ПОСТАНОВА
Іменем України
19 червня 2019 року
Київ
справа №372/817/17
адміністративне провадження №К/9901/44609/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів: Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,
розглянув у попередньому судовому засіданні в касаційній інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації Київської області про поновлення виборчих прав, провадження за якою відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Обухівського районного суду Київської області від 27 березня 2017 року (головуючий суддя Потабенко Л. В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року (головуючий суддя - Кузьменко В.В. судді: Василенка Я. М., Степанюка А. Г.),
ВСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. У березні 2017 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації Київської області (далі - відділ ВДРВ Обухівської РДА) у якому просила визнати незаконним рішення відповідача про відмову у задоволенні її заяви про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців та зобов`язати відповідача внести відомості до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача відповідно до інформації, вказаної у довідці про її реєстрацію як внутрішньо переміщеної особи.
2. Позов обґрунтовано тим, що позивач має статус внутрішньо переміщеної особи і понад рік фактично проживає у АДРЕСА_1 . Посилається на те, що вона, як виборець, має бажання брати участь у виборчому процесі за місцем фактичного проживання, однак відповідач відмовив їй у зміні виборчої адреси через відсутність документів, що підтверджують належність її до місцевої територіальної громади.
ІІ. Встановлені судами обставини справи
3. ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3, що підтверджується копією паспорта.
4. Згідно з довідкою від 21 жовтня 2014 року № 3235000027 позивач перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа та проживає за адресою: АДРЕСА_1 .
5. У лютому 2017 року ОСОБА_1 звернулася до відділу ВДРВ Обухівської РДА із заявою про зміну виборчої адреси виборця. Проте, листом від 22 лютого 2017 року № 32/11-09 їй відмовлено у її задоволенні у зв`язку з тим, що реалізувати право голосу на місцевих виборах можливо, за умови реєстрації місця проживання виборця на території відповідної громади згідно із Законом України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (далі - Закон №1382-IV).
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення.
6. Постановою Обухівського районного суду Київської області від 27 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року, у позові відмовлено.
7. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що місце голосування і виборча адреса не є тотожними поняттями. Довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на час існування підстав, зазначених у статті 1 Закону України від 15 квітня 2014 року № 1207-VII "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" (далі - Закон № 1207-VII), а тому місце проживання внутрішньо переміщеної особи не є місцем реєстрації такої особи. Крім того, спір не відноситься до категорії спорів, що належить вирішувати у порядку, визначеному статтею 173 КАС України, оскільки виник поза межами виборчого процесу.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги та аргументи сторін.
8. Не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, ОСОБА_1 подала касаційну скаргу, в якій посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нову постанову про задоволення позову у повному обсязі.
9. Заявник вказала, що суди не врахували, що норми Конституції України мають найвищу юридичну силу, а норми спеціального Закону № 1207-VII - пріоритет перед загальними нормами законодавства.
10. За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" постійне місце проживання - це місце проживання на території якої-небудь держави не менше одного року фізичної особи, яка не має постійного місця проживання на території інших держав і має намір проживати на території цієї держави протягом необмеженого строку, не обмежуючи таке проживання певною метою, і за умови, що таке проживання не є наслідком виконання цією особою службових обов`язків або зобов`язань за договором (контрактом). Тому позивач має право на зміну її виборчої адреси відповідно до інформації, вказаної у довідці про її реєстрацію, як внутрішньо переміщеної особи.
11. Закон України "Про Державний реєстр виборців" прийнято до початку збройного конфлікту в Україні, тому його норми необхідно застосовувати у системному зв`язку з нормами Закону України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VІІ "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі - Закон № 1706-VІІ) та Закону № 1207-VII.
12. Питання щодо правової невизначеності з приводу реалізації права виборця, який має статус внутрішньо переміщеної особи, необхідно вирішувати у відповідності до статті 3 Конституції України, у якій закріплено керівний принцип правової держави - пріоритет прав людини у діяльності держави, оскільки виборчі права мають бути забезпечені без будь-якої дискримінації.
13. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 07 липня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1
14. У запереченнях на касаційну скаргу відділ ВДРВ Обухівської РДА просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін. Відповідач зазначив, що суди правильно встановили відсутність підстав для задоволення позову, оскільки відповідно до положень Закону України "Про місцеві вибори" внутрішньо переміщені особи є членами тих територіальних громад, на території яких зареєстровано їх місце проживання відповідно до Закону №1382-IV, тому голосування таких осіб поза межами виборчих округів до яких вони відносяться за зареєстрованим місцем проживання, не відповідає вимогам статті 3 Закону України "Про місцеві вибори" .
15. Вказану справу разом із матеріалами касаційного провадження передано до Верховного Суду у березні 2018 року.
16. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII "Перехідні положення" КАС України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" касаційні скарги (подання) на судові рішення у адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
17. Предметом спору у зазначеній справі є правомірність відмови суб`єкта владних повноважень внести відомості до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача відповідно до інформації щодо її місця проживання, вказаної у довідці про реєстрацію ОСОБА_1 як внутрішньо переміщеної особи.
V. Джерела права й акти їх застосування
18. Частинами першою - другою статті 341 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.