ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 червня 2019 року
м. Київ
Справа № 910/9916/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Пількова К.М.,
за участю помічника судді Лазарєвої О.С. (за дорученням головуючого судді),
учасників справи:
позивача - товариства з обмеженою відповідальністю "СВГ Плюс" (далі - Товариство) - Качмара О.Й. - адвокат (свідоцтво від 22.11.2007 № 3498/10),
відповідача-1 - Енергетичної митниці Державної фіскальної служби (далі - Енергетична митниця ДФС) - Хрипко І.В. (за довіреністю від 12.03.2019 № 913/28-70-10-1),
відповідача-2 - Державної казначейської служби України (далі - Служба) - не з`яв.,
розглянув касаційну скаргу Товариства
на рішення господарського суду міста Києва від 18.10.2018
(суддя Привалов А.І.) та
постанову Північного апеляційного господарського суду від 13.03.2019
(головуючий суддя - Тищенко А.І., судді Михальська Ю.Б. і Черногуз М.Г.)
у справі № 910/9916/17
за позовом Товариства
до: Енергетичної митниці;
Служби
про стягнення 4 424 463,07 грн.
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Позов було подано про стягнення 4 424 463,07 грн. шкоди, завданої неправомірними рішеннями, діями та бездіяльністю посадових та службових осіб Енергетичної митниці ДФС.
2. Позов обгрунтовано тим, що Енергетична митниця ДФС порушила вимоги чинного митного законодавства України та допустила необґрунтоване тривале митне оформлення товару і своїми діями завдала Товариству шкоди у вигляді додаткових витрат, понесених: у зв`язку зі сплатою підприємствам залізниці коштів за надані додаткові послуги; у зв`язку зі збільшенням з 01.01.2017 ставки акцизного податку та розміру податку на додану вартість, а також витрат, понесених на придбання іноземної валюти та сплату постачальнику штрафних санкцій за несвоєчасне поверненням цистерн (вагонів) з України. Так, Енергетична митниця ДФС незаконно та з порушенням встановленого чинним законодавством порядку провела взяття проб (зразків) товару позивача, зокрема повідомила позивача про необхідність взяття проб з перевищенням строку, встановленого частиною першою статті 255 Митного кодексу України, взяття проб товару було проведено з порушенням частини другої статті 356 та частини четвертої статті 558 Митного кодексу України - за відсутності письмового рішення керівника Енергетичної митниці ДФС, а також останній безпідставно (незаконно) утримував товар після подачі позивачем тимчасових митних декларацій для випуску товару, проби якого було взято для проведення досліджень, до одержання результатів досліджень, не оформляючи тимчасові митні декларації.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3. Рішенням господарського суду міста Києва від 18.10.2018, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 13.03.2019, у позові відмовлено.
4. Рішення та постанову мотивовано тим, що Товариством не доведено наявності усіх елементів цивільного правопорушення у розумінні норм статей 1166, 1173 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), необхідних для застосування такого виду цивільно-правової відповідальності, як відшкодування шкоди, а саме: відсутні докази, які підтверджують протиправність поведінки Енергетичної митниці ДФС під час митного оформлення спірного товару Товариства.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі до Верховного Суду Товариство, посилаючись на те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального права та порушені норми процесуального права, порушено право позивача на судовий захист і на звернення до господарського суду, просить скасувати оскаржувані судові рішення і передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. Судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми статті 1173 ЦК України, без врахування висновків Великої Палати Верховного Суду, викладених у постановах від 27.02.2019 у справі № 405/4179/18, від 17.10.2018 у справі № 464/1874/17, від 15.03.2018 у справі № 461/1930/16-ц, від 12.03.2019 у справі № 920/715/17, у зв`язку з чим суди дійшли помилкового висновку про те, що позивач мав звернутися до адміністративного суду з позовом про оскарження рішень, дій та бездіяльності Енергетичної митниці ДФС;
господарські суди на загальних підставах вирішують усі спори між суб`єктами господарської діяльності, а також спори, пов`язані з вимогами про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, за умови, що такі вимоги не об`єднуються з вимогою вирішити публічно-правовий спір;
питання наявності між сторонами деліктних зобов`язань та цивільно-правової відповідальності за заподіяну шкоду перебуває у площині цивільних правовідносин потерпілого та держави, а тому господарський суд самостійно встановлює наявність чи відсутність складу цивільного правопорушення, який став підставою для стягнення шкоди,оцінюючи надані сторонами докази;
судами попередніх інстанцій порушено статті 4, 5, 11, 20, 73, 74, 75, 77, 79, 86 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), оскільки суди дійшли помилкового висновку, що протиправність рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень має підтверджуватися рішенням адміністративного суду, яке має преюдиційне значення для цієї справи; однак позивач не просить суд вирішити публічно-правовий спір і не зобов`язаний оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність відповідача-1 як суб`єкта владних повноважень до адміністративного суду;
судами попередніх інстанцій на порушення норм процесуального права не досліджено наявні у справі докази, якими підтверджується розмір завданої позивачу шкоди.
7. 25.06.2019 Товариством також подано заяву "про уточнення вимог касаційної скарги" (зміну касаційної скарги), в якому воно просить: скасувати оскаржувані судові рішення; ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
Дану заяву Касаційним господарським судом залишено без розгляду з урахуванням такого.
Згідно з частиною другою статті 298 ГПК України особа, яка подала касаційну скаргу, має право змінити її протягом строку на касаційне оскарження. Статтею 118 названого Кодексу передбачено, що: право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку; заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Оскільки згадану заяву Товариства подано після закінчення строку на касаційне оскарження, то вона, з урахуванням наведених норм процесуального права, підлягає залишенню без розгляду, тобто касаційна скарга розглядається судом у її наявній редакції.
Доводи інших учасників справи
8. У відзиві на касаційну скаргу Енергетична митниця ДФС просила залишити оскаржувані судові рішення без змін, а касаційну скаргу - без задоволення з тих підстав, що позивачем не доведено наявності усіх елементів цивільного правопорушення, передбаченого статтею 1173 ЦК України, а саме, відсутні докази, які підтверджують протиправність поведінки Енергетичної митниці ДФС під час митного оформлення спірного товару Товариства, оскільки неправомірність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень має підтверджуватися відповідним рішенням суду. Також зазначає, що позивач двічі звертався до Полтавського окружного адміністративного суду з позовними вимогами про визнання протиправними відповідних дій та бездіяльності Енергетичної митниці ДФС, однак за клопотаннями позивача позовні заяви у справах №816/243/17 та № 816/234/17 були залишені без розгляду. Що ж до правових висновків Великої Палати Верховного Суду, на які посилається позивач, та відповідач зазначає про відсутність підстав для їх застосування до спірних відносин, оскільки справи мають різні підстави позову та різні обставини.
9. Від інших учасників справи відзиви на касаційну скаргу не надходили.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. У грудні 2016 - січні 2017 років Товариство на підставі укладених з "TARONE TRADE" LLP (Великобританія) контрактів від 16.04.2015 № 150416-LPG, від 12.01.2016 № 160112-LPG, від 16.11.2016 № 161116-Petrol, від 28.05.2015 № 150528-Petrol, рахунків, накладних імпортувало на територію України скраплений вуглеводний газ, дизельне паливо та бензин у такій кількості: 1 453,730 т (скраплений вуглеводний газ), 295,575 т (дизельне паливо) та 100,800 т (бензин).
11. З 15.12.2016 по 14.01.2017 на митних постах Енергетичної митниці ДФС було зупинено митне оформлення товару за вказаними контрактами, а саме:
- 15.12.2016 на митному посту "Куп`янськ-енергетичний" - скраплений газ у кількості 243,850 т, поставлений (ввезений на митну територію України) на підставі додатка від 12.12.2016 №116 до контакту від 16.04.2015 № 150416- LPG, комерційного інвойсу від 13.12.2016 № 1213-СІ, залізничної накладної №22530719 з датою прибуття 14.12.2016, відомості вагонів, паспортів якості виробника від 05.12.2016 №№ 121-2-12-16, 122-2-12-16, 152-2-12-16, 153-2-12-16, 154-2-12-16, 155-2-12-16, сертифіката відповідності UA1.185.0033916-16 з терміном дії з 19.08.2016 по 18.08.2017;
- 17.12.2016 на митному посту "Куп`янськ-енергетичний" - скраплений газ у кількості 100,800 т, поставлений (ввезений на митну територію України) на підставі додатка від 14.12.2016 № 51 до контакту від 14.12.2016 № 160112-LPG, комерційного інвойсу/рахунка від 15.12.2016 № 1215-СІ, залізничних накладних №№22536793, 22536787, 22536781 з датою прибуття 15.12.2016, паспортів якості виробника від 10.12.2016 №№ 18238, 18260, 18261, сертифіката відповідності UА.185.0029219-16 з терміном дії з 09.06.2016 по 08.06.2017;
- 21.12.2016 на митному посту "Полтава-енергетичний" - скраплений газ у кількості 185,680 т, поставлений (ввезений на митну територію України) на підставі додатка від 14.12.2016 № 117 до контракту від 16.04.2015 № 150416-LPG, комерційного інвойсу/рахунка від 15.12.2016 № 1215-СІ, рахунка від 07.12.2016 № 018/ГПТ, залізничної накладної №22520936 з датою прибуття 21.12.2016, відомості вагонів, декларації на товари ЭК 10 ЭД 10006110/071216/0021734, сертифіката якості від 06.12.2016 № 424, сертифіката відповідності UA1.185.0041388-16 з терміном дії з 20.12.2016 по 30.11.2017;
- 26.12.2016 на митному посту "Полтава-енергетичний" - скраплений газ у кількості 196,700 т, поставлений (ввезений на митну територію України) на підставі додатка від 15.12.2016 № 119 до контакту від 16.04.2015 № 150416-LPG, комерційного інвойсу/рахунка від 19.12.2016 № 1219-СІ, дорожніх відомостей (залізничних накладних) №№ 22557654, 22557649,22557645, 22557638,22557630,22557627 з датою прибуття 23.12.2016, рахунка від 14.12.2016 № 12/2016/45, паспортів якості виробника від 14.12.2016 №№ 18443,18442, 18441, 18440, 18439, 18438, сертифіката відповідності UA1.185.0029219-16 з терміном дії з 09.06.2016 по 08.06.2017;
- 04.01.2017 на митному посту "Полтава-енергетичний" - скраплений газ у кількості 105,850 т, поставлений (ввезений на митну територію України) на підставі додатка від 22.12.2016 № 53 до контакту від 14.12.2016 № 160112-LPG, комерційного інвойсу від 26.12.2016 № 1226-СІ, залізничних накладних №№22595210, 22595205, 22595314, декларації на товари ЭК 10 ЭД 10006110/211216/0022988, рахунка від 21.12.2016 № 12/2016/81, паспортів якості виробника від 21.12.2016 №№ 18847, 18848, 18849, декларації на товари № 14315/120117/0000236, дорожньої відомості №21233636 з відомістю вагонів, сертифіката відповідності UA1.185.0029219-16 з терміном дії з 09.06.2016 до 08.06.2017;
- 04.01.2017 на митному посту "Київ-енергетичний" - скраплений газ у кількості 205,700 т, поставлений (ввезений на митну територію України) на підставі додатка від 26.12.2016 № 121 до контакту від 16.04.2015 № 150416-LPG, комерційного інвойсу/рахунка від 27.12.2016 № 1227-СІ, залізничної накладної № 22620973 з датою прибуття 03.01.2017, відомості вагонів, інвойсу від 26.12.2016 № 250610/89, паспортів якості виробника від 25.12.2016 №№ 1188, 1189, сертифіката відповідності UA1.185.0033768-16 з терміном дії з 17.08.2016 до 14.08.2017;
- 06.01.2017 на митному посту "Київ-енергетичний" - скраплений газ у кількості 207,000 т поставлений (ввезений на митну територію України) на підставі додатку від 26.12.2016 № 120 до контакту від 16.04.2015 № 150416-LPG, комерційного інвойсу/рахунка від 26.12.2016 № 1226-СІ, залізничної накладної № 22620908 з датою прибуття 05.01.2017, відомості вагонів, інвойсу від 26.12.2016 №250610/88, паспортів якості виробника від 25.12.2016 №№ 1188, 1187, сертифіката відповідності UA1.185.0033768-16 з терміном дії з 17.08.2016 до 14.08.2017;