ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2019 року
м. Київ
Справа № 904/585/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Берднік І. С. - головуючого, Міщенка І. С., Сухового В. Г.,
секретар судового засідання - Корнієнко О. В.,
за участю представників:
Генеральної прокуратури України - Клюге Л.М.,
Головного управління Держгеокадастру
у Дніпропетровській області - не з`явився,
Петропавлівської районної державної
адміністрації Дніпропетровської області - не з`явився,
Фізичної особи-підприємця
Маркова Дмитра Олександровича - Меженної О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця Маркова Дмитра Олександровича
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.01.2019 (у складі колегії суддів: Верхогляд Т.А. (головуючий), Коваль Л.А., Парусніков Ю.Б.)
та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 23.04.2018 (суддя Красота О.І.)
у справі № 904/585/18
за позовом Заступника керівника Павлоградської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області
до Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, Фізичної особи-підприємця Маркова Дмитра Олександровича
про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну ділянку,
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2018 року Заступник керівника Павлоградської місцевої прокуратури Дніпропетровської області (далі - прокурор) звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі - ГУ Держгеокадастру) до Петропавлівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (далі - Петропавлівська РДА), Фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) Маркова Д.О., у якому просив:
- визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Петропавлівської РДА від 30.09.2015 № Р-320/0/350-15 "Про надання громадянину Маркову Д .О. дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для надання в оренду на території Дмитрівської сільської ради";
- визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Петропавлівської РДА від 24.12.2015 № Р-528/0/350-15 "Про затвердження ФОП Маркову Д.О. технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Дмитрівської сільської ради";
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки площею 5,0936 га, кадастровий номер 1223881500:02:001:1006, розташованої на території Дмитрівської сільської ради Петропавлівського району Дніпропетровської області, укладений 29.01.2016 між Петропавлівською РДА та ФОП Марковим Д.О., і зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 12.03.2016 за № 13649663;
- зобов`язати ФОП Маркова Д.О. повернути державі в особі ГУ Держгеокадастру зазначену земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому відповідач одержав її в оренду, шляхом підписання відповідного акта приймання-передачі землі.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що зазначені розпорядження Петропавлівської РДА прийнято з порушенням норм чинного законодавства, а тому підлягають скасуванню, оскільки спірна земельна ділянка сільськогосподарського призначення, за межами населеного пункту, належить до земель запасу Дмитрівської сільської ради Петропавлівського району, а не до невитребуваних (невизначених) земельних часток (паїв), отже, РДА не наділена повноваженнями щодо розпорядження такими землями. Водночас оспорюваний договір оренди земельної ділянки, укладений між відповідачами на підставі розпорядження Петропавлівської РДА від 24.12.2015 № Р-528/0/350-15, є недійсним з підстав, передбачених статтями 203, 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК), оскільки орендну плату за користування земельною ділянкою визначено без проведення її нормативної грошової оцінки, що є порушенням вимог статей 6, 15 Закону України "Про оренду землі" і статей 13, 18 Закону України "Про оцінку земель".
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 23.04.2018, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.01.2019, позов задоволено в повному обсязі.
Судові рішення мотивовано доведеністю позовних вимог та наявністю правових підстав для визнання незаконними та скасування розпоряджень Петропавлівської РДА та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки.
Не погоджуючись із висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у лютому 2019 року ФОП Марков Д.О. подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Касаційну скаргу ФОП Марков Д.О. обґрунтовує неповним з`ясуванням судами фактичних обставин справи, що мають значення для правильного її вирішення зокрема, скаржник посилається на те, що позивачем не доведено обставин належності спірної земельної ділянки ні до земель запасу, ні до земель резервного фонду, натомість у оскаржених розпорядженнях Петропавлівської РДА чітко визначено, що спірна земельна ділянка відноситься до невитребуваних паїв на території Дмитрівської сільської ради, що позивачем не спростовано; судами в повному обсязі не було досліджено технічну документацію, складену за результатами інвентаризації земель сільськогосподарського призначення; акт перевірки вимог земельного законодавства за спірним об`єктом від 31.08.2017 № 193-ДК/245/АП/09/01/-17 не є належним доказом, оскільки позивачем не надано доказів щодо призначення і законності проведення такої перевірки, висновки в акті зроблено на підставі сумнівних даних і спростовуються довідкою відділу у Петропавлівському районі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 19.02.2018 № 148/171-18, відсутні докази отримання цього акта особами, відносно яких проводилася перевірка, що позбавило їх права на оскарження зазначеного документа; розмір орендної плати за земельну ділянку встановлено відповідно до норм чинного законодавства, тому висновки судів про невідповідність орендної плати вимогам закону є помилковим; поза увагою судів залишилося те, що протягом судового розгляду прокурором неодноразово стверджувалося про допущення помилки ГУ Держгеокадастру під час реєстрації спірної земельної ділянки, що визнано представником позивача, отже, відповідно до висновків Європейського суду з прав людини ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються; судами не враховано, що прокурором у позові не визначено підстав для представництва інтересів державі у цьому випадку, що є порушенням статей 53, 174 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК).
У відзивах на касаційну скаргу Заступник керівника Павлоградської місцевої прокуратури Дніпропетровської області та Прокуратура Дніпропетровської області зазначають про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні справи, тому просять залишити оскаржені судові рішення без змін.
ГУ Держгеокадастру, Петропавлівська РДА в судове засідання своїх представників не направили, хоча були повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.
Ураховуючи наведене, висновки Європейського суду з прав людини у справі "В`ячеслав Корчагін проти Росії", те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд у складі колегії дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначених представників.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога прокурора, заявлена в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру про визнання незаконними і скасування розпоряджень Петропавлівської РДА від 30.09.2015 № Р-320/0/350-15, від 24.12.2015 № Р-528/0/350-15, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 29.01.2016, укладеного між Петропавлівською РДА та ФОП Марковим Д.О., зобов`язання ФОП Маркова Д.О. повернути державі в особі ГУ Держгеокадастру зазначену земельну ділянку шляхом підписання акта приймання-передачі землі.
Як вбачається із матеріалів справи, при зверненні з цим позовом в інтересах держави прокурор зазначив, що органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, є ГУ Держгеокадастру, яке, відповідно до покладених на нього завдань, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Дніпропетровської області. Також прокурором зазначено, що звернення із цим позовом спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, яке проведено з порушенням вимог чинного законодавства.
Положеннями статті 15 ЦК закріплено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Частиною 2 статті 2 ЦК передбачено, що одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка згідно зі статтями 167, 170 ЦК набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Отже, з`ясуванню судом підлягає той факт, чи є обставини конкретної справи тим виключним випадком, який є підставою для звернення прокурора з відповідним позовом.
Насамперед, випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття "інтерес держави". "Інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.