел оплати його послуг, та вносити його на розгляд Кабінету Міністрів до розгляду справи по суті;
- Міністерству фінансів України ухвалювати рішення про погодження проекту акта Кабінету Міністрів України щодо визначення радника за результатами конкурсу у процесі приватизації пакету акцій ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш" та ПрАТ "Індар" та джерел оплати його послуг;
- Міністерству економічного розвитку і торгівлі України ухвалювати рішення про погодження проекту акта Кабінету Міністрів України щодо визначення радника за результатами конкурсу у процесі приватизації пакету акцій ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш" та ПрАТ "Індар" та джерел оплати його послуг.
В обґрунтування необхідності вжиття заходів забезпечення адміністративного позову ТОВ "Грант Торнтон" посилається на те, що невжиття таких заходів унеможливить ефективний захист або поновлення порушених прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та на очевидну протиправність дій відповідача.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 жовтня 2018 року, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року, заяву ТОВ "АК Маршаллєр і партнери" про забезпечення адміністративного позову задоволено повністю; заяву ТОВ "Грант Торнтон" про забезпечення адміністративного позову - частково, зокрема, вжито заходи забезпечення адміністративного позову шляхом заборони:
- Фонду державного майна України вчиняти дії з підготовки проекту рішення Кабінету Міністрів України щодо визначення радника у процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод", ПрАТ "Індар" та джерел оплати його послуг;
- Фонду державного майна України вчиняти дії з внесення проекту рішення на розгляд Кабінету Міністрів України щодо визначення радника у процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод", ПрАТ "Індар" та джерел оплати його послуг;
- Міністерству фінансів України вчиняти будь-які дії, в тому числі ухвалювати рішення про погодження проекту акта Кабінету Міністрів України щодо визначення радника за результатами конкурсу у процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод", ПрАТ "Індар" та джерел оплати його послуг;
- Міністерству економічного розвитку і торгівлі України вчиняти будь-які дії, в тому числі ухвалювати рішення про погодження проекту акта Кабінету Міністрів України щодо визначення радника за результатами конкурсу у процесі приватизації пакету акцій ПАТ "Об`єднана гірничо-хімічна компанія", ДП "Вугільна компанія "Краснолиманська", ДП "Завод "Електроважмаш", ПАТ "Одеський припортовий завод", ПрАТ "Індар" та джерел оплати його послуг.
Частково задовольняючи заяви про забезпечення адміністративного позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивачами були надані належні та переконливі докази існування очевидної небезпеки заподіяння шкоди їх інтересам до ухвалення рішення в цій адміністративній справі.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 08 жовтня 2018 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Фонд державного майна України звернувся з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні заяв про вжиття заходів до забезпечення позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу подано 18 лютого 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 27 лютого 2019 року відкрито касаційне провадження у справі № 826/13396/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 червня 2019 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, суддею-доповідачем визначено суддю Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Саприкіну І.В.
Учасники справи письмових клопотань не заявляли.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій долучено до матеріалів справи докази заявників, подані заявниками в обґрунтування заяв про забезпечення адміністративного позову, зокрема, копії:
- листів Фонду державного майна України до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 07 вересня 2018 року щодо погодження проектів розпоряджень Кабінету Міністрів України:
№ 10-33-18259 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу пакета акцій публічного акціонерного товариства "Об`єднана гірничо-хімічна компанія";
№ 10-33-18261 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу пакета акцій приватного акціонерного товариства "По виробництву інсуліну "Індар";
№ 10-33-18260 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу державного підприємства "Завод "Електроважмаш";
№ 10-33-18258 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу державного підприємства "Вугільна компанія "Краснолиманська";
№ 10 -33-18262 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу пакета акцій публічного акціонерного товариства "Одеський припортовий завод";
- листа Міністерства фінансів України до Фонду державного майна України та Кабінету Міністрів України від 22 червня 2018 року № 06220-08-14/16918, яким повідомлено про доцільність внесення певних змін до проекту договору про надання послуг радника з підготовки до приватизації та продажу, у частині оплати фіксованої винагороди радника;
- листа Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 19 вересня 2018 року № 3212-07/40828-03 до Фонду державного майна України, в якому зазначено, що надані проекти розпоряджень Кабінету Міністрів України розглянуто та запропоновано Фонду державного майна України надати фінансово-економічні обґрунтування розмірів сум оплати послуг радників;
- листів Міністерства фінансів України до Фонду державного майна України від 24 вересня 2018 року про опрацювання проектів розпоряджень Кабінету Міністрів України про визначення радників:
№ 06220-08-14/24972 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу державного підприємства "Завод "Електроважмаш";
№ 06220-08-14/24973 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу державного підприємства "Вугільна компанія "Краснолиманська";
№ 06220-08-14/24974 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу пакета акцій публічного акціонерного товариства "Одеський припортовий завод";
№ 06220-08-14/24976 "Про визначення радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу пакета акцій публічного акціонерного товариства "Об`єднана гірничо-хімічна компанія",
у яких зазначено, що з метою раціонального та ефективного використання коштів державного бюджету, оплата фіксованої винагороди радника має бути здійснена за умови повного виконання радником умов договору про надання послуг. Також повідомлено, що пропозиції щодо доцільності відповідних положень у договорах про надання послуг радника надавались Фонду державного майна України листом Мінфіну від 22 червня 2018 року № 06220-08-14/16918;
- затверджених рішеннями конкурсної комісії з відбору радників у процесі приватизації об`єктів державної власності (протоколи засідання конкурсної комісії від 19 червня 2018 року), інформаційних повідомлень про проведення конкурсу з відбору радника для надання послуг з підготовки до приватизації та продажу пакетів акцій ПрАТ "Індар", державного підприємства "Вугільна компанія "Краснолиманська", державного підприємства "Завод "Електроважмаш";