1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



20 травня 2019 року

м. Київ



Справа № 905/2838/17




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Баранець О.М. - головуючий, Ткаченко Н.Г., Студенець В.І.,

розглянувши касаційну скаргу в порядку письмового провадження Служби автомобільних доріг у Донецькій області

на ухвалу Господарського суду Донецької області

у складі судді Стукаленко К.І.

від 21.01.2019

та постанову Східного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Терещенко О.І., Сіверін В.І., Слободін М.М.

від 27.02.2019

за скаргою Служби автомобільних доріг у Донецькій області

на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України

про визнання неправомірними дій державного виконавця, визнання незаконною та скасування постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 ВП№57975656

при примусовому виконанні наказу від 21.06.2018 у справі №905/2838/17

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша дорожньо-будівельна компанія"

до Служби автомобільних доріг у Донецькій області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області

про: стягнення 34664308,19 грн

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

Служба автомобільних доріг у Донецькій області звернулась до Господарського суду Донецької області зі скаргою від 04.01.2019 №01.3-19 про визнання неправомірними дій державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенка В.А. щодо винесення постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 ВП№57975656; визнання незаконною та скасування постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 ВП№57975656, винесеної державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенком В.А.

В обґрунтування скарги боржник посилався на те, що Служба автомобільних доріг у Донецькій області є одержувачем бюджетних коштів, з огляду на що рішення суду у справі № 905/2838/17 про стягнення з відповідача грошових коштів згідно з приписами ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження", ст. 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" має виконуватись органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в спосіб, визначений Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845. Боржник вважає, що постанову про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 ВП№57975656 винесено державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України всупереч вимогам закону, отже, вона є неправомірною та підлягає скасуванню.

2. Короткий зміст ухвали місцевого господарського суду та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 21.01.2019, залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 27.02.2019 у задоволенні скарги Служби автомобільних доріг у Донецькій області про визнання неправомірними дій державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенка В.А. щодо винесення постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 року ВП№57975656; визнання незаконною постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 ВП№57975656, винесеної державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенко В.А.; скасування постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 ВП№57975656, винесеної державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенко В.А., відмовлено.

Обґрунтовуючи ухвалу та постанову господарські суди зазначили, що боржником у даній справі є державна неприбуткова організація, держава відповідальна за виконання рішення, ухваленого на користь стягувача у цій справі, проте примусове виконання рішення суду про стягнення коштів з боржника як з державної організації в розумінні ст. 4 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" має відбуватись державним виконавцем в порядку, визначеному Законом України "Про виконавче провадження".

При цьому, процедура примусового виконання рішення має відбуватись з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень".

Господарські суди зазначали, що боржник у даній справі є державною організацією, а тому його посилання на ч. 2 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження", ст. 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" не приймаються, оскільки спірні правовідносини не унормовані приписами вказаних законодавчих норм тому відсутні підстави для задоволення скарги Служби автомобільних доріг в Донецькій області від 04.01.2019 №01.3-19 на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенка В.А. та відмовили в її задоволенні.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги.

Служба автомобільних доріг у Донецькій області 21.03.2019 звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Господарського суду Донецької області від 21.01.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 27.02.2019 у справі №905/2838/17, в якій просить скасувати ухвалу Господарського суду Донецької області від 21.01.2019 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 27.02.2019 у справі №905/2838/17. Ухвалити нове судове рішення, яким: визнати дії державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенко В. А., щодо винесення постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018, (ВП №57975656) - неправомірними. Визнати постанову про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018, (ВП №57975656), яка була винесена державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенко В. А., - незаконною. Скасувати постанову про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018, (ВП №57975656), яка була винесена державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенко В. А.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, суд першої та апеляційної інстанції неповно з`ясували обставини, що мають значення для справи, чим порушили вимоги ст. 277, 311 Цивільного процесуального кодексу України, а саме - судами не було з`ясовано той факт, що розрахунки за цим судовим рішенням можуть здійснюватися виключно в рамках відповідної бюджетної програми, що затверджується Кабінетом Міністрів України, та перераховується підряднику виключно через рахунки, відкриті в відповідних органах казначейської служби адже кошторис Служби автомобільних доріг має вичерпний перелік видатків на утримання, та окрім розрахунково-касових операцій в межах цього кошторису більше ніякі операції комерційні банки не проводять.

В свою чергу, суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, що виявилось в неправильному тлумаченні закону, та застосуванні закону, який не підлягає застосуванню, в тому числі незастосуванні закону, який підлягав застосуванню, що є підставою для скасування судових рішень та ухвалення нового рішення.

Служба автомобільних доріг у Донецькій області є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах держказначейства та банків, які відкриваються для обслуговування коштів; неприбутковою організацією та одержувачем бюджетних коштів.

Боржником у справі є державна неприбуткова організація, що є підставою для її відповідальності за виконання рішення, ухваленого на користь стягувача у даній справі.

Судові рішення про стягнення коштів боржників (розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, а також підприємств, установ та організацій, рахунки яких відкриті в органах Державної казначейської служби України) виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Державної казначейської служби України.

Ця обставина унеможливлює здійснення виконавчого провадження, а державний виконавець зобов`язаний був відмовити у відкритті виконавчого провадження відповідно п. 8 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про виконавче провадження".

Судами попередніх інстанцій, при вирішенні спору, не було враховано особливості бюджетного законодавства, що є неповним з`ясуванням обставин справи, що мають значення для справи, та ухвалення законного судового рішення.

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Позивач та Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області відзиву на касаційну скаргу не подали.

Позиція Верховного Суду

6. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду апеляційної інстанцій.

Здійснивши розгляд касаційної скарги, дослідивши наведені у ній доводи, перевіривши наявні матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, Касаційний господарський суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено господарськими судами, рішенням Господарського суду Донецької області від 12.03.2018 у справі №905/2838/17 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша дорожньо-будівельна компанія" до Служби автомобільних доріг у Донецькій області задоволено частково. Стягнуто з відповідача заборгованість за договором на виконання робіт №2-20 від 16.04.2013 у загальному розмірі 31425333,30 грн та судовий збір у сумі 217574,80 грн.

Після набрання вказаним рішенням законної сили Господарським судом Донецької області було видано відповідний наказ від 21.06.2018.

13.12.2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Перша дорожньо-будівельна компанія" звернулось до відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України із заявою про примусове виконання наказу Господарського суду Донецької області №905/2838/17 від 21.06.2018.

26.12.2018 державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Яковенком В.А. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП№57975656.

Служба автомобільних доріг у Донецькій області, звертаючись зі скаргою на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України про визнання неправомірними дій державного виконавця, визнання незаконною та скасування постанови про відкриття виконавчого провадження від 26.12.2018 ВП№57975656 посилалась на те, що Служба автомобільних доріг у Донецькій області є одержувачем бюджетних коштів, з огляду на що рішення суду у справі №905/2838/17 про стягнення з відповідача грошових коштів згідно з приписами ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження", ст. 3 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" має виконуватись органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, в спосіб, визначений Порядком виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 №845.

Згідно з п. 9 ч. 2 ст. 129 Конституції України однією з основних засад судочинства є обов`язковість судового рішення

Відповідно до ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Статтею 326 Господарського процесуального кодексу України також унормовано, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, і за її межами.

Умови й порядок виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) визначається приписами Закону України "Про виконавче провадження".

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.


................
Перейти до повного тексту