ПОСТАНОВА
Іменем України
28 травня 2019 року
Київ
справа №819/1850/17
провадження №К/9901/52018/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Бучик А.Ю., Мороз Л.Л. провівши попередній розгляд справи за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до виконуючого обов`язки головного лікаря Комунального закладу Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання" Трача Івана Михайловича про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), за касаційною скаргою Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Святецького В.В., Гудима Л.Я. Довгополова О.М. від 17 квітня 2018 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2017 року Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області звернулось до суду з позовом до виконуючого обов`язки головного лікаря Комунального закладу Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання" Трача Івана Михайловича, у якому просило застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Великобірківського стаціонарного відділення "КЗ ТРР "ТРТМО" шляхом знеструмлення за адресою: Тернопільський район, село Великі Бірки, вулиця Грушевського, 51.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 5 січня 2018 року позов задоволено частково. Застосовано захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Великобірківського стаціонарного відділення комунального закладу Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання" у будівлі за адресою: Тернопільський район, село Великі Бірки, вулиця Грушевського, 51, шляхом її знеструмлення. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Рішення суду мотивовано тим, що експлуатація відповідачем приміщень із порушенням правил пожежної і техногенної безпеки створює пряму загрозу життю і здоров`ю людей. Станом на час розгляду справи судом виявлені порушення, які були підставою для застосування заходів реагування, у повному обсязі не усунуто, а тому є підстави для застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи Великобірківського стаціонарного відділення комунального закладу Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання".
4. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 квітня 2018 року рішення суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
5. Рішення суду мотивовано тим, що Комунальним закладом Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання" частково було усунуто виявлені порушення у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Тому враховуючи принцип пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи, суд прийшов до висновку про відсутність необхідності застосовувати заходи реагування шляхом повного зупинення експлуатації Великобірківського стаціонарного відділення Комунального закладу Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання".
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись із судовим рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі наказу № 429 та посвідчення на проведення перевірки від 29 вересня 2017 року № 66 Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області у період з 16 по 20 жовтня 2017 року проведено позапланову перевірку щодо дотримання Комунальним закладом Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання" вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. За результатом її проведення складено акт № 54, у якому зафіксовано наступні виявлені порушення: стаціонарне відділення не забезпечено нормативною кількістю первинних засобів пожежогасіння (вогнегасниками); наявні первинні засоби пожежогасіння (вогнегасниками) у стаціонарному відділенні не пройшли технічне обслуговування; не проведено замір опору ізоляції електричної мережі стаціонарного відділення та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж від короткого замикання, а також перевірку блискавкоприймачів системи блискавкозахисту; у приміщеннях стаціонарного відділення експлуатується тимчасова електромережа; приміщення стаціонарного відділення не обладнано системою автоматичної пожежної сигналізації; дерев`яні конструкції в елементах покриття не піддані вогнезахисній обробці (не проведено обробку вогнетривким розчином); наявне пожежне водоймище стаціонарного відділення знаходиться у неробочому стані та не відповідає вимогам нормативних актів з питань пожежної безпеки; наявні пожежне водоймище стаціонарного відділення знаходиться у неробочому стані та не відповідає вимогам нормативних актів з питань пожежної безпеки; наявні пожежні кран-комплекти не укомплектовані пожежними рукавами однакового діаметру та пожежними стволами; не проведено перевірку на працездатність внутрішнього протипожежного водопроводу; з`єднувальні коробки жил електропроводів у приміщеннях стаціонарно відділення не закриті кришками з негорючого матеріалу.
20 жовтня 2017 року Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області складено припис про усунення порушень вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 52, яким від Комунального закладу Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання" вимагалось у строк до 21 грудня 2017 року виконати виявлені порушення.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області мотивована тим, що використало всі заходи впливу, надані законодавством, а заходи реагування необхідно застосувати з метою впливу на адміністрацію об`єкта для усунення порушень з пожежної безпеки. Загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення відповідачем вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі.
9. У відзиві на касаційну скаргу Комунальний заклад Тернопільської районної ради "Тернопільське районне територіальне медичне об`єднання", посилаючись на законність рішення суду апеляційної інстанції, просить залишити його без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
11. Згідно з частиною пятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
12. Частиною сьомою статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
13. Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
14. Відповідно до частин першої, другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення.