1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



10 червня 2019 року

Київ

справа №826/14175/16

адміністративне провадження №К/9901/41625/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,

суддів - Пасічник С.С., Юрченко В.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Інженерно-консалтингова компанія "Одін"

на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2017 (судді Саприкіна І.В., Карпушова О.В., Кучма А.Ю.)

у справі № 826/14175/16

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інженерно-консалтингова компанія "Одін"

до Державної податкової інспекції у Солом`янському районі Головного управління ДФС у м. Києві

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -



В С Т А Н О В И В:



У вересні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Інженерно-консалтингова компанія "Одін" (далі - позивач, ТОВ "Інженерно-консалтингова компанія "Одін") звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державної податкової інспекції у Солом`янському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі - відповідач, ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м. Києві), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 10.06.2016 № 0012441201.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.12.2016 адміністративний позов задоволено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2017 скасовано постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.12.2016 та відмовлено у задоволенні позову.

Не погоджуючись із прийнятим рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, з посиланням на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просив скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2017 і залишити в силі постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.12.2016.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що судом апеляційної інстанції не взято до уваги, що податкові накладні позивача складені для підприємств, які не є платниками податку на додану вартість, що призвело до неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права щодо застосування відповідальності за порушення термінів реєстрації податкових накладних, яка передбачена лише у випадку надання такої податкової накладної покупцю - платнику податку на додану вартість. Крім того, позивач посилається на лист ДФС України від 16.03.2016 № 5733/6/99-99-19-02-15.

Відповідач процесуальним правом надати письмові заперечення не скористався, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що термін реєстрації податкових накладних не є тим об`єктом, який підлягає вивченню контролюючим органом шляхом проведення камеральної перевірки, оскільки не є даними податкової звітності, що відповідає припису абзацу 2 пункту 76.1 статті 76 Податкового кодексу України. Контролюючим органом при прийнятті рішення про накладення штрафної санкції за порушення, вчинені до 01.01.2016, не було дотримано вимог пункту 1201.3 Податкового кодексу України щодо порядку застосування штрафних санкцій, передбачених пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового Кодексу України. Однак, такий порядок не був розроблений та затверджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Відповідно у контролюючого органу були відсутні правові підстави для застосування до позивача санкцій, передбачених пунктом 1201.1 статті 1201 Податкового Кодексу України до 01.01.2016, оскільки було порушено процедуру притягнення до відповідальності за порушення строків реєстрацій податкових накладних в ЄРПН. Крім того, з урахуванням положень частини 1 статті 3, частини 3 статті 27 Бюджетного кодексу України, підпунктів 4.1.4, 4.1.9 статті 4 Податкового кодексу України, суд дійшов висновку, що застосування контролюючим органом положень Податкового кодексу України з урахуванням внесених Законами від 24.12.2014 та від 24.12.2015 змін, з метою накладення штрафних санкцій за порушення терміну реєстрації податкових накладних, може мати місце не раніше наступного бюджетного періоду, тобто не раніше 2016 року (для вчинених порушень в період з жовтня 2015 року по 01.01.2016) та 2017 року (для вчинених порушень в період з 01.01.2016 по березень 2016 року) відповідно.

Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з тих мотивів, що судом встановлено факт порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних, що не заперечується і самим позивачем. Порушення термінів реєстрації податкових накладних та відповідальність за таке порушення у вигляді штрафу були закріплені в Податковому кодексу України як до 01 січня 2016 року, так і після цієї дати. Відповідач з 01.01.2016 мав право притягувати платників податків до відповідальності на підставі статті 1201 Податкового кодексу України за порушення термінів реєстрації податкових накладних, складених з 01.10.2015, без врахування застережень, які були передбачені пунктом 1201.3. статті 1201 Податкового кодексу України.

З такими висновками суду апеляційної інстанції частково погоджується колегія суддів суду касаційної інстанції, виходячи з такого.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем проведено камеральну перевірку даних дотримання вимог податкового законодавства в частині своєчасності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "ІКК "Одін" за період з жовтня 2015 р. - березень 2016 р.

За результатами перевірки складено акт перевірки від 31.05.2016 року №7555/26-58-12-01-36538918 (надалі - Акт перевірки).

В Акті перевірки встановлені порушення пункту 1201.1 статті 1201 Податкового кодексу України, порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

На підставі Акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 10.06.2016 року № 0012441201, яким застосовано до ТОВ "ІКК "Одін" штраф за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у розмірі 10%, 20%, 30%, 40 % в сумі 9696,22 грн.

Штрафні санкції за порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також допущення помилок, при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної передбачені статтею 1201 Податкового кодексу України.

У відповідності до пункту 1201.3 (в редакції, що діяла до 1 січня 2016 року) порядок застосування штрафних санкцій, передбачених цією статтею, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24 грудня 2015 року № 909-VII вищезазначений пункт виключено.

Крім того, стаття 1201 Податкового кодексу України введена в дію з 01.01.2015 року Законом України від 28.12.2014 року № 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи".


................
Перейти до повного тексту