1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 червня 2019 року

Київ

справа №826/18634/15

адміністративне провадження №К/9901/27783/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,



при секретарі судового засідання Горбатюку В.С.,

за участю:

представника позивача Шишканова О.А.,

представника відповідача Демченка С.В.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби - Центрального офісу з обслуговування великих платників на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.10.2015 (суддя Кузьменко В.А.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 30.03.2016 (головуючий суддя Епель О.В., судді: Карпушова О.В., Кобаль М.І.) у справі за позовом Підприємства з іноземними інвестиціями "Гленкор Агрікалчер Україна" до Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби - Центрального офісу з обслуговування великих платників про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,



ВСТАНОВИВ:



Підприємство з іноземними інвестиціями "Гленкор Агрікалчер Україна" звернулося з позовом до Міжрегіонального ГУ ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників, у якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 06.07.2015 №0000244050.



Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.10.2015, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 30.03.2016, позов задоволено.



Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій податковий орган звернувся з касаційною скаргою, у якій просив суд скасувати рішення судів попередніх інстанцій, прийняти у справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.



В обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що оскаржувані судові рішення прийняті з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права. Податковий орган посилається на те, що судами попередніх інстанцій не надано належної правової оцінки господарським операціям, які відображені позивачем у документах. Відповідач вважає, що господарська діяльність позивача з контрагентами була спрямована лише на створення умов для отримання права на формування податкового кредиту. Разом з тим, контролюючий орган посилається на вирок суду, згідно якого ОСОБА_2 директор контрагента позивача вчинив кримінальне правопорушення за кваліфікуючими ознаками, передбаченими статтею 205 Кримінального кодексу України - фіктивне підприємство, тобто придбання об`єкту підприємницької діяльності (юридичної особи) без справжнього наміру здійснювати господарську діяльність. Відповідач наголошує, що будь-які документи (у тому числі договори, накладні, розрахунки тощо) мають силу первинних документів лише у разі фактичного здійснення господарських операцій.



У свою чергу, позивач подав заперечення на касаційну скаргу, де вказав, що висновки судів попередніх інстанцій ґрунтуються на правильній юридичній оцінці обставин справи, повному та об`єктивному з`ясуванні обставин справи, судові рішення є законними, обґрунтованими та підлягають залишенню без змін. Позивач посилається на те, що сама собою відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарських операцій, якщо з інших даних вбачається фактичних рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю. Як зазначає позивач, висновки відповідача є незаконними, оскільки будь-яка неправомірна діяльність контрагентів не впливає на результати діяльності позивача і не може бути підставою для притягнення до відповідальності платника податку.



Ухвалою Верховного Суду від 12.04.2019 суд призначив справу до розгляду у судовому засіданні на 14.05.2019.



У судовому засіданні ухвалою без виходу до нарадчої кімнати судом задоволено клопотання позивача про зміну у справі найменування останнього, а саме: Підприємство з іноземними інвестиціями "Гленкор Грейн Україна" на Підприємство з іноземними інвестиціями "Гленкор Агрікалчер Україна".



Представник позивача у судовому засіданні крім доводів у запереченні на касаційну скаргу, зазначив аргументи, викладені у додаткових поясненнях до заперечень на касаційну скаргу, де обґрунтовує свою позицію з посиланням на правові позиції касаційного адміністративного суду, на його думку, у подібних правовідносинах.



Представник відповідача у судовому засіданні підтримав доводи касаційної скарги та звернув увагу на встановлену практику вирішення подібних спорів судом касаційної інстанції.



Переглядаючи оскаржені судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи на підставі встановлених фактичних обставин у справі правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на наступне.



Згідно з частиною третьою статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 04.06.2015 по 17.06.2015 посадовими особами податкового органу проведено документальну позапланову виїзну перевірку Підприємства з іноземними інвестиціями "Гленкор Агрікалчер Україна" (попередня назва Підприємство з іноземними інвестиціями "Гленкор Грейн Україна", попередник - Підприємство з іноземними інвестиціями "Сєрна") з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинах з ПП "Ан Транс" за період з 01.01.2013 по 31.12.2013.



За результатами перевірки складено акт від 24.06.2015 №27/28-10-40-50/23393195. згідно якого, позивачем було порушено пункт 138.2 статті 138, підпункт 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 Податкового кодексу України, що призвело до заниження податку на прибуток за 2013 рік на суму 15ʼ467ʼ131,00грн.



Обґрунтовуючи свою позицію, відповідач посилався на безпідставне віднесення до складу витрат витрати, пов`язані із придбанням товарів товарів у ПП "Ан Транс", які не спричиняють реального настання правових наслідків на суму 81ʼ405ʼ952,00грн., засновник та директор якого ОСОБА_3 вироком суду від 07.11.2014 визнаний винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого статтею 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво), а також тим, що, встановити фактичне місцезнаходження ПП "Ан Транс" виявилось неможливим, основні засоби ведення фінансово-господарської діяльності, а саме складські, виробничі приміщення, транспортні засоби, фактичні трудові ресурси на підприємстві відсутні. На переконання контролюючого органу, не встановлено відносин ПП "Ан Транс" з позивачем, згідно з отриманою податковою інформацією та інформацією бази даних ПП " Ан Транс " за період серпень-вересень 2013 року відсутня інформація щодо підприємств-покупців та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановити постачальника послуг (товарів, робіт) перевірити оплату, обсяги та складових поставлених послуг неможливо.



На підставі висновків акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 06.07.2015 №0000244050, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток на 19ʼ333ʼ913,75грн., з яких 15ʼ467ʼ131,00грн. - основний платіж та 3ʼ866ʼ782,75грн. - штрафні (фінансові) санкції.



Підприємство з іноземними інвестиціями "Гленкор Агрікалчер Україна", вважаючи рішення відповідача протиправним, звернулось до суду з адміністративним позовом.



Задовольняючи позов у повному обсязі, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що факт реального здійснення позивачем господарських операцій з контрагентом підтверджується належним чином складеними первинними документами. Крім того, суди мотивували рішення тим, що у вироку Приморського районного суду м.Одеси від 07.11.2014, яким засновник та директор контрагента позивача ОСОБА_3 визнаний винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво), за господарськими операціями з позивачем не спростовано фактичне виконання договірних зобов`язань, факт фіктивності контрагента позивача - юридичної особи ПП "Ан Транс" не встановлено, а в ході розгляду даної справи підтверджено реальність господарських операцій між позивачем і зазначеним контрагентом, що виключає підстави вважати первинні документи, складені за їх результатами, формальними.



Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.



Згідно пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.



Підпунктом 14.1.27 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що витратами є сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов`язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником).



Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.



Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.



Згідно із статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-XIV (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.



Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.



Отже, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.



Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.



Згідно з пунктом 138.1 статті 138 ПК України витрати, що враховуються при обчисленні об`єкта оподаткування, складаються із: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті: інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.



Пунктом 138.2 статті 138 ПК України передбачено, що витрати, які враховуються для визначення об`єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.



За змістом підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 ПК України витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими первинними документами, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку, не включаються до складу витрат.



Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.



Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.



Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.



Таким чином, витрати для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на прибуток, а також податковий кредит для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на додану вартість мають бути фактично здійснені та підтверджені належним чином оформленими первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.



Як встановлено судами попередніх інстанцій, позивач є юридичною особою (код ЄДРПОУ 23393195), правонаступником Підприємства з іноземними інвестиціями "Сєрна" та перебуває на податковому обліку Міжрегіонального ГУ ДФС України - Центрального офісу з обслуговування великих платників.



У період з 01.01.2013 по 31.12.2013 між позивачем та Приватним підприємством "Ан Транс" (код ЄДРПОУ 36154115) були укладені договори купівлі-продажу зернових культур. За умовами вказаних договорів продавець зобов`язується поставити і передати у власність покупця, а покупець прийняти і оплатити зернові культури українського походження, а саме: пшеницю, ріпак, ячмінь, кукурудзу. На виконання умов договорів купівлі-продажу ПП "Ан Транс" протягом квітня-вересня 2013 року поставило зернову продукцію на загальну суму 81ʼ918ʼ919,13грн.



Для забезпечення виконання зазначених операцій, зокрема переміщення товару та для його подальшого зберігання, позивачем з іншими суб`єктами господарювання були укладені відповідні договори про надання послуг з перевалки зерна та про надання послуг зі зберігання та відвантаження зерна. У подальшому, товар, придбаний позивачем у ПП "Ан Транс" був реалізований іноземній компанії GLENKOR GRAIN BV.



На думку податкового органу, відносини між позивачем та ПП "Ан Транс" не спричиняють реального настання правових наслідків, а первинні документи, виписані ПП "Ан Транс", оформлені з порушенням вимог Податкового кодексу України та Закону України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні", а тому не можуть підтверджувати понесення позивачем будь-яких витрат. У спірному випадку відповідач послався на фіктивність ПП "Ан Транс", як суб`єкта господарювання та свої доводи підтверджував вироком Приморського районного суду м.Одеси від 07.11.2014, згідно якого засновник та директор ПП "Ан Транс" ОСОБА_3 визнаний винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво), який набрав законної сили.



Матеріалами справи підтверджується, що згідно протоколу допиту від 10.09.2014 ОСОБА_3 вказав, що йому не відомо чим займається та хто веде господарську діяльність ПП "Ан Транс". ОСОБА_3 засвідчив, що отримав грошову винагороду за придбання підприємства, а веденням господарської діяльності займатися не повинен був, як директор та засновник участі у господарській діяльності ПП "Ан Транс" не приймав, на ведення від його імені фінансово-господарської діяльності нікого не уповноважував, товар не купував та не реалізовував, жодних фінансово-господарських документів не складав і не підписував.



Як вбачається з вироку Приморського районного суду м.Одеси від 07.11.2014, копія якого міститься в матеріалах справи, у січні 2013 року ОСОБА_3, не маючи наміру займатись підприємницькою діяльністю, переслідуючи корисливу мету на отримання грошової винагороди, в розмірі 100 доларів США (800 гривень), надав згоду невстановленій слідством особі перереєструвати на своє ім`я приватне підприємство "Ан Транс".



На підставі засвідчених ОСОБА_3 документів, 30.01.2013. здійснено державну реєстрацію змін до установчих документів ПП "Ан Транс" у відділі державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції за №15561070008033705.


................
Перейти до повного тексту