ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 травня 2019 року
м. Київ
Справа № 916/1913/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Вронська Г.О. - головуюча, Губенко Н.М., Кролевець О.А.,
за участю секретаря судового засідання - Варави Ю.В.,
представників учасників справи:
позивача - не з`явився,
відповідача - не з`явився,
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний"
на рішення Господарського суду Одеської області
у складі судді Гут С.Ф.
від 15.11.2018 та
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Мишкіна М.А., Бєляновський В.В., Таран С.В.
від 12.02.2019
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Імпорт Партс Трейд"
до Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний"
про стягнення 7 288 721,44 грн та зобов`язання виконати умови договору.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 07 вересня 2018 року позивач подав позовну заяву про стягнення з відповідача 7 236 480,00 грн основного боргу, 52 241,44 грн пені та про зобов`язання відповідача прийняти товар згідно договору про закупівлю товару від 02.01.2018 №Т/СН-2/18 укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю "Імпорт Партс Трейд".
2. Позовна заява мотивована неналежним виконанням відповідачем умов договору про закупівлю товарів від 02.01.2018 №Т/СН-2/18 щодо оплати частини отриманого товару та обов`язку прийняти товар.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Одеської області від 15.11.2018 позов задоволено повністю.
4. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.02.2019 апеляційну скаргу відповідача залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
5. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про закупівлю товарів від 02.01.2018 №Т/СН-2/18 щодо оплати частини отриманого товару та неприйняття товару.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. 07 березня 2019 року відповідач подав касаційну скаргу.
7. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 15.11.2018, постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.02.2019 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ Й АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. 02 січня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Імпорт Партс Трейд" (надалі - Постачальник) та Державним підприємством "Морський торговельний порт "Южний" (надалі - Покупець) був укладений договір про закупівлю товарів №Т/СН-2/18 (надалі - Договір).
9. Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Договору Постачальник зобов`язався у 2018 році поставити Покупцю товар, зазначений у специфікації, що є додатком №1, відповідно до Договору, а Покупець - прийняти і оплатити товар. Найменування товару визначається згідно з Єдиним закупівельним словником ДК 021:2015. Асортимент, кількість та ціна за одиницю товару визначені в додатку №1 до Договору.
10. Згідно з пунктом 2.1 Договору ціна Договору становить 22 552 203,30 грн, у тому числі ПДВ 20% - 3 758 700,55 грн, що еквівалентно 7 051 97,10 євро за офіційним курсом 1 євро = 31,98 грн, встановленим Національним банком України на 13.12.2017 (дата проведення електронного аукціону). Оплата за Договором здійснюється в гривнях.
11. Відповідно до пункту 3.1 Договору Покупець оплачує товар за фактом поставки протягом 10 банківських днів з моменту поставки конкретної партії товару прямим банківським переводом коштів на рахунок Постачальника згідно з виставленим Постачальником рахунком, оформленим відповідно до рознарядки Покупця.
12. Згідно з пунктами 4.1-4.5 Договору Постачальник поставляє Покупцю Товар протягом 20 календарних днів з моменту надання Постачальнику письмової рознарядки від Покупця на поставку конкретної партії товару. Постачальник несе ризик пошкодження або знищення товару до моменту передачі його Покупцеві. Рознарядка Покупця на поставку товару надсилається Постачальнику електронною поштою. Місце поставки - склад бази постачання ДП "МТП "Южний". Поставка товару здійснюється силами, засобами та за рахунок Постачальника на умовах DDP у відповідності до положень Міжнародних правил щодо тлумачення термінів "Інкотермс" (у редакції 2010), з урахуванням положень Договору. Товар вважається переданим Постачальником та прийнятим Покупцем за якістю та комплектністю після підписання видаткової та товарно-транспортної накладної. Під час поставки товару Постачальник надає Покупцю оригінали наступних документів: рахунок-фактуру, товарно-транспорту накладну, 3 примірника видаткової накладної, а також завірені копії документів, які підтверджують якість товару (сертифікати відповідності). Ненадання зазначених документів є підставою для відмови Покупця від прийняття товару. При цьому товар вважається непоставленим, з наслідками, передбаченими пунктами 7.2, 7.3 Договору. У випадку поставки неякісного (некомплектного) товару або відсутності відповідних документів (або їх частини) на момент приймання товару Покупцем, товар вважається непоставленим, з наслідками, передбаченими пунктами 7.2, 7.3 Договору.
13. Відповідно до пунктів 6.1.1-6.1.2 Договору Покупець зобов`язаний в повному обсязі оплачувати поставлений товар, відповідно до умов Договору; прийняти поставлений товар згідно з первинними документами, при відповідності цього товару вимогам, встановленим Договором.
14. Згідно з пунктами 6.2.1-6.2.5 Договору Покупець має право достроково розірвати Договір у строк та в порядку, визначеному пунктом 11.3 Договору; контролювати поставку товару у строк, встановлений Договором; зменшувати обсяг закупівлі товарів та ціну Договору, залежно від реального фінансування видатків. У такому разі, сторони вносять відповідні зміни до Договору; зменшувати обсяг закупівлі товарів та ціну Договору, залежно від виробничої потреби Покупця. У такому разі, сторони вносять відповідні зміни до Договору; повернути рахунок Постачальнику без здійснення оплати у разі неналежного оформлення письмово узгоджених з Покупцем документів, зазначених у розділі 3 Договору.
15. Відповідно до пунктів 6.3.1, 6.4.1 Договору Постачальник зобов`язаний забезпечити поставку товару у строк і в порядку, які встановлені Договором та має право отримувати плату за поставлений товар у повному обсязі, відповідно до умов Договору.
16. Згідно з пунктом 7.4 Договору за прострочення оплати вартості поставленої партії товару Постачальник може стягнути з Покупця пеню у розмірі 0,5 облікової ставки НБУ, діючої на день платежу від простроченої суми за кожен день прострочення, але не більше ніж за 1 місяць з моменту прострочення.
17. Пунктом 10.12 Договору передбачено, що Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками сторін і діє по 31.05.2018, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань.
18. У Специфікації, яка є додатком №1 до Договору, сторонами визначено 123 позиції товарів у різній кількості, загальною вартістю 22 552 203,30 грн.
19. 22 березня 2018 року, згідно умов Договору, Покупець електронною поштою направив Постачальнику рознарядку, у якій зазначив 123 позиції для поставки.
20. На виконання умов Договору Постачальник поставив Покупцю частину товару (70 позицій товару за специфікацією) на загальну суму 7 326 480,00 грн, що підтверджується видатковою накладною №2 від 06.04.2018, товарно-транспортною накладною №Р2 від 06.04.2018.
21. 24 квітня 2018 року Покупець направив Постачальнику лист №2022/04/205/18, в якому повідомив, що у зв`язку із реорганізацією будівлі складу ВМТЗ ДП "МТП "Южний" прийняти інший товар згідно Договору не має можливості та зазначив про розгляд питання можливості продовження строку дії Договору до 31.12.2018.
22. Листом №48/1 від 24.05.2018 Постачальник повідомив Покупця про свою згоду продовжити строк дії Договору. Додаткова угода про продовження строку Договору не укладалась.
23. 12 липня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Юридична Фірма "Мацко та Партнери" від імені Постачальника надіслало Покупцю вимогу про виконання договірних зобов`язань, в якій просило розглянути вимогу щодо виконання зобов`язання з перерахування коштів Покупцем за поставлений товар згідно Договору на загальну суму 7 236 480,00 грн та надіслало Покупцю повідомлення про відвантаження 13 липня 2018 року товару на території Покупця та просило забезпечити оформлення пропускних документів з метою уникнення можливої затримки відвантаження товару.
24. У відповіді від 25.07.2018 на письмову вимогу Постачальника від 12.07.2018 Покупець зазначив, що з урахуванням отримання 22 березня 2018 року Постачальником рознарядки за Договором, весь товар повинен був бути поставлений Покупцю у строк до 11.04.2018. Однак Постачальником було поставлено лише частину товару на суму 7 236 780,00 грн, а частина товару на суму 15 315 423,30 грн не поставлена.
25. 22 серпня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Юридична Фірма "Мацко та Партнери" від імені Постачальника надіслало Покупцю заяву, в якій просило зазначити точну дату відвантажування товару згідно рознарядки, отриманої відповідно до пункту 4.1 Договору та повідомити про порядок компенсації додаткових витрат Постачальника у зв`язку з неможливістю своєчасного прийняття Покупцем товару згідно Договору.
26. Заборгованість за частину поставленого товару за Договором у розмірі 7 236 480,00 грн Покупцем не була оплачена.
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
27. Відповідач у касаційній скарзі зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовано приписи статей 538, 613, 692 Цивільного кодексу України.
28. Відповідач зазначає, що судами першої та апеляційної інстанцій не було враховано відсутність належних доказів поставки позивачем всього товару у строки, передбачені Договором та доказів відмови відповідача у прийнятті товару.
29. Відповідач також зазначає, що у нього відсутній обов`язок з оплати частини поставленого позивачем товару, оскільки такий обов`язок (оплата товару) виникає у відповідача згідно з виставленим позивачем рахунком, однак, позивач не надав відповідачу відповідний рахунок.
НОРМИ ПРАВА, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ
30. Господарський кодекс України
Стаття 193 частина 1
Суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Стаття 232 частина 6
Нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Стаття 509 частина 1
Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Стаття 525
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Стаття 526 частина 1
Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Стаття 530 частина 1
Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Стаття 546 частина 1
Виконання зобов`язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.
Стаття 549 частина 1
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Стаття 610