ПОСТАНОВА
Іменем України
14 червня 2019 року
м. Київ
справа № 539/3704/14-а
адміністративне провадження № К/9901/1233/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.01.2015р. (судді - Бершов Г.Є., Катунов В.В., Ральченко І.М.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Лубнах та Лубенському районі Полтавської області про відмову у перерахунку та виплаті пенсії,
в с т а н о в и в :
У листопаді 2014 року позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив:
визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у здійсненні перерахунку та виплати йому пенсії відповідно до довідки ПП "Лубенське АТП-15309" від 01.10.2014р. №91;
зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату йому пенсії відповідно до довідки ПП "Лубенське АТП-15309" від 01.10.2014р. №91 починаючи з 01.10.2014р., з урахуванням виплачених сум.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що довідка, видана йому ПП "Лубенське АТП 15309", про заробітну плату, отриману ним у 2006 році під час перебування на роботах з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС не містить деяких нарахувань відповідно до нормативно-правових актів та документів, які на час видачі довідки мали статус з грифом "таємно" і підлягали тільки для службового користування. На його вимогу ПП "Лубенське АТП-15309" видано йому нову довідку від 01.10.2014р. №91 з розрахунком заробітної плати, з урахуванням вказаних актів, проте у здійсненні перерахунку пенсії відповідач відмовив посилаючись на безпідставність видачі такої довідки. Вважає дії відповідача протиправними, а відмову надуманою і безпідставною, такою, що не ґрунтується на нормах чинного законодавства України, а нововидана довідка є законною і підлягає застосуванню органом Пенсійного фонду під час нарахування його пенсії.
Постановою Лубенського міськрайонного суду Полтавської області від 20.11.2014р. позов задоволено.
Визнано відмову Управління Пенсійного фонду України в м. Лубнах та Лубенському районі Полтавської області щодо перерахунку пенсії позивачу протиправною.
Зобов`язано Управління Пенсійного фонду України в м. Лубнах та Лубенському районі Полтавської області перерахувати та сплачувати позивачу пенсію відповідно до довідки ПП "Лубенське АТП 15309" від 01.10.2014р. №91 починаючи з 01.10.2014р., з урахуванням виплачених сум.
Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.01.2015р. скасовано постанову суду першої інстанції, в задоволенні позову відмовлено.
З ухваленим у справі рішенням суду апеляційної інстанції не погодився позивач, подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що заробітну плату за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС нараховано не у відповідності з діючими на той час на підприємстві системами преміювання та без врахування всіх діючих на той час нормативно-правових актів уряду. Вважає, що його пенсія підлягає перерахунку, виходячи із розміру заробітної плати, вказаної у новій довідці № ПП "Лубенське АТП-15309" 91, до якої включено всі необхідні складові оплати праці за роботу в зоні відчуження.
Відгук на касаційну скаргу до суду не надходив.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так, відповідно до частини 3 статті 46 Конституції України пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Згідно частини 1 статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", в редакції чинній на час призначення позивачу пенсії, пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв`язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадянина із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.
Відповідно до підпункту 4 пункту 3 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затв. постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 23.11.2011р. №1210, у разі коли особа пропрацювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986 - 1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами зони відчуження. У такому разі заробітна плата за весь фактично відпрацьований час ділиться на число відпрацьованих днів, а одержана сума множиться на 25,4. Якщо дні роботи припали на вихідні і святкові дні, розрахунок заробітної плати проводиться у такому ж порядку, як і за роботу у робочі дні, а доплата за вихідні і святкові дні, нарахована за фактично відпрацьований час, з урахуванням установленої кратності додається до суми обчисленої заробітної плати.
Згідно пункту 7 цього Порядку пенсії призваних на військові збори військовозобов`язаних, які брали участь в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та працювали у зоні відчуження в 1986 - 1990 роках, призначаються виходячи із заробітної плати, яку вони одержували за основним місцем роботи, з урахуванням фактично відпрацьованого часу у зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого дня (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови, якщо такий розрахунок проведено на підставі первинних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановленою у відповідні періоди за зонами небезпеки: у III зоні - 5, II - 4, I - 3). При цьому в усіх випадках заробітна плата для розрахунку пенсії не повинна бути нижчою від фактично одержаної суми у зазначений період.
В ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач є пенсіонером та перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в м. Лубнах та Лубенському районі Полтавської області, як отримувач пенсії по інвалідності на підставі Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1.
Згідно Акту огляду у МСЕК серії 7-66 КА №0231948 позивачу з 22.07.2003р. безстроково встановлено ІІІ групу інвалідності, захворювання пов`язане з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. (а.с. 15)
Згідно посвідчення серії НОМЕР_2 позивачу встановлено ІІ групу інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, інвалідність встановлена з 31.03.2010р. безстроково. (а.с. 5)
Відповідно до довідки МСЕК серії МСЕ-В1 №007090 від 23.03.2010р. позивачу встановлено 80% ступінь втрати професійної працездатності. (а.с. 14)
Судами встановлено, що у період з 16.05.1980р. позивач працював у Лубенському АТП - 16083 на посаді механіка, яке в подальшому перейменовано у ПП "Лубенське АТП 15309". З 01.06.1986р. позивач був призваний на військові збори та направлений на роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, де перебував з 08.06.1986р. по 04.09.1986р.
Крім того, встановлено, що після ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС позивач продовжував працювати у ПП "Лубенське АТП 15309", яке проводило відповідні нарахування і виплату йому заробітну плату за роботу по ліквідації наслідків на ЧАЕС. Позивач був звільнений з підприємства 30.10.2006р. за власним бажанням.
Після звільнення зі служби, позивачу видано довідку про його заробітну плату на роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, яку останній надав до органу пенсійного фонду для здійснення розрахунку розміру пенсії.
Судами встановлено, що пенсію по інвалідності відповідно до частини 4 статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" позивач отримував до листопада 2011 року згідно рішень Лубенського міськрайонного суду Полтавської області від 30.09.2009р. та 18.05.2010р.
В подальшому виплату пенсії у такому розмірі призупинено у зв`язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №1210, і поновлено виплату після проведення її перерахунку на підставі вказаної постанови уряду і на підставі довідки про заробітну плату, виданої ПП "Лубенське АТП 15309" у 2006 році.
Відповідно до архівної довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України по архівних документах військової частини №61511 позивач приймав участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 08.06.1986р.; в період з 18.06.1986р. по 04.09.1986р. команди військовослужбовців військової частини №61511 виконували роботи у зоні №3 та в особливій зоні м. Прип`ять Чорнобильського району. Оплата праці у зоні небезпеки №3 у відповідності з ч. 4 пп. 1 п. 1 постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 10.06.1986р. №207-7 проводилась у 4-кратному розмірі тарифної ставки та середньомісячної зарплати, збереженої за основним місцем роботи. (а.с. 9)