1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



30 травня 2019 року

м. Київ



Справа № 910/12402/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснова Є.В. - головуючого, Мачульського Г.М., Кушніра І.В.,



секретар судового засідання - Астапова Ю.В.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства оборони України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 21.03.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 13.12.2018 у справі



за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Сокар Україна" до: 1) Міністерства оборони України; 2) Приватного підприємства "ОККО КОНТРАКТ" про визнання недійсними результатів процедури закупівлі та визнання недійсним договору,



за участю представників:

позивача - Тележинський М.М . (адвокат);

відповідача-1 - не з`явилися;

відповідача-2 - не з`явилися,



ВСТАНОВИВ:



1. Короткий зміст позовних вимог



1.1. У вересні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Сокар Україна" (далі - ТОВ "Торговий дім "Сокар Україна") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Міністерства оборони України та Приватного підприємства "ОККО КОНТРАКТ" (далі - ПП "ОККО КОНТРАКТ") про визнання недійсними результатів процедури закупівлі UA-2018-07-30-000872-b, проведеної Міністерством оборони України за лотом № 2, оформлених протоколом засідання тендерного комітету від 13.08.2018 № 75/473/2 щодо розгляду пропозицій учасників та визнання недійсним договору від 29.08.2018 № 286/1/18/59 про постачання для державних потреб нафти і дистилятів (09130000-9; авіаційний гас) для техніки спеціального призначення (за кошти Державного бюджету України), укладеного між відповідачами.



1.2. Позовні вимоги мотивовані порушенням Міністерством оборони України вимог Закону України "Про публічні закупівлі" та Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони" під час проведення процедури закупівлі UA-2018-07-30-000872-b за лотом № 2. Це порушення полягає у тому, що документи тендерної пропозиції ПП "ОККО КОНТРАКТ" були завантажені після спливу кінцевого строку надання пропозицій, у зв`язку з чим не повинні були розглядатися Міністерством оборони України, а цінова пропозиція цього учасника підлягала відхиленню. Отже, внаслідок прийняття Міністерством оборони України рішень за результатами закупівлі та визначення переможцем процедури за лотом № 2 ПП "ОККО КОНТРАКТ" порушено права ТОВ "Торговий дім "Сокар Україна" на об`єктивний та неупереджений розгляд поданої ним пропозиції, оскільки його цінова пропозиція була наступною і становила 75 500 000,00 грн.



2. Фактичні обставини справи, встановлені судами



2.1. 30.07.2018 в електронній системі публічних закупівель "Prozorro" Міністерством оборони України за № UA-2018-07-30-000872-b було опубліковано оголошення про проведення відбору учасників на закупівлю нафти і дистилятів (09130000-9; авіаційний гас) для гарантованого забезпечення потреб оборони за переговорною процедурою, предметом якої, зокрема, був лот № 2 (091310000-6) - авіаційний гас (паливо для реактивних двигунів РТ та/або паливо ТС-1 для реактивних двигунів та/або паливо авіаційне для газотурбінних двигунів "Джет А-1").



2.2. Відповідно до пункту 6 оголошення про закупівлю Міністерства оборони України період подання цінових пропозицій закінчився о 18:00 07.08.2018.



2.3. Згідно з пунктом 8 оголошення про закупівлю єдиним критерієм оцінки цінової пропозиції є ціна.



2.4. Аукціон у процедурі закупівлі № UA-2018-07-30-000872-b розпочався 08.08.2018 о 12:48 та закінчився о 13:21.



2.5. Участь у процедурі закупівлі за лотом № 2 взяли: ТОВ "Торговий Дім "Сокар Україна", Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтотрейд-Капітал", Товариство з обмеженою відповідальністю "Форум" і ПП "ОККО КОНТРАКТ".



2.6. ПП "ОККО КОНТРАКТ" цінову пропозицію та документи в її складі, зокрема, забезпечення цінової пропозиції, документи на підтвердження кваліфікаційним критеріям та вимогам, передбаченим пунктами 9, 12 оголошення про закупівлю, подало після проведення аукціону, а саме о 15:44, о 17:10 та о 17:58 08.08.2018, тобто на час взяття ПП "ОККО КОНТРАКТ" участі у процедурі закупівлі документи цінової пропозиції, що вимагалися оголошенням про закупівлю, були відсутні.



2.7. Згідно з витягами із протоколів засідання тендерного комітету Міністерства оборони України щодо розгляду пропозицій учасників відбору на закупівлю нафти і дистилятів (09130000-9; авіаційний гас) від 13.08.2018 № 75/473/12 та від 15.08.2018 № 75/473/5 за результатами розгляду цінових пропозицій, банківських гарантій та скасованих документів в електронному вигляді на електронному майданчику переможцем переговорної процедури закупівлі № UA-2018-07-30-000872-b за лотом № 2 - паливо для реактивних двигунів РТ та/або паливо для реактивних двигунів марки "Джет А-1" у кількості 2 065 тонн за ціною 24 6464,00 грн з ПДВ за тонну на загальну суму 75 429 600,00 грн з ПДВ визначено ПП "ОККО КОНТРАКТ", з яким на підставі рішення тендерного комітету Міністерства оборони України, оформленого протоколом від 15.08.2018 №75/473/5, 29.08.2018 було укладено договір № 286/1/18/59 про постачання для державних потреб нафти і дистилятів (09130000-9; авіаційний гас) для техніки спеціального призначення за кошти Державного бюджету України.



3. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій



3.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 13.12.2018 (суддя Ковтун С.А.), залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 21.03.2019 (колегія суддів: Агрикова О.В., Хрипун О.О., Чорногуз М.Г.), позов задоволено у повному обсязі. Визнано недійсними результати процедури закупівлі UA-2018-07-30-000872-b, проведеної Міністерством оборони України за лотом № 2, оформлені протоколом засідання тендерного комітету від 13.08.2018 № 75/473/2 щодо розгляду пропозицій учасників; визнано недійсним договір від 29.08.2018 № 286/1/18/59 про постачання для державних потреб нафти і дистилятів для техніки спеціального призначення, укладений між Міністерством оборони України та ПП "ОККО КОНТРАКТ".



3.2. Судові рішення мотивовані посиланнями на те, що ПП "ОККО КОНТРАКТ" цінову пропозицію та документи в її складі, зокрема забезпечення цінової пропозиції, документи на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям і вимогам, передбачені пунктами 9, 12 оголошення про закупівлю, подало після проведення аукціону, а саме о 15:44, о 17:10 та о 17:58 08.08.2018, тобто на час взяття ПП "ОККО КОНТРАКТ" участі у процедурі закупівлі документи цінової пропозиції, що вимагалися згідно з оголошенням про закупівлю, були відсутні, що свідчить про те, що процедура закупівлі № UA-2018-07-30-000872-b за лотом № 2 відбулася із порушеннями вимог частин 11, 13 статті 3 та частини 1 статті 4 Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони" та статей 12, 16, 17, 24, 25 Закону України "Про публічні закупівлі". Отже, Міністерство оборони України неправомірно розглянуло пропозицію та визначило переможцем торгів ПП "ОККО КОНТРАКТ", що є підставою для визнання цієї закупівлі недійсною і як наслідок - підставою для визнання недійсним договору, укладеного за наслідками такої процедури.



4. Короткий зміст доводів і вимог касаційної скарги



4.1. У касаційній скарзі Міністерство оборони України посилається на неповне встановлення судами попередніх інстанцій усіх суттєвих обставин справи та зазначає, що за умовами проведення закупівлі період подання цінових пропозицій закінчився о 18:00 07.08.2018. Міністерство оборони України наголошує, що вчасне подання ПП "ОККО КОНТРАКТ" цінової пропозиції підтверджується листами Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА" (далі - ТОВ "ЗАКУПКИ.ПРОМ.УА") від 08.08.2018 № 08/08/1 та від 10.08.2018 № 595/08, згідно з якими усі документи, подані ПП "ОККО КОНТРАКТ", були завантажені системою до 17:04 07.08.2018.



У касаційній скарзі Міністерство оборони України просить скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове рішення про відмову в позові.

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи



5.1. Відзивів на касаційну скаргу до Верховного Суду не надійшло.



6. Позиція Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду



Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду апеляційної інстанції



6.1. Відповідно до частин 1, 2 статті 300 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.



6.2. Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, який з`явився у судове засідання, перевіривши наведені обставини, Верховний Суд у межах перегляду справи у касаційній інстанції, обговоривши доводи, викладені у касаційній скарзі, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, зважаючи на таке.



6.3. Відповідно до частини 13 статті 3 Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони" цінова пропозиція подається учасником в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну або ціну з іншими критеріями оцінки (у разі обрання інших критеріїв замовником). Одночасно з ціновою пропозицією учасник надає замовнику забезпечення цінової пропозиції у вигляді гарантії в розмірі, що не перевищує 0,5 відсотка очікуваної вартості закупівлі робіт та 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі товарів чи послуг, якщо таке забезпечення вимагалося в оголошенні про проведення відбору. Інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним вимогам, вимогам, визначеним у статті 17 Закону України "Про публічні закупівлі", включаючи інформацію про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи (крім громадських формувань, адвокатських об`єднань, торгово-промислових палат, об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, релігійних організацій, державних органів, органів місцевого самоврядування, їх асоціацій, державних та комунальних підприємств, установ, організацій), а також відповідність товару, роботи чи послуги технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, зазначеним в оголошенні про проведення відбору, завантажується ним в електронну систему закупівель самостійно.

6.4. У пункті 9 оголошення про закупівлю передбачено надання учасником забезпечення цінової пропозиції у формі електронної банківської гарантії разом зі сканованою копією банківської ліцензії про надання банківських послуг, виданої банку, та сканованої копії документа про повноваження особи, котра підписує банківську гарантію, а у пункті 12 визначено перелік документів, які у складі цінової пропозиції повинен надати учасник для участі у процедурі закупівлі та вимоги відповідності учасників кваліфікаційним критеріям, встановленим статтями 16, 17 Закону України "Про публічні закупівлі".



6.5. Згідно з абзацом 1 частини 11 статті 3 Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони" для надання можливості учаснику подати цінову пропозицію замовник визначає період подання цінових пропозицій, який не може бути меншим ніж шість робочих днів та починається з дня оприлюднення оголошення про проведення відбору.



6.6. Судами встановлено, що в пункті 6 оголошення про закупівлю Міністерством оборони України було встановлено дату і час закінчення періоду подання цінових пропозицій - о 18:00 07.08.2018.


................
Перейти до повного тексту