ПОСТАНОВА
Іменем України
11 червня 2019 року
Київ
справа №806/450/15
адміністративне провадження №К/9901/5614/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
за участю секретаря судового засідання - Загороднього А.А.,
учасники справи:
представник позивача - Волинець Б .О.,
представник відповідача - Коханчук Г.В.,
розглянувши у судовому засіданні касаційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2015 (суддя Гурін Д.М.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 (судді: Зарудяна Л.О. (головуючий), Іваненко Т.В., Охрімчук І.Г.) у справі №806/450/15 за позовом Головного управління ДФС у Житомирської області до Відкритого акціонерного товариства "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" про стягнення податкового боргу,
У С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Головне управління ДФС у Житомирської області (далі - позивач, контролюючий орган) звернулась до суду з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій (далі - відповідач, Товариство) про стягнення податкового боргу у сумі 1 354 360,41 грн, у тому числі з податку на додану вартість у розмірі 1 350 333,00 грн (податкові зобов`язання 1 042 815,00 та штрафні санкції 307 518,00грн) та з плати за землю у розмірі 4 027.41 грн, з рахунків у банках, обслуговуючих платника та за рахунок готівки.
2. Позовні вимоги обґрунтовані несплатою відповідачем в добровільному порядку податкового боргу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2015, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015, позов задоволено частково, стягнуто з рахунків у банках, що обслуговують Відкрите акціонерне товариство "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій", а також за рахунок готівки, що належить Відкритому акціонерному товариству "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій", на користь державного бюджету 1 350 333,00 грн на погашення податкового боргу з податку на додану вартість. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Задовольняючи позов в частині, суди виходили з того, що обов`язок зі сплати податкового боргу виник у ВАТ "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" з 16.12.2014 (в судовому порядку узгоджено податкове повідомлення - рішення), а тому податковий борг є поточною заборгованістю, оскільки виник після порушення справи про банкрутство (19.10.2012) та може бути стягнутий у судовому порядку.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій Товариство подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 07.04.2015, ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог контролюючого органу в повному обсязі.
6. Касаційний розгляд справи проведено в судовому засіданні відповідно до ст. 344 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ухвалою Господарського суду Житомирської області від 19.10.2012 порушено провадження у справі про банкрутство ВАТ "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" та введено мораторій на задоволення вимог кредиторів (а.с.36-37).
Контролюючим органом з 30.01.2013 по 07.02.2013 була проведена позапланова виїзна перевірка ВАТ "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2009 по 30.09.2012, за результатами якої складено акт від 14.02.2013 №08/22-16/01033444, у якому зафіксовано висновки щодо порушення ВАТ "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" норм податкового законодавства та на підставі якого прийнято податкові повідомлення-рішення від 01.03.2013 №0000112200, яким Товариству збільшено суму податкового зобов`язання з податку на прибуток 1 272 909,00 грн (1 018 327,00 грн - основний платіж, 254 582,00 грн - штрафні (фінансові) санкції) та №0000122200, яким збільшено суму податкового зобов`язання з податку на додану вартість (ПДВ) на загальну суму 1 537 585,00 грн (1 230 067,00 грн - основний платіж, 307 518,00 грн - штрафні (фінансові) санкції).
Вказані податкові повідомлення-рішення були оскаржені Товариством у судовому порядку.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.12.2014 у справі №806/5655/13 податкове повідомлення-рішення від 01.03.2013 №0000122200 було визнано правомірним та таким, що відповідає вимогам чинного законодавства.
Після узгодження грошового зобов`язання в судовому порядку та з урахуванням переплати по особовому рахунку з ПДВ на суму 187 252,00 грн, сума боргу Товариства станом на 27.01.2015 зі сплати ПДВ складала 1 350 333,00 грн, з яких податкові зобов`язання 1 042 815,00 грн та штрафні (фінансові) санкції 307 518,00 грн.
Стосовно податкового боргу з плати за землю судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до наданого позивачем розрахунку, ним заявлено до стягнення 4 027,41 грн плати за землю за грудень 2013 року по декларації №1300000078 від 06.02.2013 (а.с. 136).
Судами також встановлено, що Житомирським окружним адміністративним судом розглядалась адміністративна справа №806/2321/14 за позовом Лугинської ОДПІ до ВАТ "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" про стягнення коштів, предметом розгляду у якій було стягнення плати за землю за весь 2013 рік, у тому числі за грудень 2013 року, по декларації №1300000078 від 06.02.2013.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 02.07.2014 у справі №806/2321/14, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2014, позовні вимоги Лугинської ОДПІ задоволено та стягнуто з ВАТ "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" податкову заборгованість в сумі 48 328,91 грн шляхом стягнення з грошових коштів боржника та з рахунків у банках.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. У доводах касаційної скарги відповідач вказує на неправомірність рішень судів попередніх інстанцій та порушення судами норм матеріального та процесуального права при їх прийнятті, зазначає, що безпідставними є висновки судів про те, що податковий борг виник у ВАТ "Озерянський комбінат залізобетонних гідротехнічних конструкцій" після узгодження грошового зобов`язання у судовому порядку 16.12.2014, а відтак така заборгованість є поточною та підлягає стягненню. Вважає, що оскільки перевірка проводилась з 01.10.2009 по 30.09.2012, то і податкові зобов`язання фактично виникли до порушення справи про банкрутство. Також посилається на положення пункту 1-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" яким визначено,що положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом.
9. Контролюючим органом надано відзив на касаційну скаргу в якому, позивач вказує на необґрунтованість касаційної скарги та на правильність висновків судів, у зв`язку з чим просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій просить залишити без змін.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
10. Конституція України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
10.1. Стаття 19.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
11. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):
11.1. Пункт 1.3 статті 1.
Цей Кодекс не регулює питання погашення податкових зобов`язань або стягнення податкового боргу з осіб, на яких поширюються судові процедури, визначені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", з банків, на які поширюються норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", та погашення зобов`язань зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зборів на обов`язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.
11.2. Підпункт 14.1.39 пункту 14.1 статті 14.
Грошове зобов`язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
11.3. Підпункт 14.1.137 пункту 14.1 статті 14.
Орган стягнення - державний орган, уповноважений здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу в межах повноважень, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.
11.4. Підпункт 14.1.175 пункту 14.1 статті 14.
Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
11.5. Підпункт 16.1.4 пункту 16.1 статті 16.
Платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
11.6. Підпункт 54.3.2 пункту 54.3 статті 54.
Контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
11.7. Пункт 56.1 статті 56.
Рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
11.8. Пункт 56.18 статті 56.
З урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
11.9. Пункт 57.3 статті 57.
У разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
11.10. Пункт 95.1 статті 95.
Контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
11.11. Пункт 95.2 статті 95.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
11.12. Пункт 95.3 статті 95.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
11.13. Пункт 95.4 статті 95.
Контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків. Стягнення готівкових коштів здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
12. Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції до 18.01.2013):
12.1. Стаття 1.
Кредитор - юридична або фізична особа, яка має у встановленому порядку підтверджені документами вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника, щодо виплати заборгованості із заробітної плати працівникам боржника, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які здійснюють контроль за правильністю та своєчасністю справляння єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, податків і зборів (обов`язкових платежів).
Поточні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли після порушення провадження у справі про банкрутство.
Конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство.
Мораторій на задоволення вимог кредиторів - зупинення виконання боржником стосовно якого порушено справу про банкрутство грошових зобов`язань і зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін виконання яких настав до дня введення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов`язань та зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), застосованих до прийняття рішення про введення мораторію.
12.2. Частина перша статті 14.
Конкурсні кредитори за вимогами, які виникли до дня порушення провадження у справі про банкрутство, протягом тридцяти днів від дня опублікування в офіційному друкованому органі оголошення про порушення провадження у справі про банкрутство зобов`язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують.
13. Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (у редакції з 18.01.2013):
13.1. Стаття 1.
Грошове зобов`язання - зобов`язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України. До грошових зобов`язань відносяться також зобов`язання щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування; зобов`язання, що виникають внаслідок неможливості виконання зобов`язань за договорами зберігання, підряду, найму (оренди), ренти тощо та які мають бути виражені у грошових одиницях. До складу грошових зобов`язань боржника, в тому числі зобов`язань щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування, не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції, визначені на дату подання заяви до господарського суду, а також зобов`язання, які виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю громадян, зобов`язання з виплати авторської винагороди, зобов`язання перед засновниками (учасниками) боржника - юридичної особи, що виникли з такої участі.
Кредитор - юридична або фізична особа, а також органи державної податкової служби та інші державні органи, які мають підтверджені у встановленому порядку документами вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника.
Конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, які виникли до порушення провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника.