ПОСТАНОВА
Іменем України
25 червня 2019 року
Київ
справа №805/1816/17-а
адміністративне провадження №К/9901/23631/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Мартинюк Н.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 12.07.2017 (головуючий суддя - Тарасенко І.М.)
та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 18.10.2017 (головуючий суддя - Блохін А.А., судді - Гаврищук Т.Г., Сухарьок М.Г.)
у справі № 805/1816/17-а
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Національної поліції в Донецькій області
про скасування наказу про звільнення, поновлення на посаді та стягнення грошових виплат за час вимушеного прогулу,
установив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Головного управління Національної поліції в Донецькій області, в якому просив суд визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Національної поліції в Донецькій області про звільнення ОСОБА_1 № 166 о/с від 05.04.2017; визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 05.04.2017 року № 649; поновити ОСОБА_1 на посаді інспектора чергової частини УОАЗОР Головного управління Національної поліції в Донецькій області; стягнути з Головного управління Національної поліції у Донецькій області на користь ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу з 05.04.2017 і до ухвалення рішення по справі.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що його звільнення зі служби в поліції за пунктом 6 частини першої статті 77 (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби) відповідно до розділу VII Закону України "Про Національну поліцію" з 05.04.2017 є незаконним, необґрунтованим, таким, що порушує його конституційне право на працю, оскільки факт порушення службової дисципліни при винесенні спірних наказів доведений не був.
3. 29.05.2017 позивачем до суду надано уточнення та доповнення позовних вимог, у яких вказано що з 02.04.2017 по 28.04.2017 він перебував на амбулаторному лікуванні в Центрі первинної медико-санітарної допомоги № 3 міста Маріуполя, а тому з урахуванням Закону України "Про дисциплінарний статут органів внутрішніх справ" та частини третьої статті 40 Кодексу законів про працю України звільнення позивача в період тимчасової непрацездатності не допускається.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
4. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 12.07.2017 у справі № 805/1816/17-а, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 18.10.2017, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
5. Судові рішення мотивовано тим, що відповідачем доведено правомірність спірного наказу про звільнення позивача, у зв`язку із грубим порушенням вимог Закону України "Про Національну поліцію", Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
6. У касаційній скарзі позивач просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати, справу направити на новий розгляд в суд першої інстанції.
7. Посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
8. Вказує, що долучені до матеріалів справи документи, на які посилалися суди в обґрунтування наявності з його боку дисциплінарного проступку, суди визнали такими, що підтверджують скоєння ним такого проступку. Водночас, вважає, що ці документи свідчать лише про те, що він підозрюється в скоєнні кримінального правопорушення, а питання кримінальної відповідальності щодо нього за частиною другою статті 307 Кримінального кодексу України у встановленому законом порядку не вирішено. Таким чином, вказує на відсутність в матеріалах справи даних про скоєння ним дисциплінарного проступку,а відтак - відсутність підстав для притягнення його до дисциплінарної відповідальності.
9. Крім того, посилається на неправильне неприйняття судами до уваги факту, що на момент звільнення позивач перебував на лікарняному.
Позиція інших учасників справи
10. У запереченнях на касаційну скаргу відповідач з доводами та вимогами скаржника не погоджується, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення, які ухвалені відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права та на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин у справі - без змін.
Рух касаційної скарги
11. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 15.11.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
12. Ухвалою Верховного Суду від 18.06.2019 прийнято адміністративну справу до провадження та призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні без повідомлення учасників справи.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи
13. 15.08.2005 ОСОБА_1 прийнятий на службу в органи внутрішніх справ на підставі наказу про прийняття на службу від 29.07.2005 № 117 о/с.
14. На підставі наказу № 108 о/с від 27.02.2017 позивача було переведено зі служби з Центрального відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області до Головного управління Національної поліції в Донецькій області.
15. Наказом Головного управління Національної поліції в Донецькій області від 27.03.2017 № 575 призначено службове розслідування за фактом відкриття 18.03.2017 прокуратурою Донецької області кримінального провадження за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 307 Кримінального кодексу України та затримання в порядку статті 208 Кримінального процесуального кодексу України інспектора чергового чергової частини УОАЗОР Головного управління Національної поліції в Донецькій області капітана поліції Крижановського С.В.
16. 05.04.2017 наказом Головного управління Національної поліції в Донецькій області № 649 за особисту недисциплінованість, грубе порушення вимог пунктів 1. 2 частини першої статті 18 Закону України "Про Національну поліцію", статті 41 Кримінального процесуального кодексу України, статті 7 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, пункту 5 розділу I, пункту 1 розділу II Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.11.2016 № 1179, що виразилось у недотриманні вимог чинного законодавства України, обмежень і заборон, передбачених антикорупційним законодавством, використанні своїх службових повноважень для одержання неправомірної вигоди, скоєнні вчинку, який підриває авторитет та довіру громадян до Національної поліції України і є несумісним з подальшим проходженням служби, інспектора-чергового чергової частини УОАЗОР Головного управління Національної поліції в Донецькій області ОСОБА_1 прийнято рішення про його звільнення зі служби в поліції.
17. Наказом від 05.04.2017 № 166 о/с відповідно до розділу VII Закону України "Про Національну поліцію" звільнено зі служби в поліції за пунктом 6 частини першої статті 77 (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби) капітана поліції Крижановського С.В. - інспектора-чергового чергової частини УОАЗОР Головного управління Національної поліції в Донецькій області з 05.04.2017.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
18. Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
19. Відповідно до статті 59 Закону України "Про Національну поліцію" служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
20. Частиною першою статті 18 Закону України "Про Національну поліцію" встановлено, що поліцейський зобов`язаний: 1) неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; 2) професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва; 3) поважати і не порушувати прав і свобод людини; 4) надавати невідкладну, зокрема домедичну і медичну, допомогу особам, які постраждали внаслідок правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їхнього життя чи здоров`я; 5) зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків; 6) інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді.
21. Відповідно до пункту 5 розділу І Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.11.2016 № 1179 поліцейський здійснює свою діяльність відповідно до основоположних принципів, які закріплені в Конституції України, Законі України "Про Національну поліцію", інших законодавчих актах України, а також у цих Правилах, зокрема:верховенства права; дотримання прав і свобод людини; законності; відкритості та прозорості; політичної нейтральності; взаємодії з населенням на засадах партнерства; безперервності; справедливості, неупередженості та рівності.
22. Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Правил етичної поведінки поліцейських під час виконання службових обов`язків поліцейський повинен: неухильно дотримуватися положень Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; професійно виконувати свої службові обов`язки, діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що визначені Конституцією, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, міжнародними договорами України, а також цими Правилами; поважати і не порушувати права та свободи людини, до яких, зокрема, відносяться права: на життя; на повагу до гідності; на свободу та особисту недоторканність; недоторканність житла; на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань; на свободу світогляду і віросповідання; володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності; на мирні зібрання; на свободу пересування, вільний вибір місця проживання; інші права, які передбачені Конституцією та законами України, міжнародними договорами України; у кожному окремому випадку обирати той захід з-поміж заходів, передбачених законодавством України, застосування якого призведе до настання найменш негативних наслідків; неухильно дотримуватись антикорупційного законодавства України, обмежень, пов`язаних зі службою в Національній поліції України, визначених Законами України "Про Національну поліцію", "Про запобігання корупції" та іншими актами законодавства України; виявляти повагу до гідності кожної людини, справедливо та неупереджено ставитися до кожного, незважаючи на расову чи національну приналежність, мову, стать, вік, віросповідання, політичні чи інші переконання, майновий стан, соціальне походження чи статус, освіту, місце проживання, сексуальну орієнтацію або іншу ознаку; поводитися стримано, доброзичливо, відкрито, уважно і ввічливо, викликаючи в населення повагу до поліції і готовність співпрацювати; контролювати свою поведінку, почуття та емоції, не дозволяючи особистим симпатіям або антипатіям, неприязні, недоброму настрою або дружнім почуттям впливати на прийняття рішень та службову поведінку; мати охайний зовнішній вигляд, бути у встановленій формі одягу; дотримуватися норм ділового мовлення, не допускати використання ненормативної лексики; зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв`язку з виконанням службових обов`язків; інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді.
23. Згідно із статтею 19 Закону України "Про Національну поліцію" у разі вчинення протиправних діянь поліцейські несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову та дисциплінарну відповідальність відповідно до закону.
24. Частиною другою статті 19 Закону України "Про Національну поліцію" передбачено, що підстави та порядок притягнення поліцейських до дисциплінарної відповідальності, а також застосування до поліцейських заохочень визначаються Дисциплінарним статутом Національної поліції України, що затверджується законом.
25. Відповідно до пункту 6 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України.
26. Пунктом 4 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" передбачено, що до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
27. За змістом пункту 9 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Закону України "Про Національну поліцію" до набрання чинності Законом України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції" поширено на поліцейських дію Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, затвердженого Законом України "Про Дисциплінарний статут органів внутрішніх справ України".
28. Відповідно до статті 1 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України службова дисципліна - дотримання особами рядового і начальницького складу Конституції і законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів та інших нормативно - правових актів Міністерства внутрішніх справ України, підпорядкованих йому органів і підрозділів та Присяги працівника органів внутрішніх справ України.
29. За змістом статті 2 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України дисциплінарний проступок - невиконання чи неналежне виконання особою рядового або начальницького складу службової дисципліни.
30. Відповідно до статті 5 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України за вчинення дисциплінарних проступків особи рядового і начальницького складу несуть дисциплінарну відповідальність згідно з цим Статутом.
31. Відповідно до статті 7 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України службова дисципліна базується на високій свідомості та зобов`язує кожну особу рядового і начальницького складу: дотримуватися законодавства, неухильно виконувати вимоги Присяги працівника органів внутрішніх справ України, статутів і наказів начальників; захищати і охороняти від протиправних посягань життя, здоров`я, права та свободи громадян, власність, довкілля, інтереси суспільства і держави; поважати людську гідність, виявляти турботу про громадян і бути готовим у будь-який час надати їм допомогу; дотримуватися норм професійної та службової етики; берегти державну таємницю; у службовій діяльності бути чесною, об`єктивною і незалежною від будь-якого впливу громадян, їх об`єднань та інших юридичних осіб; стійко переносити всі труднощі та обмеження, пов`язані зі службою; постійно підвищувати свій професійний та культурний рівень; сприяти начальникам у зміцненні службової дисципліни, забезпеченні законності та статутного порядку; виявляти повагу до колег по службі та інших громадян, бути ввічливим, дотримуватися правил внутрішнього розпорядку, носіння встановленої форми одягу, вітання та етикету; з гідністю і честю поводитися в позаслужбовий час, бути прикладом у дотриманні громадського порядку, припиняти протиправні дії осіб, які їх учиняють; берегти та підтримувати в належному стані передані їй в користування вогнепальну зброю, спеціальні засоби, майно і техніку. У разі виявлення порушень законодавства, зловживань чи інших правопорушень у службовій діяльності особа рядового або начальницького складу повинна вжити заходів щодо припинення цих порушень та доповісти про це безпосередньому або старшому прямому начальникові.