ПОСТАНОВА
Іменем України
25 червня 2019 року
Київ
справа №855/152/19
адміністративне провадження №А/9901/113/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.
за участю:
секретаря судового засідання - Головко О.В.
представника позивача - ОСОБА_1
представників відповідача - Краснощока А.І., Ющенка О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №855/152/19
за позовом ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії про скасування постанови, зобов`язання зареєструвати кандидата в народні депутати України,
за апеляційною скаргою Центральної виборчої комісії на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2019 року, прийняте в складі колегії суддів: головуючого судді Чаку Є.В., суддів Файдюк В.В., Літвіна Н.М.,
УСТАНОВИВ:
І. Суть спору
19 червня 2019 року ОСОБА_2 звернувся до суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), у якому просив:
- скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 15 червня 2019 року №1027, якою відмовлено у реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2, висунутого Соціалістичною партією України в одномандатному виборчому окрузі №93 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року;
- зобов`язати Центральну виборчу комісію зареєструвати кандидата в народні депутати України ОСОБА_2, висунутого Соціалістичною партією України в одномандатному виборчому окрузі №93 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що постанова ЦВК від 15 червня 2019 року №1027 "Про відмову в реєстрації кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 " є протиправною, оскільки прийнята на підставі хибного висновку про недотримання ОСОБА_2 вимог Конституції України щодо проживання в Україні протягом останніх п`яти років на день проведення позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Позивач стверджує, що в період з 21 липня 2015 року по 21 липня 2016 року перебував за межами території України понад 180 календарних днів з поважних причин, а саме у зв`язку з регулярною участю в міжнародних спортивних змаганнях з кінного спорту. Позивач також стверджує, що в липні 2016 року був змушений залишити територію України через побоювання стати жертвою переслідування чинної влади через його політичні переконання.
Відповідач позову не визнав, у відзиві на позовну заяву зазначив, що доводи позивача про наявність поважних причин його відсутності на території України не підтверджуються належними доказами.
Відповідач також зазначив, що до заяви про реєстрацію кандидатом в народні депутати України позивач не надав платіжного документа про внесення грошової застави.
ІІ. Фактичні обставини справи
11 червня 2019 року уповноваженим представником Соціалістичної партії України до Центральної виборчої комісії подано заяву про реєстрацію кандидата в народні депутати України ОСОБА_2, висунутого на Позачерговому з`їзді цієї політичної партії 08 червня 2019 року, в одномандатному виборчому окрузі №93 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Розглянувши заяву та приєднані до неї документи, Центральна виборча комісія прийняла постанову від 15 червня 2019 року №1027 "Про відмову в реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2, висунутого Соціалістичною партією України в одномандатному виборчому окрузі №93 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року".
Постанова Центральної виборчої комісії мотивована тим, що ОСОБА_2 не відповідає встановленим у статті 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України" вимогам до кандидата в депутати, тому що не проживав в Україні протягом останніх п`яти років.
Так, проаналізувавши інформацію щодо перетинання державного кордону України, надану Державною прикордонною службою України, Центральна виборча комісія встановила, що в період з 21 липня 2015 року по 21 липня 2016 року тривалість перебування ОСОБА_2 за межами території України становила понад 180 днів, а з 03 липня 2016 року по теперішній час ОСОБА_2 не проживає на території України.
Центральною виборчою комісією також виявлено помилку в платіжному документі про внесення грошової застави, в результаті якої ім`я по батькові кандидата в депутати в графі "Призначення платежу" було зазначено неправильно: " ОСОБА_3 " замість " ОСОБА_2 ".
Беручи до уваги вказаний недолік, Центральна виборча комісія у постанові від 15 червня 2019 року №1027 дійшла висновку про ненадання кандидатом у депутати доказів унесення грошової застави в порядку, передбаченому статтею 56 Закону України "Про вибори народних депутатів".
Не погоджуючись із указаною постановою, позивач звернувся до суду.
ІІІ. Зміст рішення суду першої інстанцій і мотиви його ухвалення
Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2019 року адміністративний позов задоволено:
- скасовано постанову Центральної виборчої комісії від 15 червня 2019 року №1027 "Про відмову в реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2, висунутого Соціалістичною партією України в одномандатному виборчому окрузі №93 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року";
- зобов`язано Центральну виборчу комісію зареєструвати кандидатом у народні депутати України ОСОБА_2, висунутого Соціалістичною партією України в одномандатному виборчому окрузі №93, на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що положення частини першої статті 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України" не містять вимог про необхідність перебування кандидата в депутати на території України всі 365 (366) днів на рік протягом останніх п`яти років перед виборами.
За висновками суду першої інстанції, особа вважається такою, що проживає на території України, якщо вона знаходилася в України протягом 183 днів кожного річного періоду. Водночас суд першої інстанції зазначив, що не є порушенням вимог щодо постійного проживання в Україні виїзд особи за кордон у службове відрядження, для навчання, лікування або з інших поважних причин.
Установивши, що позивач за кордоном перебував у зв`язку з участю в міжнародних спортивних змаганнях, у яких він представляє національну збірну України з кінного спорту, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач не втратив статусу особи, яка протягом останніх п`яти років до дня виборів проживала на території України.
IV. Провадження в суді апеляційної інстанції
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Центральна виборча комісія 23 червня 2019 року подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення Шостим апеляційним адміністративним судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати його рішення від 21 червня 2019 року й прийняти нове - про відмову в задоволенні позову.
На обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач зазначив, що суд першої інстанції дійшов необґрунтованих висновків про поважність причин відсутності ОСОБА_2 на території України в період з 21 липня 2015 року по 21 липня 2016 року та з 03 липня 2016 року по теперішній час.
Скаржник доводить, що поданий Соціалістичною партією України пакет документів для реєстрації кандидата в народні депутати України Онищенка Олександра Романовича в одномандатному виборчому окрузі №93 не містив належних доказів, які б підтверджували факт відрядження позивача для участі в міжнародних спортивних змаганнях.
Скаржник також зазначає, що, задовольняючи позов, суд першої інстанції обґрунтував поважність причин відсутності ОСОБА_2 на території України фактом звернення останнього за міжнародним захистом. За твердженням скаржника, такі обставини судом першої інстанції були встановлені на підставі неналежних та недопустимих доказів, оскільки посвідчення НОМЕР_1, видане Урядом Іспанії, відповідно до якого ОСОБА_2 має статус заявника щодо його міжнародного захисту, станом на момент розгляду Центральною виборчою комісією питання про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у депутати, втратило чинність.
Верховний Суд ухвалами від 23 червня 2019 року відкрив апеляційне провадження за вказаною апеляційною скаргою та призначив справу до розгляду.
24 червня 2019 року до Суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач зазначив, що суд першої інстанції дійшов правильних висновків про поважність причин, з яких ОСОБА_2 перебував за межами території України в період з 21 липня 2015 року по 21 липня 2016 року понад 180 днів.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
Відповідно до статті 76 Конституції України народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.
Частиною першою статті 9 Закону України "Про вибори народних депутатів України" від 17 листопада 2011 року №4061-VI (далі - Закон №4061-VI) передбачено, що депутатом може бути обраний громадянин України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.
Відповідно до частини другої статті 9 Закону №4061-VI проживання в Україні означає: 1) проживання на території в межах державного кордону України; 2) перебування на судні, що перебуває у плаванні під Державним Прапором України; 3) перебування громадян України у встановленому законодавством порядку у відрядженні за межами України в закордонних дипломатичних установах України, міжнародних організаціях та їх органах; 4) перебування на полярній станції України; 5) перебування у складі формування Збройних Сил України, дислокованого за межами України.
Згідно з частиною третьою статті 9 Закону №4061-VI такими, що проживають в Україні, уважаються також особи, які проживають разом з особами, зазначеними в пункті 3 частини другої цієї статті, як члени їхніх сімей.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про громадянство України" від 17 січня 2001 року №2235-ІІІ (далі - Закон №2235-ІІІ) безперервне проживання на території України - це проживання в Україні особи, якщо її разовий виїзд за кордон у приватних справах не перевищував 90 днів, а в сумі за рік - 180 днів. Не є порушенням вимоги про безперервне проживання виїзд особи за кордон у службове відрядження, на навчання, у відпустку, на лікування за рекомендацією відповідного медичного закладу або зміна особою місця проживання на території України.
Згідно зі статтею 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.
Статтею 10 Закону №4061-VI передбачено, що право висування кандидатів у депутати належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується ними через партії або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.
Відповідно до частини першої статті 53 Закону №4061-VI висування кандидатів, формування та затвердження виборчого списку кандидатів у депутати від партії в загальнодержавному окрузі та висування кандидатів у депутати від партії в одномандатних округах здійснюється партією на з`їзді (зборах, конференції) у порядку, встановленому статутом партії.
Згідно з частиною першою статті 55 Закону №4061-VI Центральна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному окрузі за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата у депутати, підписаної керівником партії та скріпленої печаткою партії;
2) рішення вищого керівного органу партії, прийнятого відповідно до її статуту, про висування кандидата у депутати від партії, яке повинно містити відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати, із зазначенням його прізвища, імені, по батькові;
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї партії (за підписом відповідного кандидата) із зобов`язанням у разі обрання депутатом припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які, відповідно до Конституції України та законів України, не сумісні з мандатом народного депутата України, та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у виборах, а також із зобов`язанням у разі обрання депутатом протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати в управління іншій особі належні їй підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом (або зазначенням, що таких немає);
4) автобіографії кандидата в депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, громадянство із зазначенням часу проживання на території України, відомості про освіту, трудову діяльність, посаду (заняття), місце роботи, громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, адресу місця проживання, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості;
5) декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, кандидата в депутати відповідно до статті 57 цього Закону;
5-1) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;
6) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 56 цього Закону;
7) 4 фотографії кандидата розміром 4х6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
8) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата.
Відповідно до частини другої статті 56 Закону №4061-VI партія, яка висунула кандидата в депутати в одномандатному окрузі, кандидат у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів Центральній виборчій комісії для реєстрації вносить на спеціальний рахунок Центральної виборчої комісії грошову заставу в розмірі десяти розмірів мінімальної заробітної плати.
Згідно з частиною першою статті 59 Закону №4061-VI кандидати в депутати в одномандатних округах реєструються Центральною виборчою комісією за умови подання їй документів, передбачених статтею 55 цього Закону.
Частиною шостою статті 59 Закону №4061-VI передбачено, що Центральна виборча комісія не пізніше як на п`ятий день з дня прийняття документів, передбачених частинами першою або другою статті 55 цього Закону, приймає рішення про реєстрацію кандидата в депутати в одномандатному окрузі або про відмову в його реєстрації.
Відповідно до частини першої статті 60 Закону №4061-VI Центральна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати в разі:
1) порушення вимог частин четвертої, п`ятої статті 52 цього Закону;
2) відсутності документів, зазначених у частині першій статті 54 чи частинах першій або другій статті 55 цього Закону;
3) припинення громадянства України кандидата у депутати;