1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



21 травня 2019 року

м. Київ



Справа № 908/736/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Вронська Г.О. - головуюча, Баранець О.М., Студенець В.І.,



розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада"



на рішення Господарського суду Запорізької області

у складі судді Носівець В.В.

від 08.08.2018 та

на постанову Центрального апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Коваль Л.А., Пархоменко Н.В., Чередко А.Є.

від 17.01.2019



за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс"

про стягнення 200 986,31 грн



за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада"

про стягнення 266 847,74 грн.



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог



1. 25 квітня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" подало позовну заяву про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс" 200 000,00 грн основного боргу, 986,31 грн 3% річних за користування чужими грошовими коштами.



2. Первісні позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору генерального будівельного підряду № 3107/13 від 31.07.2013 щодо використання коштів отриманого авансу у строк, передбачений умовами даного договору.



3. 21 травня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс" звернулось з зустрічним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" про стягнення 266 847,74 грн основного боргу.



4. Зустрічні позовні вимоги мотивовані тим, що на виконання умов договору генерального будівельного підряду № 3107/13 від 31.07.2013 Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс" були виконанні підрядні роботи, які Товариством з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" не були оплачені.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



5. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 08.08.2018 первісний позов задоволено частково. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" 200 000,00 грн основоного боргу (отриманий і невикористаний авансовий платіж), 3 000,00 грн судового збору. В іншій частині первісного позову відмовлено. Зустрічний позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс" 266 847,74 грн основного боргу, 4 002,72 грн. судового збору. Проведено зустрічне зарахування стягнутих сум і судових витрат. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс" 66 847,74 грн основного боргу, 1 002,72 грн судового збору.



6. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.01.2019 апеляційна скарга первісного позивача залишена без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.



7. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення первісних та зустрічних вимог, мотивовані встановленням обставин невикористання підрядником авансу протягом часу, передбаченого для виконання робіт та встановленням обставин неналежного виконання замовником договору генерального будівельного підряду від 31.07.2013 № 3107/13 щодо оплати виконаних підрядником робіт.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



8. 13 лютого 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" подало касаційну скаргу.



9. У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 08.08.2018, постанову Центрального апеляційного господарського суду від 17.01.2019 в частині задоволення зустрічного позову та проведення зарахування стягнутих сум, а справу в цій частині передати на новий розгляд до суду першої інстанції.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ Й АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



10. 31 липня 2013 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" (надалі - Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спецрембудсервіс" (надалі - Генпідрядник) був укладений договір генерального будівельного підряду № 3107/13 (надалі - Договір).



11. Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Договору Генпідрядник приймає на себе зобов`язання на власний ризик, у відповідності до проектно-кошторисної документації, будівельних норм та правил, які діють в Україні, виконати комплекс будівельних робіт з реконструкції об`єкта (багатофункціональний громадський комплекс з об`єктами спорту, відпочинку та розваг, розташований за адресою: Україна, м. Запоріжжя, вул. Немировича-Данченка, 64) і здати його в експлуатацію, у строки, встановлені в Договорі, а Замовник приймає на себе зобов`язання прийняти і оплатити виконані роботи, у відповідності до умов Договору. Роботи повинні бути виконані Генпідрядником своїми силами або із залученням субпідрядників, відповідаючи перед Замовником за результат виконаних робіт.



12. Пунктом 2.6 Договору передбачено, що повний склад, етапи та обсяги робіт, які Генпідрядник виконує за умовами Договору, визначаються проектною документацією. Склад, характер та обсяги робіт можуть бути переглянуті сторонами в процесі будівництва, зокрема, при внесенні змін до проектної документації, в інших, передбачених чинним законодавством України випадках, шляхом укладення сторонами відповідних додаткових угод до Договору, при цьому вартість, порядок розрахунків та строки виконання таких додаткових робіт, не передбачених предметом Договору та/або зміненого обсягу робіт підлягають узгодженню сторонами додатково.



13. Згідно з пунктами 3.1, 3.2 Договору строк виконання робіт підготовчого етапу складає 40 календарних днів з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі проектної документації на демонтаж підвісних стель. Строк виконання окремих видів (етапів) робіт може бути визначений сторонами у відповідній додатковій угоді до Договору. В процесі виконання робіт за Договором строки виконання робіт можуть бути змінені шляхом підписання сторонами відповідної додаткової угоди.



14. Відповідно до пункту 3.3 Договору датою закінчення робіт в цілому є дата підписання уповноваженими представниками сторін і завірення їх підписів печатками акта остаточної здачі-приймання виконаних робіт в порядку, передбаченому параграфом 8 Договору.



15. Згідно з пунктом 3.4 Договору строки виконання робіт можуть бути змінені у випадку: невиконання Замовником своїх зобов`язань (порушення умов фінансування, несвоєчасне надання матеріалів, комплектуючих, вихідних даних та фронту робіт), внесення за ініціативою Замовника змін до складу або черговості виконуваних робіт, в тому числі, до проектної документації; виконання Генпідрядником додаткових робіт, які не були враховані в проекті, і, необхідність виконання яких, виникла у процесі виконання робіт, за умови згоди Замовника та за умови виконання вимог Договору.



16. Пунктами 2.2, 4.3.5, 4.4.1 Договору передбачено можливість та умови залучення Генпідрядником до виконання підрядних робіт субпідрядників.



17. Умовами пункту 6.6 Договору передбачено, що Замовник зобов`язується оплатити Генпідряднику за його послуги з організації виконання робіт плату в розмірі 5% від вартості робіт, які виконуються субпідрядниками, без врахування вартості матеріалів з оформленням відповідного акта про фактично виконані роботи.



18. Пунктами 4.4.19, 5.6. 7.2, 8.2, 8.5, 8.10 Договору передбачене поетапне виконання підрядних робіт зі складанням в процесі його виконання актів (проміжних) здачі-приймання виконаних генпідрядником робіт та підписанням сторонами акту остаточної здачі-приймання виконаних робіт, який підтверджує виконання Генпідрядником всього комплексу робіт, передбачених даним Договором.



19. Відповідно до пунктів 7.1, 7.2 Договору у випадку необхідності Замовник здійснює оплату авансового платежу (на придбання матеріалів/обладнання) в розмірі 100% вартості матеріалів/обладнання, зазначеної в кошторисі, до початку виконання робіт згідно рахунку, отриманого від Генпідрядника. Авансовий платіж зараховується в оплату виконаних та прийнятих в установленому Договором порядку робіт. Наступна оплата виконаних Генпідрядником окремих етапів робіт та остаточних робіт, прийнятих Замовником за актом (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт, здійснюється протягом 10-ти банківських днів, наступних за днем підписання актів, з урахуванням сум перерахованого авансу та в межах розміру договірної ціни.



20. Пунктом 7.4 Договору передбачено, що після закінчення кожного етапу робіт за даним Договором, але не частіше одного разу на місяць, сторони складають та підписують акт виконаних робіт форми КБ-2в, який є підставою для складання та підписання довідки вартості виконаних робіт форми КБ-3, яка є підставою для здійснення розрахунків між сторонами.



21. Згідно з пунктами 8.2 - 8.7 Договору здача та приймання робіт за Договором здійснюється після виконання Генпідрядником кожного етапу робіт, актом (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт: актом, встановленого зразка за формою КБ-2в та довідки про вартість виконаних підрядних робіт за формою КБ-3. Зазначені акт форми КБ-2в та довідка форми КБ-3 готуються Генпідрядником та направляються на підписання Замовника. Роботи, зазначені в акті (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт, повинні відповідати вимогам проектно-кошторисної документації, умовам Договору та діючому законодавству України. Перед підписанням Замовником, будь-який акт (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних Генпідрядником робіт, перевіряється уповноваженим представником Замовника та візується представниками, які здійснюють технічний та авторський нагляд за місцем виконання робіт. До приймання робіт Замовником за актом остаточної здачі-приймання виконаних робіт в повному обсязі Генпідрядник несе ризик випадкового знищення та пошкодження результату робіт. Після повної готовності до здачі результатів робіт (або етапів робіт) Генпідрядник письмово повідомляє Замовника про свою готовність до здачі робіт, передає йому виконавчу документацію та два примірника акта (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт за формою КБ-2в та КБ-3. Замовник приймає на розгляд (погодження) акти (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт за наявності виконавчої документації в повному обсязі. Відсутність якої-небудь виконавчої документації дає підставу Замовнику відмовитися від погодження та підписання актів (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт. Протягом 5 робочих днів з моменту отримання акта (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт Замовник повинен підписати та направити Генпідряднику підписаний акт виконаних робіт або мотивовану відмову від прийняття робіт з вимогою усунути допущені недоліки. Генпідрядник зобов`язаний усунути допущені недоліки у строк, встановлений Замовником в такій мотивованій відмові від підписання акта (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт. Якщо протягом 5 робочих днів з моменту отримання акта (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт Замовник не направить на адресу Генпідрядника мотивовану відмову від підписання акта (остаточної/проміжної) здачі-приймання виконаних робіт, то роботи, обумовлені таким актом здачі-приймання, вважаються прийнятими Замовником.



22. Пунктом 8.10 Договору передбачено, що підписаний сторонами акт остаточної здачі-приймання виконаних робіт підтверджує виконання Генпідрядником всього комплексу робіт, передбачених Договором.



23. Відповідно до пункту 16.1 Договору цей Договір діє до повного виконання сторонами зобов`язань за ним.



24. В процесі виконання підрядних робіт за умовами Договору, сторонами укладались додаткові угоди до Договору на виконання додаткових робіт, які змінювали та доповнювали одна одну, а саме: додаткова угода № 2 від 30.08.2013, додаткова угода № 5 від 24.03.2014, додаткова угода № 7 від 31.07.2014, додаткова угода № 8 від 04.09.2014, додаткова угода № 9 від 25.09.2014, додаткова угода № 10 від 06.11.2014, додаткова угода № 11 від 12.01.2015, додаткова угода № 12 від 18.06.2015, додаткова угода № 13 від 18.06.2015.



25. Додатковою угодою № 2 від 30.08.2013 до Договору обумовлені роботи по облаштуванню покрівлі на об`єкті - багатофункціональний суспільний комплекс з об`єктами спорту, відпочинку та розваг, розташований за адресою: Україна, м. Запоріжжя, вул. Немировича-Данченко, 64 загальною вартістю 1 084 834,03 грн, авансовий платіж на придбання матеріалів 817 621,67 грн.



26. Аванс, визначений Додатковою угодою № 2 від 30.08.2013 до Договору оплачений Замовником 06 вересня 2013 року, що не заперечується сторонами.



27. Додатковою угодою № 5 від 24.03.2014 до Договору обумовлені додаткові роботи по демонтажу системи автоматичного водяного пожежегасіння Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна Рада" загальною вартістю 184 589,87 грн.



28. Додатковою угодою № 7 від 31.07.2014 до Договору обумовлені роботи по підготовці поверхні плит перекриття та наклеюванню матеріалів Sika (Швейцарія) загальною вартістю 61107,14 грн, загальна вартість матеріалів, відповідно до кінцевої відомості ресурсів (додаток №3 угоди) складає 55 494,20 грн, що є і сумою авансового платежу.



29. Аванс, визначений Додатковою угодою № 7 від 31.07.2014до Договору оплачений Замовником 11 серпня 2013 року, що не заперечується сторонами.



30. Додатковою угодою № 9 від 25.09.2014 до Договору внесені зміни до Додаткової угоди № 2 від 30.08.2013, а саме визначено, що договірна ціна робіт складає 1 084 820,83 грн, вартість матеріалів складає 779 710,31 грн.

31. Додатковою угодою № 10 від 06.11.2014 до Договору обумовлені додаткові роботи по улаштуванню покрівлі загальною вартістю 116 625,77 грн, вартість матеріалів та авансовий платіж на придбання матеріалів 60758,69 грн.



32. Аванс, визначений Додатковою угодою № 10 від 06.11.2014 до Договору оплачений Замовником 21 листопада 2014 року, що не заперечується сторонами.



33. Додатковою угодою № 11 від 12.01.2015 до Договору внесені зміни до Додаткової угоди № 7 від 31.07.2014, а саме визначено, що договірна ціна робіт складає 66 124,09 грн, вартість матеріалів складає 60 511,15 грн.



34. Додатковою угодою № 12 від 18.06.2015 до Договору внесені зміни до Додаткової угоди № 2 від 30.08.2013 (в редакції Додаткової угоди № 9 від 25.09.2014), а саме визначено, що договірна ціна робіт складає 1 153 967,36 грн, вартість матеріалів складає 813 394,84 грн.



35. Додатковою угодою № 13 від 18.06.2015 до Договору внесені зміни до Додаткової угоди № 10 від 06.11.2014, а саме визначено, що договірна ціна робіт складає 93 047,21 грн, вартість матеріалів складає 41 870,21 грн.



36. На підтвердження виконання та прийняття робіт, обумовлених додатковою угодою № 5 від 24.03.2014 сторонами підписано акти приймання виконаних будівельних робіт: №2ДС№5 від 26.09.2014 за вересень 2014 на загальну суму 71 448,30 грн, № 3ДС№5 від 26.09.2014 за вересень 2014 на загальну суму 29 159,76 грн, № 4ДС№5 від 26.09.2014 за вересень 2014 на загальну суму 3 144,02 грн.


................
Перейти до повного тексту