Постанова
Іменем України
13 червня 2019 року
м. Київ
справа № 502/2848/16-ц
провадження № 61-26343св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду: Фаловської І. М. (суддя-доповідач), Грушицького А. І., Сердюка В. В.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідач - Кілійська районна державна адміністрація Одеської області,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу Кілійської районної державної адміністрації Одеської області на рішення Кілійського районного суду Одеської області від 04 квітня 2017 року в складі судді Тюміна О. Г. та ухвалу Апеляційного суду Одеської області від 13 липня 2017 року в складі колегії суддів: Драгомерецького М. М., Черевка П. М., Громіка Р. Д.,
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу XIII "Перехідні положення" ЦПК України у редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" касаційні скарги (подання) на судові рішення у цивільних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного цивільного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У грудні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Кілійської районної державної адміністрації Одеської області про зобов`язання нарахувати та виплатити індексацію заробітної плати.
Позовна заява мотивована тим, що ОСОБА_1 працює вихователем у Дошкільному навчальному закладі ясла-садок "Дельфін" (далі - ДНЗ ЯС "Дельфін"), який підпорядкований Відділу освіти Кілійської районної державної адміністрації Одеської області.
Позивачу з січня 2015 до грудня 2016 року включно посадовими особами відповідача не виплачувалася індексація заробітної плати, чим порушено норми трудового законодавства.
Актом перевірки Головного управління Держпраці в Одеській області від 19 травня 2016 року встановлено, що заробітна плата працівникам ДНЗ ЯС "Дельфін" у 2016 році зменшена, при цьому працівників установи не було попереджено за два місяці про зміну істотних умов праці, що призвело до порушення вимог частини третьої статті 32 КЗпП України.
Зазначає, що у грудні 2015 року сума індексації повинна була становити 922,26 грн, однак, відносно неї відбулося збільшення заробітної плати на 215,28 грн та було встановлено надбавку у розмірі 729 грн, що в сумарному виразі перевищило суму індексації, яку повинні були їй виплати у грудні 2015 року.
Позивач, також, вказала, що з січня до квітня 2016 року включно їй виплачувався лише посадовий оклад. Надбавка у розмірі 729 грн не нараховувалася та не виплачувалася.
На підставі викладеного ОСОБА_1 з урахуванням уточнених позовних вимог просила: зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити їй недораховану і невиплачену індексацію заробітної плати за період з 01 грудня 2015 року до 27 грудня 2016 року в розмірі 9 642,06 грн.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Кілійського районного суду Одеської області від 04 квітня 2017 року позов задоволено.
Зобов`язано Кілійську районну державну адміністрацію Одеської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 ненараховану і невиплачену індексацію заробітної плати за період з 01 грудня 2015 року до 27 грудня 2016 року в розмірі 9 642,06 грн, з подальшим утриманням із вказаної суми податків та інших обов`язкових платежів.
Стягнуто з Кілійської районної державної адміністрації Одеської області в дохід держави судовий збір у розмірі 551,20 грн.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що зібраними у справі доказами підтверджено факт порушення відповідачем законодавства про працю в частині нарахування та виплати позивачу індексації заробітної плати за період з 01 грудня 2015 року до 27 грудня 2016 року, тому заявлені у позові вимоги підлягають задоволенню. Право працівника на оплату своєї праці не може залежати від надходження або ненадходження коштів із районного чи іншого бюджету, оскільки це питання повинно вирішуватися без порушення прав працівника.
Короткий зміст ухвали суду апеляційної інстанції
Ухвалою Апеляційного суду Одеської області від 13 липня 2017 року рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції, а також зазначив, що не заслуговують на увагу доводи апеляційної скарги про те, що Кілійська районна державна адміністрація Одеської області не є належним відповідачем у справі, оскільки матеріали справи містять відомості щодо підпорядкування ДНЗ ЯС "Дельфін" Відділу освіти Кілійської районної державної адміністрації Одеської області.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі, поданій у серпні 2017 року до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Кілійська районна державна адміністрація Одеської області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просила скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалу апеляційного суду, ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що ОСОБА_1 знаходиться у трудових відносинах з Відділом освіти Кілійської районної державної адміністрації Одеської області, а не з Кілійською районною державною адміністрацією Одеської області, тому відповідач є неналежним відповідачем та не може відповідати за порушення прав позивача.
Бюджетні установи за відсутності бюджетних асигнувань у кошторисі не мають права нараховувати суми індексації доходів працівників, оскільки такі дії призведуть до бюджетного правопорушення. Нарахування суми індексації за відсутності бюджетних асигнувань є порушення бюджетного законодавства.
Доводи інших учасників справи
Інші учасники справи не скористалися своїми правами на подання до суду своїх заперечень щодо змісту і вимог касаційної скарги, відзиву на касаційну скаргу до касаційного суду не направили.
Рух справи у суді касаційної інстанції
Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 09 жовтня 2017 року відкрито касаційне провадження і витребувано цивільну справу.
Згідно зі статтею 388 ЦПК України судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
17 травня 2018 справу передано до Верховного Суду.
Відповідно до підпунктів 2.3.2, 2.3.4, 2.3.13, 2.3.49 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України від 26 листопада 2010 року № 30, зі змінами та доповненнями, постанови Пленуму Верховного Суду від 24 травня 2019 року № 8 "Про здійснення правосуддя у Верховному Суді" та рішення зборів суддів Касаційного цивільного суду від 28 травня 2019 року № 7 "Про заходи, спрямовані на своєчасний розгляд справ і їх вирішення у розумні строки", у справі призначено повторний автоматизований розподіл.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Суди встановили, що з 01 червня 2004 року ОСОБА_1 працює у ДНЗ ЯС "Дельфін", який підпорядкований Відділу освіти Кілійської районної державної адміністрації Одеської області.
Згідно з листом Департаменту фінансів Одеської обласної державної адміністрації від 15 квітня 2016 року керівники бюджетних установ мали вжити відповідних заходів по перерозподілу фонду оплати праці для забезпечення виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів".
Відповідно до листа Кілійської районної державної адміністрації від 27 квітня 2016 року у бюджеті Відділу освіти на 2016 рік закладені витрати, пов`язані з виплатою працівникам закладів освіти Кілійського району заробітної плати до кінця поточного року. Відділ освіти, при формуванні бюджету на 2016 рік, використовував плани щодо виплати заробітної плати працівникам галузі освіти району, які були доведені до відділу на кінець 2015 року (кошти освітянської субвенції та кошти районного бюджету). Фінансова потреба, згідно з попереднім проектом бюджету у 2015 році, була задоволена не в повному обсязі. Враховуючи те, що згідно передбаченого бюджетом на 2016 рік фінансового ресурсу, виплата заробітної плати працівникам освітянської галузі Кілійського району забезпечена на 100 % відповідно до отриманих планових призначень, та констатують факт відсутності, на цей час, можливості здійснювати інші виплати, крім тих, які вже були закладені в бюджеті на 2016 рік.
З відповіді Головного управління Держпраці у Одеській області від 02 червня 2016 року вбачається, що управлінням Держпраці у Одеській області у межах повноважень розглянуто звернення заявників щодо порушення трудових прав працівників дошкільних закладів у частині нарахування індексації Відділом освіти Кілійської районної державної адміністрації; досліджено бухгалтерську документацію, надану установою, та встановлено, серед інших порушень законодавства про працю, порушення статті 33 Закону України "Про оплату праці", зокрема, не виплату індексації заробітної плати. За результатами перевірки складений акт, у зв`язку з допущеними порушеннями законодавства про працю керівнику установи виданий припис щодо усунення порушень трудового законодавства та відносно керівника установи і головного бухгалтера складені протоколи про адміністративне правопорушення.