Постанова
Іменем України
06 червня 2019 року
м. Київ
справа № 742/3127/16-ц
провадження № 61-20913св18
Верховний Суд у складі постійної колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:
Мартєва С. Ю., Петрова Є. В., (суддя-доповідач), Сімоненко В. М.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідачі: Прилуцька міська рада Чернігівської області, управління житлово-комунального господарства Прилуцької міської ради,
треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, Комунальне підприємство зовнішнього освітлення "Міськсвітло",
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу Прилуцької міської ради Чернігівської області на рішення Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 17 січня 2017 року у складі судді Коваленка А. В. та ухвалу Апеляційного суду Чернігівської області від 20 березня 2017 року у складі колегії суддів: Вінгаль В. М., Губар В. С., Онищенко О. І.,
ВСТАНОВИВ:
Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Прилуцької міської ради Чернігівської області, управління житлово-комунального господарства Прилуцької міської ради, треті особи: ОСОБА_2, ОСОБА_3, Комунальне підприємство зовнішнього освітлення "Міськсвітло" (далі - КП "Міськсвітло"), про відшкодування майнової та моральної шкоди.
Позов обґрунтовано тим, що 03 січня 2016 року у м. Прилуки позивач, керуючи автомобілем "Volkswagen-Transporter" державний номерний знак НОМЕР_1, рухаючись головною дорогою на вул. Берегова, виїхав на перехрестя з вул. Петропавлівською (Червоноармійська), одночасно на вказаній вулиці під керуванням ОСОБА_3 рухався автомобіль "Ford Foсus" державний номерний знак НОМЕР_2, який виїхав на перехрестя з вул. Береговою, і у зв`язку з відсутністю дорожніх знаків пріоритету 2.1 або 2.3 здійснив маневр, керуючись вимогами пункту 16.12 Правил дорожнього руху України (далі - ПДР України) (дати дорогу транспортним засобам, що наближаються праворуч), не надавши перевагу в русі автомобілю під керуванням ОСОБА_1, який рухався головною дорогою з лівої сторони від автомобіля ОСОБА_3, внаслідок чого відбулося зіткнення автомобілів.
За фактом вказаної дорожньо-транспортної пригоди (далі - ДТП) Прилуцьким відділом поліції Головного управління національної поліції в Чернігівській області (далі - Прилуцького ВП ГУНП у Чернігівській області) проведено перевірку, за наслідками якої встановлено, що ДТП відбулося у зв`язку з неналежним утриманням дорожніх знаків вулично-шляхової мережі міста.
З огляду на вказане та внаслідок неналежного утримання вулично-шляхової мережі міста відбулася вказана ДТП, у результаті якої автомобіль позивача отримав механічні пошкодження, тому ОСОБА_1 просив стягнути з відповідачів на його користь майнову шкоду у розмірі 122 727,53 грн.
Внаслідок пошкодження автомобіля позивач та його сім`я були позбавлені можливості користуватись автомобілем, що змінило їх звичний спосіб життя та створює значні незручності, що призвело до душевних страждань, тому просить стягнути з відповідачів на його користь моральну шкоду у розмірі 10 000,00 грн.
Короткий зміст судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 17 січня 2017 року, залишеним без змін ухвалою Апеляційного суду Чернігівської області від 20 березня 2017 року, позов задоволено частково. Стягнуто з Прилуцької міської ради Чернігівської області на користь ОСОБА_1 73 687,22 грн у рахунок відшкодування майнової шкоди та 2 000,00 грн у рахунок відшкодування моральної шкоди. Вирішено питання про розподіл судових витрат. В іншій частині позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції, з висновками якого погодився й суд апеляційної інстанції, мотивовано тим, що03 січня 2016 року у м. Прилуки, внаслідок бездіяльності Прилуцької міської ради як власника доріг, відбулася ДТП. Прилуцька міська рада не виконала обов`язку щодо забезпечення організації дорожнього руху шляхом установки знаку "Дати дорогу", що призвело до завдання позивачу майнової шкоди у розмірі 73 687,22 грн. З урахуванням обсягу і тривалості перенесених позивачем моральних страждань та виходячи із засад виваженості, розумності та справедливості розмір моральної шкоди зменшено судом до 2 000,00 грн.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У квітні 2017 року Прилуцька міська рада звернулася до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ з касаційною скаргою на рішення суду першої інстанції та ухвалу апеляційної інстанції, у якій просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення про відмову в позові.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
24 квітня 2017 року ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою Прилуцької міської ради.
У травні 2018 року справу передано до Верховного Суду.
Згідно із статтею 388 ЦПК України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набрав чинності 15 грудня 2017 року (далі - ЦПК України), судом касаційної інстанції у цивільних справах є Верховний Суд.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційну скаргу мотивовано тим, що суди першої та апеляційної інстанцій не взяли до уваги, що водій ОСОБА_3 не дотримався вимог пункту 16.15 ПДР України, згідно з яким у разі неможливості визначення наявності покриття на дорозі, а знаки пріорітету відсутні, водій повинен вважати, що перебуває на другорядній дорозі.
Працівники поліції під час оформлення матеріалів на місці події не врахували погодні умови, не здійснили аналіз дій учасників ДТП.
Відповідач не мав можливості оскаржити адміністративні матеріали працівників поліції, оскільки Прилуцьку міську раду не було притягнуто до адміністративної відповідальності.
Суд апеляційної інстанції не надав належної оцінки первинним адміністративним матеріалам та висновкам працівників поліції щодо встановлення винної особи.
Заперечення на касаційну скаргу до суду касаційної інстанції не надходили.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 04 вересня 2010 року ОСОБА_2 надав довіреність ОСОБА_1, ОСОБА_4 розпоряджатися належним йому автомобілем "VOLKSWAGEN-Transporter" державний номерний знак НОМЕР_1 , здійснювати передбачені законом угоди щодо вказаного автомобіля та продавати його за ціною і на умовах на свій розсуд, поставити його на облік, зняти з обліку в органах ДАІ (а. с. 28).
01 лютого 2016 року інспектором Прилуцького ВП ГУНП у Чернігівській області складено висновок щодо ДТП у м. Прилуках на перехресті вул. Берегової (Червоноармійській), яким встановлено, що 03 січня 2016 року ОСОБА_3 у м. Прилуки, керував автомобілем "Ford Focus" державний номерний знак НОМЕР_2 на вул. Червоноармійській від перехрестя з вул. Шевченка у напрямку перехрестя з вул. Береговою. Виїжджаючи на вказане перехрестя та внаслідок відсутності дорожніх знаків пріоритету 2.1 або 2.3 відповідно до вимог пункту 16.12 ПДР України (на перехресті рівнозначних доріг водій нерейкового транспортного засобу зобов`язаний дати дорогу транспортним засобам, що наближаються праворуч), внаслідок чого водій автомобіля "VOLKSWAGEN-Transporter" державний номерний знак НОМЕР_1 ОСОБА_1 не зміг уникнути зіткнення з вказаним автомобілем, наближаючись до перехрестя з вул. Береговою, яка є головною до вул. Червоноармійської, що підтверджує дорожній знак 2.3. Внаслідок зіткнення автомобілі отримали технічні пошкодження. Вказана ДТП відбулася внаслідок неналежного утримання дорожніх знаків на вулично-шляховій мережі міста, що підтверджено актом обстеження дорожніх умов від 05 січня 2016 року (а. с. 14).
19 липня 2016 року листом Прилуцького ВП ГУНП у Чернігівській області № 14-435 повідомлено ОСОБА_1 . про те, під час розгляду його звернення щодо притягнення ОСОБА_3 до адміністративної відповідальності згідно з статтею 124 КУпАП щодо ДТП, яка відбулася 03 січня 2016 року в м. Прилуках встановлено, що ДТП мала місце за незадовільних умов утримання високошвидкісних магістралей, тому на посадову особу КП "Міськсвітло" ОСОБА_6 складено протокол про адміністративне правопорушення за частиною четвертою статті 140 КУпАП. У діях ОСОБА_3 адміністративного проступку встановлено не було, тому щодо нього протокол про адміністративне правопорушення за статтею 124 КУпАП не складено (а. с. 17).
Ухвалою Апеляційного суду Чернігівської області від 06 липня 2016 року скасовано постанову Прилуцького міськрайонного суду Чернігівської області від 13 травня 2016 року про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_6 за частиною четвертою статті 140 КУпАП, якою закрито провадження у справі у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення та ухвалено рішення про закриття провадження у справі за закінченням строків, передбачених статтею 38 КУпАП (а. с. 19, 20).
Відповідно до схеми ДТП від 03 січня 2016 року на перехресті вул. Берегової-Червоноармійській на вул. Берегова встановлено дорожні знаки "Головна дорога", а на вул. Червоноармійській під час руху автомобіля "Ford-Focus" відсутній знак "Дати дорогу", хоча з протилежного боку такий знак встановлено.
05 січня 2016 року складено акт обстеження дорожніх умов на перехресті вул. Берегової-Червоноармійської, яким встановлено, що на перехресті з вул. Береговою праворуч встановлено дорожні знаки 2.3, 5.35.1 та 5.35.2, ліворуч на вул. Червоноармійській відсутній дорожній знак 2.1 "Дати дорогу". Покриття проїзної частини цементобетонне, оброблене протиожеледними матеріалами. Зазначено виявлені недоліки в утриманні вулиці, які необхідно усунути для забезпечення безпеки дорожнього руху, а саме: встановити дорожній знак 2.1 "Дати дорогу" (а. с. 15).
Відповідно до довідки Комунального підприємства "Послуга" від 26 грудня 2016 року посипання піщано-сольовою сумішшю здійснено 01 травня 2016 року на вул. Береговій та частині вул. Петропавлівській, що має асфальтове покриття (а. с. 147).
У висновку автотоварознавчого дослідження від 15 грудня 2016 року №118/16 судовим експертом Даценко Г. Д. встановлено, що ринкова вартість автомобіля "VOLKSWAGEN-Transporter" державний номерний знак НОМЕР_1, належний ОСОБА_1, на момент ДТП, що сталася 03 січня 2016 року (у непошкодженому стані) на час проведення експертизи становить 121 207,08 грн. Вартість відновлювального ремонту, відповідно до технічних вимог заводу виробника, автомобіля "VOLKSWAGEN-Transporter" державний номерний знак НОМЕР_1, станом на час проведення експертизи складає 196 525, 95 грн.
Ринкова вартість вказаного автомобіля з урахуванням пошкоджень (у невідновлювальному стані) станом на час проведення експертизи становить 47 519,86 грн. Вартість майнової шкоди, завданої ОСОБА_1 внаслідок пошкодження його автомобіля, станом на час проведення експертизи складає 121 207,08 грн.
Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Відповідно до частини третьої статті 3 ЦПК України провадження у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Згідно з частиною другою статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Вивчивши матеріали цивільної справи, зміст оскаржуваних судових рішень, обговоривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення з огляду на таке.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Відповідно до частин першої, другої статті 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно із пунктом 3 частини другої статті 23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна.