1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



29 травня 2019 року

м. Київ



Справа № 910/17073/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н.Г. (головуючого), Білоуса В.В., Жукова С.В.



за участю секретаря судового засідання - помічника судді Зуєвої А.О.



за участю представників: Міністерства фінансів України - Іваницької Т.Б., Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк" - адвоката Білобловського С.В., Фонду гарантування вкладів фізичних осіб - адвоката Сидоренко Ю.А.

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства фінансів України

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2019

та рішення Господарського суду міста Києва від 08.10.2018

у справі № 910/17073/17

за позовом Міністерства фінансів України

до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Фонд гарантування вкладів фізичних осіб,

про поновлення строку для включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів,-




ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2017 року Міністерство фінансів України (далі - позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк" про поновлення строку для включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів.



Рішенням Господарського суду міста Києва від 08.10.2018 у справі №910/17073/17 (суддя Мудрий С.М.) у задоволенні позову Міністерства фінансів України відмовлено повністю.

Мотивуючи судове рішення, господарський суд першої інстанції виходив із того, що передбачений імперативними нормами Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" 30-денний строк на прийняття вимог кредиторів банку є присічним, а тому поновленню чи продовженню не підлягає, а вимоги, заявлені після спливу такого строку, вважаються погашеними в будь-якому випадку, незалежно від існування поважності причин такого пропуску.

Водночас, за висновком суду, заявлений Міністерством фінансів України позов про поновлення строку для включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів не є ефективним способом захисту в розумінні ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.



Постановою Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2019 (колегія суддів: Сотніков С.В. - головуючий, Пантелієнко В.О., Грек Б.М.) рішення Господарського суду міста Києва від 08.10.2018 у справі № 910/17073/17 залишено без змін.



Не погоджуючись з ухваленими у справі судовими рішеннями, позивач звернувся до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить:

- скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 08.10.2018 у справі № 910/17073/17

- прийняти нове рішення, яким позовні вимоги Міністерства фінансів України задовольнити в повному обсязі.



Підставами для скасування оскаржуваних судових рішень заявник касаційної скарги зазначає порушення та неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.




Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги та наявність підстав для задоволення позову, позивач посилається на те, що судами не в повному обсязі досліджено питання щодо поновлення строку для включення Міністерства фінансів України до реєстру акцептованих вимог кредиторів ПАТ "Кредитпромбанк".



При цьому, Міністерство фінансів України наголошує на тому, що не мало можливості вчасно подати заяву про включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів банку, оскільки не отримало від ПАТ "Кредитпромбанк" повідомлення про початок процедури ліквідації, а лише отримало повідомлення про введення тимчасової адміністрації.



Як стверджує заявник касаційної скарги, невиконання умов кредитного договору зі сторони банку може призвести до негативних наслідків для Державного бюджету України через злочинну недбалість осіб, які вчасно не надали інформацію про початок ліквідації банку.



При цьому позивач зазначає, що за результатами здійсненого аудиторського дослідження до працівників Міністерства, винних у неподанні заяви про включення Міністерства фінансів України до реєстру вимог акцептованих кредиторів, порушено дисциплінарне провадження, по якому проводиться службове розслідування.



Протоколом автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями Касаційного господарського суду від 20.02.2019 для розгляду справи № 910/17073/17 за касаційною скаргою Міністерства фінансів України визначено колегію суддів у складі: Ткаченко Н.Г. - головуючого (доповідача), Білоуса В.В., Жукова С.В.



Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 04.03.2019 у справі № 910/2411/18 касаційну скаргу Міністерства фінансів України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 08.10.2018 у справі № 910/17073/17 залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.



Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 28.03.2019 у справі № 910/2411/18 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Міністерства фінансів України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 08.10.2018 у справі №910/17073/17; розгляд справи за касаційною скаргою Міністерства фінансів України призначено на 29.05.2019 на 10 год. 30 хв.



Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк" Тімонін О.О. та Фонд гарантування вкладів фізичних осіб звернулись до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з відзивами на касаційну скаргу позивача, в яких просили постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 08.10.2018 у справі №910/17073/17 залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення, посилаючись на те, що ухвалені судові рішення є законними та обґрунтованими.



При цьому, посилаючись на необґрунтованість доводів касаційної скарги, Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк" Тімонін О.О. та Фонд гарантування вкладів фізичних осіб наголосили на тому, що Уповноваженою особою Фонду було дотримано встановлений чинним законодавством порядок повідомлення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, а визначений Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" строк пред`явлення кредиторських вимог до банку, який ліквідується, є присічним, поновленню та продовженню не підлягає.



Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., пояснення представників Міністерства фінансів України, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк" та Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги та доводи відзивів на касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.



Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 22.06.2007 між Міністерством фінансів України та ВАТ КБ "Кредитпромбанк" (далі - Банк) укладено кредитний договір №28000-04/98 (далі - Кредитний договір), відповідно до умов якого Міністерство надало Банку субкредит за рахунок коштів позики в розмірі, на строк та на умовах, що визначені цим договором, а Банк у розмірах, у строк та на умовах, визначених кредитним договором, зобов`язався повернути субкредит, сплатити відсотки за користування ним та здійснити інші платежі, пов`язані з наданням субкредиту (п. 2.1 Кредитного договору).



Згідно з п.3.1 Кредитного договору за рахунок позики Міністерство фінансів України надало Банку субкредит у розмірі 43 000 000,00 доларів США. Вказана сума включає: 40 000 000,00 доларів США для фінансування субпроектів. Грошові кошти, що використовуватимуться Банком для надання мікрокредитів, не можуть перевищувати 20% від вказаної суми; 3 000 000,00 доларів США для інституційного розвитку Банку.



Судами з`ясовано, що Банк здійснював вибірку коштів субкредиту на квартальній основі, за умов, що не менше 25% буде вибрано до 30.06.2008, не менше 50% - до 31.12.2008, та не менше 100% - до 30.06.2009.



В пункті 4.2 кредитного договору зазначено, що субкредит надається Банку на 12 років, включаючи 2 роки пільгового періоду. Кінцевий термін повного погашення кредиту та належних відсотків - 05.05.2019.



Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, 30.09.2014 та 06.04.2015 Міністерством фінансів України було виставлено ВАТ КБ "Кредитпромбанк" черговий рахунок за кредитним договором, який Банком оплачений не був, в результаті чого у ВАТ КБ "Кредитпромбанк" утворилась заборгованість перед Міністерством фінансів України за Кредитним договором в розмірі 4 389 141,50 доларів США за період 05.11.2015 по 05.05.2019.



Як встановлено судами, постановою Правління Національного банку України від 02.03.2015 № 151 ПАТ "Кредитпромбанк" було віднесено до категорії неплатоспроможних, на підставі чого з 03.03.2015 рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб розпочато процедуру виведення ПАТ "Кредитпромбанк" із ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації строком на три місяці. Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації у Банку призначено Тімоніна О.О.



Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 03.06.2015 №112 на підставі постанови Правління Національного банку України від 02.06.2015 №353 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк" розпочато ліквідацію Банку та призначено Тімоніна О.О. уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію банку строком на 1 рік з 03.06.2015 по 02.06.2016 включно.



Рішеннями Виконавчою дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 28.04.2016 №637 та від 04.05.2018 № 1273 продовжено строк здійснення процедури ліквідації ПАТ "Кредитпромбанк" до 02.06.2018 та до 02.06.2019 відповідно з продовженням повноважень Уповноваженої особи Фонду.



Частиною 2 ст. 6 Закону України "Про банки і банківську діяльність" визначено, що особливості правового статусу, порядку створення, діяльності, реорганізації та ліквідації банків визначаються цим Законом та Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".



Відповідно до ст. 45 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" протягом 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку кредитори мають право заявити Фонду про свої вимоги до банку. Вимоги фізичних осіб-вкладників у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами не заявляються. У разі призначення уповноваженої особи Фонду, якій делеговано Фондом повноваження щодо складення реєстру акцептованих вимог кредиторів, кредитори заявляють про свої вимоги до банку такій уповноваженій особі Фонду.



Предметом даного позову є вимоги Міністерства фінансів України до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Кредитпромбанк" про поновлення строку для включення до реєстру акцептованих вимог кредиторів.



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що строк заявлення кредиторських вимог за кредитним договором №28000-04/98 від 22.06.2007 за період з 05.11.2015 по 05.05.2019 в сумі 4 389 141,50 доларів США. Міністерством фінансів України пропущений через неотримання від ПАТ "Кредитпромбанк" повідомлення про початок процедури ліквідації в порушення положень укладеного Кредитного договору.



Відповідно до ч.ч. 4, 5 ст. 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність" Національний банк України не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, повідомляє про це банк та надсилає рішення до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб. Фонд гарантування вкладів фізичних осіб у день отримання рішення Національного банку України про ліквідацію банку набуває прав ліквідатора банку та розпочинає процедуру його ліквідації відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".



Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, відносини між Фондом, банками, Національним банком України, повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків визначені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".



Пунктом 16 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" визначено, що тимчасова адміністрація - процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом.



Під час тимчасової адміністрації не здійснюється задоволення вимог вкладників та інших кредиторів банку, зокрема щодо майнових зобов`язань, які здійснюються виключно у межах процедури ліквідації банку (п. 1 ч. 5 ст. 36 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб").



Згідно з п. 54 ст. 2 Закону "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" кредитор - це юридична або фізична особа, яка має документально підтверджені вимоги до банку щодо його майнових зобов`язань.



Відповідно до п. 6 ст. 2 названого Закону, ліквідація банку - це процедура припинення банку як юридичної особи відповідно до законодавства.



Відповідно до п. 3 ч. 2 та ч. 3 ст. 46 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" з дня призначення Уповноваженої особи, строк виконання всіх грошових зобов`язань банку вважається таким, що настав, а вимоги за зобов`язаннями банку, що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури.



Статтею 44 цього Закону визначено, що Національний банк України приймає рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку за пропозицією Фонду та з інших підстав, передбачених Законом України "Про банки і банківську діяльність". Фонд вносить Національному банку України пропозицію про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку:1) відповідно до плану врегулювання; 2) у разі закінчення строку тимчасової адміністрації банку та/або невиконання плану врегулювання; 3) в інших випадках, передбачених цим Законом. Національний банк України зобов`язаний прийняти рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку протягом п`яти днів з дня отримання пропозиції Фонду про ліквідацію банку. Національний банк України інформує Фонд про прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку не пізніше дня, наступного за днем прийняття такого рішення. Фонд розпочинає процедуру ліквідації банку не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, крім випадку, коли ліквідація здійснюється за ініціативою власників банку. Ліквідація банку має бути завершена не пізніше двох років з дня початку процедури ліквідації банку. Фонд має право прийняти рішення про продовження ліквідації банку на строк до двох років з можливістю повторного продовження на строк до одного року.



Частинами 1, 2, 4 ст. 45 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" передбачено, що Фонд не пізніше робочого дня, наступного за днем отримання рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку, розміщує інформацію про це на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет.


................
Перейти до повного тексту