ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 червня 2019 року
м. Київ
Справа № 904/4706/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Ткач І.В. - головуючий, Мамалуй О.О., Стратієнко Л.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "УКРСИББАНК"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 11.03.2019
(головуючий суддя Дармін М.О., судді Іванов О.Г., Березкіна О.В.)
у справі №904/4706/18 Господарського суду Дніпропетровської області
за позовом Публічного акціонерного товариства "УКРСИББАНК"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "РІМ-БУД"
про стягнення штрафу у розмірі 302 614,84 грн за договором будівельного підряду,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. У жовтні 2018 року Публічне акціонерне товариство "УКРСИББАНК" (далі - ПАТ "УКРСИББАНК") звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "РІМ-БУД" (далі - ТОВ "РІМ-БУД") про стягнення 302 614,84 грн штрафу за договором будівельного підряду від 17.10.2016 (зі змінами, внесеними додатковими угодами).
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору, у зв`язку з чим позивач на підставі п. 11.1 договору нарахував штраф у розмірі 20% від ціни відповідної заявки.
2. Обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
2.1. 17.10.2016 між ПАТ "УКРСИББАНК" (замовник) та ТОВ "РІМ-БУД" (генеральний підрядник) укладений договір будівельного підряду та узгоджені додатки №№1-6 до нього.
2.2. Додатковою угодою №1 від 10.04.2017 до цього договору сторони погодили внести зміни в розділи 1-14 договору, замінивши їх розділами 1-15 в узгодженій редакції.
2.3. 31.07.2017 між сторонами укладено додаткову угоду №2 до договору, якою додаток №1 до договору було викладено в новій редакції.
2.4. 25.09.2017 сторони уклали договір про зміни №3 до договору, яким дійшли згоди викласти п. 3.1 договору у новій редакції.
2.5. Пунктом 1.2 договору, в редакції додаткової угоди №1 від 10.04.2017, сторони погодили, що роботи виконуються у приміщенні (ях) замовника на підставі заявок, оформлених за формою, погодженою у додатку №3 до цього договору.
2.6. У заявці зазначаються вид робіт відповідно до п. 1.1 цього договору, адреса об`єкта, кошторис робіт, матеріалів обладнання, та строки виконання робіт. Генеральний підрядник виконує роботи на об`єктах замовника відповідно до проектно-кошторисної документації, наданої замовником або генеральним підрядником та затвердженої замовником, в складі та в порядку, що визначається сторонами в окремих заявках до цього договору за формою, встановленою в додатку №3 до цього договору.
2.7. 06.09.2017 відповідно до п. 1.2 договору замовником була створена заявка №12 на проведення комплексу ремонтно-будівельних робіт, пов`язаних з поліпшенням існуючих експлуатаційних показників будівлі позивача за адресою: АДРЕСА_1 на загальну суму 1 513 074,19 грн.
Пунктом 6 заявки №12 визначено строк виконання робіт - до 15.12.2017 та кінцевий строк приймання робіт за цією заявкою та підписання акта приймання-передачі робіт - 29.12.2017.
Відповідно до п. 4 заявки №12 до сплати авансовим платежем підлягало 70% вартості заявки, а саме 1 059 151,93 грн.
2.8. Сторони підписали календарний план графік виконання робіт до заявки №12, відповідно до якого визначені строки виконання по кожному виду робіт.
2.9. На виконання умов договору позивач платіжним дорученням №0014356196 від 08.09.2017 оплатив відповідачу як генеральному підряднику суму авансу 70%, що складала 1 059 151,93 грн.
2.10. Відповідно до п. 5.2 договору в редакції додаткової угоди №1 від 10.04.2017, генеральний підрядник приступає до виконання робіт не пізніше 3 календарних днів від дати перерахування замовником на рахунок генерального підрядника авансу за відповідною заявкою.
2.11. У пункті 8.10 договору в редакції додаткової угоди №1 від 10.04.2017 погоджено, що замовник має право відмовитись від договору та вимагати відшкодування збитків, якщо генеральним підрядником не почато роботу в строк, передбачений п. 5.2 договору, або якщо виконання робіт проводиться з порушенням строків, передбачених заявкою, або якщо протягом перших десяти днів генеральний підрядник не виконав обсяг робіт, передбачений відповідною заявкою, а також при виявленні відхилень від проектно-кошторисної документації, яка є невід`ємною частиною відповідних заявок.
2.12. 29.12.2017 позивач як замовник направив на адресу відповідача як генерального підрядника лист, яким з огляду на порушення строків виконання робіт на підставі п. 8.10 договору повідомив про відмову від договору в частині заявки №12 від 06.09.2017. Замовник просив припинити виконання робіт за вказаною заявкою та підготувати акт прийому-передачі виконаних робіт (фактично виконаних робіт).
2.13. ТОВ "РІМ-БУД" в листі від 29.12.2017, направленому електронною поштою, погодилось зупинити договірні відносини та з метою об`єктивної оцінки фактичних обсягів і якості виконаних робіт просило організувати у найкоротший термін комплексну комісію на об`єкті та повідомило, що його представники готові бути на об`єкті з 03.01.2018.
2.14. Розділом 11 договору визначена відповідальність сторін.
За умовами п. 11.1 договору в редакції додаткової угоди №1 від 10.04.2017 у випадку необґрунтованої відмови від виконання генеральним підрядником чи субпідрядниками цього договору (заявки) чи неналежного, у тому числі неякісного, виконання умов цього договору генеральний підрядник сплачує замовнику штраф у розмірі 20 відсотків від ціни відповідної заявки, щодо якої допущено порушення.
Відповідно до п. 11.2 договору в редакції додаткової угоди №1 від 10.04.2017, при порушенні строків виконання робіт за відповідною заявкою/змінами до заявки, остаточна сума до сплати за відповідною заявкою буде зменшена відповідно до п. 3.6.2.1 договору.
Згідно з п. 11.4 договору у випадку, якщо невиконання або неналежне виконання умов цього договору однією із сторін завдало збитків іншій стороні, то винна сторона відшкодовує збитки іншій стороні у повному обсязі.
2.15. 10.01.2018 сторонами підписаний акт контролю якості робіт із переліком зауважень до якості робіт із висновком: "об`єкт прийнятий в експлуатацію/роботи прийняті". Крім того, в акті контролю та усунення зауважень визначено усунути зауваження до 13.01.2018.
2.16. 12.03.2018 між сторонами підписаний акт №11 приймання-передачі виконаних робіт, в якому зазначено, що генеральний підрядник частково виконав та передав роботи по комплексу ремонтно-будівельних робіт, пов`язаних з поліпшенням існуючих експлуатаційних показників будівлі за адресою м. Мукачеве, вул. Я. Мудрого, 13/3, замовлені заявкою №12 від 06.09.2017 за договором будівельного підряду №б/н від 17.10.2016, а замовник прийняв ці роботи.
Акт не містить будь-яких зауважень щодо невиконання відповідачем робіт, визначених в акті контролю якості робіт від 10.01.2018.
2.17. Станом на 12.03.2018 недоліки, виявлені в акті контролю якості від 10.01.2018, були усунені відповідачем.
2.18. Згідно з підписаним актом №11 приймання-передачі виконаних робіт від 12.03.2018 загальна ціна виконаних робіт, використаного обладнання та матеріалів становить 718 991,60 грн, в т.ч. ПДВ 20%.
Коефіцієнт ефективності по виконаним роботам відповідно до п. 3.6.2.1 договору та з урахуванням акта контролю якості робіт від 10.01.2018 становить 5,0%.
Загальна ціна виконаних робіт, використаного обладнання та матеріалів із урахуванням коефіцієнта ефективності становить 683 042,02 грн, в т.ч. ПДВ 20%.
Загальна ціна переданих матеріалів та обладнання генеральним підрядником та прийнятих замовником, які були закуплені та не використані генеральним підрядником при здійсненні комплексу ремонтно-будівельних робіт, становить 170 918,49 грн.
Загальна ціна виконаних робіт, використаного обладнання та матеріалів із урахуванням коефіцієнта ефективності (відповідно до п. 11.2 договору) та не використаних обладнання та матеріалів, переданих генеральним підрядником та прийнятих замовником становить 853 960,51 грн, в т.ч. ПДВ 20%.
В зазначеному акті сторонами було погоджено, що позивачу підлягає поверненню протягом 5 робочих днів з дня підписання цього акта приймання-передачі виконаних робіт 205 191,42 грн, в т.ч. ПДВ 20%.
2.19. Невикористана частина авансу у розмірі 205 191,42 грн була повернута відповідачем позивачу 23.03.2018.
2.20. 23.06.2018 позивач направив відповідачу претензію за №46-2/40026 від 21.06.2018. У претензії позивач зауважив, що враховуючи понесені внаслідок несвоєчасного і неякісного виконання робіт збитки, на підставі ч. 3 ст. 549 ЦК України, ст.ст. 174, 232, 265 ГК України, п. 8.10, 11.1 договору, ПАТ "УКРСИББАНК" просив у строк 7 календарних днів з дати отримання претензії перерахувати суму завданих банку збитків та штраф у загальній сумі 1 425 954,51 грн.
2.21. ТОВ "РІМ-БУД" у відповіді на претензію (№237 від 13.07.2018) не погодилось з її пред`явленням та вказало, що станом на 26.12.2017 більшість із зазначених зауважень було усунуто, а ті, що залишились, не заважали експлуатації відремонтованого приміщення з боку ПАТ "УКРСИББАНК". Відповідач також вказав, що момент прийняття результатів виконаних робіт систематично відкладався ПАТ "УКРСИББАНК" .
2.22. 06.03.2018 ПАТ "УКРСИББАНК" та ТОВ "ЕКСПРЕСБУД ПЛЮС" уклали договір будівельного підряду, відповідно до якого генеральний підрядник (ТОВ "ЕКСПРЕСБУД") зобов`язався здійснити комплекс ремонтно-будівельних робіт, пов`язаних поліпшенням існуючих експлуатаційних показників будівлі (приміщень, кімнат) (далі - роботи) - в приміщенні замовника (далі - об`єкт), що розташований за адресою: Закарпатська обл., м. Мукачеве, вул. Я. Мудрого 13/3 на підставі наданої замовником проектно-кошторисної документації. Замовник зобов`язується надати будівельний майданчик (фронт робіт), передати проектно-кошторисну документацію, прийняти закінчені ремонтно-будівельні роботи та оплатити їх (п. 1.1). Обсяг, види, ціна робіт, а також ціна матеріалів і обладнання, передбачених п. 1.1 цього договору, визначаються кошторисом робіт (додаток 1 до цього договору) (п. 1.2).
26.06.2018 ПАТ "УКРСИББАНК" та ТОВ "ЕКСПРЕСБУД" склали акт приймання-передачі виконаних робіт, про те, що генеральний підрядник за адресою м. Мукачеве, вул. Я. Мудрого, 13/3, виконав роботи - комплекс ремонтно-будівельних робіт, пов`язаних з поліпшенням існуючих експлуатаційних показників у приміщені замовника, а замовник прийняв роботи за договором будівельного підряду б/н від 06.03.2018.
3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2018 у справі №904/4706/18 позов задоволено. Стягнуто з відповідача на користь позивача 302 614,84 грн штрафу та 4 539,22 грн судового збору.
3.1.1. Рішення місцевого господарського суду мотивовано неналежним виконанням відповідачем умов договору будівельного підряду від 17.10.2016 в частині виконання заявки №12 від 06.09.2017.
3.2. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 11.03.2019 рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 13.12.2018 скасовано. Ухвалено нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовлено.
3.2.1. Ухвалюючи зазначену постанову суд апеляційної інстанції вважав, що підстави для стягнення з відповідача штрафу на підставі п. 11.1 договору відсутні, оскільки питання щодо припинення подальшого виконання сторонами умов договору було вирішено під час листування сторін і знайшло своє логічне завершення поверненням позивачу 23.03.2018 частини авансу в розмірі 205 191,42 грн.
3.2.2. Суд апеляційної інстанції виходив з того, що в акті приймання-передачі виконаних робіт від 12.03.2018 відсутні будь-які зауваження щодо невиконання відповідачем робіт, визначених в акті контролю якості від 10.01.2018 та вважав, що станом на 12.03.2018 виявлені недоліки робіт були усунені відповідачем.
3.2.3. Крім того, оскільки в акті приймання-передачі виконаних робіт від 26.06.2018, складеному позивачем з ТОВ "ЕКСПРЕСБУД" як новим генеральним підрядником за укладеним договором від 06.03.2018 будівельного підряду, перелік робіт, які виконав ТОВ "ЕКСПРЕСБУД", не містить робіт, які повинен був виконати ТОВ "РІМ-БУД", відповідно до акта контролю якості робіт від 10.01.2018, суд зазначив, що позивач не довів належними доказами, що після складання з відповідачем 12.03.2018 акта приймання-передачі виконаних робіт, ним вчинялися дії щодо усунення недоліків, виявлених в акті контролю якості робіт від 10.01.2018 та понесені будь-які додаткові витрати.
3.2.3. Доводи сторін щодо обставин порушення строків виконання робіт та доводи відповідача щодо допущених з боку позивача зволікань, які призвели до несвоєчасного прийняття виконаних робіт, не враховано апеляційним судом як такі, що не входять до предмету доказування у цій справі.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи
4.1. Акціонерне товариство "УКРСИББАНК", не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, звернулося до касаційного суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, зокрема, ст.ст. 610, 611, 875, 883 ЦК України, ст.ст. 20, 193, 218, 225 ГК України, ст. 236 ГПК України, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.