1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



22 травня 2019 року

м. Київ



Справа № 916/1886/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткач І.В. - головуючий, Баранець О.М., Стратієнко Л.В.,

за участю секретаря судового засідання Бойка В.С.,



представники учасників справи:

позивача - не з`явився,

відповідача - Середа В.Ю.,

третьої особи - Кравченко О.К .,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ"

на постанову Південно-Західного апеляційного господарського суду від 12.03.2019

(головуючий суддя Богатир К.В., судді Бєляновський В.В., Поліщук Л.В.)

та рішення Господарського суду Одеської області від 03.01.2019

(суддя Рога Н.В.)

у справі №916/1886/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНОМЕ СЕРВІС"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ"

за участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Одеського обласного територіального управління Антимонопольного комітету України

про надання технічних умов та зобов`язання підписати договір,



ВСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



1. Короткий зміст позовних вимог



1.1. У вересні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕНОМЕ СЕРВІС" (далі - ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС") звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" (далі - ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ") про зобов`язання виконати вимоги законодавства та надати технічні умови щодо доступу до об`єкта доступу в порядку Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж", та про зобов`язання відповідача після узгодження умов доступу підписати договір про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж.



1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що доступ до інфраструктури об`єкта доступу здійснюється на підставі договору з доступу між власником інфраструктури об`єкта доступу та замовником, що укладається відповідно до законодавства, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж". При цьому, укладання договору здійснюється після видачі замовнику технічних умов з доступу та погодження власником інфраструктури об`єкта доступу проектної документації з доступу. Підставою для укладання договору з доступу є письмове звернення замовника, підписане уповноваженою його посадовою особою (представником), до якого додаються два примірники таких документів: 1) проектна документація з доступу до інфраструктури об`єкта доступу (засвідчені замовником фотокопії проектної документації з доступу); 2) проект договору з доступу.



Відповідно до положень законодавства, зокрема, Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж", для того щоб укласти договір про доступ до інфраструктури об`єктів доступу суб`єктам господарювання (замовникам) необхідно звернутися саме до власника інфраструктури об`єкта доступу, яким в даному випадку є ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ". При цьому, Закон передбачає вичерпний перелік підстав, коли власник інфраструктури об`єкта доступу може відмовити замовнику в укладанні договору з доступу. У своїх листах на адресу ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" відповідач таких умов не зазначив.



2. Обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій



2.1. Позивач у справі - ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" є суб`єктом господарювання, видами діяльності якого є, зокрема, діяльність у сфері телевізійного мовлення, діяльність у сфері проводового зв`язку, надання інших інформаційних послуг, ремонт і технічне обслуговування електронного й оптичного устаткування.



2.2. Рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації від 18.10.2012 №516 ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" внесене до реєстру операторів, провайдерів телекомунікацій за №2862, із видом діяльності: надання послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, надання доступу до Інтернету.



2.3. З метою здійснення господарської діяльності, позивач, як замовник, відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" листом від 27.04.2018 направив на адресу ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" проект договору про доступ до інфраструктури об`єктів доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, б. №№ 1 , 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б ; смт. Авангард, вул. Європейська, б. №№1-10; смт. Авангард, вул . Проїзна, б. №№1-18.



2.4. Листом №43 від 27.06.2018 ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" повідомило ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС", що відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" не має повноважень від власників об`єктів доступу на укладення зазначеного договору.



2.5. Позивач вважає, що відмова в наданні умов щодо доступу до об`єкта доступу, відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" з посиланням на Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та Закон України "Про житлово-комунальні послуги" є безпідставним, неправомірним та порушує права ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" як оператора комунікаційних послуг.



2.6. Відповідач зазначає, що ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" є експлуатаційною компанією, яка надає послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам - власникам житлових/нежитлових приміщень багатоквартирних будинків, розташованих за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, смт. Авангард, вул. Європейська, 1-10, вул. Проїзна, 16, 17, 18, на підставі відповідних договорів, згідно з чинним законодавством.



Відповідач зауважує, що згідно з ст.ст. 9, 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками шляхом прийняття рішень на зборах у порядку, передбаченому цим законом.



Власниками багатоквартирних житлових будинків, до інфраструктури яких ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" бажає отримати доступ для надання телекомунікаційних послуг їх власникам є його співвласники на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.



За таких обставин, враховуючи, що ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" не є власником багатоквартирних житлових будинків, доступ до інфраструктури яких має бажання отримати позивач, та не має права щодо володіння та розпорядження цими будинками, відповідач вважає, що позивачу слід звертатися до власника відповідного об`єкта інфраструктури, або до управителя, у разі коли йому надані такі повноваження від співвласників.



3. Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції



3.1. 03 січня 2019 року рішенням Господарського суду Одеської області позов задоволено. Зобов`язано ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" надати ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" технічні умови щодо доступу до об`єкта доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, №№1,3,5,7,9,11,13,15 -А, 15-Б ; смт. Авангард, вул . Європейська, № 1-10 ; смт. Авангард, вул. Проїзна, №№1-18, відповідно до положень Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж". Зобов`язано ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" укласти з ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" договір про доступ до інфраструктури об`єкта доступу відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" в редакції, що надсилалася ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" на адресу ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" листом від 27.04.2018 за №48/05-18РС та була отримана ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" 13.06.2018. Визначено порядок виконання рішення суду у частині зобов`язання ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" укласти з ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" договір про доступ до інфраструктури об`єкта доступу відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" та зазначено, що відповідно до ст. 16 Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" укладення договору з доступу здійснюється після видачі замовнику технічних умов з доступу та погодження власником інфраструктури об`єкта доступу проектної документації з доступу.



3.2. 12 березня 2019 року постановою Південно-західного апеляційного господарського суду рішення Господарського суду Одеської області від 03.01.2019 залишено без змін.



3.3. Задовольняючи позовні вимоги, господарські суди виходили з того, що у ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" відповідно до положень Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" виникли певні зобов`язання, з урахуванням того, що згідно з п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управитель багатоквартирного будинку - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.



3.3.1. Відповідачем у справі не доведено та не надано до суду належних та допустимих доказів на підтвердження відсутності правових підстав для виготовлення ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" технічних умов щодо доступу до об`єктів доступу за адресами: смт. Авангард, вул. Торгова, №№1, 3 , 5, 7, 9, 11, 13, 15-А, 15-Б; смт. Авангард, вул. Європейська, б №№1-10; смт. Авангард, вул. Проїзна, №№1-18, а також укладення з ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" договору про доступ до інфраструктури об`єкта доступу відповідно до положень Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж".



3.3.2. Суди зауважили, що безпідставним є посилання відповідача у справі на положення пп. 5 п. 3 ст. 8 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", згідно з яким управитель багатоквартирного будинку має право лише за рішенням співвласників багатоквартирного будинку надавати в оренду, встановлювати сервітут щодо спільного майна багатоквартирного будинку, адже надання доступу до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж не є житлово-комунальною послугою мешканцям (власникам житлових та нежитлових приміщень) будинку, має дозвільний характер щодо доступу до інфраструктури каналізації будинку для прокладання, монтажу та експлуатаційного обслуговування кабелів телекомунікацій, що включають трубопроводи (канали кабельної каналізації), закладні та оглядові пристрої в колодязях, кабельних шафах, шахтах, колекторах, мостах, естакадах, тунелях, будівлях, а також приміщення для проведення кабелів та розміщення лінійного обладнання. Отже, правовідносини щодо доступу до інфраструктури об`єктів доступу регулюються положеннями Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж", який у даному випадку є спеціальним Законом.



3.3.3. За таких обставин, виходячи з положень чинного законодавства України, суди дійшли висновку про необхідність зобов`язати ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" надати ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" технічні умови щодо доступу до об`єкта доступу та укласти з ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" договір про доступ до інфраструктури об`єкта доступу відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж".



4. Короткий зміст вимог касаційної скарги та аргументи учасників справи



4.1. 20 березня 2019 року ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Південно-Західного апеляційного господарського суду від 12.03.2019, рішення Господарського суду Одеської області від 03.01.2019 та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.



4.2. Скаржник обґрунтовує вимоги, що містяться у касаційній скарзі, зокрема, такими доводами.



4.2.1. Рішення та постанова постановлені з порушенням норм процесуального та матеріального права, а саме, ст. 41 Конституції України, ст. 328, ч. 4 ст. 334, ст. 382 ЦК України, ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", ст.ст. 1, 4, 5, 8, 9, 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" від 14.05.2015 №417-VIII із змінами від 10.06.2018, норм процесуального права - ч. 1 ст. 14, ст. 73, п. 3 ст. 86, п. 5 ст. 236 ГПК України.



4.2.2. Відповідач вважає, що власниками багатоквартирних житлових будинків, до інфраструктури яких TOB "РЕНОМЕ СЕРВІС" бажає отримати доступ для надання телекомунікаційних послуг їх власникам, є його співвласники на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.



Суд першої інстанції не застосував норми Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" від 14.05.2015 №417-VIII із змінами від 10.06.2018 при прийнятті рішення по справі, чим порушив права співвласників багатоквартирних будинків.



4.2.3. Судом апеляційної інстанції неправильно зроблені висновки щодо "визначення виконавчим комітетом Авангардівської селищної ради Овідіопільського району Одеської області TOB "КПП "ГАРАНТ" нібито управителем в будинках, до яких TOB "РЕНОМЕ СЕРВІС" просить надати технічні умови щодо доступу до об`єкта доступу відповідно до положень Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" та укладення і підписання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.



Так, дійсно, рішенням №175 від 28.09.2017 та рішенням №30 від 01.12.2017 виконавчим комітетом Авангардівської селищної ради Овідіопільського району Одеської області TOB "КПП "ГАРАНТ" визначено виконавцем житлово-комунальних послуг (послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), що надаватимуться споживачам у вищезазначених будинках.



Тобто зазначеними рішеннями Авангардівської селищної ради Овідіопільського району Одеської області, згідно з п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 (чинної до 10.06.2018) TOB "КПП "ГАРАНТ" був призначений виконавцем житлово-комунальних послуг (послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), а не управителем будинків згідно з п. 3 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 (чинної до 10.06.2018).



4.2.4. Судами неправильно трактується чинне законодавство України та без доказів встановлюється, що TOB "КПП "ГАРАНТ" є управителем, чим порушуються норми процесуального права, зокрема, п. 5 ст. 236 ГПК України, та права всіх співвласників зазначених багатоквартирних будинків.



У справі немає доказів, що співвласники надали повноваження TOB "КПП "ГАРАНТ" укласти договір доступу до інфраструктури з позивачем.



4.2.5. Судами не встановлено обставин, що TOB "КПП "ГАРАНТ" має право виступати як власник (володілець) інфраструктури об`єкта доступу, та укладати договір про доступ до об`єктів будівництва на об`єкти, які йому не належать.



TOB "КПП "ГАРАНТ" надавав суду повну послідовність укладення договору №02/10/Г-Д1-02 та пояснював, що взаємовідносини між ПП "Застава Плюс" та TOB "КПП "ГАРАНТ" виниклі на підставі взаємовідносин ПП "Застава Плюс" з будівельної компанією TOB "Полімер-Граніт" в 2015 році. На той час, на стадії будівництва, співвласників будинків ще не було, тому їх права не були цими договорами порушені.



Також відповідач зазначив, що згідно з п. 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" дія цього Закону не поширюється на відносини з доступу електрозв`язку, будинкової розподільної мережі та кабельної каналізації електрозв`язку, що перебувають у власності операторів, провайдерів телекомунікацій, тобто, дія цього Закону не поширюється на відносини TOB "КПП "ГАРАНТ" і ПП Застава Плюс", які виникли з договору №02/10/Г-Д1-02 від 02.10.2017.



4.3. ТОВ "РЕНОМЕ СЕРВІС" подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 03.01.2019 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.03.2019 - без змін.



4.3.1. Відповідно до Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" підписанню відповідного договору передує отримання технічних умов щодо доступу до об`єкту доступу до об`єктів будівництва.



Твердження скаржника щодо відсутності прав власності на будинок не оспорювався позивачем. Але суду доведено той факт, що відповідач є власником (володільцем) інфраструктури об`єкта доступу при наявності у нього відповідних документів на будинок та розпорядчих актів - рішень Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 28 вересня 2017 року, від 01 грудня 2017 року, відповідно до яких ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" було визнано виконавцем житлово-комунальних послуг (послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій).



Скаржник взагалі не навів достатніх підстав, які би свідчили про будь-які порушення застосування судомами першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.



4.3.2. Господарський суд Одеської області та Південно-Західний апеляційний господарський суд дійшли обґрунтованого висновку, що доступ до об`єкта доступу не є послугою у розумінні вимог Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004.



В даному випадку управління спірними багатоквартирними будинками здійснює управитель - ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ", з усіма повноваженнями (правами та обов`язками), передбаченими Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".



Доказів того, що зборами співвласників відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" ТОВ "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ" встановлено будь-які обмеження з управління багатоквартирними будинками, або про визначення співвласниками іншого управителя, або про утворення ОСББ, матеріали справи не містять.



4.3.3. Посилання відповідача на вимоги п. 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до об`єктів будівництва" щодо знаходження кабельної мережі та мережі Інтернет нібито у власності ПП "Застава Плюс" не знайшли свого підтвердження ні у суді першої інстанції, ні при розгляді апеляційної скарги. До матеріалів справи не було надано жодного документу, який би свідчив про підтвердження права власності на мережу у оператора - ПП "Застава Плюс", з яким відповідач підписав договір №02/10/Г-ДІ-02 від 02.10.2017 про доступ до інфраструктури об`єктів доступу.



4.3.4. Закон України "Про доступ до об`єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж" передбачає вичерпний перелік підстав, коли власник інфраструктури об`єкта доступу може відмовити замовнику в укладанні договору з доступу. У своїх листах на адресу TOB "РЕНОМЕ СЕРВІС" відповідач таких умов не зазначив.



4.3.5. Співвласники спірних багатоквартирних будинків в особі їх мешканців - фізичних осіб та юридичних осіб, мають право на отримання послуг телекомунікації не тільки від одного провайдера (замовника послуг), а й від інших осіб, які мають відповідні повноваження надавати вказані послуги та бажання працювати із споживачами послуг за певними адресами. Збільшення кількості замовників послуг телекомунікації на одному об`єкті повинно привести до добросовісної конкуренції між надавачами послуг та як результат до поліпшення якості таких послуг та зменшення їх вартості для споживачів - співвласників багатоквартирних будинків.



4.3.6. Встановлений судом факт укладання відповідачем раніше аналогічного договору про доступ до елементів інфраструктури об`єкта доступу, але з іншим замовником, свідчить про непослідовність дій відповідача та суперечливість його правової позиції з питань наявності повноважень на укладання таких договорів.



4.4. Одеське обласне територіальне управління Антимонопольного комітету України подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 03.01.2019 та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 12.03.2019 - без змін.



4.4.1. Відзив мотивований тим, що виконавцем/балансоутримувачем (власником інфраструктури) об`єкта доступу є TOB "Комбінат комунальних послуг "ГАРАНТ".



Також Одеське обласне територіальне управління Антимонопольного комітету України зазначило, що набуття статусу суб`єкту господарювання, яке надає житлово-комунальні послуги, а саме послуги з обслуговування будинків і споруд та прибудинкової території, власникам квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирних будинках розташованих за адресою: Одеська обл., Овідіопольський р-н, смт. Авангард, вул. Європейська, 1-10, вул. Проїзна, 16,17,18 TOB "Комбінат комунальних послуг "Гарант", на підставі рішень Авангардівської селищної ради Овідіопольського р-ну Одеської обл., не позбавляє дане підприємство статусу виконавця/балансоутримувача (власника інфраструктури).


................
Перейти до повного тексту