1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



21 травня 2019 року

м. Київ



Справа № 903/123/15

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Катеринчук Л.Й. - головуючий, Білоус В.В., Погребняк В.Я.

за участі секретаря судового засідання Лавринчук О.Ю.



учасники справи:

ініціюючий кредитор - Сільськогосподарське приватне підприємство "Рать"

боржник - Державне підприємство "Луцький комбінат хлібопродуктів №2"

кредитор - Державне агентство резерву України

представник - Михайлець О.В. (довіреність за ВИХ№693/0/4-19 від 27.02.2019)

кредитор - Публічне акціонерне товариство "Аграрний фонд"

представник - адвокат Пронін О.А. (довіреність №185-02/18 від 13.11.2018)

Фонд державного майна України

представник - Ковтяга О.В. (довіреність №321 від 04.12.2018)

Міністерство аграрної політики та продовольства України

представник - Костюченко М.Є. (довіреність №31-4/16 від 17.04.2019)

арбітражний керуючий Михайловський Сергій Володимирович

Генеральна прокуратура України - прокурор Гудименко Ю.В. (посвідчення №049040 від 12.01.2018)

розглянув касаційну скаргу Державного агентства резерву України

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду

від 05.02.2019

у складі колегії суддів: Савченко Г.І. (головуючий), Крейбух О.Г., Юрчук М.І.

у справі №903/123/15

за заявою Сільськогосподарського приватного підприємства "Рать"

про банкрутство Державного підприємства "Луцький комбінат хлібопродуктів №2"

ПРОЦЕДУРА КАСАЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ У ВЕРХОВНОМУ СУДІ

1. 25.02.2019 поштовим відправленням, направленим на адресу Північно-західного апеляційного господарського суду, Державне агентство резерву України звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.02.2019 у справі №903/123/15 в порядку статей 286, 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

2. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №903/123/15 визначено колегію суддів Верховного Суду у складі: головуючий суддя - Катеринчук Л.Й., суддя - Білоус В.В., суддя - Пєсков В.Г., що підтверджується протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 14.03.2019.

3. Ухвалою від 25.03.2019 Верховний Суд відкрив касаційне провадження у справі №903/123/15 за касаційною скаргою Державного агентства резерву України на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.02.2019 та призначив її розгляд на 21.05.2019.

4. У зв`язку з відпусткою судді Пєскова В.Г. автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №903/123/15 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Катеринчук Л.Й., суддя - Білоус В.В., суддя - Погребняк В.Я, що підтверджується витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 20.05.2019.

5. Ухвалою від 20.05.2019 Верховний Суд у складі колегії суддів: Катеринчук Л.Й. - головуючий, Білоус В.В., Погребняк В.Я. прийняв справу №903/123/15 за касаційною скаргою Державного агентства резерву України на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.02.2019 до провадження та ухвалив розглянути касаційну скаргу Державного агентства резерву України на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.02.2019 у справі №903/123/15 у судовому засіданні 21.05.2019 в режимі відеоконференції з Господарським судом Волинської області.

6. Міністерство аграрної політики та продовольства України (далі - Мінагрополітики України) та Луцька ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області подали відзиви на касаційну скаргу Державного агентства резерву України.

ПРОВАДЖЕННЯ У СУДАХ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Розгляд справи в суді першої інстанції та прийняте ним рішення

7. Господарським судом Волинської області здійснювалося провадження у справі №903/123/15 про банкрутство Державного підприємства "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (далі - ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2", боржник), порушене ухвалою суду від 10.03.2015 за заявою Сільськогосподарського приватного підприємства "Рать" за загальною процедурою відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство) в редакції Закону України №4212-VI від 22.12.2011; цією ж ухвалою суду введено мораторій на задоволення вимог кредиторів та введено процедуру розпорядження майном боржника.

8. Ухвалою Господарського суду Волинської області від 26.05.2015 затверджено реєстр вимог кредиторів ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2", в тому числі з грошовими вимогами Державного агентства резерву України (далі - Держрезерв України).

9. Постановою Господарського суду Волинської області від 10.04.2017, залишеною без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 26.06.2017, припинено процедуру розпорядження майном у справі про банкрутство ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" та повноваження розпорядника майном Михайловського С.В., боржника визнано банкрутом, відкрито щодо нього ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Михайловського С.В.

10. 31.10.2017 Вищий господарський суд України постанову Господарського суду Волинської області від 10.04.2017 та постанову Рівненького апеляційного господарського суду від 26.06.2017 у справі №903/123/15 скасував, справу передав на новий розгляд на стадію розпорядження майном боржника до суду першої інстанції в іншому складі суду.

10.1. Суд касаційної інстанції виходив з того, що приймаючи рішення про застосування до державного підприємства ліквідаційної процедури у справі про банкрутство, суди попередніх інстанцій в порушення вимог статей 33, 34, 43, 84 ГПК України в редакції до 15.12.2017 та статей 5, 5-1 Закону України "Про приватизацію державного майна" в редакції Закону України №2163-XII від 04.03.1992 не обґрунтували, якими доказами підтверджується відсутність цілісного майнового комплексу ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" в переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, та не дослідили, чи наявне в матеріалах справи рішення Кабінету Міністрів України про приватизацію об`єктів групи "Г", зокрема, щодо підприємства-боржника, як необхідних передумов для введення ліквідаційної процедури юридичних осіб-підприємств, які є об`єктами права державної власності, що не підлягають приватизації, в силу частини 4 статті 96 Закону про банкрутство, яка застосовується в процедурі банкрутства ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2".

11. 15.05.2018 Постановою Верховного Суду відмовлено у задоволенні заяви Державного агентства резерву України про перегляд Верховним Судом України постанови Вищого господарського суду України від 31.10.2017 у справі №903/123/15.

12. Під час подальшого розгляду справи №903/123/15 на стадії розпорядження майном ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" місцевим господарським судом встановлено, що на засіданні комітету кредиторів ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" від 06.07.2018 прийнято рішення звернутися до господарського суду з клопотанням про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури. Судом встановлено, що зазначене рішення комітету кредиторів ґрунтувалось на даних листа Мінагрополітики України від 29.05.2015, згідно з якими ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" включено до проекту Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" у новій редакції, який схвалений Кабінетом Міністрів України та внесений на розгляд Верховної Ради України, як об`єкт права державної власності, що має загальнодержавне значення за критеріями, встановленими частиною 2 статті 5 Закону України "Про приватизацію державного майна", однак закон прийнятий не був.

12.1. Місцевим судом встановлено, що ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" зареєстроване за юридичною адресою: Волинська область, Луцький район, село Рованці, вулиця Промислова, 4, код ЄДРПОУ 00953065. Відповідно до Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", майновий комплекс ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" було включено до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, однак, у зазначеному переліку вказано інші дані щодо місцезнаходження та коду ЄДРПОУ підприємства-боржника - 263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439.

За даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що за кодом 00951439 зареєстроване Відкрите акціонерне товариство "Луцький комбінат хлібопродуктів №1" (місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53), у графі "дата та номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстава для його внесення" зазначено: дата запису 02.04.2008, стан суб`єкта - припинено.

Суд першої інстанції зазначив, що розбіжності у найменуванні підприємства-боржника згідно з його статутними документами та у найменуванні підприємства, що міститься в Законі України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", не спростовують факту перебування майнового комплексу боржника в переліку об`єктів права державної власності, що не підлягає приватизації, про що зроблено висновок Вищого господарського суду України у постанові від 20.08.2013 у справі №1/102-Б, оскільки майновий комплекс передавався в підпорядкування ДАК "Хліб України", що мало наслідком зміну ідентифікаційного коду ЄДРПОУ боржника, часткову зміну назви з ВАТ "Луцький комбінат хлібопродуктів №1" на ВАТ "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" та зміну адреси державної реєстрації юридичної особи в ході подальшого ведення господарської діяльності ( том 14, а.с. 239-242).

12.2. Місцевим судом встановлено, що Мінагрополітики України у поясненнях №31-4/1529 від 16.10.2018 та його представником у судовому засіданні 07.11.2018 зазначено, що ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" є державним комерційним підприємством та відповідно до Закону України "Про управління об`єктами державної власності" належить до сфери управління Мінагрополітики України із 100% часткою державного майна у статутному капіталі підприємства-боржника. Майновий комплекс ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" включено до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затвердженого Законом України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", однак, в переліку зазначено адресою ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" - 263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53 та код ЄДРПОУ 00951439, що належали ВАТ "Луцький комбінат хлібопродуктів №1", яке ліквідовано як юридичну особу.

12.3. Судом першої інстанції встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України №83 від 04.03.2015 ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" включено до переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, що в силу частини 2 статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" забороняє приватизацію підприємства-боржника.

13. Приймаючи рішення (ухвалу) про закриття провадження у справі №903/123/15, суд першої інстанції, керуючись приписами частини 3 статті 214 Господарського кодексу України (далі - ГК України), частини 1 статті 7, пункту 12 частини 1 статті 83, частини 4 статті 96 Закону про банкрутство, статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", виходив з того, що за час провадження у даній справі на стадії розпорядження майном впродовж більше трьох років відновлення платоспроможності боржника за допомогою існуючого механізму банкрутства не відбулося, вимоги кредиторів не задоволені, кредиторами та боржником не було укладено мирової угоди, боржника - майновий комплекс ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" не виключено у встановленому порядку з переліків об`єктів державної власності, що не підлягають приватизації, та що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, що в цілому унеможливлює введення щодо державного підприємства-боржника таких судових процедур банкрутства як санація та ліквідація. Відтак, подальше безпідставне затягування процедури банкрутства на стадії розпорядження майном призведе лише до порушення прав як боржника, так і кредиторів та завдання їм додаткових витрат, зокрема, щодо оплати послуг арбітражного керуючого, а внаслідок дії мораторію на задоволення вимог кредиторів останні позбавлені можливості отримати задоволення своїх грошових вимог.

Отже, місцевий суд, врахувавши, що чинним законодавством не передбачено права суду з власної ініціативи переходити до наступних процедур банкрутства або зобов`язувати сторони укладати мирову угоду, а за понад три роки знаходження державного підприємства-боржника в процедурі розпорядження майном жодних рішень комітетом кредиторів або засновниками підприємства на укладення мирової угоди прийнято не було, дійшов висновку, що подальше здійснення процедури банкрутства боржника на стадії розпорядження майном за відсутності реальної можливості переходу до наступних процедур банкрутства є недоцільним, у зв`язку з чим закрив провадження у справі №903/123/15 про банкрутство ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2", яке було порушене ухвалою місцевого суду від 10.03.2015 за заявою Сільськогосподарського приватного підприємства "Рать".

Провадження в суді апеляційної інстанції та обґрунтування прийнятої ним постанови

14. 05.02.2019 постановою Північно-західного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Державного агентства резерву України залишено без задоволення, рішення (ухвалу) Господарського суду Волинської області від 07.11.2018 у справі №903/123/15 залишено без змін.

15. Переглянувши справу в апеляційному порядку, суд апеляційної інстанції погодився з висновками місцевого суду про закриття провадження у справі №903/123/15 про банкрутство ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" на стадії розпорядження майном, та не знайшов правових підстав для скасування прийнятої ним ухвали від 07.11.2018.

15.1. Апеляційним судом встановлено, що за доводами апеляційної скарги Держрезерву України судом першої інстанції в порушення приписів статей 7, 13 ГПК України в редакції з 15.12.2017 зроблено висновок про те, що боржник перебуває в переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, лише з посиланням на постанову Вищого господарського суду України від 20.08.2013 у справі №1/102-Б (7/109-Б), однак, зазначене судове рішення не є преюдиційним.

15.2. Суд апеляційної інстанції встановив, що скаржник доводить те, що ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439) та ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (Волинська область, Луцький район, село Рованці, вулиця Промислова, 4, код ЄДРПОУ 00953065) відрізняються за ідентифікуючими ознаками (найменуванням, місцезнаходженням та кодом ЄДРПОУ); при цьому, місцевим судом не встановлено обставин реорганізації ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439), а також включення ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (Волинська область, Луцький район, село Рованці, вулиця Промислова, 4, код ЄДРПОУ 00953065) до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, що свідчить про можливість застосування до державного підприємства-боржника всіх судових процедур банкрутства, передбачених Законом про банкрутство.

16. Доводи Держрезерву України про непідтвердження факту включення ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (Волинська область, Луцький район, село Рованці, вулиця Промислова, 4, код ЄДРПОУ 00953065) до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, з посиланням на обставини перебування у зазначеному переліку ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2", зареєстрованого за іншою адресою місцезнаходження та з іншим кодом ЄДРПОУ (263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439), суд апеляційної інстанції спростував, зазначивши про те, що розбіжності у найменуванні підприємства-боржника згідно з його статутними документами та з найменуванням підприємства, що міститься у Законі України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації", не спростовують факту перебування державного підприємства-боржника в переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації.

Апеляційним судом встановлено обставини включення ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" до переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №83 від 04.03.2015, що в силу приписів частини 2 статті 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" забороняє його приватизацію, а, відтак, унеможливлює застосування щодо ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" таких судових процедур банкрутства як санація та ліквідація.

17. Апеляційний суд, зважаючи на те, що процедура розпорядження майном ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" триває вже більше трьох років, відсутнє реальне волевиявлення учасників справи на досягнення компромісу та укладення мирової угоди у даній справі, врахувавши, що при здійсненні провадження у справі про банкрутство діючий у справі мораторій упродовж значного періоду часу (понад три роки) забороняє задоволення вимог кредиторів боржника, а безпідставне затягування процедури банкрутства на стадії розпорядження майном призводить до порушення прав боржника, кредиторів та завдає додаткових витрат у даній справі, погодився з висновком місцевого суду про те, що подальше здійснення процедури банкрутства на стадії розпорядження майном за відсутності реальної можливості переходу до наступних процедур банкрутства (санації, ліквідації) призведе до порушення прав як боржника, так і кредиторів та завдання їм додаткових витрат, в тому числі з оплати послуг арбітражного керуючого.

18. Апеляційний суд прийняв до уваги позицію власника майна боржника Мінагрополітики України, яке не вбачало перспективи продовження процедури банкрутства, реальних шляхів укладення мирової угоди та погашення кредиторської заборгованості, та з огляду на встановлені обставини тривалого (понад три роки) здійснення процедури розпорядження майном ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" за відсутності реальної можливості переходу до інших судових процедур банкрутства (санації, ліквідації), зважаючи на включення державного підприємства-боржника до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, та переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, суд апеляційної інстанції погодився з висновками місцевого суду про закриття провадження у справі №903/123/15 на стадії розпорядження майном боржника на підставі пункту 12 частини 1 статті 83 Закону про банкрутство та пункту 1 частини 1 статті 231 ГПК України.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ В КАСАЦІЙНОМУ СУДІ

Доводи скаржника (Держрезерв України, кредитор у справі)

19. Скаржник доводив, що апеляційний суд при прийнятті оскаржуваної постанови від 05.02.2019 у справі №903/123/15 в порушення вимог статей 86, 209, 210 ГПК України ухилився від обов`язку щодо встановлення фактичних обставин справи при апеляційному перегляді ухвали суду першої інстанції від 07.11.2018 про закриття провадження у даній справі, так як зіслався на висновки Вищого господарського суду України у постанові від 20.08.2013 у справі №1/102-Б (7/109-Б), які не є преюдиційними при розгляді справи №903/123/15, оскільки зазначене судове рішення прийнято за іншого суб`єктного складу учасників справи №1/102-Б (7/109-Б). Скаржник зауважив, що боржник у справі №903/123/15 - ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (45650, Волинська область, Луцький район, село Рованці вулиця Промислова, 4, код ЄДРПОУ 00953065) є відмінним від боржника у справі №1/102-Б (7/109-Б) - Волинського обласного дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" та ліквідованого ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439). Отже, за твердженням скаржника, боржник у справі №903/123/15 не є правонаступником зазначених підприємств, а є окремою юридичною особою, наділеною власною правосуб`єктністю, що підтверджується наданим Держрезервом України витягом з ЄДРЮОФОПГФ щодо державного підприємства-боржника.

20. Скаржник, з посиланням на приписи частини 4 статті 89, частини 1 статті 90, статті 93 ЦК України та пункту 10 частини 2 статті 9, частин 4, 5 статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", зазначив, що ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439) та ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (45650, Волинська область, Луцький район, село Рованці вулиця Промислова, 4, код ЄДРПОУ 00953065) відрізняються за ідентифікуючими ознаками (найменування, місцезнаходження та код ЄДРПОУ), тому висновки апеляційного суду про включення підприємства-боржника - ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (45650, Волинська область, Луцький район, село Рованці вулиця Промислова, 4, код ЄДРПОУ 00953065) до переліку об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, за умов перебування у такому переліку юридичної особи з відмінним кодом ЄДРПОУ та місцезнаходженням - ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439), є помилковими.

Доводи інших учасників справи

21. Мінагрополітики України у відзиві на касаційну скаргу заперечувало доводи скаржника про відсутність підстав для закриття провадження у справі №903/123/15 та погодилося з висновками місцевого та апеляційного судів про недоцільність подальшого здійснення провадження у справі про банкрутство ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" на стадії розпорядження майном за відсутності реальної можливості укладення мирової угоди та незастосування до боржника таких судових процедур банкрутства як санація та ліквідація, зважаючи на включення майнового комплексу державного підприємства-боржника до переліку об`єктів права держаної власності, які не підлягають приватизації, та до переліку об`єктів державної власності, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави; аргументувало що зміна коду ЄДРПОУ мала місце внаслідок декількох передач майнового комплексу боржника у підпорядкування різним державним суб`єктам господарювання (ДАК "Хліб України" та ліквідацією одного з них, що мало наслідком надання нового коду ЄДРПОУ юридичній особі - ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" при його державній реєстрації як юридичної особи, що передана в підпорядкування Міністерства аграрної політики та продовольства України.

22. У відзиві Луцької ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області на касаційну скаргу зазначено, що відповідно до Закону України "Про перелік об`єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" до зазначеного переліку включено ДП "Луцький комбінат хлібопродуктів №2" (263021, місто Луцьк, вулиця Івана Франка, 53, код ЄДРПОУ 00951439), при цьому, за даними ЄДРЮОФОПГФ зазначений код ЄДРПОУ та адреса місцезнаходження належать іншій юридичній особі - ВАТ "Луцький комбінат хлібопродуктів №1", яке 04.04.2008 було припинено на підставі судового рішення у зв`язку з його банкрутством у справі №7/94-Б.


................
Перейти до повного тексту