ПОСТАНОВА
Іменем України
30 травня 2019 року
Київ
справа №803/655/17
касаційне провадження №К/9901/5969/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шипуліної Т.М.,
суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області на постанову Волинського окружного адміністративного суду від 09.10.2017 (суддя Димарчук Т.М.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.12.2017 (головуючий суддя - Кухтей Р.В., судді: Нос С.П., Яворський І.О.) у справі №803/655/17 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" до 1. Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області; 2. Головного управління Державної казначейської служби України у Волинській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії та стягнення пені,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" у травні 2017 року звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило: визнати протиправною бездіяльність відповідача-1 щодо невключення узгодженої суми бюджетного відшкодування в розмірі 1218949грн. за листопад 2014 року до Єдиного реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування; зобов`язати відповідача-1 внести до Єдиного реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування дані про узгоджену суму бюджетного відшкодування в розмірі 1218949грн. за листопад 2014 року; стягнути з Державного бюджету України пеню на бюджетну заборгованість у сумі 278072,74грн.
Волинський окружний адміністративний суд постановою від 09.10.2017 позов задовольнив. Визнав протиправною бездіяльність Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області щодо невключення узгодженої суми бюджетного відшкодування, заявленої у декларації від 22.12.2014 вх. № 9074231522 в сумі 1218949 грн. за листопад 2014 року. Зобов`язав Ковельську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Волинській області внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування необхідні дані про узгоджену суму бюджетного відшкодування 1218949 грн. за листопад 2014 року, заявлену у декларації від 22.12.2014 вх. №9074231522, яка підлягає поверненню Товариству з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство". Стягнув з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" пеню на бюджетну заборгованість у сумі 278072,74 грн. за порушення строків відшкодування податку на додану вартість за листопад 2014 року.
Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 21.12.2017 залишив постанову Волинського окружного адміністративного суду від 09.10.2017 без змін.
Ковельська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Волинській області звернулася 15.01.2018 до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, у якій просила постанову Волинського окружного адміністративного суду від 09.10.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 21.12.2017 скасувати, прийняти судове рішення про відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування своїх вимог Ковельська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Волинській області посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема, пункту 200.15 статті 200 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15.12.2017).
Зокрема, наголошує на тому, що наявність незакінченого касаційного провадження у справі щодо оскарження податкового повідомлення-рішення про зменшення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість свідчить про відсутність факту узгодженості такої суми бюджетного відшкодування.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" подало до Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області податкову декларацію з податку на додану вартість за листопад 2014 року, в якій визначило суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку в сумі 1218949 грн.
Ковельською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Волинській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку правомірності нарахування Товариством з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" бюджетного відшкодування з податку на додану вартість на рахунок платника у банку за листопад 2014 року у сумі 1218949 гри., а також від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту з податку на додану вартість за листопад 2014 року в сумі 39156 грн., відображених у податковій декларації з податку на додану вартість (від 22.12.2014 вх. №9074231522), за результатами якої складено акт від 16.02.2015 №100/03-06-1501-36523079.
На підставі зафіксованих в такому акті перевірки висновків податкового органу про порушення позивачем пункту 44.1 статті 44, пунктів 198.3, 198.6 статті 198, пунктів 200.1, 200.2, 200.3, 200.4 статті 200 Податкового кодексу України Ковельською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Волинській області 02.03.2015 прийнято податкові повідомлення-рішення:
№ 0000691501, яким зменшено бюджетне відшкодування в сумі 1218949 грн. та нараховано штрафні санкції в сумі 609474,5 грн.;
№ 000711501, яким збільшено грошове зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 82594,50 грн., в тому числі: в сумі 55063 грн. за основним платежем та в сумі 27531,5 грн. за штрафними санкціями.
№ 000701591, яким зменшено від`ємне значення з податку на додану вартість в сумі 2269 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" звернулося до Волинського окружного адміністративного суду з позовом про: скасування податкових повідомлень-рішень від 02.03.2015 № 0000701501, № 0000691501, № 0000711501; зобов`язання Ковельської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області надати Головному управлінню Державної казначейської служби у Волинській області висновок із зазначенням, що сума 1218949 грн. підлягає відшкодуванню з бюджету; стягнення бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у сумі 1218949 грн. з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство".
Волинський окружний адміністративний суд постановою від 29.09.2015 у справі №803/2497/15 позов задовольнив частково. Визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 02.03.2015 № 0000701501, № 0000691501, № 0000711501. Стягнув з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" бюджетне відшкодування з податку на додану вартість в сумі 1218949 грн. У задоволенні іншої частини позову відмовив.
Львівський апеляційний адміністративний суд від 04.05.2016 скасував постанову Волинського окружного адміністративного суду від 29.09.2015 в частині стягнення з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" бюджетного відшкодування з податку на додану вартість в сумі 1218949 грн. та прийняв в цій частині нове судове рішення про відмову в задоволенні позову. У іншій частині постанову суду першої інстанції залишив без змін.
Відповідно до пунктів 200.7 та 200.10 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації. У такій заяві платник податку зазначає про його відповідність або невідповідність критеріям, визначеним пунктом 200.19 цієї статті.
Відповідно до підпунктів 200.12 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) контролюючий орган зобов`язаний протягом п`яти робочих днів після закінчення перевірки: або подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету; або за заявою платника податку до відповідного контролюючого органу зарахувати таку суму в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до Державного бюджету України.
На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу (пункт 200.13 статті 200 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин)).
Пунктом 200.15 статі 200 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або орган державної податкової служби розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, орган державної податкової служби не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган Державного казначейства України. Орган Державного казначейства України тимчасово припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням.
Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження орган державної податкової служби протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
Відповідно до абзацу 4 пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент набрання законної сили судовим рішенням у справі №803/2497/15) при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Частиною п`ятою статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на час набрання законної сили судовим рішенням у справі № 803/2497/15) встановлено, що постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення.
Відповідно до частини першої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на час набрання законної сили судовим рішенням у справі № 803/2497/15) постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов`язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Як зазначено вище, Львівський апеляційний адміністративний суд за результатами розгляду справи у відкритому судовому засіданні ухвалив постанову від 04.05.2016 у справі №803/2497/15, якою, зокрема, залишив без змін постанову Волинського окружного адміністративного суду від 29.09.2015 в частині задоволення позову про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 02.03.2015 № 0000691501, яким зменшено бюджетне відшкодування з податку на додану вартість в сумі 1218949 грн. та нараховано штрафні санкції в сумі 609474,5 грн.
Таким чином, судовим рішенням, яке набрало законної сили, підтверджено право позивача на отримання суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість за листопад 2014 року в сумі 1218949 грн.
При цьому, суд касаційної інстанції звертає увагу на те, що касаційне оскарження судового рішення не відтерміновує дату набрання таким рішенням законної сили та обов`язковість його виконання, тому днем закінчення процедури судового оскарження податкового повідомлення-рішення від 02.03.2015 № 0000691501 у розумінні пункту 200.15 статі 200 Податкового кодексу України є день набрання законної сили постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.05.2016 у справі №803/2497/15.
Згідно з пунктами 7-9 Порядку взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2011 № 39 (у редакції, чинній на час набрання законної сили судовим рішенням у справі № 803/2497/15), орган державної податкової служби за місцем реєстрації платника податку зобов`язаний подати органові державної казначейської служби висновок протягом п`яти робочих днів після закінчення перевірки платника податку, який не має права на автоматичне відшкодування податку на додану вартість. Висновки та реєстр висновків, що передані до органів державної казначейської служби, подаються починаючи з 1 липня 2011 р. в електронній формі з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис" і ";Про електронні документи та електронний документообіг" і не пізніше наступного операційного дня на паперовому носії. Державна податкова служба надсилає на постійній основі до Державної казначейської служби узагальнену інформацію про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках. Порядок та строки надсилання такої інформації визначаються Державною податковою службою. На підставі висновку та узагальненої інформації про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, визначені у висновках, орган державної казначейської служби перераховує платникові податку зазначену у висновку суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку, відкритий в обслуговуючому банку, протягом п`яти операційних днів після отримання висновку в разі, коли платник податку не має права на автоматичне відшкодування податку на додану вартість.
Так, на час набрання законної сили судовим рішенням у справі № 803/2497/15 подання податковим органом висновку до органу державної казначейської служби щодо суми, яка підлягає відшкодуванню з бюджету, було передбачено статтею 200 Податкового кодексу України та Порядком взаємодії органів державної податкової служби та органів державної казначейської служби в процесі відшкодування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2011 № 39.
Разом з тим, після закінчення процедури судового оскарження та на даний час позивач не отримав узгодженої суми бюджетного відшкодування, що призвело до порушення права Товариства з обмеженою відповідальністю "Ковальсько-пресове підприємство" на отримання бюджетного відшкодування за листопад 2014 року.
Однак, Законами України від 24.12.2015 № 909-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" та від 21.12.2016 № 1797-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" внесено зміни до статті 200 Податкового кодексу України, зокрема, й щодо порядку бюджетного відшкодування податку на додану вартість.