ПОСТАНОВА
Іменем України
16 травня 2019 року
Київ
справа №821/925/18
адміністративне провадження №К/9901/845/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),
суддів: Мороз Л.Л., Кравчука В.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року (суддя Гомельчук С.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року (головуючий суддя Градовський Ю.М, судді: Крусян А.В., Яковлєв О.В.) у справі №821/925/18 за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У травні 2018 року ОСОБА_1, ОСОБА_2 (далі по тексту - позивачі) звернулися до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі по тексту - відповідач), в якому просили:
- визнати протиправною відмову відповідача у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 площею 1.6623 га (кадастровий № НОМЕР_1 ) та ОСОБА_1 площею 1.9709 га (кадастровий № НОМЕР_1 ) на території Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області, викладену в формі наказу від 19 січня 2018 року №9/0/7-18;
- зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 площею 1.6623 га (кадастровий № НОМЕР_1 ) та ОСОБА_1 площею 1.9709 га (кадастровий НОМЕР_2 ) на території Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 площею 1.6623 га (кадастровий № НОМЕР_1 ) та ОСОБА_1 площею 1.9709 га (кадастровий НОМЕР_2 ) на території Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області, викладену в формі наказу від 19 січня 2018 року №9/0/7-18. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 площею 1.6623 га (кадастровий № НОМЕР_1 ) та ОСОБА_1 площею 1.9709 га (кадастровий НОМЕР_2 ) на території Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області, з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом в мотивувальній частині даного рішення. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2018 року апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області залишено без задоволення. Апеляційну скаргу ОСОБА_1, ОСОБА_2 задоволено частково. Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 26 липня 2018 року в частині зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 площею 1,6623 га (кадастровий НОМЕР_2 ) та ОСОБА_1 площею 1,9709 га (кадастровий НОМЕР_2 ) на території Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області та відмову у задоволенні інших вимог скасовано. Прийнято в цій частині нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1, ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність задоволено. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 площею 1,6623 га (кадастровий НОМЕР_2 ) та ОСОБА_1 площею 1,9709 га (кадастровий НОМЕР_2 ) на території Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області.
Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що наказом Головного управління Держземагенства у Херсонській області №21-1196/18-14-СГ від 27 серпня 2014 року ОСОБА_2, ОСОБА_1 наданий дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель запасу державної власності сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів на території Музиківської сільської ради Білозерськогорайону Херсонської області, для ведення особистого селянського господарства (а.с.20).
Визначені наступні кадастрові номера земельних ділянок: ОСОБА_2 площею 1.6623га., кадастровий номер НОМЕР_1 ; ОСОБА_1 площею 1.9709га., кадастровий номер НОМЕР_2 .
Відділом Держземагенства у Білозерському районі Херсонської області ГУ Держземагенства у Херсонській області 11 листопада 2014 року складено висновок №556 "Про погодження документації із землеустрою".
Після отримання вказаних документів, позивачі неодноразово у 2014-2017 роках звертались до відповідача із заявами про затвердження проекту землеустрою, однак листами №19-21-0.102-2472/15-14-СГ від 17 грудня 2014 року, №19-21-7777.102-550/42-15-СГ від 07 серпня 2015 року, №С-179/0-160/29-15 від 01 грудня 2015 року, №КО-4049/0-950/6-16-СГ від 06 червня 2016 року їм було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою з різних підстав.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 листопада 2016 року, по справі №821/1262/16 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність ОСОБА_2 площею 1.6623 га, кадастровий номер НОМЕР_1, та ОСОБА_1 площею 1.9709 га, кадастровий номер НОМЕР_2, на території Музиківської сільської ради Білозерського району Херсонської області, викладену в листі-відповіді за №КО-4049/0-950/6-16-СГ від 06 червня 2016 року. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення відповідних земельних ділянок у власність ОСОБА_2 та ОСОБА_1
З огляду на вказані судові рішення, позивачі у січні 2017 року звернулися до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок, проте листом №С-35/0-117/6-17 від 13 січня 2017 року Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області знову відмовило у затвердженні проекту землеустрою з підстав того, що строки погодження проекту землеустрою з відділом Держземагенства у Білозерському районі Херсонської області закінчились.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 17 липня 2017 року у справі №821/396/17 вдруге визнано протиправною відмову Головного управління в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення позивачам у власність спірних земельних ділянок, зобов`язано відповідача повторно розглянути клопотання позивачів про затвердження проекту.
Наказом Головного управління Держгеокадасту у Херсонській області №9/0/7-18 від 19 січня 2018 року позивачам відмовлено в затверджені проекту землеустрою у зв`язку із "закінченням терміну надання на затвердження до Головного управління погодженого проекту землеустрою" (а.с.19).
Визнання протиправною відмови відповідача у затвердженні проекту землеустрою та зобов`язання затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок і було предметом даного позову.
Задовольняючи частково вимоги адміністративного позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що чинне законодавство не містить такої підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки як закінчення терміну надання на затвердження до Головного управління погодженого проекту землеустрою. Суд вказав на те, що відповідно до судових рішень саме протиправна бездіяльність відповідача призвела до закінчення терміну надання на затвердження Головного управління погодженого проекту землеустрою, строк дії якого закінчився саме з вини суб`єкта владних повноважень. Суд першої інстанції відхилив посилання відповідача на те, що спірні земельні ділянки передано у комунальну власність Музиківської сільської ради, оскільки відповідно до листа вказаної сільської ради зазначені земельні ділянки із державної власності у комунальну власність не передавались. Разом з тим, суд першої інстанції вказав на те, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення є формою втручання в його дискреційні повноваження, а тому належним способом захисту порушеного права є саме зобов`язання відповідача повторно розглянути подані позивачами клопотання.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог та приймаючи нове рішення, апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції про протиправність дій відповідача щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення позивачам земельних ділянок. Разом з тим, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що належним способом захисту порушених прав позивачів, з огляду на неналежне виконання відповідачем судових рішень, буде саме зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області затвердити відповідні проекти землеустрою.
Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить судові рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди не взяли до уваги те, що на виконання розпорядження КМУ від 31 січня 2018 року №60-р відповідач наказом від 21 грудня 2018 року №4549-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" земельні ділянки (кадастрові номери НОМЕР_1, НОМЕР_2 ) передав у комунальну власність Музиківської сільської об`єднаної територіальної громади, з огляду на що у Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області відсутні правові підстави для затвердження відповідної документації та розпорядження відповідними земельними ділянками. Наголошено на дискреційності наданих їм повноважень.
Відзив на касаційну скаргу до суду не надходив.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі по тексту - ЗК України) та Законом України "Про землеустрій".
Стаття 118 ЗК України встановлює порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
Відповідно до частини восьмої статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012 року, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
Частиною дев`ятою статті 118 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (частина десята статті 118 ЗК України).
Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме:
1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;