1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



04 червня 2019 року

Київ

справа №877/1/2018, провадження №А/9901/65/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Коваленко Н.В.,

суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В.,

за участю секретаря судового засідання Буденко В.В,

учасники справи:

представник позивача Чебан Я.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Южноукраїнської міської ради Миколаївської області на рішення П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2019 року у справі №877/1/2018 за позовом Южноукраїнської міської ради Миколаївської області до ОСОБА_1, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Арбузинська районна державна адміністрація Миколаївської області, приватне підприємство "Агро-Альянс", про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності,

УСТАНОВИВ:

14.09.2018 року Южноукраїнська міська рада Миколаївської області звернулась до П`ятого апеляційного адміністративного суду, як суду першої інстанції, з позовом до ОСОБА_1, в якому просить:

- примусово відчужити в комунальну власність територіальної громади міста Южноукраїнська Миколаївської області з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, площею 6,2827 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, Костянтинівська селищна рада та належить на праві власності громадянину України ОСОБА_1, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за ціною 260 000 грн. для розміщення Южноукраїнського міського кладовища;

- зобов`язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку протягом 5 днів з дня виплати йому Южноукраїнською міською радою Миколаївської області коштів в розмірі 260 000 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 31.08.2017 року Южноукраїнською міською радою Миколаївської області у зв`язку із необхідністю вжиття невідкладних та дієвих заходів щодо своєчасного та належного поховання померлих, суспільною потребою в розширенні території міського кладовища було прийнято рішення № 846 "Про викуп земельної ділянки", згідно якого було вирішено викупити земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, площею 6,2827 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, Костянтинівська селищна рада та належить на праві власності громадянину України ОСОБА_1 .

Позивач зазначив, що вказане рішення було прийнято з метою належного забезпечення поховання померлих мешканців міста з урахуванням того, що розглядувана земельна ділянка є суміжною з земельною ділянкою, на якій розташовується Южноукраїнське міське кладовище.

Позивач вказав, що з прийняттям Южноукраїнською міською радою Миколаївської області рішення 31.08.2017 року № 846 "Про викуп земельної ділянки" з кадастровим номером НОМЕР_1, що належить на праві приватної власності ОСОБА_1, було розпочато процедуру відчуження вказаної земельної ділянки шляхом викупу та в подальшому отримано згоду власника на викуп цієї земельної ділянки. Однак, в процесі підготовки документів для оформлення договору викупу земельної ділянки під розміщення міського кладовища ОСОБА_1 звернувся до Южноукраїнської міської ради із заявою про збільшення вартості земельної ділянки до суми 300 000 грн., виплати йому компенсації за невикористаний пай в сумі 20 000 грн. та повідомив про відкликання своєї згоди на викуп земельної ділянки у разі невиконання його вимог. З огляду на зазначене позивач вважає, що ОСОБА_1 фактично відмовив Южноукраїнській міській раді у викупі для суспільних потреб належної йому на праві власності земельної ділянки, у зв`язку з чим просить суд прийняти рішення про примусове відчуження в комунальну власність територіальної громади міста Южноукраїнська вказаної земельної ділянки.

Рішенням П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2019 року у справі №877/1/2018 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Рішення суду мотивовано тим, що територія діючого кладовища, яке за рішенням Южноукраїнської міської ради підлягала розширенню за рахунок земельної ділянки, яка належить ОСОБА_1, відноситься до земель запасу саме Костянтинівської селищної ради, отже розташована поза межами території здійснення її повноважень, що суперечить вимогам ст. 9 Закону № 1559. З відповідним позовом до суду може звернутись лише орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про відчуження земельної ділянки. Інший орган, окрім Южноукраїнської міської ради Миколаївської області, не приймав рішення про відчуження зазначеної вище земельної ділянки, а тому в даному випадку відсутній орган, який міг би виступати належним позивачем у справі. Крім того, рішення "Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб" було прийнято Южноукраїнською міською радою Миколаївської області 31.08.2017 року, тоді як з відповідним позовом до суду позивач звернувся 10.09.2018 року, тобто вже після втрати чинності зазначеного рішення про викуп земельної ділянки, тоді як з аналізу положень Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" слідує, що з позовом про примусове відчуження земельної ділянки відповідний орган може звернутись лише після проведення процедури, закріпленої у главі 2 зазначеного Закону та за умови чинності рішення про викуп такої земельної ділянки.

Міськрада не погодилась із цим судовим рішенням і подала апеляційну скаргу про його скасування та ухвалення нового рішення про задоволення позову.

В апеляційній скарзі скаржник посилався на неповне з`ясування обставин судом першої інстанції. Вказане рішення прийнято Южноукраїнською міською радою Миколаївської області виключно з метою належного забезпечення поховання померлих мешканців міста, з врахуванням того, що земельна ділянка кадастровий номер, якої НОМЕР_1, площею 6,2827 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 селищна рада та належить на праві власності громадянину України - ОСОБА_1, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва є суміжною з земельною ділянкою, на якій розташовується Южноукраїнське міське кладовище.

У судовому засіданні представник Южноукраїнської міської ради Миколаївської області підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі. Просив апеляційну скаргу задовольнити, рішення П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14 лютого 2019 року скасувати, ухвалити нове рішення.

04 червня 2019 року позивачем подано до суду заяву про долучення документів до апеляційної скарги, до якої було додано нотаріально посвідчену заяву ОСОБА_1, в якій він надає згоду на продаж Територіальній громаді міста Южноукраїнська належної йому на праві приватної власності земельну ділянку, кадастровий номер, якої НОМЕР_1 , площею 6,2827 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 селищна рада. Відповідно до вказаної заяви відповідач визнає позов у повному обсязі.

ОСОБА_1 у судове засідання не з`явився, про дату та час судового розгляду повідомлений належним чином.

Представники третіх осіб у судове засідання не з`явилися, про дату та час судового розгляду повідомлялися належним чином, що підтверджено матеріалами справи. Пояснень щодо апеляційної скарги не подали.

Верховний Суд заслухав пояснення представника позивача та дослідив пояснення сторін, перевірив встановлені у справі обставини, переглянув судове рішення в межах доводів апеляційної скарги і дійшов висновку про таке.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 згідно Свідоцтва про право на спадщину за законом від 29.11.2016 року (НВІ 415899), посвідченого державним нотаріусом Южноукраїнської державної нотаріальної контори Миколаївської області, належить на праві власності земельна ділянка, загальною площею 6,28 га (за даними витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 26.05.2016 року площа земельної ділянки складає 6,2827 га), кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та яка розташована в межах території Костянтинівської селищної ради Арбузинського району Миколаївської області

Право власності на вказану земельну ділянку зареєстровано ОСОБА_1 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 29.11.2016 року, номер запису про право власності - 17722568, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкт нерухомого майна.

Згідно протоколу засідання комісії з конкурсного відбору суб`єктів оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок від 15.06.2017 року переможцем конкурсного відбору суб`єкта оціночної діяльності визначено ТОВ "Біном Груп" та вказано про необхідність Управлінню екології, охорони навколишнього середовища та земельних відносин Южноукраїнської міської ради укласти договір із суб`єктом оціночної діяльності ТОВ "Біном Груп" на виконання робіт щодо проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, які будуть підлягати викупу для суспільних потреб: кадастровий номер НОМЕР_2 - площею 6,2827 га та кадастровий номер НОМЕР_3 - площею 2,0043 га.

31.08.2017 року, у зв`язку із необхідністю вжиття невідкладних та дієвих заходів щодо своєчасного та належного поховання померлих, суспільною потребою в розширенні території міського кладовища, Южноукраїнською міською радою Миколаївської області було прийнято рішення № 846 "Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб", згідно якого було вирішено викупити земельну ділянку кадастровий номер НОМЕР_1, площею 6,2827 га, що розташована за адресою: Миколаївська АДРЕСА_1, Костянтинівська селищна рада та належить на праві власності громадянину України ОСОБА_1, з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Також вказаним рішенням зобов`язано Управління екології, охорони навколишнього середовища та земельних відносин Южноукраїнської міської ради забезпечити проведення експертної грошової оцінки вказаної земельної ділянки.

Листом від 06.09.2017 року № 17/02-34/2784 Южноукраїнська міська рада Миколаївської області повідомила ОСОБА_1 про прийняття рішення про викуп належної йому земельної ділянки для суспільних потреб, який було отримано відповідачем, про що свідчить його підпис на вказаному листі.

13.09.2017 року Управлінням екології, охорони навколишнього середовища та земельних відносин Южноукраїнської міської ради було укладено з ТОВ "Біном Груп" договір на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1 - площею 6,2827 га.

19.09.2017 року ТОВ "Біном Груп" було проведено експертну грошову оцінку вказаної земельної ділянки та за її результатами складено звіт, згідно якого визначено вартість зазначеної вище земельної ділянки у розмірі 259000 грн. (звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1 - площею 6,2827 га.).

Рішенням Южноукраїнської міської ради від 09.11.2017 року № 894 було затверджено розмір викупної ціни земельної ділянки, площею 6,2827 га, кадастровий номер НОМЕР_1, що підпадає під викуп для розширення міського кладовища та належить на праві власності ОСОБА_1, визначену відповідно до Звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки, виготовленого ТОВ "Біном Груп" в сумі 259000 грн.

14.11.2017 року ОСОБА_1 було подано на ім`я голови Южноукраїнської міської ради заяву, згідно якої він надав згоду на викуп земельної ділянки площею 6,2827 га, кадастровий номер НОМЕР_1, власником якої він являється, та висловлено готовність обговорити остаточні умови викупу.

Однак, 02.07.2018 року ОСОБА_1 було подано до Южноукраїнської міської ради заяву, в якій він просив розглянути питання щодо викупу розглядуваної земельної ділянки за більш вищу ціну, а саме за 300 000 грн., та повідомив, що у разі невиконання вказаних вимог до серпня 2018 року, вказана земельна ділянка буде здана ним в оренду.

У зв`язку з фактичною відмовою ОСОБА_1 від пропозиції викупу належної йому земельної ділянки за ціною 259 000 грн., Южноукраїнською міською радою і було подано до суду позов про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності за ціною 260 000 грн.

В подальшому позивачем було подано до суду договір на проведення доопрацювання (актуалізації) експертної грошової оцінки земельної ділянки від 29.11.2018 року № 46, укладений Управлінням екології, охорони навколишнього середовища та земельних відносин Южноукраїнської міської ради з ТОВ "Біном Груп" та звіт про актуалізацію експертної грошової оцінки земельної ділянки, проведеної ТОВ "Біном Груп" на підставі вказаного договору у зв`язку із закінченням строку дії звіту про експертну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 .

У висновку звіту про актуалізацію експертної грошової оцінки земельної ділянки вказано, що вартість земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 складає вже 264000грн.

Вказаний звіт було рецензовано приватним підприємством "Центр незалежної оцінки та експертизи" 03.12.2018 року, що підтверджується копією наданої рецензії.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 41 Основного Закону України примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначає Закон України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" № 1559-VІ.

Цей Закон було прийнято з метою забезпечення правового захисту інтересів власників земельних ділянок і держави, її економічної безпеки.

За змістом ст. 1 Закону № 1559 примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду.


................
Перейти до повного тексту