1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



22 травня 2019 року

м. Київ

Справа № 905/1168/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Баранець О.М., Ткач І.В.,



за участю секретаря судового засідання - Сігнаєвської К.І.;

за участю представників:

позивача - не зʼявився,

відповідачів - 1 - Галигіної В.М.,

- 2 - не зʼявився,

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог

щодо предмета спору на стороні відповідача - 2 - не зʼявився,



прокуратури - Гришиної Т.А.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника прокурора Харківської області,



на рішення Господарського суду Донецької області

(суддя - Чернова О.В.)

від 17.10.2018,

та постанову Східного апеляційного господарського суду

(головуючий - Геза Т.Д., судді - Плахов О.В., Шутенко І.А.)

від 23.01.2019,

за позовом керівника Маріупольської місцевої прокуратури № 2 Донецької області в інтересах держави в особі органу уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Маріупольської міської ради,

до 1) Департаменту розвитку житлово - комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради, 2) товариства з обмеженою відповідальністю "Маріуполь - ліфт",

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - 2: товариства з обмеженою відповідальністю "Азовліфт ЛТД",

про визнання недійсним рішення тендерного комітету Департаменту розвитку житлово - комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради про відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Азовліфт ЛТД", оформленого протоколом № 6/4 від 07.03.2018, визнання недійсним рішення тендерного комітету Департаменту розвитку житлово -комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради про визнання переможця торгів ТОВ "Маріуполь-ліфт", оформленого протоколом № 6/5 від 15.03.2018 та визнання недійсним договору підряду



В С Т А Н О В И В:

у червні 2018 року керівник Маріупольської місцевої прокуратури № 2 Донецької області в інтересах держави в особі органу уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Маріупольської міської ради звернувся до Господарського суду Донецької області з позовом про визнання недійсними рішення тендерного комітету Департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради про відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Азовліфт ЛТД", оформленого протоколом № 6/4 від 07.03.2018, рішення тендерного комітету Департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради про визнання переможця торгів ТОВ "Маріуполь-ліфт", оформленого протоколом № 6/5 від 15.03.2018. Просив визнати недійсним договір підряду № 1.10/14 від 03.04.2018, який укладено між відповідачами.



Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення про відхилення пропозиції ТОВ "Азовліфт ЛТД" та про визнання переможцем торгів відповідача ТОВ "Маріуполь - ліфт", а також договір підряду № 1.10/14 від 03.04.2018, який було укладено за результатами проведених тендерних торгів, суперечать вимогам Закону України "Про публічні закупівлі", а тому вони є недійсними в силу ст. ст. 16, 203, 215 ЦК України.



Рішенням Господарського суду Донецької області від 17.10.2018, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 23.01.2019, у задоволенні позову відмовлено.



18.02.2019 заступник прокурора Харківської області подав касаційну скаргу на рішення Господарського суду Донецької області від 17.10.2018 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 23.01.2019, в якій просить вказані судові рішення скасувати і прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.



Підставами для скасування оскаржуваних судових рішень зазначає те, що судові рішення прийняті з порушенням норм матеріального права - ст. 3, ч. 4. ст. 36 Закону України "Про публічні закупівлі", ст. ст. 203, 207, 215, 254 ЦК України та процесуального права - ст. ст. 13, 73, 76, 86, 236 ГПК України. Стверджує про порушення вимог ч. 2 ст. 4 Закону України "Про захист економічної конкуренції", згідно з якою субʼєкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобовʼязані сприяти розвитку конкуренціїʼ та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію. Вважає, що поза увагою судів залишилися доводи прокурора щодо того, що 03.03.2018 та 04.03.2018 припадають на вихідні дні (субота та неділя). Посилається на те, що ненадання учасником документів після проведення аукціону не може бути підставою для відхилення пропозиції учасника (ТОВ "Азовліфт ЛТД") у звʼязку з невідповідністю тендерної пропозиції умовам тендерної документації. Вважає, що на час розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Азовліфт ЛТД" (07.03.2018) в ній були наявні усі документи. На думку заступника прокурора Харківської області, тендерним комітетом замовника безпідставно відхилено більш економічно вигідну тендерну пропозицію, в якій, зокрема, дотримано вимоги, встановлені Законом України "Про публічні закупівлі", та умови тендерної документації. Зазначає, що порушення інтересів держави в цьому випадку полягає в тому, що Департамент розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради Донецької області під час проведення вищезазначеної закупівлі порушив вимоги чинного законодавства, принципи максимальної ефективності та економії, недискримінації учасників, що може призвести до протиправного витрачання коштів місцевого бюджету, унеможливить їх раціональне та ефективне використання. Вказане підриває фінансово-економічні основи держави та не сприяє забезпеченню виконання нею основних функцій та завдань. Посилається на постанову Верховного Суду від 05.12.2018 у справі № 904/6291/17, постанову Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 905/1227/17.



У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Маріуполь - ліфт" вважає рішення Господарського суду Донецької області від 17.10.2018 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 23.01.2019 законними, обгрунтованими, а тому просить їх залишити без змін, а касаційну скаргу заступника прокурора Харківської області без задоволення.



Департамент розвитку житлово - комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради у відзиві на касаційну скаргу вказує на те, що при прийнятті рішень тендерним комітетом Департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради було дотримано принципів закупівель, встановлених ст. 3 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме: відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, обʼєктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій. Посилається і на дотримання ст. ст. 21, 25 Закону України "Про публічні закупівлі". Зазначає, що змонтоване за договором № № 1.10/14 від 03.04.2018 обладнання чотирьох пасажирських ліфтів, яке передане на баланс ОСББ "Щасливий" у м. Маріуполі, є спільним майном співвласників будинку № 56 та майже рік ними використовується. З урахуванням вказаного, ст. ст. 295, 309 ГПК України просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.



Заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, прокурора, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.



Як вбачається із матеріалів справи і встановлено судами, рішенням Маріупольської міської ради № 7/26-2392 від 26.01.2018 "Про внесення змін та доповнень до рішення міської ради від 15.12.2017 № 7/24-2317 "Про програму економічного і соціального розвитку м. Маріуполя на 2018 рік" вирішено доповнити програму економічного і соціального розвитку м. Маріуполя на 2018 року, зокрема, проведенням капітального ремонту щодо заміни пасажирських ліфтів житлового будинку за адресою: бул. Морською, 56, м. Маріуполь.



Відповідно до оголошення про проведення закупівлі, опублікованого на веб - порталі уповноваженого органу з питань закупівлі "Prozzoro" за № UA-2018-02-06-002365-а, замовником є Департамент розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради; предмет закупівлі - капітальний ремонт щодо заміни 4-х пасажирських ліфтів в житловому будинку за адресою: бул. Морський, 56 (1, 2, 3, 4 підʼїзди) у м. Маріуполі відповідно до ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 (код ДК 021:2015-45453000-7 капітальний ремонт і реставрація); місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 87500, Україна, Донецька обл., м. Маріуполь, бул. Морський, 56. Строк поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 23.04.2018 - 19.09.2018.



Початок аукціону - 26.02.2018. Очікувана вартість - 2 492 920,00 грн з ПДВ. Розмір мінімального кроку пониження ціни - 12 464,60 грн (0,50%).



06.02.2018 на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівлі "Prozzoro", опубліковано технічну документацію процедури закупівлі - відкритих торгів на закупівлю (тендерна документація), технічні умови та проект договору.



Згідно з п. 1 розділу 4 тендерної документації закупівлі - відкритих торгів на закупівлю кінцевий строк подання тендерних пропозицій 23.02.2018 17 год. 00 хв.



Початкова заявка учасника ТОВ "Ліфтекспром" - 2 390 000,00 грн; початкова заявка учасника ТОВ "Азовліфт ЛТД" - 2 468 866,98 грн; початкова заявка учасника ТОВ "Маріуполь ліфт" - 2 492 920,00 грн.



Відповідно до другого етапу аукціону учасником ТОВ "Ліфтекспром" понижено цінову пропозицію до 2 390 000,00 грн; учасником ТОВ "Азовліфт ЛТД" - до 2 388 571,42 грн, а цінова пропозиція ТОВ "Маріуполь - ліфт" становить 2 492 920,00 грн.



Під час третього етапу аукціону учасником ТОВ "Ліфтекспром" цінову пропозицію знижено до 2 268 500,00 грн, учасником ТОВ "Азовліфт ЛТД" - до 268 571,00 грн, цінова пропозиція учасника ТОВ "Маріуполь - ліфт" залишалась незмінною.



За результатами аукціону найбільш економічно вигідною ціновою пропозицією визнано пропозицію ТОВ "Ліфтекспром", яка складає 2 268 500,00 грн, наступною пропозицією - ТОВ "Азовліфт ЛТД", яка складає 2 268 571,00 грн, а останньою - пропозицію ТОВ "Маріуполь - ліфт", яка складає 2 492 920,00 грн.



02.03.2018 засіданням тендерного комітету Департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради з питань відхилення тендерної пропозиції прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Ліфтекспром" у звʼязку з тим, що ця пропозиція не відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим ст. 16 Закону України "Про публічні закупівлі", умовам тендерної документації. Таке рішення оформлено протоколом № 6/3 від 02.03.2018.



Враховуючи відхилення замовником найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, наступною пропозицією яка підлягала розгляду була пропозиція ТОВ "Азовліфт ЛТД".



07.03.2018 засіданням тендерного комітету Департаменту розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради з питань відхилення тендерної пропозиції прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції ТОВ "Азовліфт ЛТД" на підставі п. 1 ст. 30 Закону України "Про публічні закупівлі".



За рішенням засідання тендерного комітету, оформленим протоколом № 6/5 від 15.03.2018, переможцем торгів на закупівлю робіт з капітального ремонту щодо заміни 4-х пасажирських ліфтів в житловому будинку за адресою: бул. Морський, 56 (1, 2, 3, 4 підʼїзди) у м. Маріуполі відповідно до ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 (код ДК 021:2015-45453000-7 капітальний ремонт і реставрація) визнано ТОВ "Маріуполь - ліфт".



15.03.2018 о 15 год. 26 хв. замовником опубліковано повідомлення про намір укласти договір з переможцем процедури закупівлі - ТОВ "Маріуполь - ліфт" за ціною пропозиції - 2 492 920,00 грн з ПДВ.



03.04.2018 між Департаментом розвитку житлово-комунальної інфраструктури Маріупольської міської ради (замовник) і ТОВ "Маріуполь - ліфт" (підрядник) було укладено договір підряду № 1.10/14, за умовами якого підрядник зобовʼязується виконати за завданням замовника з використанням своїх матеріалів, механізмів, устаткування і транспорту, а замовник - прийняти і оплатити таку роботу: капітальний ремонт щодо заміни 4-х пасажирських ліфтів в житловому будинку за адресою: бул. Морський, 56 (1, 2, 3, 4 підʼїзди) у м. Маріуполі відповідно до ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 (код ДК 021:2015-45453000-7 капітальний ремонт і реставрація). Ціна договору становить 2 492 920,00 грн в т.ч. ПДВ - 415 486,67 грн.



За п. п. 3.1, 3.2, 3.4 договору № 1.10/14 замовник здійснює передоплату підряднику у розмірі 30% від ціни договору в сумі 747 876,00 грн в т.ч. ПДВ - 124 646,00 грн. Строк освоєння передоплати за цим договором обмежується 90 календарних днями. Підрядник визначає остаточні обсяги та вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, готує відповідні документи (акт форми № КБ-2в, довідки форми № КБ-3) і подає їх для підписання замовнику в 3-денний термін після виконання робіт.



Відповідно до п. 4.1.2 договору № 1.10/14 підрядник зобовʼязаний приступити до виконання робіт, передбачених п. 1.1 цього договору після реєстрації повідомлення на виконання будівельних робіт відповідною державною архітектурно - будівельною інспекцією та виконати зазначений у кошторисі обʼєм робіт якісно і в трок згідно з календарним графіком: 150 календарних днів. Дата початку робіт - 23.04.2018. Дата закінчення робіт - 19.09.2018.



Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками сторін. Договір діє до 31.12.2018 та повного погашення своїх зобовʼязань обома сторонами за даним договором (п. 11.1 договору № 1.10/14).



23.04.2018 відповідачем-2 виставлено відповідачу -1 рахунок на оплату № 42 на суму 747 876,00 грн (а.с. 176, т. 3).



24.04.2018 відповідачем-1 здійснено передоплату у розмірі 30 % на суму 747 876,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 454 від 24.04.2018.



На виконання умов договору, відповідачем-2 здійснено капітальний ремонт щодо заміни 4-х пасажирських ліфтів, що підтверджується наявними у матеріалах справи актами приймання виконаних будівельних робіт та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (а.с. 5-19, т. 4).



Відповідач-1 оплатив роботи, виконані за договором підряду № 1.10/14 від 03.04.2018, про що свідчать наявні в матеріалах справи платіжні доручення (а.с. 20-21, т. 4).



Законом України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади.



Метою Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.



Згідно з ст. 11 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для організації та проведення процедур закупівель замовник утворює тендерний комітет (комітети) або визначає уповноважену особу (осіб). Тендерний комітет діє на засадах колегіальності та неупередженості. Членство в тендерному комітеті або визначення уповноваженої особи (осіб) не повинно створювати конфлікт між інтересами замовника та учасника чи між інтересами учасників процедури закупівлі, наявність якого може вплинути на обʼєктивність і неупередженість прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі. Уповноважена особа (особи) під час організації та проведення процедур закупівель повинна забезпечити обʼєктивність та неупередженість під час процесу організації та проведення процедур закупівлі в інтересах замовника.


................
Перейти до повного тексту