1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



18 червня 2019 року

Київ

справа №2а-2637/10/1770

адміністративне провадження №К/9901/2706/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Гончарової І.А.,



розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Дубенської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 28.12.2010 (суддя Дудар О.М.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03.06.2014 (головуючий суддя Попко Я.С., судді: Хобор Р.Б., Сеник Р.П.) у справі за позовом Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Дубенський комбінат хлібопродуктів" до Дубенської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області про визнання протиправним податкового повідомлення-рішення,



ВСТАНОВИВ:



ДП ДАК "Хліб України" "Дубенський комбінат хлібопродуктів" звернулося до суду з адміністративним позовом до Дубенської ОДПІ ГУ Міндоходів у Рівненській області про визнання нечинним податкового повідомлення-рішення від 02.06.2010 №0000382340/3.



Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 28.12.2010, яка залишена без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03.06.2014, позов задоволено.



Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій відповідач оскаржив їх у касаційному порядку. У касаційній скарзі податковий орган просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти у справі нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову повністю.



В обґрунтування касаційної скарги податковий орган вказує, що в порушення статті 60 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" позивачем не визначено і не сплачено до Державного бюджету частину чистого прибутку за 2008 рік у сумі 143058,03грн. Як зазначає відповідач, судовими інстанція не прийнято до уваги посилання податкового органу на порушення законодавства, зазначених у запереченні проти позову, апеляційній скарзі та озвучені в судових засіданнях.



Позивач правом подання заперечень на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає касаційному розгляду справи.



Ухвалою Верховного Суду від 14.06.2019 попередній розгляд справи призначено на 19.06.2019.



Касаційний розгляд справи здійснюється в попередньому судовому засіданні відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).



Згідно з частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.



Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.



Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що Дубенською ОДПІ з 16.10.2009 по 17.11.2009 проведено планову виїзну перевірку ДП ДАК "Хліб України" "Дубенський комбінат хлібопродуктів" з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.01.2008 по 31.06.2009.



За результатами перевірки складено акт від 24.11.2009 №221/23/00955779, з якого вбачається, що позивач відповідно до звіту про фінансові результати за 2008 рік відобразив в рядку 220 звіту "чистий прибуток" прибуток у розмірі 134000грн., за 1 півріччя 2009 року - в сумі 39000грн. Крім того, документальною перевіркою встановлено заниження валових доходів в сумі 814073,72 грн., у т.ч. за 2008 рік - у сумі 584309,49грн., за І півріччя 2009 року - в сумі 229764,23грн.



Податковим органом встановлено порушення вимог статті 61 Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" та статті 59 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік", в результаті чого ДП ДАК "Хліб України" "Дубенський комбінат хлібопродуктів" ненараховано і не перераховано до держбюджету частину чистого прибутку за 2008 рік в розмірі 85835грн. та за І півріччя 2009 року в розмірі 31698грн.



На підставі акта перевірки від 24.11.2009 №221/23/00955779 та за результатами адміністративного оскарження відповідачем було прийнято податкове повідомлення-рішення від 02.06.2010 №0000382340/3, яким відповідачу визначена сума податкового зобов`язання за платежем частина чистого прибутку, що підлягає сплаті до Державного бюджету на загальну суму 200281,20грн., у тому числі: основний платіж - 143058,00грн., штрафні (фінансові) санкції - 57223,20грн.



Не погодившись з прийнятим рішенням податкового органу, ДП ДАК "Хліб України" "Дубенський комбінат хлібопродуктів" звернулося до адміністративного суду.



Податкові зобов`язання та штрафні санкції спірним рішенням визначені за порушення статті 60 Закону України №835-VІ від 26.12.2008 "Про Державний бюджет України на 2009 рік".



Відповідно до положень статті 60 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" у разі неприйняття господарськими товариствами, у статутному фонді яких є корпоративні права держави, та господарськими товариствами, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) яких знаходиться у статутних фондах господарських товариств, частка держави яких складає не менше 50 відсотків (крім закритого акціонерного товариства "Укргаз-Енерго"), рішення про нарахування дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності за 2006-2007 та 2008 роки до 1 червня 2009 року, такі господарські товариства сплачують частину чистого прибутку до державного бюджету у розмірі, визначеному за базовими нормативами відрахування частки чистого прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, встановлених на відповідний рік, до 1 червня 2009 року. Порядок відрахування частини чистого прибутку (доходу) встановлюється Кабінетом Міністрів України.



Базові нормативи відрахування частини прибутків, затверджені постановами Кабінету Міністрів України від 08.04.2009 №315 та від 22.03.2010 №274, визначають розмір відрахувань частки прибутку лише господарськими товариствами з корпоративними правами держави в статутному капіталі і не передбачають розмір відрахувань частинами чистого прибутку підприємствами, в яких відсутня частка корпоративних прав держави.



Згідно зі статутом позивача, засновником (власником) ДП ДАК "Хліб України" "Дубенський комбінат хлібопродуктів" є ДАК "Хліб України", яка визначає основні напрями діяльності підприємства. Держава не здійснює управління корпоративними правами на частку у статутному капіталі позивача, засновником якого є державна акціонерна компанія. Відсутність у складі засновників, учасників позивача держави в особі уповноваженого органу означає відсутність у статутному фонді позивача частки, що належить державі, незалежно від того, що держава є одноособовим власником усіх акцій ДАК "Хліб України".



Належність державі 100 відсотків акцій акціонерної компанії автоматично не означає, що у державній власності перебувають також корпоративні права на частку у статутному капіталі господарських товариств, заснованих державною акціонерною компанією. Такі корпоративні права належать на праві власності самій компанії як окремій юридичній особі



Статтею 12 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 N996-XIV передбачений обов`язок підприємств, що мають дочірні підприємства, крім фінансових звітів про власні господарській операції, складати та подавати консолідовану фінансову звітність.



Стаття 61 Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 №107-VI із змінами та доповненнями передбачає, що державні унітарні підприємства (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух" відповідно до Закону України "Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів") та їх об`єднання сплачують до Державного бюджету України частину чистого прибутку (доходу) в розмірі 15 відсотків, зменшеного на суму нарахованих і сплачених дивідендів відповідно до пункту 7.8 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". Порядок відрахування частини чистого прибутку (доходу) встановлюється Кабінетом Міністрів України.



Відповідно до статті 59 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" від 26.12.2008 N835-VI державні унітарні підприємства (крім державного підприємства обслуговування повітряного руху України "Украерорух" відповідно до Закону України "Про приєднання України до Багатосторонньої угоди про сплату маршрутних зборів", а також державних підприємств "Міжнародний дитячий центр "Артек" і "Український дитячий центр "Молода гвардія") та їх об`єднання сплачують до Державного бюджету України частину чистого прибутку (доходу) в розмірі 15 відсотків. Порядок відрахування частини чистого прибутку (доходу) встановлюється Кабінетом Міністрів України.



Згідно статті 73 Господарського кодексу України під державним унітарним підприємством слід розуміти підприємство, яке утворено компетентним органом державної влади в порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління, в своєму найменуванні містить слова "державне підприємство", не несе відповідальності за зобов`язаннями власника і органу влади до сфери управління якого воно входить. При цьому орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно державного унітарного підприємство перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання чи праві оперативного управління. Органом управління державного унітарного підприємства є керівник підприємства, який призначається органом, до сфери управління якого входить підприємство, і є підзвітним цьому органові.


................
Перейти до повного тексту