ПОСТАНОВА
Іменем України
11 червня 2019 року
Київ
справа №825/1685/15-а
адміністративне провадження №К/9901/1594/18, К/9901/1599/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув в письмовому провадженні касаційні скарги військової частини А4245 Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 27.08.2015 у складі колегії суддів: Троян Н.М. (головуючого), Бужак Н.П., Файдюка В.В. у справі за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42 до військової частини А4245 Міністерства оборони України, Генерального штабу Збройних Сил України Міністерства оборони України про визнання протиправним та скасування наказів,-
УСТАНОВИВ:
Позивачі звернулися до суду з адміністративним позовом до військової частини А4245 Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України Міністерства оборони України та просили:
- визнати протиправним та скасувати наказ начальника Генерального штабу Збройних Сил України від 18.05.2015 №119РС щодо призначення на посади за новим місцем служби до військової частини польової пошти В 2970 міста Артемівськ Донецької області без проведення перепідготовки;
- визнати протиправним та скасувати наказ командира військової частини А4245 Тітлова О.В. №104 від 21.05.2015 в частині щодо звільнення із займаних посад та виключення із списків особового складу частини.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 09.06.2015 в позові відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.08.2015 постанову суду першої інстанції скасовано, позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано наказ начальника Генерального штабу Збройних Сил України від 18.05.2015 №119РС (по особовому складу) щодо увільнення та призначення на посади ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_43, ОСОБА_44, ОСОБА_45, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_46, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_41, ОСОБА_42, а також скасовано наказ командира військової частини А4245 Тітлова О.В. № 104 від 21.05.2015 (по стройовій частині) щодо вищезазначених осіб.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, військова частина А4245 Міністерства оборони України звернулась із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати, а постанову суду першої інстанції залишити в силі.
Не погодився з рішенням апеляційного суду також Генеральний штаб Збройних Сил України та посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить його скасувати, залишивши в силі рішення суду першої інстанції про відмову в задоволенні позову. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги полягають у тому, що рішення апеляційного суду не відповідає вимогам щодо належної законності обґрунтованості. Судом не було всебічно і повно досліджено докази, надані відповідачами у заперечення позову та не встановлено взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Представник позивача у запереченні на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін, як таке що є законним та обгрунтованим.
Перевіривши доводи та вимоги касаційних скарг, а також правильність застосування апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів приходить до таких висновків.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що між позивачами та військовою частиною А4245 було укладено контракти про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України.
18.05.2015 першим заступником начальника Генерального штабу Збройних Сил України було прийнято наказ №119-РС, згідно з яким відповідно до пункту 82 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, нижчепойменованих осіб рядового, сержантського та старшинського складу 332 арсеналу ракетного озброєння та боєприпасів Повітряних Сил Збройних Сил України увільнити від займаних посад і призначити до 54 окремої механізованої бригади оперативного командування "Схід" сухопутних військ Збройних Сил України. При цьому, позивачів призначено на рівнозначну посаду для більш доцільного використання за фахом з шпк "рядовий" на "солдат".
Листом т.в.о. начальника головного управління персоналу Генерального штабу Збройних Сил України повідомлено, що після переміщення військовослужбовців за контрактом визначено здійснити їх підготовку з 01.06.2015 по 18.06.2015 за 37 звп 199 ЦПП високомобільних десантних військ Збройних Сил України. З надходженням витягів із наказів ПЗНГШ ЗС України (по особовому складу) щодо призначення військовослужбовців до військових частин СВ ЗС України забезпечити невідкладне їх вибуття до місць подальшого проходження військової служби.
На виконання вищевказаного наказу від 18.05.2015 №119-РС та листа т.в.о. начальника головного управління персоналу Генерального штабу ЗСУ, командиром військової частини А4245 Тітловим О.В. з урахування послужного списку кожного з позивачів було прийнято наказ №104 від 21.05.2015, яким, зокрема, було звільнено позивачів із займаних посад та виключено із списків особового складу військової частини.
Не погоджуючись із вказаними наказами, позивачі звернулися до суду із вказаним адміністративним позовом. Зазначають, що згідно із пунктом 83 Положення про проходження громадянами України військової служби у ЗСУ, призначенню на нові посади має передувати відповідна підготовка (перепідготовка).
Відмовляючи в позові суд першої інстанції вказав, що посадові особи Генерального штабу Збройних Сил України приймаючи наказ від 18.05.2015 №119-РС та посадові особи військової частини А4245 при прийнятті наказу №104 від 21.05.2015 діяли у відповідності до Указу Президента України, нормативно-правових актів та розпорядчих документів щодо підготовки (перепідготовки), у разі потреби, тих військовослужбовців, які призначаються на нові спеціальності. Судом зазначено, що на момент призначення позивачів на нові посади командир частини не мав інформації про їх нові посадові обов`язки, а отже не міг прийняти рішення про проведення навчання чи відсутність такої необхідності. Крім цього, позивачі вибувають з одного підрозділу Збройних Сил України до іншого підрозділу Збройних Сил України, тобто відбувається переміщення в межах Збройних Сил України, а не до інших військових формувань з виключенням зі списків особового складу Збройних Сил України.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов апеляційний суд зазначив, що за відсутності перепідготовки при переміщені на не спорідненні спеціальності, військовослужбовець буде позбавлений можливості доцільно використовувати свій досвід роботи за набутим попередньо фахом. Тому, за умов відсутності посадових інструкцій та конкретно визначених службових обов`язків військовослужбовців 54 окремої механізованої бригади оперативного командування схід сухопутних військ ЗСУ, на посади яких переміщувались позивачі, перший заступник начальника Генерального штабу Збройних Сил України позбавлений був можливості приймати наказ №119-РС без попередньої перепідготовки таких осіб. Враховуючи, що наказ командира військової частини А4245 Тітлова О.В. №104 від 21.05.2015 прийнятий на виконання наказу від 18.05.2015 №119-РС, то такий, також підлягає визнанню протиправним та скасуванню, як такий, що є похідним.
На переконання колегії суддів, зазначені висновки суду апеляційної інстанції є передчасними з огляду на таке.
Відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
Згідно із статтею 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (далі - Закон) військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
Згідно із статтею 2 Закону військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній із захистом Вітчизни. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Порядок проходження громадянами України військової служби, їх права та обов`язки визначаються цим Законом, іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби громадянами України, які затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до Положення про Генеральний штаб Збройних Сил України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 406/2011, Генеральний штаб Збройних Сил України є головним військовим органом з планування оборони держави, управління застосуванням Збройних Сил України, координації та контролю за виконанням завдань у сфері оборони іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, правоохоронними органами, Державною спеціальною службою транспорту і Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України.
До основних завдань Генерального штабу, зокрема, належать: організація і контроль за здійсненням заходів, спрямованих на підтримання військ (сил) Збройних Сил у постійній бойовій та мобілізаційній готовності; визначення потреби в особовому складі, озброєнні, військовій техніці, матеріально-технічних, енергетичних, фінансових, інформаційних ресурсах, продовольстві, земельних і водних ділянках, комунікаціях, фондах та майні, необхідних для належного виконання завдань Збройними Силами та іншими військовими формуваннями, здійснення контролю за їх отриманням; підготовки Збройних Сил, підтримання військ (сил) Збройних Сил у бойовій та мобілізаційній готовності, комплектування їх особовим складом, проведення призову, прийняття громадян на військову службу, визначення потреб і ресурсів, необхідних для виконання завдань, покладених на Збройні Сили .