ПОСТАНОВА
Іменем України
04 червня 2019 року
м. Київ
справа №826/19195/16
касаційне провадження №К/9901/43103/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шипуліної Т.М.,
суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.
розглянув у судовому засіданні без повідомлення сторін касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргазпетролеум" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.05.2017 (суддя Аблов Є.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03.08.2017 (головуючий суддя - Лічевецький І.О., судді: Мацедонська В.Е., Мельничук В.П.) у справі № 826/19195/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргазпетролеум" до Енергетичної митниці ДФС про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Укргазпетролеум" звернулось до суду з адміністративним позовом до Енергетичної митниці ДФС, в якому просило визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозмитнення товару за митною декларацією від 01.12.2016 № 903010000/2016/004685 та зобов`язати його здійснити розмитнення товару згідно з цією декларацією.
Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 30.05.2017 у задоволенні позовних вимог відмовив повністю.
Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 03.08.2017 залишив постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.05.2017 без змін.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю "Укргазпетролеум" оскаржило їх у касаційному порядку.
В касаційній скарзі позивач просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.05.2017, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 03.08.2017 та прийняти нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити частково - визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нерозмитнення товару за митною декларацією від 01.12.2016 № 903010000/2016/004685.
В обґрунтування своїх вимог Товариство з обмеженою відповідальністю "Укргазпетролеум" посилається на порушення судами норм матеріального права, а саме: статей 255, 356 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Зокрема, наголошує, що оскаржувані дії відповідача не містять ознак митних формальностей.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 14.11.2016 між позивачем (покупцем) та компанією-нерезидентом "LUXOIL IMPORT LLP" (продавцем) укладено контракт № 14/11 на поставку газу вуглеводневого пропан-бутан технічного, виробництва Відкритого акціонерного товариства "Сургутнафтогаз".
Для здійснення митного оформлення цього товару Товариством з обмеженою відповідальністю "Укргазпетролеум" подано митну декларацію типу ІМ-40ДЕ від 25.11.2016 № 903010000/2016/004300, за даними якої одержувачем товару є Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрпетролпостач", а особою, відповідальною за фінансове врегулювання, - позивач. Товар задекларовано за кодом згідно з УКТ ЗЕД 27111297000.
При митному оформленні товару з огляду на наявність листа Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України від 10.11.2016 № 14/23244 про внесення в автоматизовану систему аналізу та управління ризиками Державної митної служби України орієнтування щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрпетролпостач" та на виконання доручення Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України від 25.11.2016 № 14/24386 Енергетичною митницею ДФС 29.11.2016 проведено огляд та здійснено взяття проб (зразків) товару.
З урахуванням висновку Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень ДФС від 30.11.2016 № 142005701-1489 відповідачем прийнято картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 01.12.2016 № 903010000/2016/00110 та рішення про визначення коду товару від 01.12.2016 № КТ-903000000-0131-2016, згідно з яким товар класифіковано за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2711139700.
У цей же день позивачем подано митну декларацію типу ІМ-40ДЕ № 903010000/2016/00465.
Листом від 01.12.2016 № 14/4/1-24861 Головне управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України повідомило Енергетичну митницю ДФС про те, що заявлений товариством до митного оформлення товар містить у своєму складі отруйні та сильнодіючі речовини, які можуть нанести шкоду здоров`ю людини, а подані до митного органу документи містять неправдиві відомості щодо характеристик, номенклатури та вартості товару.
У цьому листі зазначалось також про необхідність виключення відповідно до статей 255, 356 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) фактів завершення митного оформлення товару та випуску його у вільний обіг до отримання результатів експертних досліджень.
12.01.2017 Головним управлінням по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України на підставі статті 18 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" від 30.06.1993 № 3341-XII, статей 7, 10 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" від 18.02.1992 № 2135-XII, статті 558 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), постанов Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1051 та від 25.05.2016 № 341 видано Енергетичній митниці ДФС доручення № 14/4/1-480 на проведення огляду (переогляду), товарів, заявлених за митною декларацією № 903010000/2016/00465, що переміщуються до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрпетролпостач".
Спеціалізована лабораторія з питань експертизи та досліджень ДФС листом від 16.01.2017 № 317/7/94-94-55-03-01-11 повідомила, що визначення лабораторією наявності отруйних та сильнодіючих речовин у скраплених газах неможливе.
У зв`язку з цим відповідачем неодноразово направлялись звернення до Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України про необхідність направлення спеціалістів для вирішення питання щодо проведення додаткових досліджень товару.
На момент розгляду та вирішення спору в суді першої інстанції митне оформлення задекларованого позивачем товару було завершене, що сторонами не заперечується.
Відповідно до пунктів 23, 24 частини першої статті 4 Митного кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) митним оформленням є виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митним контролем - сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.