1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 травня 2019 року

Київ

справа №820/4764/16

провадження №К/9901/14268/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., провівши попередній розгляд справи за позовом Державної екологічно інспекції у Харківській області до Фермерського господарства "Вільховатка" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, за касаційною скаргою Державної екологічної інспекції у Харківській області на постанову Харківського окружного адміністративного суду у складі судді Самойлової В.В. від 19 вересня 2016 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Присяжнюк О.В., Курило Л.В., Русанової В.Б. від 15 листопада 2016 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У серпні 2016 року Державна екологічна інспекція у Харківській області звернулась до адміністративного суду з позовом до Фермерського господарства "Вільховатка", у якому просила застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи: джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря твердопаливного котлу опалення, встановленого в приміщенні контори з їдальнею; зерноочисного агрегату БЦС-25, циркулярної пили (2 шт.); стрічкової пили; сепаратору САД, зварювального агрегату, різаку, точила (3 шт.), токарного станку, свердлильного станку, складського приміщення для зберігання зернових; зернонавантажувача до отримання Фермерського господарства "Вільховатка" дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на зазначені джерела викидів, однієї артезіанської свердловин Фермерського господарства "Вільховатка" до отримання дозволу на спеціальне водокористування та дозволу на користування надрами (підземні води), шляхом опломбування (опечатування) вказаного Державною екологічною інспекцією у Харківській області.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2016 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. Рішення судів мотивовано тим, що Державна екологічна інспекція у Харківській області не надала достатніх доказів на підтвердження того, що діяльність Фермерського господарства створює загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим відсутні підстави для вжиття заходів реагування в сфері держаного нагляду.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Державна екологічна інспекція у Харківській області звернулась із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Харківській області на підставі статті 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та наказу від 22.06.2016 № 361/01-04 в термін з 03.08.2016 по 23.08.2016 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в діяльності Фермерського господарства "Вільховатка". За наслідками її проведення було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами № 361/01-04/02-09.

На цій підставі Державною екологічною інспекцією у Харківській області складено припис від 23 серпня 2016 року за № 02-25/135, яким зобов`язано Фермерське господасртво "Вільховатка", зокрема: отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на наступні джерела утворення викидів: твердопаливний котел опалення, встановлений в приміщенні контори з їдальнею, зерноочисний агрегат БЦС-25, циркулярна пила (2 шт.), стрічкова пила, сепаратор САД, зварювальний агрегат, різак, точило (3 шт.), токарний станок, свердлильний станок, складські приміщення для зберігання зернових, зернонавантажувач; отримати дозвіл на спеціальне водокористування на артезіанську свердловину; отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (підземні води).

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

6. Касаційна скарга Державної екологічної інспекції у Харківській області мотивована тим, виявлені під час перевірки відповідача порушення у сфері природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами створюють реальну загрозу здоров`ю людей, що є підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення роботи належних відповідачу об`єктів.

7. У запереченні на касаційну скаргу Фермерське господарство "Вільховатка", посилаючись на законність судових рішень, просить залишити їх без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. За змістом частини першої статті 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

10. Згідно з частиною п`ятою-шостою статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

11. За змістом частини першої-другої статті 49 Водного Кодексу України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування.

Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

12. Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

13. Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.


................
Перейти до повного тексту