ПОСТАНОВА
Іменем України
23 травня 2019 року
Київ
справа №803/1791/16
адміністративні провадження №К/9901/31945/18, №К/9901/31946/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Пасічник С.С.,
суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційними скаргами Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області та Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТАГРОТЕХ" на постанову Волинського окружного адміністративного суду у складі головуючого судді Костюкевича С.Ф. від 11.01.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Клюби В. В., суддів: Іщук Л.П., Онишкевича Т.В. від 22.03.2017 у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТАГРОТЕХ" до Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТАГРОТЕХ" (далі - позивач/Товариство) звернулось до суду з адміністративним позовом до Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області (далі - відповідач/Інспекція), в якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 28.11.2016 №0018701201, №0018721201, №0018731201.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач послався на те, що камеральна перевірка з питань дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої Інспекцією прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення, проведена з порушенням строку, передбаченого пунктом 200.10 статті 200 Податкового кодексу України, а також всупереч пункту 3 розділу ІІ Закону України від 28.12.2014 №71-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи". Крім того, позивач вказав про безпідставність застосування до спірних правовідносин, які мали місце у 2015 році, норм закону щодо фінансових санкцій, встановлених статтею 120-1 Податкового кодексу України, які вступили в дію лише з 01.01.2016.
Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 11.01.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2017, позов задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Волинській області від 28.11.2016 №0018721201 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "Імпортагротех" штрафних (фінансових) санкцій в сумі 16666,67 грн., №0018701201 в частині застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 85000,00 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи позов частково, суди попередніх інстанцій виходили з того, що оскільки прострочення реєстрації позивачем податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних допущено у жовтні-грудні 2015 року, то платник податку не може бути притягнутий до відповідальності за статтею 120-1 Податкового кодексу України. Однак щодо застосування штрафу за затримку реєстрації податкових накладних за лютий, березень, травень, червень, серпень 2016 року суди, встановивши обставини порушення позивачем терміну реєстрації податкових накладних від 1 до 15 календарних днів та від 16 до 30 календарних днів, погодилися із його правомірністю з огляду на набрання з 01.01.2016 чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015, яким були внесені зміни до статті 120-1 Податкового кодексу України та визначено механізм притягнення платників податків до відповідальності за такі порушення.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просив рішення в частині відмови у задоволенні позову скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги у цій частині задовольнити.
Мотивуючи вимоги касаційної скарги, зазначив, що судами попередніх інстанцій безпідставно не прийнято до уваги те, камеральну перевірку Товариства щодо термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних проведено всупереч законодавчій забороні, а саме передбаченої пунктом 3 розділу ІІ Закону України від 28.12.2014 №71-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи". Крім того, зазначає, що аналогічні порушення терміну реєстрації податкових накладних (крім податкової накладної від 12.08.2016 №362) були зафіксовані попереднім актом перевірки від 26.07.2016 №3387/12.1/39775185, однак будь-яких податкових повідомлень-рішень на його підставі контролюючим органом прийнято не було.
У касаційній скарзі відповідач, зазначаючи про порушення судами попередніх інстанцій під час ухвалення судових рішень норм матеріального та процесуального права, просить їх в частині задоволених позовних вимог скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю, посилаючись на те, що у випадку виявлення факту несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, у тому числі за період до 01.01.2016, контролюючий орган вправі застосовувати штрафні санкції на підставі статті 120-1 Податкового кодексу України.
Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 14.04.2017 та від 22.05.2017 відкрито касаційні провадження за вказаними касаційними скаргами.
В подальшому справа передана до Верховного Суду як суду касаційної інстанції в адміністративних справах відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VІІ "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин справи, Верховний Суд дійшов висновку про часткове задоволення касаційної скарги Луцької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області та про відмову у задоволенні касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "ІМПОРТАГРОТЕХ" з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами камеральної перевірки термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "ІМПОРТАГРОТЕХ" відповідачем складено акт від 16.11.2016 №5391/12.1/39775186, яким встановлено порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме: несвоєчасно зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі акта перевірки відповідачем 28.11.2016 прийнято податкові повідомлення-рішення: - №0018731201, яким за затримку реєстрації податкових накладних від 15 і менше календарних днів застосовано штрафні санкції в розмірі 10% на суму 93553,96 грн.; - №0018721201, яким за затримку реєстрації податкових накладних від 16 до 30 календарних днів застосовано до позивача штрафні санкції в розмірі 20% у сумі 16848,79 грн.; - №0018701201, яким за затримку реєстрації податкових накладних від 31 до 60 днів застосовано штрафні санкції в розмірі 30% в сумі 85000,00 грн.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п`ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання.
В свою чергу, штрафні санкції за порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачені статтею 120-1 ПК України.
Відповідно до пункту 120-1.1 статі 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.
У відповідності до пункту 120-1.3 статті 120-1 ПК України (у редакції, що діяла до 01.01.2016) порядок застосування штрафних санкцій, передбачених цією статтею, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015 №909-VII (набрав чинності з 01.01.2016) вищезазначений пункт виключено.
Виходячи зі змісту наведених норм ПК України, порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є податковим правопорушенням, за яке законом передбачена фінансова відповідальність у вигляді штрафних (фінансових) санкцій.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що податкова накладна від 06.10.2015 №36 зареєстрована 27.11.2015 з кількістю днів затримки 52, податкова накладна від 19.11.2015 №62 зареєстрована 25.12.2015 з кількістю днів затримки 36, податкова накладна від 09.02.2016 №67 зареєстрована 14.03.2016 з кількістю днів затримки 34, податкова накладна від 01.03.2016 №60 зареєстрована 18.03.2016 з кількістю днів затримки 17, податкова накладна від 05.05.2016 №139 зареєстрована 23.05.2016 з кількістю днів затримки 18, податкова накладна від 05.05.2016 №141 зареєстрована 23.05.2016 з кількістю днів затримки 18, податкова накладна від 04.05.2016 №136 зареєстрована 23.05.2016 з кількістю днів затримки 19, податкова накладна від 05.05.2016 №140 зареєстрована 23.05.2016 з кількістю днів затримки 18, податкова накладна від 03.06.2016 №196 зареєстрована 21.06.2016 з кількістю днів затримки 18, податкова накладна від 14.06.2016 №211 зареєстрована 01.07.2016 з кількістю днів затримки 17, податкова накладна від 07.06.2016 №198 зареєстрована 01.07.2016 з кількістю днів затримки 24, податкова накладна від 12.08.2016 №362 зареєстрована 29.08.2016 з кількістю днів затримки 17.
При цьому судами помилково враховано доводи позивача стосовно неправильного застосування штрафних санкцій за порушення терміну реєстрації податкових накладних у 2015 році, оскільки відсутність на час виникнення спірних правовідносин у жовтні-листопаді 2015 року порядку застосування штрафних санкцій (штрафу), передбачених статтею 120-1 ПК України за порушення терміну реєстрації податкових накладних, затвердженого Міністерством фінансів України, не може впливати на дію вказаної норми ПК України або її скасовувати та не звільняє платника податку на додану вартість від відповідальності, передбаченої зазначеною нормою Закону, за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та не нівелює повноваження контролюючого органу щодо застосування таких санкцій.