ПОСТАНОВА
Іменем України
20 травня 2019 року
м. Київ
справа № 826/9046/16
адміністративні провадження № К/9901/12186/18 № К/9901/12189/18 № К/9901/12193/18
Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Стародуба О.П. (суддя-доповідач),
суддів - Анцупової Т.О., Берназюка Я.О., Бучик А.Ю., Гімона М. М., Гриціва М. І., Коваленко Н.В., Кравчука В. М., Мороз Л.Л.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційні скарги ОСОБА_4, ОСОБА_5, Міністерства юстиції України
на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.10.2016 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2016
у справі № 826/9046/16
за позовом ОСОБА_4
до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України, Міністерства юстиції України,
треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло", ОСОБА_5,
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2016 року позивач звернувся до суду із позовом, в якому просив:
- визнати незаконним та скасувати висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України від 28.04.2016;
- визнати незаконним та скасувати наказ Міністерства юстиції України від 30.05.2016 №1534/5 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань";
- скасувати проведені Міністерством юстиції України в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційні дії від 30.05.2015 №10739990023005426, №10739990024005426, №10739990025005426.
2. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.10.2016, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2016, позов задоволено:
- визнано незаконним та скасовано висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України від 28.04.2016;
- визнано незаконним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 30.05.2016 №1534/5 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань";
- скасовано проведені Міністерством юстиції України в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань реєстраційні дії від 30.05.2015 №10739990023005426, №10739990024005426, №10739990025005426.
3. З ухваленими у справі рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодились позивач, третя особа ОСОБА_5 та відповідач Міністерство юстиції України, звернулись до суду з касаційними скаргами. Позивач, посилаючись на порушення судами норм процесуального права, просив змінити судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині розподілу судових витрат. Міністерство юстиції України та ОСОБА_5 посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просили скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.
4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 26.12.2016 було відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою. У зв`язку з ліквідацією Вищого адміністративного суду України 30.01.2018 справу було передано на розгляд до Верховного Суду. Ухвалою від 31.01.2018 Верховний Суд прийняв справу до провадження, а ухвалою від 07.02.2018 касаційні скарги були об`єднані в одне провадження. 10.04.2018 було вирішено передати справу на розгляд Судової палати щодо розгляду соціальних справ
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до протоколу №01/02/16 загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" від 01.02.2016 загальними зборами учасників зазначеного товариства були прийняті рішення про перехід на діяльність на підставі модельного статуту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 №1182 та прийняття його як основу діяльності товариства, про погодження вступу ОСОБА_4 до складу учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" шляхом внесення ним додаткового вкладу до статутного капіталу товариства в розмірі 1 500 000 грн, про збільшення розміру статутного капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" з 2 000 000 грн до 3 500 000 грн, за рахунок додаткового вкладу ОСОБА_4 до статутного капіталу товариства в розмірі 1 500 000 грн, про звільнення ОСОБА_6 з посади директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" з 31.01.2016 та призначення ОСОБА_7 директором цього товариства з 01.02.2016, а також уповноваження ОСОБА_7 для подачі державному реєстратору документів для проведення державної реєстрації змін до відомостей про Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло".
6. Державний реєстратор відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салата Сергій Іванович до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.03.2016 вніс реєстраційні записи №10731060018005426, №10731070019005426, а 23.03.2016 - реєстраційний запис за №10731070020005426 про прийняті 01.02.2016 загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" рішення щодо зміни директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" з ОСОБА_6 на ОСОБА_7, про перехід Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" на модельний статут на підставі рішень позачергових загальних зборів учасників ТОВ "НВП "Світло" від 01.02.2016 № 01/02/16, про зміну статутного капіталу та складу учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло", що підтверджується наявним у матеріалах справи витягом з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 23.03.2016.
7. 28.03.2016 у порядку, передбаченому статтею 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", ОСОБА_5 подав до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України скаргу на дії державного реєстратора Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салати Сергія Івановича, зареєстровану за №К-8608 від 28.03.2016, в якій просив скасувати реєстраційні дії за № 10731070019005426 від 22.03.2016 та за № 10731070019005426 від 23.03.2016.
8. Доводи скарги були обґрунтовані тим, що державний реєстратор Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салата Сергій Іванович не мав права приймати та розглядати документи для вчинення реєстраційних дій щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло", а документи, подані йому для державної реєстрації, а саме, протокол загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" від 01.02.2016 №01/02/16, були оформлені з порушенням вимог, встановлених частиною третьою статті 60 Закону України "Про господарські товариства", оскільки скаржник участі у загальних зборах учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" 01.02.2016 не брав, в якості учасника не реєструвався, за відсутності кворуму збори були проведені неправомірно, а всі рішення прийняті такими зборами учасників є незаконними, тому реєстраційні записи, вчинені державним реєстратором Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салатою Сергієм Івановичем, на думку скаржника, підлягали скасуванню.
9. За результатами розгляду скарги ОСОБА_5 від 28.03.2016, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 28.03.2016 за № К-8608, Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації прийняла висновок від 28.04.2016, відповідно до якого скаргу ОСОБА_5 було задоволено у повному обсязі та скасовано реєстраційні дії щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" (код за ЄДРПОУ 03594342), проведені державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салатою Сергієм Івановичем, а саме, від 22.03.2015 №10731060018005426 та №10731070019005426, від 23.03.2015 №10731070020005426 у зв`язку з порушенням пунктів 1, 3 частини першої статті 27, пунктів 1, 5 частини першої статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Вказаний висновок, завірений належним чином, надано представником Міністерства юстиції України в суді першої інстанції.
10. На підставі зазначеного вище висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 28.04.2016 Міністерство юстиції України 30.05.2016 прийняло наказ №1534/5 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", яким скасувало реєстраційні дії щодо Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Світло" (код за ЄДРПОУ 03594342), проведені державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салатою Сергієм Івановичем, а саме, від 22.03.2016 №10731060018005426 та №10731070019005426, від 23.03.2016 №10731070020005426. Виконання наказу від 30.05.2016 №1534/5 Міністерство юстиції України доручило Департаменту державної реєстрації.
11. 30.05.2016 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_8 внесено запис за №10739990023005426, яким скасовано реєстраційну дію №10731060018005426, запис за №10739990024005426, яким скасовано реєстраційну дію №10731070019005426, запис за №10739990025005426, яким скасовано реєстраційну дію № 10731070020005426, що підтверджується наявним у матеріалах справи витягом з Єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 08.06.2016.
12. Вважаючи висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 28.04.2016, прийнятий за результатами розгляду скарги ОСОБА_5 від 28.03.2016, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 28.03.2016 за №К-8608, та наказ Міністерства юстиції України 30.05.2016 № 1534/5 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" протиправними та такими, що прийняті відповідачами всупереч вимог чинного законодавства України, ОСОБА_4 звернувся до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
13. В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначав, що 01.02.2016 на позачергових загальних зборах учасників ТОВ "Науково-виробниче підприємство "Світло" прийнято ряд рішень, зокрема, рішення про зміну директора товариства, здійснено перехід товариства на модельний статут та змінено відомості щодо складу учасників товариства і розміру його статутного капіталу, які підлягали обов`язковій державній реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та були оформлені державним реєстратором Реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області 22.03.2016 та 23.03.2016 за №10731070019005426, №10731060018005426 та №10731070019005426. В подальшому такі реєстраційні дії були скасовані наказом МЮУ від 30.05.2016 №1534/4 на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації МЮУ від 30.05.2016 №1534/5, яким було задоволено скаргу учасника ТОВ "НВП "Світло" ОСОБА_5 . Вважав висновок Комісії та наказ МЮУ протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки прийняті всупереч нормам законодавства.
14. Позивач посилався на те, що всупереч нормам Порядку розгляду скаргу сфері державної реєстрації від 25.12.2015 №1128 та Положення про Комісію з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 12.01.2016 №37/5 відповідач порушив процедуру розгляду скарги ОСОБА_5, не повідомив заінтересованих осіб про дату, час та місце розгляду скарги та не направив їм копії скарги разом із доданими до неї документами. Всупереч вимогам пункту 10 Розділу ІІІ Положення №37/5 оскаржуваний наказ МЮУ від 30.05.2016 №1534/5 підписаний не Міністром юстиції України, а його заступником.
15. Крім того, позивач покликався на те, що Уповноваженою особою від товариства для проведення реєстраційних дій визначено ОСОБА_7, яким до державного реєстратора подано всі необхідні документи, передбачені статтею 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", для проведення державної реєстрації змін відомостей про товариство, а тому у державного реєстратора були відсутні підстави для зупинення розгляду поданих ОСОБА_7 документів та не існувало підстав для відмови у проведенні реєстраційних дій, передбачених статтями 27, 28 цього закону.
16. При цьому позивач зауважував, що документи про проведення реєстраційних дій подані ОСОБА_7 у відповідності до принципу екстериторіальності, який закріплений в пункті 5 частини 1 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", а тому дії реєстратора, вчинені ним 22.03.2016 та 23.03.2016, в повній мірі відповідали вимогам закону та були скасовані відповідачами без жодних на те правових підстав.
17. Також позивач мотивував позов тим, що спірний наказ МЮУ №1534/5 був прийнятий 30.05.2016, в той час коли 10.05.2016 в Єдиному державному реєстрі щодо товариства були проведені інші реєстраційні дії за №10731220021005426 та №10731070022005426, а тому МЮУ з таких підстав зобов`язано було відмовити у задоволенні скарги на підставі пункту 2 частини 8 статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".
18. У доданих до позовної заяви доповненнях (з урахуванням додаткових пояснень до позовної заяви том ІІ а.с. 93 - 99) позивач, з-поміж іншого зокрема, посилався на існування рішень Господарського суду м. Києва у справах №910/8113/15 та №910/1425/16, якими розглянуто фактично ідентичні вимоги, викладені у скарзі, та за результатами судового розгляду відмовлено у визнанні недійсними рішень загальних зборів учасників товариства від 01.02.2016, тим самим встановлено їх законність і чинність, а тому відповідачі не мали жодних правових підстав для задоволення скарги ОСОБА_5 Крім того, позивач покликався на те, що скарга ОСОБА_5 фактично зведені виключно до відсутності кворуму загальних зборів учасників товариства, оцінку яким може надати виключно суд, а не Міністерство юстиції України або Комісія, до повноважень яких не віднесено розгляд питань щодо чинності та правомочності зборів учасників товариства.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
19. Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачі порушили процедуру розгляду скарг у сфері державної реєстрації, що визначена Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128, внаслідок чого висновок, складений за результатами розгляду скарги ОСОБА_5 та наказ, виданий на підставі такого висновку не можуть вважатися правомірними, а тому підлягають скасуванню, відтак позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню..
20. Крім того, у своєму рішенні суд апеляційної інстанції зазначив, що не бере до уваги доводи апелянтів з приводу ненадання оцінки судом першої інстанції діям державного реєстратора відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салати Сергія Івановича, який порушив вимоги чинного законодавства у сфері державної реєстрації. Така позиція зумовлена тим, що предметом розгляду в даній справі є висновок Комісії від 28.04.2016, Наказ Міністерства юстиції України від 30.05.2016 №1534/5 та реєстраційні дії Міністерства юстиції України, проведені 30.05.2016.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
21. В обґрунтування касаційної скарги позивач посилається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій не виконали вимоги статей 87, 94, 98, 161, 163 КАС України (в редакції до 15.12.2017), порушили норми процесуального права та не прийняли відповідного рішення про присудження йому понесених судових витрат у даній справі.
22. Третя особа ОСОБА_5 в обґрунтування свої касаційної скарги покликається на те, що:
А) відповідачами дотримано встановлений порядок розгляду скарг, позивач був належним чином повідомлений телефонограмою про розгляд його скарги, в свою чергу судами не встановлено які саме права позивача були порушені, а посилання на постанови Господарського суду м. Києва є безпідставними, оскільки предмети їх розгляду були відмінні від викладених у скарзі мотивів і доводів;
Б) державним реєстратором порушено Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", оскільки реєстраційні дії проведено без наявності всіх необхідних документів, пов`язаних зі змінами в установчих документах, та на підставі документів, які не відповідали вимогам закону;
В) висновок Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Міністерстві юстиції України не є рішеннями суб`єкта владних повноважень в розумінні статті 17 КАС України (в редакції до 15.12.2017), сам по собі не зумовлює виникнення будь-яких прав та обов`язків для осіб, не може бути предметом спору, а відсутність спірних відносин виключає можливість звернення до суду з огляду на відсутність права, що підлягає судовому захисту. При цьому вважає, що наявність у висновку Комісії технічних описок не впливає на законність та обґрунтованість прийнятого МЮУ рішення за результатами розгляду скарги.
23. Відповідач в обґрунтування поданої касаційної скарги посилається на те, що:
А) Міністерством юстиції України дотримано Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 25.12.2015р. №1128 та належним чином повідомлено заінтересованих осіб про дату, час та місце розгляду скарги ОСОБА_5, а тому оскаржувані висновок Комісії від 28.04.2016 та наказ Міністерства юстиції України від 30.05.2016 №1534/5 прийняті в межах компетенції відповідачів та у відповідності до норм чинного законодавства;
Б) судами помилково тлумачено вичерпний перелік підстав для відмови у задоволенні скарги, передбачений частиною 8 статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", пункт 4 якої визначає таку підставу для відмови у задоволенні скарги, як наявність інформації про судове провадження у зв`язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави, проте доказів на підтвердження того факту, що відповідач був обізнаний про наявність вказаних спорів позивачем суду надано не було, як і не було зазначено про причини неможливості їх надання. Оскаржувані реєстраційні дії були проведені не на підставі всіх необхідних для вчинення таких дій документів;
В) висновок Комісії не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні статті 17 КАС України (в редакції станом на 15.12.2017), не зумовлює виникнення будь-яких прав та обов`язків, а тому не може бути предметом спору.
VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
24. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права під час ухвалення оскаржуваних судових рішень, Суд дійшов таких висновків.
(а) щодо юрисдикції
25. До компетенції адміністративних судів на час розгляду справи судами попередніх інстанцій належали публічно-правові спори, в яких хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень
26. Наведене узгоджується з положеннями статей 2, 4, 19 чинного КАС України, які закріплюють завдання адміністративного судочинства, визначають поняття публічно-правового спору та суб`єкта владних повноважень, а також межі юрисдикції адміністративних судів.
27. Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
28. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
29. Приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.
30. Спірні правовідносини виникли у зв`язку із оскарженням рішення суб`єкта владних повноважень - Міністерства юстиції України про скасування рішень про державну реєстрацію за наслідками розгляду скарги ОСОБА_5 від 28.03.2016 на дії державного реєстратора Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Салати Сергія Івановича.
31. У межах цієї адміністративної справи вирішується виключно публічно-правовий спір щодо правомірності висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Міністерства юстиції України від 28.04.2016 та наказу Міністерства юстиції України від 30.05.2016 №1534/5 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".
32. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
33. Відповідно до статті 12 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПУ; в редакції, станом на час розгляду справи судами попередніх інстанцій) справи, що виникають з корпоративних відносин у спорах між юридичною особою та її учасниками (засновниками, акціонерами, членами), у тому числі учасником, який вибув, а також між учасниками (засновниками, акціонерами, членами) юридичної особи, пов`язаними із створенням, діяльністю, управлінням та припиненням діяльності такої особи, крім трудових спорів.
34. Пунктом 13 частини першої статті 20 ГПК України (в редакції після 15.12.2017) передбачено, що вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, визнання недійсними актів, що порушують права на майно (майнові права), якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав чи спору, що виник з корпоративних відносин, якщо цей спір підлягає розгляду в господарському суді і переданий на його розгляд разом з такими вимогами.
35. В свою чергу, відповідно до ч. 1 статті 2 КАС України (в редакції станом на час розгляду справи судами попередніх інстанцій) завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
36. Відповідно до п. 1 ч. 1 статті 3 КАС України (в редакції станом на час розгляду справи судами попередніх інстанцій) справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Частиною 2 статті 4 КАС України (в редакції станом на час розгляду справи судами попередніх інстанцій) передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення. Відповідно до ч. 1 статті 17 КАС України (в редакції станом на час розгляду справи судами попередніх інстанцій) юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв`язку з здійсненням суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв`язку з публічним формуванням суб`єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.
37. Предметом оскарження у даній справі є рішення і дії Міністерства юстиції України щодо розгляду скарги учасника ТОВ "НВП Світло" ОСОБА_5 на рішення та дії державного реєстратора по реєстрації змін у корпоративних правах цього Товариства.
38. Відповідно до статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" №755-IV (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин) проведені державним реєстратором реєстраційні дії можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України.
39. Крім того, зазначеною статтею передбачено порядок та строки подання скарг на рішення державних реєстраторів, повноваження Міністерства юстиції України за наслідками розгляду таких скарг.
40. Процедура розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів врегульована Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації (затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1128), яким, серед іншого, передбачено утворення та повноваження постійно діючої комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.