ПОСТАНОВА
Іменем України
19 червня 2019 року
Київ
справа №820/3313/17
адміністративне провадження №К/9901/3067/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів: Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Харківській області про стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні,
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року (головуючий суддя - Спірідонов М.О.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року (головуючий суддя - Бершов Г.Є., судді: Ральченко І.М., Катунов В.В.),
В С Т А Н О В И В:
I. Суть спору
1. У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Національної поліції в Харківській області (далі - ГУНП в Харківській області) про стягнення середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні.
2. Позов обґрунтував тим, що з 31.12.2016 р. він був звільнений зі служби в поліції через хворобу, однак одноразову грошову допомогу при звільненні відповідач виплатив йому лише 28.02.2017 р. На переконання позивача, ГУНП в Харківській області має нести відповідальність за затримку розрахунку при звільненні, передбачену статтею 117 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України).
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Майор поліції ОСОБА_1 проходив службу на посаді начальника Печенізького відділення поліції Чугуївського відділу поліції ГУНП в Харківській області.
4. Наказом ГУНП в Харківській області від 30.12.2016 р. № 598 о/с ОСОБА_1 звільнено з 31 грудня 2016 року зі служби в поліції за пунктом 2 (через хворобу) частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію".
5. 28.02.2017 р. ГУНП в Харківській області перерахувало на банківську картку позивача одноразову грошову допомогу при звільненні в розмірі 185307,23 грн.
6. Вважаючи, що у період з 30.12.2016 р. по 28.02.2017 р. ним не було отримано належних грошових сум у строки, встановлені статтею 116 КЗпП України, позивач звернувся з цим позовом до суду.
7. Отже, суть спору полягає у визначенні права позивача на виплату середнього заробітку за час затримки остаточного розрахунку.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
8. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.
9. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що статтею 102 Закону України "Про Національну поліцію" передбачено виплату одноразової грошової допомоги після звільнення зі служби і чинне законодавство не містить приписів щодо обов`язкової виплати вказаної допомоги у день звільнення зі служби. При цьому обов`язок щодо сплати такої допомоги покладений на Національну поліцію України, у зв`язку з чим ГУНП в Харківській області не несе відповідальність, передбачену статтею117 КЗпП України.
10. Суд апеляційної інстанції погодився із зазначеною позицією окружного суду, зазначивши також, що норми трудового законодавства не поширюються на спірні правовідносини.
III. Провадження в суді касаційної інстанції
11. У касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати постанову Харківського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2017 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2017 року і ухвалити нове рішення про задоволення позову.
12. Зазначає, що при вирішенні цього спору повинні застосовуватись не лише норми спеціального законодавства, але й трудового.
13. У відзві на касаційну скаргу ГУНП в Харківській області просить залишити рішення судів попередніх інстанцій без змін, посилаючись на їх законність і обґрунтованість.
III. Позиція Верховного Суду
14. Відповідно до частини першої статті 94 Закону України від 02.07.2015 р. № 580-VIII "Про Національну поліцію" поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.
15. В пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" встановлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
16. Виплата поліцейським, які звільняються зі служби за станом здоров`я, одноразової грошової допомоги при звільненні передбачена статтею 102 Закону України "Про Національну поліцію", статтею 9 Закону України від 09.04.1992 p. № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", пунктом 10 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей" (назва в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
17. Порядок та умови виплати грошового забезпечення, в тому числі одноразової грошової допомоги при звільненні, поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 р. № 260 (далі - Порядок).
18. Згідно з пунктом 23 Порядку поліцейським, які звільняються зі служби в поліції та в установленому порядку мають право на отримання одноразової грошової допомоги при звільненні, нарахування такої допомоги здійснюється з розрахунку місячного грошового забезпечення з урахуванням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, що мають постійний характер, та премій, установлених на день звільнення. Днем звільнення зі служби в поліції вважається день видання наказу про звільнення або дата, зазначена в наказі про звільнення. День звільнення вважається останнім днем служби.
19. Оскільки зазначені нормативно-правові акти, які визначають порядок та умови виплати грошового забезпечення поліцейським, не містять норм, які б регулювали питання строку розрахунку при звільненні та відшкодування за час затримки розрахунку при звільненні, то необхідно виходити з приписів трудового законодавства щодо оплати праці.
20. Вказана правова позиція узгоджується з позицією, висловленою Верховним Судом України у постанові від 17 лютого 2015 року (справа № 21-8а15), на яку послався суд апеляційної інстанції, та Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27 червня 2018 року (справа № 810/1543/17).
21. У зв`язку з цим суд апеляційної інстанції зробив помилковий висновок про неможливість застосування до спірних правовідносин норм трудового законодавства.
22. Відповідно до статті 116 КЗпП України при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум. У разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану ним суму.