1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 червня 2019 року

м. Київ

справа №344/15436/16-а

провадження №К/9901/18666/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Берназюка Я.О., Желєзного І.В.

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 09.06.2017 (головуючий суддя Пастернак І.А.) та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.09.2017 (колегія суддів у складі головуючого судді Ніколіна В.В., суддів Гінди О.М., Качмара В.Я.)

у справі №344/15436/16

за позовом ОСОБА_1

до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради

про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту соціальної політики виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання бездіяльності щодо відмови у перерахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі встановленому ст. 12 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту населення" за 2016 рік протиправною; зобов`язання здійснити перерахунок та виплату 4 730,00 грн. недоплаченої щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій за 2016 рік відповідно до ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту населення" з врахуванням раніше виплачених сум.

2. Постановою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 09.06.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 26.09.2017, у задоволенні позову відмовлено.

3. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким позов задовольнити.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 від 18.03.2016 року ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.

5. У 2016 році він отримав щорічну разову грошову допомогу до 5 травня 2016 року в розмірі 920,00 грн.

6. Виплачуючи грошову допомогу у зазначених розмірах відповідач керувався вимогами п.26 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України і постановами Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 №141 "Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань".

7. Не погоджуючись з розміром зазначеної допомоги, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

8. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що положення п. 26 Розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України є чинними та неконституційними не визнавались. Також суд апеляційної інстанції послався на правову позицію Конституційного суду України, викладену у рішенні від 25.01.2012 №3-рп.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

9. Позивач у своїй касаційній скарзі наголошує, що при вирішенні даного спору підлягає застосуванню ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а не постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 №141 та від 05.04.2017 №223, оскільки вони (постанови) є такими, що звужують обсяг передбачених Конституцією України та Законами України прав на соціальний захист учасника бойових дій. Окремо зазначає, що оскаржувані судові рішення суперечать численним рішенням Конституційного Суду України.

10. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не подав.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Верховний Суд, перевірив і обговорив доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, та дійшов таких висновків.

12. Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

13. Законом України від 28.12.2014 № 79-VІІІ "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин", який набув чинності 1 січня 2015 року, розділ VІ Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України доповнено п. 26, яким встановлено, що норми і положення ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

14. На виконання зазначених приписів Бюджетного кодексу України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову у 2016 році прийнято постанову від 02.03.2016 № 141 "Деякі питання виплати у 2016 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", якою визначено, що у 2016 році виплату разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", здійснює Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - органи соціального захисту населення), які через відділення зв`язку або через установи банків перераховують їх на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання), у таких розмірах: учасникам бойових дій - 920,00 грн.;

15. Задля вирішення вказаного спору необхідно встановити чи обґрунтовано виплата позивачу грошової допомоги до 5 травня у 2016 році здійснена відповідачем у розмірі 920,00 грн.



а) щодо надання Кабінету Міністрів України права змінювати розмір соціальних виплат, визначений спеціальним законом



16. Відповідно до правової позиції Конституційного Суду України, викладеної в рішенні від 26 грудня 2011 року № 20-рп/2011, передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з ч. 1 ст.17 Конституції України є найважливішою функцією держави.

17. Зміна механізму нарахування соціальних виплат та допомоги повинна відбуватися відповідно до критеріїв пропорційності та справедливості і є конституційно допустимою до тих меж, за якими ставиться під сумнів власне сутність змісту права на соціальний захист.

18. Верховний Суд звертає увагу, що зазначене рішення Конституційного суду України винесено за результатом розгляду конституційного подання народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) п. 4 розділу VII "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік".


................
Перейти до повного тексту