Постанова
Іменем України
20 травня 2019 року
м. Київ
справа № 130/1652/17-ц
провадження № 61-43051св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Курило В. П. (суддя-доповідач), Коротуна В. М.,
Червинської М. Є.,
учасники справи:
позивач - ОСОБА_1,
відповідачі - Браїлівська селищна рада Жмеринського району, Цеда Володимир Миколайович,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_2 , подану представником ОСОБА_3 на постанову апеляційного суду Вінницької області від 17 липня 2018 року у складі колегії суддів: Міхасішина І. В., Стадника І. М., Медвецького С. К.,
ІСТОРІЯ СПРАВИ:
Короткий зміст позовних вимог:
У липні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Браїлівської селищної ради, ОСОБА_2, з урахуванням заяви про зміну підстав позову, просила визнати незаконним та скасувати пункти 2 та 3 рішення 22 сесії 7 скликання Браїлівської селищної ради від 15 червня 2017 року, визнати незаконним та скасувати рішення про державну реєстрацію права власності від 27 червня 2017 року індексний № 3587625 земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1, площею 0,1200 га для індивідуального садівництва кадастровий НОМЕР_1 за ОСОБА_2
Позов мотивовано тим, що рішенням Браїлівської селищної ради від 23 березня 2016 року їй надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва, розташованої по АДРЕСА_2 площею 0, 1200 га на території Браїлівської селищної ради.
На виконання рішення органу місцевого самоврядування, ФОП ОСОБА_4 було виготовлено проект землеустрою, на підставі якого земельну ділянку внесено до бази даних Державного земельного кадастру за кадастровим НОМЕР_1 . Позивач тричі зверталася до селищної ради із заявами про затвердження проекту відведення земельної ділянки, однак отримувала відмови з різних підстав. Останнім рішенням 22 сесії 7 скликання Браїлівської селищної ради від 15 червня 2017 року відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1 (у зв`язку зі зміною адреси) через невідповідність матеріалів проекту землеустрою вимогам чинного законодавства, а саме ст. 34 Закону України "Про державний земельний кадастр" та ст. 50 Закону України "Про землеустрій" (на кадастровому плані відсутній кадастровий номер земельної ділянки та кадастрові номери суміжних ділянок). Згідно з п. 3 вказаного рішення затверджено ОСОБА_2 проект землеустрою щодо відведення цієї ж саме земельної ділянки. Вважає це рішення Браїлівської селищної ради незаконним, оскільки спірна земельна ділянка була у її фактичному користуванні, що підтверджується технічним паспортом на житловий будинок по АДРЕСА_2 і надання цієї земельної ділянки іншим користувачам є недобросовісним.
Крім того, дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки ОСОБА_2, проект землеустрою на замовлення відповідача та висновки по проекту землеустрою надавалися на земельну ділянку по АДРЕСА_2, тоді як витяг з державного земельного кадастру від 06 червня 2017 року та рішення щодо затвердження проекту відведення прийняте на земельну ділянку за адресою АДРЕСА_1 . При цьому реєстрація спірної земельної ділянки здійснена на підставі проекту землеустрою, розробленого на замовлення ОСОБА_1, тоді як проектна документація, виготовлена на замовлення відповідача не була підставою внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
Рішенням Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області від 11 травня 2018 року в задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що проект землеустрою, поданий ОСОБА_1 на затвердження Браїлівській селищній раді, не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та статті 50 Закону України "Про землеустрій", на кадастровому плані відсутній кадастровий номер земельної ділянки та кадастрові номери суміжних земельних ділянок, оскільки проект землеустрою ОСОБА_2 ці відомості містить, а тому Браїлівська селищна рада діяла відповідно до вимог статті 19 Конституції України, а позовні вимоги є необґрунтованими.
Постановою апеляційного суду Вінницької області від 17 липня 2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено.
Рішення Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області від 11 травня 2018 року скасовано та ухвалено нове рішення.
Позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано незаконним та скасовано пункти 2 та 3 рішення 22 сесії 7 скликання Браїлівської селищної ради Жмеринського району Вінницької області від 15 червня 2017 року.
Визнано незаконним та скасовано рішення про державну реєстрацію права власності від 27 червня 2017 року індексний номер 35876525 земельної ділянки, розташованої по АДРЕСА_1, площею 0,1200 га для індивідуального садівництва, кадастровий НОМЕР_1 за ОСОБА_2
Стягнуто з Браїлівської селищної ради Жмеринського району Вінницької області на користь ОСОБА_1 судовий бір в розмірі 3394,40 грн.
Рішення суду апеляційної інстанції мотивовано тим, що Браїлівською селищною радою порушено право позивача на законне, обґрунтоване вирішення питання щодо затвердження її проекту землеустрою, визначення особи, яка отримає право власності на спірну земельну ділянку відбулося з порушенням встановленого законом порядку. Тому не може бути визнане законним рішення про затвердження проекту землеустрою на цю ж земельну ділянку відповідачу та надання земельної ділянки у власність, будь-яке обґрунтоване рішення органу місцевого самоврядування про переваги проекту землеустрою, наданого ОСОБА_2 відсутнє.
Короткий зміст вимог та доводів наведених у касаційній скарзі:
У серпні 2018 року представник ОСОБА_2 - ОСОБА_3 через засоби поштового зв`язку подав до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій просить постанову апеляційного суду Вінницької області від 17 липня 2018 року скасувати, а рішення Жмеринського міськрайонного суду Вінницької області від 11 травня 2018 року залишити в силі, мотивуючи свої вимоги неправильним застосуванням судами норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судом неповно досліджено обставини справи. Не встановлено, що наданий ОСОБА_2 проект землеустрою був розроблений з порушенням чинного законодавства України та лише тому, що Браїлівська селищна рада протиправно відмовила у затвердженні проекту землеустрою ОСОБА_1 фактично з цих причин позбавив ОСОБА_2 права власності та набуття на законних правових підставах земельну ділянку.
Доводи інших учасників справи:
У жовтні 2018 року представник ОСОБА_1 - ОСОБА_5 подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову апеляційного суду Вінницької області від 17 липня 2018 року залишити без змін.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ У СКЛАДІ КОЛЕГІЇ СУДДІВ ДРУГОЇ СУДОВОЇ ПАЛАТИ КАСАЦІЙНОГО ЦИВІЛЬНОГО СУДУ:
Перевіривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення з огляду на наступне.
Положеннями частини другої статті 389 ЦПК України передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Вимогами частин першої та другої статті 400 ЦПК України визначено, що під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Оскаржуване судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, а аргументи касаційної скарги висновків суду апеляційної інстанції не спростовують.
Короткий зміст встановлених судами першої та апеляційної інстанцій обставин справи:
ОСОБА_1 на підставі нотаріально посвідченого договору купівлі-продажу від 30 листопада 2015 року є власником житлового будинку з господарськими будівлями, розташованого в АДРЕСА_2, що знаходиться на земельній ділянці площею 0,2032 га, цільове призначення (використання) земельної ділянки площею 0,1500 га - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) - кадастровий номер НОМЕР_1, земельної ділянки площею 0,0532 га - для ведення особистого селянського господарства - кадастровий номер НОМЕР_1, яка відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за №НВ-0503536902015, за №НВ-0503537002015, не приватизована, право власності та право оренди на неї не оформлялось.
Право власності на вищевказаний житловий будинок зареєстровано за ОСОБА_1 30 листопада 2015 року.
Рішенням Браїлівської селищної ради від 10 лютого 2015 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ОСОБА_6 (попередній власник будинку позивача), на земельну ділянку, розташовану в АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 0,1500 га - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, земельну ділянку, розташовану в АДРЕСА_2 кадастровий номер НОМЕР_1, площею 0,0532 га - для ведення особистого селянського господарства; у зв`язку із набуттям ОСОБА_1 права власності на житловий будинок, будівлі та споруди, які належали ОСОБА_6, шляхом купівлі, передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку, розташовану в АДРЕСА_2, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 0,1500 га - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, земельну ділянку, розташовану в АДРЕСА_2 кадастровий номер НОМЕР_1, площею 0,0532 га - для ведення особистого селянського господарства.
Рішенням 6 позачергової сесії 7 скликання Браїлівської селищної ради від 21 березня 2016 року ОСОБА_1 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка розміщена в межах населеного пункту АДРЕСА_2 на території Браїлівської селищної ради, орієнтовною площею 0,12 га для ведення садівництва із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, які не надані у власність (користування).
На підставі цього рішення Браїлівської селищної ради ФОП ОСОБА_4 на замовлення ОСОБА_1 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва на території Браїлівської селищної ради по АДРЕСА_2 .
05 серпня 2016 року державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Жмеринському районі Вінницької області зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку по АДРЕСА_1, площею 0,1200 га, з цільовим призначенням для індивідуального садівництва на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 25 квітня 2016 року, виконаного ФОП ОСОБА_4, та присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1, що підтверджується витягом №НВ-0504869542016 від 06 вересня 2016 року.
Відповідач ОСОБА_2 29 серпня 2016 року звернувся до селищної ради з заявою про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва площею 0,12 га по АДРЕСА_2 .
23 вересня 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Браїлівської селищної ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в АДРЕСА_1 площею 0,1200 га, кадастровий номер НОМЕР_1, а також надання вказаної земельної ділянки їй у приватну власність для індивідуального садівництва.
Рішенням 15 позачергової сесії 7 скликання Браїлівської селищної ради від 02 листопада 2016 року відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні її заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва, яка знаходиться в АДРЕСА_1 та надання цієї ділянки у власність у зв`язку із неподанням проекту землеустрою або належним чином завіреної копії.