1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду




ПОСТАНОВА

Іменем України



11 червня 2019 року

Київ

справа №643/15948/17

адміністративне провадження №К/9901/56897/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Московського районного суду м. Харкова в складі судді Горбунової Я.М. від 06.03.2018 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Григоровича А.М., Резнікової С.С., Подобайло З.Г. від 19.06.2018 у справі №643/15948/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Адміністрації Державної прикордонної служби України про зобов`язання вчинити певні дії,



УСТАНОВИВ:

В грудні 2017 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:

зобов`язати Адміністрацію Державної прикордонної служби України (далі - Адміністрація ДПС) отримати у військової частини 9953 довідку (довідки) про додаткові види грошового забезпечення для обчислення його пенсії з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889 (зі змінами) та подати зазначену довідку до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - ГУ ПФУ в Харківській області);

зобов`язати ГУ ПФУ в Харківській області після отримання від Адміністрації ДПС довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії позивача з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди відповідно до постанови КМУ від 22.09.2010 № 889 (зі змінами), призначити та виплачувати позивачу пенсію в розмірі, який обчислений з грошового забезпечення з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди;

здійснити виплату недоплаченої частини основного розміру пенсії з 11.06.2017.

Рішенням Московського районного суду м. Харкова від 06 березня 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 19 червня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення повністю або частково та ухвалити нове судове рішення або змінити судові рішення, задовольнивши позов.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди не врахували, що постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889 введено нові розміри щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям, проте призначена йому у 2008 році пенсія до цього часу, всупереч вимог ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", не перерахована. Вказує на безпідставність посилань судів першої та апеляційної інстанцій на рішення Конституційного Суду України від 13 травня 2015 року №4-рп/2015 у справі №1-9/2015, оскільки перерахунок пенсій військовослужбовців здійснюється не лише на підставі законів, а й на підставі актів інших органів.

Крім того, зазначає, що суд апеляційної інстанції безпідставно стягнув з нього судовий збір за подання апеляційної скарги за дві позовні вимоги немайнового характеру, оскільки фактично він заявляв лише одну позовну вимогу про перерахунок пенсії з урахуванням щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889.

У відзивах на касаційну скаргу ГУ ПФУ в Харківській області та Адміністрація ДПС просять залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін.

Заслухавши суддю - доповідача, перевіривши доводи та вимоги касаційної скарги та відзивів на неї, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що позивач з 16.08.2008 перебуває на обліку ГУ ПФУ в Харківській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

В липні 2017 року позивач звернувся до Адміністрація ДПС із заявою, в якій просив повідомити у п`ятиденний строк Пенсійний фонд України про підстави перерахунку його пенсії, видати довідку про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.01.2016, та подати її до ГУ ПФУ.

Адміністрація ДПС листом № 11/Р-10052 від 15.08.2017 повідомила позивача про відсутність підстав для перерахунку пенсії позивача з посиланням на те, що щомісячна додаткова грошова винагорода, передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889 не враховується при призначенні та перерахунку пенсій, оскільки не входить до основних та додаткових видів грошового забезпечення, з розмірів яких обчислюється пенсія.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки позивач під час служби не отримував щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 22.09.2010 № 889, і вказана винагорода не підпадає під перелік нових надбавок, доплат, підвищень, на підставі введення яких усі призначені за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсії підлягають перерахунку, то відсутні підстави для включення вказаної грошової винагороди до довідки про додаткові види грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача та перерахунку пенсії позивача з урахуванням вказаної винагороди.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає таке.

Частиною 2 ст. 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

Отже, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України № 889 від 22.09.2010 "Питання грошового забезпечення окремих категорій військовослужбовців Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Національної гвардії, Служби зовнішньої розвідки та осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту Державної служби з надзвичайних ситуацій" (в редакції, чинній з 01.01.2016) щомісячна додаткова грошова винагорода установлюється, зокрема військовослужбовцям Державної прикордонної служби (крім тих, що зазначені в підпункті 1 цього пункту, та військовослужбовців строкової військової служби) - у розмірі, що не перевищує місячне грошове забезпечення.

Граничні розміри, порядок та умови виплати щомісячної додаткової грошової винагороди, передбаченої пунктом 1 цієї постанови, визначаються Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Службою зовнішньої розвідки за погодженням з Міністерством соціальної політики і Міністерством фінансів у межах затвердженого фонду грошового забезпечення (пункт 2 вказаної постанови).

На виконання п. 2 постанови Кабінету Міністрів України № 889 від 22.09.2010 та з метою впорядкування виплати щомісячної грошової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, наказом Міністерства внутрішніх України від 02.02.2016 № 73 затверджено Інструкцію про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України.

За змістом вказаної Інструкції винагорода виплачується військовослужбовцям за місцем штатної служби за минулий місяць одночасно з виплатою грошового забезпечення за поточний місяць на підставі наказу начальника (командира) органу Держприкордонслужби.


................
Перейти до повного тексту