ф
ПОСТАНОВА
Іменем України
06 червня 2019 року
Київ
справа №808/4158/17
адміністративне провадження №К/9901/60384/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду в складі колегії суддів: Шальєвої В.А., Білак С.В., Олефіренко Н.А. від 06.08.2018 у справі №808/4158/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, третя особа Державне підприємство "Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" про зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі по тексту - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути клопотання від 27.06.2017 про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району, з врахуванням попередніх причин для відмови у затвердженні документації та затвердити проект щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22.03.2018 зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути клопотання від 27 червня 2017 року про затвердження проекту щодо відведення позивача земельної ділянки загальною площею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району, з врахуванням попередніх причин для відмови у затвердженні документації; в задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22.03.2018 скасовано.
Ухвалено в справі нове судове рішення.
Позов ОСОБА_1 задоволено.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 27 червня 2017 року про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району, з врахуванням попередніх причин для відмови у затвердженні документації.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області затвердити проект щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району Запорізької області, на підставі документів, наданих ОСОБА_1 разом з клопотанням від 27.06.2017 р.
В касаційній скарзі Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області просить скасувати постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Запоріжській області затвердити Проект щодо відведення позивачу земельної ділянки загальною прлощею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Зеленівської сільської ради Приморського району, на підставі документів, наданих ОСОБА_1 разом з клопотанням від 27.06.2017 та ухвалити в цій частині нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в цій частині.
В обгрунтування касаційної скарги вказує, що задовольняючи позовні вимоги в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Запоріжській області затвердити Проект щодо відведення позивачу земельної ділянки, суд прийняв рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цього органу.
В запереченні на касаційну скаргу ОСОБА_1 просить залишити її без задоволення, а постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06 серпня 2018 року - без змін.
Касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
У ході розгляду справи судами встановлено, що розпорядженням голови Приморської районної державної адміністрації від 12 березня 2011 року №121 "Про надання згоди на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам України на території Зеленівської сільської ради" надано згоду громадянам України на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Зеленівської сільської ради площею 20,24 га, в тому числі 1,87 га (угіддя рілля) та 18,37 га (угіддя рілля), розташованих на території Зеленівської сільської ради Приморського району Запорізької області, згідно з додатком, відповідно до якого у пункті 6 зазначено ОСОБА_1, якому надано згоду на розробку проекту землеустрою.
Розпорядженням голови Приморської районної державної адміністрації Запорізької області №352 від 16 серпня 2013 року "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 12 березня 2011 року №121" внесено зміни до розпорядження голови районної державної адміністрації від 12 березня 2011 року №121 "Про надання згоди на розроблення проекту щодо відведення земельних ділянок громадянам України на території Зеленівської сільської ради", а саме викладено його в новій редакції, відповідно до якої надано згоду громадянам України на розроблення проекту відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення загальною площею 20,24 га в тому числі: 1,87 га (угіддя рілля) та 18,37 га (угіддя сіножаті) шляхом зміни виду угідь із (угідь сіножаті) в (угіддя рілля) Зеленівської сільської ради Приморського району Запорізької області; площа земельних ділянок буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації.
ДП "Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної власності у власність позивачу для ведення особистого селянського господарства на території Зеленівської сільської ради Приморського району Запорізької області №2/223-3094 від 22 липня 2014 року.
Позивач в жовтні 2014 року, лютому, квітні, та травні 2015 року звертався до ГУ Держземагенства у Запорізькій області, правонаступником якого є ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, із клопотаннями про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства на території Зеленівської сільської ради Приморського району.
Листами від 29 жовтня 2014 року, від 18 лютого 2015 року, від 22 квітня 2015 року та від 25 травня 2015 року позивачу відмовлено в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
Позивач 27 червня 2017 року звернувся до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,2951 га для ведення особистого селянського господарства на території Зеленівської сільської ради Приморського району
Листом №Т-7063-4789/6-17 від 14 липня 2017 року ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило позивача, що не вбачає підстав для задоволення клопотання позивача через невідповідність проекту землеустрою вимогам законодавства.
Непогоджуючись з відмовами відповідача у затвердженні проекту землеустрою, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.
Проаналізувавши причини, за якими відповідачем не прийнято рішення про погодження проекту землеустрою, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість рішення відповідача, оформленого у формі листа від 14 липня 2017 року №Т-7063-4791/6-17, про відмову позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у зв`язку з чим зобов`язав відповідача повторно розглянути питання затвердження проекту землеустрою.
Апеляційний суд, скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов в повній мірі, вказав, що незважаючи на встановлені під час вирішення спору у цій справі фактичні обставини, суд першої інстанції визнав достатність способом захисту порушених прав позивача лише шляхом зобов`язання відповідача повторно розглянути питання затвердження проекту землеустрою та помилково відмовив у зобов`язанні відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 1,2951 га внаслідок передчасності такої вимоги.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Частиною 8 статті 118 Земельного кодексу України встановлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу.
За приписами частини 9 статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з ч. 10 ст. 118 Земельного кодексу відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Частиною 11 статті 118 Земельного кодексу України встановлено, що у разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, підлягає обов`язковому погодженню з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.