1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



22 травня 2019 року

м. Київ



Справа № 922/1332/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,



за участю секретаря судового засідання - Корнієнко О.В.,



за участю представників:



Міністерства оборони України - Ніколової В.М.,



Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄФГ Трейдинг" - Нестеренка С.О.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Міністерства оборони України



на постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.02.2019 (у складі колегії суддів: Терещенко О.І. (головуючий), Сіверін В.І., Россолов В.В.)



у справі за позовом Міністерства оборони України

до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄФГ Трейдинг"



про стягнення грошових коштів у розмірі 1 226 580,20 грн,




ВСТАНОВИВ:



Міністерство оборони України звернулось до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄФГ Трейдинг" (далі - ТОВ "ЄФГ Трейдинг") про стягнення 1 226 580,20 грн пені за договором №286/1/17/12 від 15.05.2017.



Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем було порушено умови укладеного між сторонами договору про постачання для державних потреб нафти та дистилянтів (авіаційний гас), для техніки спеціального призначення (за кошти Державного бюджету України) №286/1/17/12 від 15.05.2017 щодо поставки товару у визначений строк, за що умовами цього договору передбачено відповідальність відповідача у вигляді сплати пені.



Рішенням Господарського суду Харківської області від 17.09.2018 позов задоволено. Стягнуто з ТОВ "ЄФГ Трейдинг" на користь Міністерства оборони України 1 226 580,20 грн пені за порушення умов договору № 286/1/17/12 від 15.05.2018.



Місцевий суд мотивував свої висновки тим, що оскільки відповідачем було допущено прострочення виконання своїх зобов`язань за договором №286/1/17/12 від 15.05.2017, то вимоги позивача про стягнення пені за таке прострочення є законними та обґрунтованими. При цьому, підстави для звільнення відповідача від відповідальності відсутні.



Постановою Східного апеляційного господарського суду від 20.02.2019 рішення Господарського суду Харківської області від 17.09.2018 скасовано. Прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог повністю.



Суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскільки вина відповідача у простроченні поставки за договором № 286/1/17/12 від 15.05.2018 відсутня, то відсутні і підстави для стягнення пені за таке прострочення. Крім того, відшкодування позивачу за порушення відповідачем прав та обов`язків з поставки товару було здійснено третьою особою (ПАТ "Український будівельно-інвестиційний банк") за рахунок банківської гарантії.



Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанції, 14.03.2019 Міністерство оборони України звернулось з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просить постанову Східного апеляційного господарського суду від 20.02.2019 скасувати та залишити в силі рішення Господарського суду Харківської області від 17.09.2018.



Вимоги касаційної скарги обґрунтовані тим, що апеляційний суд дійшов помилкового висновку щодо відсутності вини відповідача у простроченні виконання зобов`язань за договором № 286/1/17/12 від 15.05.2017; апеляційний суд безпідставно не врахував, що відповідачем не було здійснено поставку частини товару в обсязі 44,243 тонни на суму 877 471,41 грн за договором № 286/1/17/12 від 15.05.2017; відповідач знав термін поставки товару та міг відмовитись від підписанні договору № 286/1/17/12 від 15.05.2017.



Міністерством оборони України подало клопотання про долучення до матеріалів копії постанови Верховного Суду від 26.03.2019 у справі № 922/1331/18, яке судом задоволено.



Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, подані заперечення, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.



Судами попередніх інстанцій встановлено, що 27.02.2017 Міністерством оборони України в електронній системі закупівель Prozorro на сайті https://prozorro.gov.ua/ було розміщене оголошення про проведення відбору учасників на закупівлю нафти і дистилятів: "Нафта і дистиляти (09130000-9) (бензин, авіаційний гас) Petroleum and distillвtes (09130000-9) (Petrol, Aviation kerosene)" номер UA-2017-02-27-001567-а.



У вказаному оголошенні було зазначено, що датою та часом закінчення періоду подання цінових пропозицій є 15.03.2017 о 19:30. На дату розміщення оголошення, 27.02.2017, в розділі оголошення під назвою "Позиції" замовником було висунуто умови щодо кінцевого строку поставки товару - до 31.05.2017 о 23:59 год.



Дату та час проведення аукціону було призначено на 16.03.2017 електронною системою закупівель автоматично відповідності до вимог п. 16. ст. 3 Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони".



ТОВ "ЄФГ Трейдинг" прийняло рішення взяти участь в зазначених торгах та надало з цією метою власну цінову пропозицію щодо участі у переговорній процедурі, в якій зазначило: про погодження з умовами проекту договору, які розміщені на веб-порталі уповноваженого органу; з тим, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених ч. 4 ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі"; що його цінова пропозиція є чинною протягом 120 календарних днів, починаючи з кінцевого терміну подання цінової пропозиції; про зобов`язання підписати договір із замовником не раніше ніж через 4 робочі дні та не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір.



До зазначеної цінової пропозиції ТОВ "ЄФГ Трейдинг" була додана гарантія ПАТ "Український будівельно-інвестиційний банк" від 15.03.2017.



Водночас 03.03.2017 ТОВ "Військсервіс-Волонтер" було подано скаргу на процедуру закупівлі, розгляд якої рішенням Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель № 1346-р/пз-пз від 20.03.2017 було припинено, після чого електронна система закупівель автоматично визначила дату та час проведення електронного аукціону з розсиланням повідомлення усім особам, які подали тендерні пропозиції на 23.03.2017.



В подальшому ТОВ "Газтрейд" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту державних закупівель та постачання матеріальних ресурсів Міністерства оборони України, (Військова частина А2110, Військова частина А3476, Військова частина А1361), третя особа - ДП "Прозорро", про зобов`язання Департамента державних закупівель та постачання матеріальних ресурсів Міністерства оборони України відмінити процедуру електронної закупівлі за переговорною процедурою: "Нафта і дистиляти (09130000-9) (бензин, авіаційний гас) Petroleum and distillвtes (09130000-9) (Petrol, Aviation kerosene)" номер UA-2017-02-27-001567-а та за переговорною процедурою: "Нафта і дистиляти (09130000-9) (авіаційний гас) Petroleum and distillвtes (09130000-9) (Aviation kerosene)" номер UA-2017-02-27- 001713-а, y зв`язку неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань закупівель.



Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.03.2017 у справі № 804/2015/17 за заявою ТОВ "Газтрейд" було вжито заходи забезпечення адміністративного позову, якими, зокрема, заборонено Міністерству оборони України здійснювати будь-які дії щодо проведення електронного аукціону номер UA-2017-02-27-001567-а в електронній системі закупівель, проводити переговори з учасниками процедури закупівлі, визначати переможця процедури закупівлі, укладати договір з переможцем процедури закупівлі; заборонено Міністерству оборони України здійснювати будь-які дії щодо проведення електронного аукціону номер UA-2017-02-27-001713-а в електронній системі закупівель, проводити переговори з учасниками процедури закупівлі, визначати переможця процедури закупівлі, укладати договір з переможцем процедури закупівлі.



23.03.2017 Міністерством оборони України в особі Департаменту державних закупівель та постачання матеріальних ресурсів Міністерства оборони України було проведено аукціон номер UА -2017-02-27-001567-а в електронній системі закупівель, за результатами якого ТОВ "ЄФГ Трейдинг" визнано переможцем за Лотом 3.



Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду України від 27.03.2017 у справі № 804/2015/17 було визнано незаконною процедуру електронної закупівлі за переговорною процедурою: "Нафта і дистиляти (09130000-9) (бензин, авіаційний гас) Petroleum and distillates(09130000-9) (Petrol, Aviation kerosene)" номер UA-2017-02-27-001567-a та за переговорною процедурою: "Нафта і дистиляти (09130000-9) (авіаційний гас) Petroleum and distillates (09130000-9) (Aviation kerosene)" номер UA-2017-02-27-001713-a у зв`язку неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань закупівель.



Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.04.2017 у справі № 804/2015/17 ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.03.2017 скасовано та відмовлено ТОВ "Газтрейд" в задоволенні клопотання про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову.



Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2017 постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.03.2017 у справі № 804/2015/17 скасовано та прийнято нове рішення про відмову в задоволенні позову.



04.05.2017 на засіданні тендерного комітету Міністерства оборони України щодо прийняття рішення про намір укласти договір за переговорною процедурою закупівлі нафти і дистилятів (09130000-9) вирішено:



- прийняти пропозицію ТОВ "ЄФГ Трейдинг" лотом 3 щодо закупівлі нафти і дистилятів чотири лоти за переговорною процедурою закупівлі;



- визначити переможцем переговорної процедури закупівлі нафти і дистилятів чотири та укласти договори з ТОВ "ЄФГ Трейдинг" на закупівлю (09131000-6) авіаційного гасу (палива для реактивних двигунів ТС-1 або еквівалент) за лотом 3 у кількості 3 000 тонн за ціною 19 833,00 грн. з ПДВ на загальну вартість товару 59 499 000,00 грн. з ПДВ з терміном постачання до 31.05.2017;



- відповідно до вимог ч. 1 ст. 7 Закону України "Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони" оприлюднити на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір з ТОВ "ЄФГ Трейдинг" за лотом 3 щодо закупівлі нафти і дистилятів;



- у строк не раніше ніж через чотири робочі дні та не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю запросити ТОВ "ЄФГ Трейдинг" за лотом 3 щодо закупівлі нафти і дистилятів.



15.05.2017 між Міністерством оборони України (замовник) та ТОВ "ЄФГ Трейдинг" (постачальник) було укладено договір № 286/1/17/12 (далі - договір № 286/1/17/12 від 15.05.2017) на постачання палива для газотурбінних двигунів Джет А-1 у кількості 3 000,00 тонн на загальну вартість 59 499 000,00 грн.



Строк постачання за умовами вказаного договору встановлено до 31.05.2017 (включно).



Відповідно до п. 2.2 договору № 286/1/17/12 від 15.05.2017 одержувачами продукції є військові частини, склади (бази) пального, Центри забезпечення пальним (одержувачі замовника) згідно з рознарядками Міністерства оборони України.



Згідно з п. 5.1 договору № 286/1/17/12 від 15.05.2017 продукція постачається на умовах DDP - склад замовника відповідно до Міжнародних правил по тлумаченню торговельних термінів "Інкотермс" у редакції 2010 року згідно з положеннями договору, встановленими нормами відвантаження у тарі та упаковці, яка забезпечує її збереження під час транспортування, вантажно-розвантажувальних робіт і зберігання в межах термінів, установлених діючими стандартами, тощо. Приймання продукції за якістю та кількістю відповідно до додатку № 12.1. договору оформлюється актом, який повинен бути складений в останній день приймання продукції. Належним чином оформлений і підписаний акт є підтвердженням приймання продукції.



Відповідно до п. 7.3.2 договору № 286/1/17/12 від 15.05.2017 за порушення строків постачання продукції постачальник сплачує замовнику пеню у розмірі 0,1 відсотка від вартості продукції, з якої допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад 30 днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 7 відсотків вказаної вартості.


................
Перейти до повного тексту