1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



11 червня 2019 року

Київ

справа №296/10500/16-а

адміністративне провадження №К/9901/30772/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №296/10500/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Корольовського районного суду м. Житомира від 5 січня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Сингаївського О.П., та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Іваненко Т.В., суддів: Кузьменко Л.В., Франовської К.С.,

в с т а н о в и в :

У грудні 2016 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у м. Житомирі про відмову у зарахуванні до страхового стажу періоду роботи на посаді викладача з 18.01.2007 по даний час у коледжі Комунального вищого навчального закладу Житомирський інститут медсестринства та зобов`язати відповідача виплатити грошову допомогу в розмірі 10 місячних пенсій.

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що є викладачем мікробіології у коледжі КВНЗ "Житомирський інститут медсестринства", який є відокремленим структурним підрозділом КВНЗ "Житомирський інститут медсестринства", оплата праці здійснюється за І-ІІ рівнем акредитації, код видатків 070601, а тому має право на виплату грошової допомоги в розмірі 10 місячних пенсій.

Постановою Корольовського районного суду м. Житомира від 5 січня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2017 року, позов задоволено.

Визнано протиправним рішення Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України щодо відмови в зарахуванні страхового стажу ОСОБА_1 для визначення права на виплату грошової допомоги в розмірі 10 місячних пенсій згідно чинного законодавства на посаді викладача з 18.01.2007 по даний час у коледжі Комунального вищого навчального закладу Житомирський інститут медсестринства.

Зобов`язано Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України виплатити ОСОБА_1 грошову допомогу в розмірі десяти місячних пенсій відповідно до п.7-1 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Житомирському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

29.09.2016 позивач звернулась до Житомирського об`єднаного управління Пенсійного фонду України у м. Житомирі із заявою про виплату грошової допомоги в розмірі 10 місячних пенсій.

Листом від 08.11.2016 №371/Г-8 Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України у м. Житомирі повідомило про відмову у виплаті грошової допомоги з тих підстав, що КВНЗ "Житомирський інститут медсестринства" акредитований за ІІІ-ІV рівнем акредитації, а з 18.01.2007 ОСОБА_1 працює у коледжі цього ВНЗ, проте з наданих документів не вбачається можливим визначити рівень його акредитації, а тому період роботи в коледжі КВНЗ "Житомирський інститут медсестринства" не може бути зарахований до страхового стажу для визначення права на виплату грошової допомоги.

Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернулась до суду із даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позов, суди дійшли висновку про те, що оскільки позивач працювала викладачем у вищому навчальному закладі, який забезпечував підготовку фахівців за спеціальностями, які акредитовані за І-ІІ акредитації, тому період її роботи на посаді викладача в коледжі Комунального вищого навчального закладу "Житомирський інститут медсестринства", який є структурним підрозділом Комунального вищого навчального закладу "Житомирський інститут медсестринства", підлягає зарахуванню до спеціального страхового стажу, який дає право на призначення грошової допомоги відповідно до п.7-1 Розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Житомирське об`єднане управління Пенсійного фонду України подало касаційну скаргу, у якій просить скасувати судові рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.

У поданих запереченнях позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а ухвалені у справі судові рішення - без змін.

Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення скарги без задоволення, а судових рішень - без змін, з огляду на таке.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Згідно із пунктом 7-1 Розділу XV Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" - "ж" статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також, якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення.

Виплата зазначеної грошової допомоги здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Порядок обчислення стажу, який дає право на призначення грошової допомоги, та механізм виплати цієї допомоги встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2 Порядку обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1191, до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" і "ж" статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", що передбачені переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 №909 "Про перелік закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років".

Згідно з вказаним Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років право отримання пенсіє за вислугу років мають, зокрема, викладачі, педагоги професійного навчання, які працюють у Вищих навчальних закладах I - II рівнів акредитації та професійно-технічних навчальних закладах.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про вищу освіту" № 2984-ІІІ (чинного до 06.09.2014) вищий навчальний заклад - освітній, освітньо-науковий заклад, який заснований і діє відповідно до законодавства про освіту, реалізує відповідно до наданої ліцензії освітньо-професійні програми вищої освіти за певними освітніми та освітньо-кваліфікаційними рівнями, забезпечує навчання, виховання та професійну підготовку осіб відповідно до їх покликання, інтересів, здібностей та нормативних вимог у галузі вищої освіти, а також здійснює наукову та науково-технічну діяльність; вищий навчальний заклад комунальної форми власності - вищий навчальний заклад, заснований місцевими органами влади, що фінансується з місцевого бюджету і підпорядкований місцевим органам влади.

Акредитація - процедура надання вищому навчальному закладу певного типу права провадити освітню діяльність, пов`язану із здобуттям вищої освіти та кваліфікації, відповідно до вимог стандартів вищої освіти, а також до державних вимог щодо кадрового, науково-методичного та матеріально-технічного забезпечення.

Рівень акредитації - рівень спроможності вищого навчального закладу певного типу провадити освітню діяльність, пов`язану із здобуттям вищої освіти та кваліфікації.

Акредитований напрям - напрям, за яким вищий навчальний заклад певного типу отримав право провадити освітню діяльність, пов`язану із здобуттям вищої освіти та кваліфікації.

Акредитована спеціальність - спеціальність відповідного освітньо-кваліфікаційного рівня, за якою вищий навчальний заклад певного типу отримав право провадити освітню діяльність, пов`язану із здобуттям вищої освіти та кваліфікації.

Акредитований вищий навчальний заклад - вищий навчальний заклад, що визнаний спроможним провадити освітню діяльність, пов`язану із здобуттям вищої освіти та кваліфікації, за напрямами і спеціальностями відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів, не менше двох третин з яких є акредитованими.

Згідно ст.16 цього Закону систему вищої освіти складають: вищі навчальні заклади всіх форм власності; інші юридичні особи, що надають освітні послуги у галузі вищої освіти; органи, які здійснюють управління у галузі вищої освіти.


................
Перейти до повного тексту