ПОСТАНОВА
Іменем України
19 червня 2019 року
Київ
справа №815/1884/18
адміністративне провадження №К/9901/10634/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Саприкіної І.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 815/1884/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Орлан ЗТ"
до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради
про визнання протиправним та скасування рішення,
за касаційною скаргою адвоката Чорного Олексія Віталійовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "Орлан ЗТ"
на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2018 року (у складі головуючого судді Білостоцького О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року (у складі колегії: головуючого судді Лук`янчук О.В., суддів Ступакової І.Г., Бітова А.І.),
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "Орлан ЗТ" (далі також - позивач) звернулося до суду з позовною заявою до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровської міської ради Одеської області, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення 11-ї позачергової сесії Сергіївської селищної ради 7 скликання №75 від 17 червня 2016 року "Про затвердження Генерального плану, поєднаного з детальним планом смт Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорюване рішення порушує права позивача, як законного землекористувача. Крім того, воно прийнято з порушенням процедури прийняття такого рішення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року, в задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що під час прийняття оспорюваного у даній справі рішення селищною радою було дотримано вимоги Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та нормативні вимог щодо порядку проведення громадських слухань. Судом не встановлено перешкод зацікавленим особам у можливості ознайомитись з проектом Генерального плану, поєднаного з детальним планом, надавати відповідні пропозиції та зауваження, бути присутніми та приймати участь в обговоренні проекту містобудівної документації. Також, судом не було встановлено, що рішення про затвердження проекту генерального плану впливає на правові підстави користування позивачем земельними ділянками та порушення товариства права власності на нерухоме майно, що розташоване на них.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, позивач звернувся із касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга надійшла до суду 15 квітня 2019 року.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 квітня 2019 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, а саме: суддю-доповідача Берназюка Я.О., суддів Гриціва М.І. та Коваленко Н.В.
Ухвалою Верховного Суду від 22 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі №815/1884/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12 червня 2019 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, а саме: суддю-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Коваленко Н.В.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19 червня 2019 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, а саме: суддю-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Саприкіну І.В.
Ухвалою Верховного Суду від 19 червня 2019 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 20 червня 2019 року.
Одночасно з касаційною скаргою було заявлено клопотання про участь в судовому засіданні, в задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 19 червня 2019 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій, на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що згідно державного акта на право постійного користування серії ОД-05-04 від 01 вересня 1995 року, зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №4, рішенням Білгород-Дністровської районної ради народних депутатів №183-XXII від 24 червня 1995 року виробничому акціонерному товариству "Орлан" для сільськогосподарського використання було надано у постійне користування 183,00 гектарів землі за адресою: смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району Одеської області.
Рішенням 7-ої сесії Сергіївської селищної ради 5 скликання від 25 грудня 2006 року №109 "Про розгляд клопотання виробничого акціонерного товариства "ОРЛАН" закритого типу" було надано ВАТ "Орлан" ЗТ дозвіл на замовлення виготовлення документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), що знаходиться в постійному користуванні товариства на підставі державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ОД-05-04 від 01 вересня 1995 року.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відкрите акціонерне товариство "Орлан" закритого типу, скорочене найменування підприємства ВАТ "Орлан" (код ЄДРПОУ 14365515) було створене 17 грудня 1992 року за номером запису №15521120013000266.
15 квітня 2011 року дане підприємство було припинено в результаті перетворення на ТОВ "Орлан ЗТ".
Під час здійснення вищезазначених дії, код ЄДРПОУ юридичних осіб змінено не було, крім того з витягу із Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено, що ТОВ "Орлан ЗТ" є правонаступником виробничого акціонерного товариства "Орлан ЗТ".
Крім того, згідно пунктів 1.2 та 1.3 Статуту ТОВ "Орлан ЗТ", товариство створено шляхом перетворення з виробничого акціонерного товариство "Орлан ЗТ". ТОВ "Орлан ЗТ" є повним правонаступником всіх майнових прав та обов`язків ВАТ "Орлан ЗТ".
Згідно пунктів 3, 4 Передавального акту, затвердженого Протоколом №1 Загальних зборів учасників ТОВ "Орлан ЗТ" від 31 березня 2011 року, ВАТ "Орлан" закритого типу передає ТОВ "Орлан ЗТ" всі майнові права та обов`язки. ТОВ "Орлан ЗТ" стає повним правонаступником всіх майнових прав та обов`язків ВАТ "Орлан" закритого типу. ТОВ "Орлан ЗТ" стає правонаступником права власності на нерухоме майно, а також проектної, кошторисної документації на будівлі і споруди, всіх погоджень державних і комунальних служб щодо усіх будівель і споруд, в тому числі незавершених будівництвом. ТОВ "Орлан ЗТ" стає правонаступником всіх топографо-геодезичних і картографічних матеріалів, документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок та всіх погоджень цієї документації державними та комунальними службами. ТОВ "Орлан ЗТ" стає правонаступником всіх прав землекористування, що посвідчені Державним актом на право постійного користування землею.
У 2016 році ТОВ "Орлан ЗТ" на підставі рішення 7 сесії Сергіївської селищної ради 5 скликання від 25 грудня 2006 року №109 замовило та отримало технічну документацію із землеустрою, щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Сергіївської селищної ради.
Надана підприємству у 1992 році земельна ділянка у розмірі 183,0 гектарів була розділена на 7 окремих земельних ділянок, відомості щодо яких було внесено до Державного земельного кадастру.
Відповідно до інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, земельні ділянки з кадастровими номерами 5110300000:03:002:0019 у розмірі 72,1047 га, 5110300000:03:005:0060 у розмірі 16,432 га, 5110300000:03:005:0058 у розмірі 4,5989 га, 5110300000:03:004:0041 у розмірі 33,6501 га, 5110300000:03:004:0042 у розмірі 24,3397 га, 5110300000:03:005:0059 у розмірі 11,2682 га, 5110300000:03:005:0057 у розмірі 11,8787 га знаходять на праві постійного користування у ТОВ "Орлан ЗТ" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
На земельній ділянці з кадастровим номером 5110300000:03:002:0019 за адресою: м. Білгород-Дністровський, смт Сергіївка, вул. Чорноморська , 4 знаходиться майновий комплекс "Сільськогосподарський двір", що належить позивачу на праві приватної власності, що підтверджується свідоцтвом про право власності серії САВ №620110 від 01 листопада 2011 року.
29 березня 2013 року рішенням 37-ї сесії Сергіївської селищної ради VI скликання №401 було вирішено розпочати розробку проекту генерального плану, поєднаного з детальним планом території та зонінгу смт Сергіївка м. Білгород-Дністровського Одеської області, а також доручено виконавчому комітету селищної ради протягом двох тижнів після його прийняття забезпечити його оприлюднення у засобах масової інформації.
Крім того, рішенням Сергіївської селищної ради 37-ї сесії VI скликання №402 від 29 березня 2013 року було затверджено Програму забезпечення розробки містобудівної документацій "Генеральний план, поєднаний з детальним планом територій та зонінгу смт. Сергіївка м. Білгород-Дністровського" на 2013-2014 роки.
Прийняті рішення були опубліковані на офіційному сайті Сергівської селищної ради - www.sergeevka.info.
10 вересня 2015 року відбулось засідання архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування архітектури Білгород-Дністровської районної державної адміністрації, на якому було розглянуто, у тому числі проект Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району, розробленого ПП "Сергіївка-Буд-Сервіс".
Згідно з виписки протоколу засідання №1 за підсумками вищезазначеного засідання, шляхом голосування, було одностайно вирішено схвалити проект Генерального плану та рекомендувати його для подальшого затвердження. Сергіївській селищній раді було рекомендовано отримати висновок щодо проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом, в Державній Установі "Український науково-дослідний інститут медичної реабілітації та курортології Міністерства охорони здоров`я України".
У зв`язку з чим, рішенням виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №30 від 21 грудня 2015 року було вирішено:
1) провести громадські слухання щодо містобудівної документації, а саме проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт Сергіївка Одеської області (06 березня 2016 року о 12.00 год. в приміщенні актового залу Сергіївської ЗОШ №8 за адресою: смт Сергіївка, вул. Шкільна, 2);
2) розмістити проект Генерального плану в приміщені Сергіївської селищної ради (актовий зал) вул. Гагарина, 3, смт Сергіївка) для ознайомлення з ним селищною громадою з 25 січня 2016 року по 25 лютого 2016 року;
3) встановити строк подання і строк завершення розгляду пропозицій громадськості до проекту Генерального плану з 25 січня 2016 року по 25 лютого 2016 року;
4) визначити, що зауваження та пропозиції до проекту Генерального плану необхідно подавати в письмовому вигляді до виконавчого комітету Сергіївської селищної ради за адресою: вул. Гагарина, 3 з 25 січня 2016 року по 25 лютого 2016 року;
5) загальному відділу оприлюднити повідомлення про початок процедури проведення громадських слухань щодо містобудівної документації - проекту Генерального плану, шляхом розміщення його на офіційному сайті смт Сергіївка (www.sergeevka.info) та в газеті "Слово Придністров`я";
6) загальному відділу Сергіївської селищної ради забезпечити реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проекту Генерального плану.
26 січня 2016 року на офіційному сайті смт Сергіївка було розміщено оголошення про початок процедури проведення громадських слухань, щодо містобудівної документації, а саме проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт Сергіївка Одеської області, та зазначено про можливість фізичних та юридичних осіб ознайомитись з даним проектом, та подати зауваження і пропозиції.
Також, в даному оголошенні було розміщено копію рішення виконавчого комітету Сергіївської селищної ради №30 від 21 грудня 2015 року "Про проведення громадських слухань щодо містобудівної документації - проекту Генерального плану поєднаного з детальним планом території смт Сергіївка Одеської області" та проекти генплану у різних форматах (PDF, JPG та PNG).
11 лютого 2016 року на офіційному сайті смт Сергіївка було розміщено оголошення про проведення в рамках громадських обговорень проекту генерального плану зустрічі активістів та депутатів з головним архітектором проекту.
17 лютого 2016 року на офіційному сайті смт Сергіївка було розміщене оголошення про проведення 20 лютого 2016 року о 12.00 у приміщенні селищної ради (актова зала, другий поверх) громадського обговорення щодо містобудівної документації-проекту Генерального плану.
20 лютого 2016 року відбулася зустріч з головним архітектором проекту та обговорення проекту Генерального плану, що підтверджується відповідним оголошенням на офіційному сайті смт. Сергіївка, зокрема, фото- та відео звітами.
Згідно протоколу громадських слухань по проекту Генерального плану, поєднаного з детальним планом території смт Сергіївка Білгород-Дністровського району, 06 березня 2016 року відбулось підсумкове громадське обговорення проекту Генерального плану, на якому були зачитані всі письмові пропозиції та зауваження, що надійшли в період громадських слухань до селищної ради, надано на них усні відповіді, та схвалено проект Генерального плану.
Крім того, листом від 15 червня 2016 року №365 Державної Установи "Український науково-дослідний інститут медичної реабілітації та курортології Міністерства охорони здоров`я України" було зазначено, що проект Генерального плану, поєднаний з детальним планом території смт. Сергіївка Білгород-Дністровського району відповідає Закону України "Про курорти", а також зазначено про його перспективність та можливість його використання, як основи для підготовки документів, з метою обґрунтування даної території курортом місцевого значення.
Розпорядженням Сергіївського селищного голови №25 від 13 червня 2016 року на 17 червня 2016 року було скликано одинадцяту позачергову сесію Сергіївської селищної ради для розгляду питання щодо затвердження Генерального плану.
Рішенням Сергіївської селищної ради VII скликання №75 від 17 червня 2016 року на підставі та у відповідності до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555, Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку від 16 листопада 2011 року №290, було затверджено Генеральний план, поєднаний з детальним планом території смт Сергіївка Одеської області.
Вважаючи вищезазначене рішення протиправним та таким, що прийняте не у відповідності до норм чинного законодавства, зокрема, без дотримання процедури прийняття таких актів, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційну скаргу позивач обґрунтовує тим, що судами першої та апеляційної інстанцій незаконно, з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, відмовлено у задоволенні позовних вимог. Зазначає, що судами попередніх інстанцій було неправильно застосовано положення частини першої статті 5 КАС України, відповідно до якої, кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправними та скасування індивідуального акта чи окремих його положень. Так, у рішенні суду апеляційної інстанції зазначено, що під час розгляду справи не встановлено порушення прав товариства, як законного землекористувача. Також, у постанові суду зазначено: "позивачем не надано суду доказів та з матеріалів справи не вбачається, що відповідачем порушені його права, свободи чи інтереси в публічно-правових відносинах".
Крім того, позивач посилається на порушення судами попередніх інстанцій частини другої статті 77 КАС України, яка встановлює обов`язок доказування. Так, відповідно до цієї норми, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача. На думку позивача, з обставин справи вбачається, що відповідачем по справі не було доведено, що будь-яких рішень на виконання генерального плану, що стосується земельних ділянок ТОВ "Орлан ЗТ", прийнято не було.
Також позивач зазначає, що судами попередніх інстанцій не були застосовані положення статей 41 Конституції України та частини першої статті 321 Цивільного кодексу України. Так, згідно цих статей, ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Також позивач вважає, що судами не було застосовано частину другу статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Посилається позивач і на те, що судами попередніх інстанцій були порушені положення статті 2 КАС України, які передбачають завдання адміністративного судочинства, якими є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Генеральний план був прийнятий без врахування інтересів TOB "Орлан ЗТ. Положення Генерального плану вносять корективи та порушують порядок використовуються за цільовим призначенням земельних ділянок, якими на праві постійного користування користується TOB "Орлан ЗТ".
Від відповідача відзиву на касаційну скаргу позивача не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка доводів учасників справи і висновків суду першої та апеляційної інстанції
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Згідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.