1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



31 травня 2019 року

Київ

справа №813/1041/18

адміністративне провадження №К/9901/4795/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Львівській області

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року (суддя Брильовський Р.М.)

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2018 року (судді: Шевчук С.М. (головуючий), Кухтей Р.В., Нос С.П.)

у справі 813/1041/18

за позовом Приватного підприємства "Автоінтерлогістік"

до Головного управління ДФС у Львівській області

про визнання протиправним та скасування наказу,

В С Т А Н О В И В:

У березні 2018 року Приватне підприємство "Автоінтерлогістік" (далі - ПП "Автоінтерлогістік") звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (далі - ГУ ДФС у Львівській області, контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування наказу від 20 лютого 2018 року "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП "Автоінтерлогістік".

В обґрунтування позову зазначено, що оскаржуваний наказ є протиправним та таким, що не відповідає вимогам податкового законодавства, оскільки відповідач не мав законних підстав для призначення документальної позапланової виїзної перевірки. Так, запити ГУ ДФС у Львівській області, направлені на адресу ПП "Автоінтерлогістік", не відповідали вимогам Податкового кодексу України, що звільняло позивача від обов`язку надавати відповідь на такі запити.

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 12 липня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05 грудня 2018 року, адміністративний позов ПП "Автоінтерлогістік" задовольнив: визнав протиправним та скасував наказ ГУ ДФС у Львівській області від 20 лютого 2018 року № 1053 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП "Автоінтерлогістік".

Судові рішення мотивовані тим, що відповідачем не доведено суду обставин, які слугували підставою для прийняття наказу від 20 лютого 2018 року № 1053.

Не погодившись із такими судовими рішеннями, ГУ ДФС у Львівській області звернулося до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову ПП "Автоінтерлогістік".

При цьому в обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначив, що судами не взято до уваги той факт, що позивач не виконав письмові запити ГУ ДФС у Львівській області в повному обсязі, а саме не надав документи бухгалтерського обліку, товарно-транспортні документи, довіреності на отримання товарно-матеріальних цінностей, а відтак оскільки документи, які витребовувались запитами, платником не було надано в повному обсязі, контролюючий орган мав підстави, передбачені підпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, для призначення документальної позапланової виїзної перевірки ПП "Автоінтерлогістік".

Позивач не скористався своїм правом подати відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Суди попередніх інстанцій встановили, що ГУ ДФС у Львівській області направило на адресу позивача запити про надання інформації (пояснень) та її документального підтвердження від 06 грудня 2017 року № 23424/10/13-01-14-14, від 18 грудня 2017 року № 24614/10/13-01-14-14, від 04 січня 2018 року № 404/10/13-01-14-14, від 05 січня 2018 року № 529/10/13-01-14-14.

На вказані запити ПП "Автоінтерлогістік" у листах від 30 січня 2018 року, від 01 лютого 2018 року, 09 січня 2018 року, 18 січня 2018 року надало письмові пояснення щодо запитуваної інформації та копії договорів купівлі-продажу і видаткових накладних по операціям позивача з ТОВ "ТЕКС ХАУС", ТОВ "Лембуд", ТОВ "ТЕЙРЕКС".

Також контролюючий орган направив на адресу ПП "Автоінтерлогістік" запити від 28 вересня 2017 року № 15592/10/13-01-14-14 та від 23 жовтня 2017 року №18176/10/13-01-14-14, однак, як встановили суди попередніх інстанцій (та не заперечується відповідачем), вказані запити складені з порушенням пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України (оскільки не містять печатки податкового органу), а відтак відповідно до положень названої норми платник податків звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит.

20 лютого 2018 року ГУ ДФС у Львівській області прийнято наказ № 1053 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП "Автоінтерлогістік", зі змісту якого вбачається, що підставою для його видання є підпункти 78.1.1, 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України та доповідна записка про неотримання запитуваних у позивача документів у повному обсязі.

Правомірність прийняття ГУ ДФС у Львівській області вказаного наказу є предметом розгляду цієї справи.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України визначено право контролюючих органів проводити документальні перевірки в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених Кодексом.

Згідно з абзацом четвертим підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених Кодексом.

Перелік обставин, за наявності яких контролюючий орган може призначити документальну позапланову перевірку, передбачено пунктом 78.1 статті 78 Податкового кодексу України.

Так, відповідно до підпункту 78.1.1 названої норми документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Положення підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України визначають такою підставою недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надають пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що підпункти 78.1.1 та 78.1.4 передбачають абсолютно різні підстави для проведення позапланових перевірок, проте спільним для обох підстав є обставина ненадання або надання не у повному обсязі пояснень та документальних підтверджень протягом п`ятнадцяти календарних днів на письмовий запит податкового органу.

Водночас у разі надсилання запиту, де зазначено порушення платником податків законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, та в разі недотримання платником податків вимог щодо надання пояснень та документальних підтверджень, відповідна перевірка може бути призначена на підставі підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України.

У випадку надсилання запиту, в якому містяться відомості про виявлення недостовірностей даних щодо відповідної декларації та не вжиття особою дій щодо надання у встановленому порядку відповіді на вказаний запит, перевірка може бути призначена на підставі підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України.

Отримання податкової інформації та направлення запитів контролюючими органами регламентовано статтею 73 Податкового кодексу України та постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1245 "Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом" (далі - Порядок). Зокрема, чітко визначено перелік підстав для направлення суб`єкту господарювання запиту про подання інформації, а також вимоги до його оформлення.


................
Перейти до повного тексту